DMAIC: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Dodanie TL;DR)
m (cleanup bibliografii i rotten links)
 
(Nie pokazano 11 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
'''DMAIC''' (skrót od ang. '''D'''efine, '''M'''easure, '''A'''nalyse, '''I'''mprove oraz '''C'''ontrol - Definiowanie, [[Pomiar]], Analiza, Doskonalenie, [[Kontrolowanie]]) odnosi się do cyklu doskonalenia opartego na danych używanego do poprawy, optymalizacji i stabilizacji [[proces biznesowy|procesów biznesowych]] i projektowych. [[Cykl]] doskonalenia DMAIC jest podstawowym narzędziem wykorzystywanym do prowadzenia projektów zgodnie z metodologią [[Six Sigma]]. Jednakże cykl DMAIC nie ogranicza się wyłącznie do Six Sigma i może być wykorzystywany jako baza/punkt wyjścia dla innych aplikacji usprawniających procesy. DMAIC rozwiązuje problemy związane z defektami lub awariami, odchyleniem od celu, nadmiernym kosztem lub czasem. Identyfikuje kluczowe wymagania, wyniki, zadania i standardowe narzędzia dla zespołu projektowego do wykorzystania przy rozwiązywaniu problemu (R. Shankar (2009) s. XVI-XVIII)
|list1=
<ul>
<li>[[Cykl Deminga]]</li>
<li>[[Modelowanie procesów]]</li>
<li>[[Inżynieria oprogramowania]]</li>
<li>[[Badanie pracy biurowej]]</li>
<li>[[Six sigma]]</li>
<li>[[Wdrożenie]]</li>
<li>[[Metodyka spiralna]]</li>
<li>[[ISO 9004]]</li>
<li>[[Zasada sukcesywności]]</li>
</ul>
}}
 
 
 
'''DMAIC''' (skrót od ang. '''D'''efine, '''M'''easure, '''A'''nalyse, '''I'''mprove oraz '''C'''ontrol Definiowanie, [[Pomiar]], Analiza, Doskonalenie, [[Kontrolowanie]]) odnosi się do cyklu doskonalenia opartego na danych używanego do poprawy, optymalizacji i stabilizacji [[proces biznesowy|procesów biznesowych]] i projektowych. [[Cykl]] doskonalenia DMAIC jest podstawowym narzędziem wykorzystywanym do prowadzenia projektów zgodnie z metodologią [[Six Sigma]]. Jednakże cykl DMAIC nie ogranicza się wyłącznie do Six Sigma i może być wykorzystywany jako baza/punkt wyjścia dla innych aplikacji usprawniających procesy. DMAIC rozwiązuje problemy związane z defektami lub awariami, odchyleniem od celu, nadmiernym kosztem lub czasem. Identyfikuje kluczowe wymagania, wyniki, zadania i standardowe narzędzia dla zespołu projektowego do wykorzystania przy rozwiązywaniu problemu. (R. Shankar (2009) s. XVI-XVIII)
<google>t</google>


==TL;DR==
==TL;DR==
Linia 23: Linia 5:


==Opis aplikacji DMAIC oraz główne zasady==
==Opis aplikacji DMAIC oraz główne zasady==
DMAIC jest używany jako [[metoda]] rozwiązywania wielu problemów w celu zwalczania zmian w istniejącym, stabilnym stanie procesu. [[Metodologia]] ta została opracowana w celu odzyskania kontroli nad procesami/usługami których przebieg jest zakłócony, mało efektywny oraz prowadzi do powstawania defektów. Ma na celu poprawę produktywności (ile), finansów projektu (ile pieniędzy), [[jakość|jakości]] (jak dobrze) i czasu (jak szybko) –PFQT (ang. Productivity / Finance / Quality / Time). Pięcioetapowa metoda DMAIC często nazywana jest metodologią poprawy procesu. Klasyczna [[strategia]] redukuje wariancję procesu aby przywrócić go do koncentracji na celu - specyfikacji lub wymaganiach klienta.
DMAIC jest używany jako [[metoda]] rozwiązywania wielu problemów w celu zwalczania zmian w istniejącym, stabilnym stanie procesu. [[Metodologia]] ta została opracowana w celu odzyskania kontroli nad procesami/usługami których przebieg jest zakłócony, mało efektywny oraz prowadzi do powstawania defektów. Ma na celu poprawę produktywności (ile), finansów projektu (ile pieniędzy), [[jakość|jakości]] (jak dobrze) i czasu (jak szybko) - PFQT (ang. Productivity / Finance / Quality / Time). Pięcioetapowa metoda DMAIC często nazywana jest metodologią poprawy procesu. Klasyczna [[strategia]] redukuje wariancję procesu aby przywrócić go do koncentracji na celu - specyfikacji lub wymaganiach klienta.


