Dropshipping: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
m (Dodanie MetaData Description)
Linia 78: Linia 78:


[[Kategoria:Ebiznes]]
[[Kategoria:Ebiznes]]
{{#metamaster:description|Dropshipping to model sprzedaży online, w którym sklep pełni rolę pośrednika między klientem a dostawcą. Efektywny sposób na prowadzenie biznesu.}}

Wersja z 21:16, 10 paź 2023

Dropshipping
Polecane artykuły

Dropshipping jest modelem sprzedaży. Polega on na prowadzeniu przez sprzedawcę sklepu internetowego, gdzie zbierane są zamówienia. Zamówienia te realizują bezpośrednio dostawcy czyli np. hurtownicy, importerzy, dystrybutorzy i producenci. Po stronie sklepu internetowego stoi jedynie pośrednictwo między dostawcą, a klientem docelowym, a więc zbieranie zamówień oraz zapłat za nie, a także przekazanie zamówień dostawcom w celu ich realizacji i rozliczenie z dostawcami (M. Smużniak 2013, s. 432). O dropshippinhu mówi się też jako o "modelu logistycznym polegającym na przeniesieniu procesu wysyłki towaru na dostawcę" (A. Balcerak, W. Kwaśnicki 2008, s. 115).

Proces zakupowy

W przypadku dropshippingu proces zakupowy przebiega tym sprawniej im lepiej zintegrowane są systemy sklepu internetowego i magazynowy u dostawcy. Wiele procesów można zautomatyzować, przez co można zminimalizować zarówno ilość pracy jak i margines błędów, a także sprawić, aby klient nie odczuł różnicy pomiędzy tradycyjnie działającym sklepem internetowym i takim działającym w modelu dropshippingu (M. Smużniak 2013, s. 432-433).

Etapy zakupu w sklepie internetowym działającym w modelu dropshippingu (M. Smużniak 2013, s. 433):

  1. Złożenie zamówienia przez klienta za pośrednictwem sklepu internetowego.
  2. Zapytanie do dostawcy o dostępność danego produktu.
  3. Rezerwacja określonej liczby danego produktu w magazynie producenta.
  4. Odesłanie informacji o rezerwacji produktu z magazynu producenta.
  5. Przesłanie potwierdzenie transakcji klientowi i przesłanie klientowi informacji o konieczności dokonania wpłaty.
  6. Płatność ze strony klienta na rzecz sklepu internetowego.
  7. Po zaksięgowaniu wpłaty od klienta wysyłana jest informacja do dystrybutora o dalszej realizacji zamówienia.
  8. Płatność ze strony sklepu internetowego na rzecz dostawcy (potrącenie marży).
  9. Po zaksięgowaniu wpłaty od sklepu internetowego zamówienie jest realizowane (przygotowywane, pakowane i wysyłane) przez dostawcę.

Nawiązanie współpracy z dropshipperem

Proces nawiązania współpracy z dropshipperem na przykładzie serwisu Ebay (W. Skibińska 2013, s. 187):

  1. znalezienie hurtowni, które oferują bezpośrednie wysyłki do klientów,
  2. pobranie katalogów z produktami dostawców,
  3. wybranie spośród produktów dostawców tych, które chce się oferować klientom swojego sklepu internetowego,
  4. nawiązanie kontaktów z wybranymi hurtowniami,
  5. publikacja zdjęć i opisów wybranych produktów na stronie swojego sklepu internetowego,
  6. umieszczenie oferty sprzedaży na stronie Ebay.

Wady i zalety dropshippingu

Za pojęciem dropshipingu kryją się nie tylko zalety, ale również wady wynikające ze specyfiki tego modelu sprzedaży (Chodak G. 2008, s. 3-4):

Zalety

  • niższe koszty startowe i koszty utrzymania - głównie ze względu na brak konieczności magazynowania,
  • możliwość elastycznej zmiany oferty - ze względu na brak towarów w magazynie,
  • możliwość testowania sprzedaży różnych towarów bez ponoszenia ryzyka związanego z zakupem - ze względu na brak towarów w magazynie.

Wady

  • bycie zależnym od dostawców - w przypadku awarii sklep jest całkowicie odcięty od towaru,
  • mniejsza wiarygodność sklepu niż w przypadku tradycyjnego modelu sklepu internetowego - bycie dla klientów jedynie pośrednikiem,
  • brak możliwości udzielenia klientom odpowiedzi na pytania dotyczące produktu, które wymagają jego fizycznego posiadania,
  • niższe zyski ze sprzedaży niż w przypadku tradycyjnego modelu sklepu internetowego,
  • mniejsza swoboda w ustalaniu polityki cenowej, co skutkować może mniejszymi szansami na wyróżnienie się spośród konkurencji korzystną ceną.

Dropshipping na świecie

Dropshipping jest modelem znanym na całym świecie. Ranking stworzony w 2020 roku przez portal Top Consumer Reviews przedstawia ośmiu najlepszych światowych dropshipperów:

  1. Inventory Source
  2. Worldwide Brands
  3. Salehoo
  4. Sunrise Wholesale
  5. Doba
  6. National Dropshippers
  7. Wholesale 2B
  8. DropShip Direct

Bibliografia

Autor: Marta Borowiec