DMAIC opiera się na trzech podstawowych zasadach:
DMAIC opiera się na trzech podstawowych zasadach:
* Koncentracja na wynikach; bazuje na danych, faktach i metrykach.
* Koncentracja na wynikach; bazuje na danych, faktach i metrykach.
* [[Praca]] jest oparta na projektach i strukturze projektowej  
* [[Praca]] jest oparta na projektach i strukturze projektowej
* Właściwa kombinacja powiązań: narzędzia zadania [[produkty cząstkowe]], która różni się w zależności od jednego z 5 etapów metody.
* Właściwa kombinacja powiązań: narzędzia - zadania - [[produkty cząstkowe]], która różni się w zależności od jednego z 5 etapów metody.


Metodologia DMAIC wykorzystuje sekwencyjną strukturę procesu (ang. sequential process) kolejne kroki następują po sobie; jednak niektóre czynności z różnych etapów (dosłownie kroków) mogą występować współbieżnie (ang. concurrent process). Produkty cząstkowe/ Rezultaty dotyczące danego etapu muszą zostać zakończone przed formalnym zatwierdzeniem (ang. Gatekeeper review). (K. Graeme (2011) s. 80-86)
Metodologia DMAIC wykorzystuje sekwencyjną strukturę procesu (ang. sequential process) - kolejne kroki następują po sobie; jednak niektóre czynności z różnych etapów (dosłownie kroków) mogą występować współbieżnie (ang. concurrent process). Produkty cząstkowe/ Rezultaty dotyczące danego etapu muszą zostać zakończone przed formalnym zatwierdzeniem (ang. Gatekeeper review). (K. Graeme (2011) s. 80-86)
 
<google>n</google>


==5 kroków DMAIC==
==5 kroków DMAIC==
* '''Definiowanie'''
* '''Definiowanie'''
Celem tego kroku jest wyraźne określenie problemu biznesowego, celu projektu, potencjalnych zasobów, zakresu projektu i [[harmonogram projektu|harmonogramu projektu]].  
Celem tego kroku jest wyraźne określenie problemu biznesowego, celu projektu, potencjalnych zasobów, zakresu projektu i [[harmonogram projektu|harmonogramu projektu]].
Opis problemu powinien obejmować określenie negatywnego wpływu na klienta, a także czas trwania problemu. Niektóre rodzaje problemów mają nieograniczony [[zakres]] i skalę, od problemów pracowników po problemy związane z procesem produkcyjnym lub reklamą. Bez względu na rodzaj problemu, powinien on być systemowy - częścią istniejącego, stabilnego stanu procesu, w którym problem nie jest zdarzeniem jednorazowym, a występuje przez kilka cykli.(R. Shankar (2009) s. 1-3)
Opis problemu powinien obejmować określenie negatywnego wpływu na klienta, a także czas trwania problemu. Niektóre rodzaje problemów mają nieograniczony [[zakres]] i skalę, od problemów pracowników po problemy związane z procesem produkcyjnym lub reklamą. Bez względu na rodzaj problemu, powinien on być systemowy - częścią istniejącego, stabilnego stanu procesu, w którym problem nie jest zdarzeniem jednorazowym, a występuje przez kilka cykli.(R. Shankar (2009) s. 1-3)
* '''Pomiar'''
* '''Pomiar'''
Linia 41: Linia 25:
Analizowana jest aktualna [[wydajność]] procesu, aby wyizolować problem. Poprzez analizę (zarówno statystyczną, jak i jakościową) formułuje się i testuje [[hipoteza|hipotezy]] dotyczące pierwotnej przyczyny problemu.(R. Shankar (2009) s. 41-43)
Analizowana jest aktualna [[wydajność]] procesu, aby wyizolować problem. Poprzez analizę (zarówno statystyczną, jak i jakościową) formułuje się i testuje [[hipoteza|hipotezy]] dotyczące pierwotnej przyczyny problemu.(R. Shankar (2009) s. 41-43)
* '''Doskonalenie'''
* '''Doskonalenie'''
Celem tego kroku jest zidentyfikowanie, przetestowanie i wdrożenie rozwiązania problemu; w części lub w całości. Należy przeprowadzić analizę metod rozwiązania problemu i wybrać rozwiązania mające najkorzystniejszy wpływ na poprawę procesu w kontekście wymagań klienta. Po dokonaniu wyboru i implementacji należy dokonać testu aby sprawdzić czy problem został rozwiązany. (R. Shankar (2009) s. 67-70)
Celem tego kroku jest zidentyfikowanie, przetestowanie i wdrożenie rozwiązania problemu; w części lub w całości. Należy przeprowadzić analizę metod rozwiązania problemu i wybrać rozwiązania mające najkorzystniejszy wpływ na poprawę procesu w kontekście wymagań klienta. Po dokonaniu wyboru i implementacji należy dokonać testu aby sprawdzić czy problem został rozwiązany (R. Shankar (2009) s. 67-70)
* '''Kontrolowanie'''
* '''Kontrolowanie'''
W tym kroku następuje [[kontrola]] udoskonalonego procesu lub [[działanie]] produktu, aby zapewnić spełnienie celów projektowych. Gdy udoskonalenie rozwiązuje problem, ulepszenia muszą zostać ustandaryzowane i utrzymane w miarę upływu czasu. Standardowe procedury operacyjne mogą wymagać przeglądu, a plan kontroli powinien zostać wdrożony w celu monitorowania bieżących wyników. [[Zespół]] projektowy przekazuje ujednolicone ulepszenia i plan kontroli do właśc.+icieli procesów i zamyka [[projekt]].(R. Shankar (2009) s. 95-96)
W tym kroku następuje [[kontrola]] udoskonalonego procesu lub [[działanie]] produktu, aby zapewnić spełnienie celów projektowych. Gdy udoskonalenie rozwiązuje problem, ulepszenia muszą zostać ustandaryzowane i utrzymane w miarę upływu czasu. Standardowe procedury operacyjne mogą wymagać przeglądu, a plan kontroli powinien zostać wdrożony w celu monitorowania bieżących wyników. [[Zespół]] projektowy przekazuje ujednolicone ulepszenia i plan kontroli do właśc.+icieli procesów i zamyka [[projekt]].(R. Shankar (2009) s. 95-96)


==Kluczowe informacje o metodzie DMAIC==
==Kluczowe informacje o metodzie DMAIC==
Projekt wg DMAIC zazwyczaj działa przez stosunkowo krótki czas (od trzech do dziewięciu miesięcy), w porównaniu z projektami badawczo-rozwojowymi (przy użyciu metodyki UAPL lub DFSS) i zarządzaniem linią operacyjną (przy użyciu metodyki LMAD), które mogą trwać wiele lat. Biorąc pod uwagę stosunkowo krótszy czas trwania, w porównaniu do innych typów metodologii Six Sigma, rozróżniamy w DMAIC pięć kroków, a nie etapów (L. Hambleton (2011) s. 27-34)


Projekt wg DMAIC zazwyczaj działa przez stosunkowo krótki czas (od trzech do dziewięciu miesięcy), w porównaniu z projektami badawczo-rozwojowymi (przy użyciu metodyki UAPL lub DFSS) i zarządzaniem linią operacyjną (przy użyciu metodyki LMAD), które mogą trwać wiele lat. Biorąc pod uwagę stosunkowo krótszy czas trwania, w porównaniu do innych typów metodologii Six Sigma, rozróżniamy w DMAIC pięć kroków, a nie etapów. (L. Hambleton (2011) s. 27-34)
Metoda DMAIC opiera się głównie na zastosowaniu statystycznej kontroli procesu, narzędzi jakości i analizy [[zdolności]] procesu. Nie jest to metodologia rozwoju produktu, a narzędzie które może być użyte do przeprojektowania procesu - dowolnego procesu, z wyszczególnieniem że przeprojektowanie rozwiązuje początkowy problem procesowy.


Metoda DMAIC opiera się głównie na zastosowaniu statystycznej kontroli procesu, narzędzi jakości i analizy [[zdolności]] procesu. Nie jest to metodologia rozwoju produktu, a narzędzie które może być użyte do przeprojektowania procesu - dowolnego procesu, z wyszczególnieniem że przeprojektowanie rozwiązuje początkowy problem procesowy.
'''W celu implementacji metoda wymaga czterech komponentów:'''
 
* [[System]] pomiarowy ([[miernik]]) procesu, produktu lub oferowanych usług narażonych na wystąpienie defektów, odchyleń.
'''W celu implementacji metoda wymaga czterech komponentów:'''  
* Standardowy zestaw narzędzi wspomagający dostarczanie produktów cząstkowych (w tym narzędzi i technik statystycznych, graficznych i jakościowych).
* [[System]] pomiarowy ([[miernik]]) procesu, produktu lub oferowanych usług narażonych na wystąpienie defektów, odchyleń.  
* Możliwość zdefiniowania współczynników korekty w celu korygowania procesów lub usług.
* Standardowy zestaw narzędzi wspomagający dostarczanie produktów cząstkowych (w tym narzędzi i technik statystycznych, graficznych i jakościowych).  
* Możliwość zdefiniowania współczynników korekty w celu korygowania procesów lub usług.  
* System kontroli mający na celu utrzymanie poprawy lub korekty w miarę upływu czasu poprzez wdrożenie planu kontroli z systemem monitorowania, oraz określenie limitów kontrolnych i, w razie [[potrzeby]], opracowanie planów działań naprawczych.
* System kontroli mający na celu utrzymanie poprawy lub korekty w miarę upływu czasu poprzez wdrożenie planu kontroli z systemem monitorowania, oraz określenie limitów kontrolnych i, w razie [[potrzeby]], opracowanie planów działań naprawczych.


'''Jakie kluczowe wymagania definiuje metodologia DMAIC?'''
'''Jakie kluczowe wymagania definiuje metodologia DMAIC?'''
Wymagania pochodzą zarówno ze strony klienta jak i biznesu (organizacji), w zależności od rodzaju rozważanego problemu. Wymagania klientów (wewnętrznych i zewnętrznych) zostają przetłumaczone na to, jakie są wymagania krytyczne ze względu na [[jakość]] (CTQ - Critical-to-Quality). Wspomniane CTQ definiują [[kryteria oceny]] tego w jakim stopniu [[zakres projektu]] i produkty cząstkowe spełniają wymagania. W związku z tym [[zespół projektowy]] musi spełnić wymagania etapu (kolejnego kroku) przed ogłoszeniem zakończenia i zamknięciem go. (M. Sokovic, D. Pavletic, K. Kern Pipan, (2010), s. 480-483)
Wymagania pochodzą zarówno ze strony klienta jak i biznesu (organizacji), w zależności od rodzaju rozważanego problemu. Wymagania klientów (wewnętrznych i zewnętrznych) zostają przetłumaczone na to, jakie są wymagania krytyczne ze względu na [[jakość]] (CTQ - Critical-to-Quality). Wspomniane CTQ definiują [[kryteria oceny]] tego w jakim stopniu [[zakres projektu]] i produkty cząstkowe spełniają wymagania. W związku z tym [[zespół projektowy]] musi spełnić wymagania etapu (kolejnego kroku) przed ogłoszeniem zakończenia i zamknięciem go (M. Sokovic, D. Pavletic, K. Kern Pipan, (2010), s. 480-483)


'''Metoda DMAIC została zaprojektowana i skonstruowana tak, aby odpowiedzieć na następujące ogólne pytania biznesowe:'''
'''Metoda DMAIC została zaprojektowana i skonstruowana tak, aby odpowiedzieć na następujące ogólne pytania biznesowe:'''
* Co [[klient]] definiuje jako problem? (Kolejno, czy problem jest stały w czasie, czy jest to [[zdarzenie]] incydentalne?)
* Co [[klient]] definiuje jako problem? (Kolejno, czy problem jest stały w czasie, czy jest to [[zdarzenie]] incydentalne?)
* Co charakteryzuje obecny problem (np. Dane dotyczące procesów i wydajności) i jak zmieniał się on z upływem czasu? (Po drugie, czy [[proces]] jest pod kontrolą i czy ma dobry system pomiarowy? Czy proces jest w stanie wytworzyć produkty spełniające wymagania klienta?)
* Co charakteryzuje obecny problem (np. Dane dotyczące procesów i wydajności) i jak zmieniał się on z upływem czasu? (Po drugie, czy [[proces]] jest pod kontrolą i czy ma dobry system pomiarowy? Czy proces jest w stanie wytworzyć produkty spełniające wymagania klienta?)
* Jakie są podstawowe przyczyny zaistnienia problemów i jakie działania naprawcze skorygują je, aby ponownie spełnić wymagania klientów?  
* Jakie są podstawowe przyczyny zaistnienia problemów i jakie działania naprawcze skorygują je, aby ponownie spełnić wymagania klientów?
* Jakie kontrole powinny zostać wdrożone aby utrzymać poprawę procesu, w tym system ostrzegania, plan działania i plan komunikacji potrzebny w razie niespełnienia wymagań?  
* Jakie kontrole powinny zostać wdrożone aby utrzymać poprawę procesu, w tym system ostrzegania, plan działania i plan komunikacji potrzebny w razie niespełnienia wymagań?


==Odmiany DMAIC==
==Odmiany DMAIC==
Istnieją powszechne odmiany tradycyjnej metody DMAIC. Oparte są na podstawach DMAIC, ale dodają nowe wymiary w celu rozszerzenia aplikacji.  
Istnieją powszechne odmiany tradycyjnej metody DMAIC. Oparte są na podstawach DMAIC, ale dodają nowe wymiary w celu rozszerzenia aplikacji.
Pierwszym z nich jest DMAIIC, w którym dodaje się [[innowacja|innowacje]] (+ Innovation) w sytuacjach, w których prosta modyfikacja ulepszeń jest niewystarczająca i wymagany może być nowy projekt.  
Pierwszym z nich jest DMAIIC, w którym dodaje się [[innowacja|innowacje]] (+ Innovation) w sytuacjach, w których prosta modyfikacja ulepszeń jest niewystarczająca i wymagany może być nowy projekt.
Drugą odmianą jest rozbudowana koncepcja [[Lean Six Sigma]], obie mają podobne poglądy na temat ukierunkowania na klienta, pracę zorientowaną na proces i odpowiednie narzędzia - LSS jednak dodaje większy zestaw narzędzi do eliminowania marnotrawstwa pomiędzy kolejnymi krokami procesu.
Drugą odmianą jest rozbudowana koncepcja [[Lean Six Sigma]], obie mają podobne poglądy na temat ukierunkowania na klienta, pracę zorientowaną na proces i odpowiednie narzędzia - LSS jednak dodaje większy zestaw narzędzi do eliminowania marnotrawstwa pomiędzy kolejnymi krokami procesu.
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Cykl Deminga]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Modelowanie procesów]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Inżynieria oprogramowania]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Badanie pracy biurowej]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Six sigma]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Wdrożenie]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Metodyka spiralna]]}} &mdash; {{i5link|a=[[ISO 9004]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Zasada sukcesywności]]}} }}


==Bibliografia==
==Bibliografia==
* Shankar R. (2009), ''[https://books.google.pl/books?id=pJFeNy9Z74IC&printsec=frontcover&hl=pl&source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false Process Improvement Using Six Sigma – A DMAIC Guide]'', ASQ Quality Press
<noautolinks>
* Graeme K. (2011), ''[http://zums.ac.ir/files/research/site/ebooks/management-organisation/six-sigma.pdf Six Sigma]'' Ventus Publishing ApS ISBN:
* Graeme K. (2011), ''Six Sigma'', Ventus Publishing ApS
* Hambleton L. (2011), ''[https://books.google.pl/books?id=8Zd0M4E8b1MC&pg=PT133&lpg=PT133&dq=uapl+methods&source=bl&ots=sWrVB9E5TW&sig=jZ3o7OHyIhZ3g274B_8F91EOcZk&hl=pl&sa=X&ved=0ahUKEwjP9oKCl_7aAhUEVywKHWtkC0kQ6AEIKzAA#v=onepage&q=uapl%20methods&f=false Treasure Chest of Six Sigma Growth Methods, Tools, and Best Practices]'', Prentice Hall
* Hambleton L. (2011), ''Treasure Chest of Six Sigma Growth Methods, Tools, and Best Practices'', Prentice Hall
* Sokovic M., Pavletic D., Kern K. (2010), ''[http://jamme.acmsse.h2.pl/papers_vol43_1/43155.pdf PipanQuality Improvement Methodologies PDCA cycle, RADAR Matrix, DMAIC and DFSS]'', JAMME
* Shankar R. (2009), ''Process Improvement Using Six Sigma - A DMAIC Guide'', ASQ Quality Press
* Sokovic M., Pavletic D., Kern K. (2010), ''[http://jamme.acmsse.h2.pl/papers_vol43_1/43155.pdf PipanQuality Improvement Methodologies - PDCA cycle, RADAR Matrix, DMAIC and DFSS]'', JAMME
</noautolinks>


{{a|Szymon Wszołek}}
{{a|Szymon Wszołek}}
[[Kategoria:Zarządzanie projektami]]
[[Kategoria:Doskonalenie jakości]]
 
{{#metamaster:description|DMAIC to cykl doskonalenia procesów biznesowych. Element metody Six Sigma, opiera się na danych i służy do poprawy, optymalizacji i stabilizacji działań.}}

Aktualna wersja na dzień 00:38, 5 sty 2024

DMAIC (skrót od ang. Define, Measure, Analyse, Improve oraz Control - Definiowanie, Pomiar, Analiza, Doskonalenie, Kontrolowanie) odnosi się do cyklu doskonalenia opartego na danych używanego do poprawy, optymalizacji i stabilizacji procesów biznesowych i projektowych. Cykl doskonalenia DMAIC jest podstawowym narzędziem wykorzystywanym do prowadzenia projektów zgodnie z metodologią Six Sigma. Jednakże cykl DMAIC nie ogranicza się wyłącznie do Six Sigma i może być wykorzystywany jako baza/punkt wyjścia dla innych aplikacji usprawniających procesy. DMAIC rozwiązuje problemy związane z defektami lub awariami, odchyleniem od celu, nadmiernym kosztem lub czasem. Identyfikuje kluczowe wymagania, wyniki, zadania i standardowe narzędzia dla zespołu projektowego do wykorzystania przy rozwiązywaniu problemu (R. Shankar (2009) s. XVI-XVIII)

TL;DR

Cykl doskonalenia DMAIC jest używany do poprawy procesów biznesowych i projektowych. Składa się z 5 kroków: definiowanie, pomiar, analiza, doskonalenie i kontrolowanie. DMAIC opiera się na statystycznej kontroli procesu i narzędziach jakości. Metoda wymaga systemu pomiarowego, narzędzi wspomagających, możliwości korekty i systemu kontroli. DMAIC ma na celu rozwiązanie problemów biznesowych, zaspokojenie wymagań klientów i utrzymanie poprawy procesu. Istnieją też odmiany DMAIC, takie jak DMAIIC i Lean Six Sigma.

Opis aplikacji DMAIC oraz główne zasady

DMAIC jest używany jako metoda rozwiązywania wielu problemów w celu zwalczania zmian w istniejącym, stabilnym stanie procesu. Metodologia ta została opracowana w celu odzyskania kontroli nad procesami/usługami których przebieg jest zakłócony, mało efektywny oraz prowadzi do powstawania defektów. Ma na celu poprawę produktywności (ile), finansów projektu (ile pieniędzy), jakości (jak dobrze) i czasu (jak szybko) - PFQT (ang. Productivity / Finance / Quality / Time). Pięcioetapowa metoda DMAIC często nazywana jest metodologią poprawy procesu. Klasyczna strategia redukuje wariancję procesu aby przywrócić go do koncentracji na celu - specyfikacji lub wymaganiach klienta.

DMAIC opiera się na trzech podstawowych zasadach:

  • Koncentracja na wynikach; bazuje na danych, faktach i metrykach.
  • Praca jest oparta na projektach i strukturze projektowej
  • Właściwa kombinacja powiązań: narzędzia - zadania - produkty cząstkowe, która różni się w zależności od jednego z 5 etapów metody.

Metodologia DMAIC wykorzystuje sekwencyjną strukturę procesu (ang. sequential process) - kolejne kroki następują po sobie; jednak niektóre czynności z różnych etapów (dosłownie kroków) mogą występować współbieżnie (ang. concurrent process). Produkty cząstkowe/ Rezultaty dotyczące danego etapu muszą zostać zakończone przed formalnym zatwierdzeniem (ang. Gatekeeper review). (K. Graeme (2011) s. 80-86)

5 kroków DMAIC

  • Definiowanie

Celem tego kroku jest wyraźne określenie problemu biznesowego, celu projektu, potencjalnych zasobów, zakresu projektu i harmonogramu projektu. Opis problemu powinien obejmować określenie negatywnego wpływu na klienta, a także czas trwania problemu. Niektóre rodzaje problemów mają nieograniczony zakres i skalę, od problemów pracowników po problemy związane z procesem produkcyjnym lub reklamą. Bez względu na rodzaj problemu, powinien on być systemowy - częścią istniejącego, stabilnego stanu procesu, w którym problem nie jest zdarzeniem jednorazowym, a występuje przez kilka cykli.(R. Shankar (2009) s. 1-3)

  • Pomiar

W tym kroku następuje pomiar aktualnego procesu lub jego wydajności. Należy określić, jakie dane są dostępne i z jakiego źródła, kolejno opracowywany jest plan, aby zebrać dane. Zebrane dane są podsumowywane celem tworzenia szerszego opisu problemu, zwykle wiąże się to z wykorzystaniem narzędzi graficznych.(R. Shankar (2009) s. 11-12)

  • Analiza

Analizowana jest aktualna wydajność procesu, aby wyizolować problem. Poprzez analizę (zarówno statystyczną, jak i jakościową) formułuje się i testuje hipotezy dotyczące pierwotnej przyczyny problemu.(R. Shankar (2009) s. 41-43)

  • Doskonalenie

Celem tego kroku jest zidentyfikowanie, przetestowanie i wdrożenie rozwiązania problemu; w części lub w całości. Należy przeprowadzić analizę metod rozwiązania problemu i wybrać rozwiązania mające najkorzystniejszy wpływ na poprawę procesu w kontekście wymagań klienta. Po dokonaniu wyboru i implementacji należy dokonać testu aby sprawdzić czy problem został rozwiązany (R. Shankar (2009) s. 67-70)

  • Kontrolowanie

W tym kroku następuje kontrola udoskonalonego procesu lub działanie produktu, aby zapewnić spełnienie celów projektowych. Gdy udoskonalenie rozwiązuje problem, ulepszenia muszą zostać ustandaryzowane i utrzymane w miarę upływu czasu. Standardowe procedury operacyjne mogą wymagać przeglądu, a plan kontroli powinien zostać wdrożony w celu monitorowania bieżących wyników. Zespół projektowy przekazuje ujednolicone ulepszenia i plan kontroli do właśc.+icieli procesów i zamyka projekt.(R. Shankar (2009) s. 95-96)

Kluczowe informacje o metodzie DMAIC

Projekt wg DMAIC zazwyczaj działa przez stosunkowo krótki czas (od trzech do dziewięciu miesięcy), w porównaniu z projektami badawczo-rozwojowymi (przy użyciu metodyki UAPL lub DFSS) i zarządzaniem linią operacyjną (przy użyciu metodyki LMAD), które mogą trwać wiele lat. Biorąc pod uwagę stosunkowo krótszy czas trwania, w porównaniu do innych typów metodologii Six Sigma, rozróżniamy w DMAIC pięć kroków, a nie etapów (L. Hambleton (2011) s. 27-34)

Metoda DMAIC opiera się głównie na zastosowaniu statystycznej kontroli procesu, narzędzi jakości i analizy zdolności procesu. Nie jest to metodologia rozwoju produktu, a narzędzie które może być użyte do przeprojektowania procesu - dowolnego procesu, z wyszczególnieniem że przeprojektowanie rozwiązuje początkowy problem procesowy.

W celu implementacji metoda wymaga czterech komponentów:

  • System pomiarowy (miernik) procesu, produktu lub oferowanych usług narażonych na wystąpienie defektów, odchyleń.
  • Standardowy zestaw narzędzi wspomagający dostarczanie produktów cząstkowych (w tym narzędzi i technik statystycznych, graficznych i jakościowych).
  • Możliwość zdefiniowania współczynników korekty w celu korygowania procesów lub usług.
  • System kontroli mający na celu utrzymanie poprawy lub korekty w miarę upływu czasu poprzez wdrożenie planu kontroli z systemem monitorowania, oraz określenie limitów kontrolnych i, w razie potrzeby, opracowanie planów działań naprawczych.

Jakie kluczowe wymagania definiuje metodologia DMAIC? Wymagania pochodzą zarówno ze strony klienta jak i biznesu (organizacji), w zależności od rodzaju rozważanego problemu. Wymagania klientów (wewnętrznych i zewnętrznych) zostają przetłumaczone na to, jakie są wymagania krytyczne ze względu na jakość (CTQ - Critical-to-Quality). Wspomniane CTQ definiują kryteria oceny tego w jakim stopniu zakres projektu i produkty cząstkowe spełniają wymagania. W związku z tym zespół projektowy musi spełnić wymagania etapu (kolejnego kroku) przed ogłoszeniem zakończenia i zamknięciem go (M. Sokovic, D. Pavletic, K. Kern Pipan, (2010), s. 480-483)

Metoda DMAIC została zaprojektowana i skonstruowana tak, aby odpowiedzieć na następujące ogólne pytania biznesowe:

  • Co klient definiuje jako problem? (Kolejno, czy problem jest stały w czasie, czy jest to zdarzenie incydentalne?)
  • Co charakteryzuje obecny problem (np. Dane dotyczące procesów i wydajności) i jak zmieniał się on z upływem czasu? (Po drugie, czy proces jest pod kontrolą i czy ma dobry system pomiarowy? Czy proces jest w stanie wytworzyć produkty spełniające wymagania klienta?)
  • Jakie są podstawowe przyczyny zaistnienia problemów i jakie działania naprawcze skorygują je, aby ponownie spełnić wymagania klientów?
  • Jakie kontrole powinny zostać wdrożone aby utrzymać poprawę procesu, w tym system ostrzegania, plan działania i plan komunikacji potrzebny w razie niespełnienia wymagań?

Odmiany DMAIC

Istnieją powszechne odmiany tradycyjnej metody DMAIC. Oparte są na podstawach DMAIC, ale dodają nowe wymiary w celu rozszerzenia aplikacji. Pierwszym z nich jest DMAIIC, w którym dodaje się innowacje (+ Innovation) w sytuacjach, w których prosta modyfikacja ulepszeń jest niewystarczająca i wymagany może być nowy projekt. Drugą odmianą jest rozbudowana koncepcja Lean Six Sigma, obie mają podobne poglądy na temat ukierunkowania na klienta, pracę zorientowaną na proces i odpowiednie narzędzia - LSS jednak dodaje większy zestaw narzędzi do eliminowania marnotrawstwa pomiędzy kolejnymi krokami procesu.


DMAICartykuły polecane
Cykl DemingaModelowanie procesówInżynieria oprogramowaniaBadanie pracy biurowejSix sigmaWdrożenieMetodyka spiralnaISO 9004Zasada sukcesywności

Bibliografia


Autor: Szymon Wszołek