Credit scoring: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
mNie podano opisu zmian
 
(Nie pokazano 13 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
|list1=
<ul>
<li>[[Customer Satisfaction Index]]</li>
<li>[[Testowanie produktów]]</li>
<li>[[7 narzędzi TQC]]</li>
<li>[[Metody pozyskiwania informacji z rynku]]</li>
<li>[[Analiza danych]]</li>
<li>[[Zdolność kredytowa]]</li>
<li>[[Minima sensoryczne]]</li>
<li>[[Metody analizy strategicznej]]</li>
<li>[[Metoda XYZ]]</li>
</ul>
}}
'''Credit scoring''' - jest to [[metoda]] punktowa oceny [[zdolność kredytowa|zdolności kredytowej]] [[kredytobiorca|kredytobiorców]] indywidualnych i [[Przedsiębiorstwo|przedsiębiorstw]]. Stosowana jest ona przez instytucje kredytowe do ograniczania [[Ryzyko|ryzyka]] związanego z udzieleniem kredytu danemu podmiotowi. Metoda polega na przyznaniu ocenianym punktów w karcie scoringowej. Dzięki sumie punktów możemy ocenić [[wiarygodność]] kredytobiorcy [[bank|banku]]. (J. Gwizdała 2018, s. 211)
'''Credit scoring''' - jest to [[metoda]] punktowa oceny [[zdolność kredytowa|zdolności kredytowej]] [[kredytobiorca|kredytobiorców]] indywidualnych i [[Przedsiębiorstwo|przedsiębiorstw]]. Stosowana jest ona przez instytucje kredytowe do ograniczania [[Ryzyko|ryzyka]] związanego z udzieleniem kredytu danemu podmiotowi. Metoda polega na przyznaniu ocenianym punktów w karcie scoringowej. Dzięki sumie punktów możemy ocenić [[wiarygodność]] kredytobiorcy [[bank|banku]]. (J. Gwizdała 2018, s. 211)


== Cechy credit scoringu ==
==Cechy credit scoringu==
Credit scoring wyróżnia się następującymi cechami (A. Krysiak 2012, s. 160):  
Credit scoring wyróżnia się następującymi cechami (A. Krysiak 2012, s. 160):
* bazuje na zebranych danych, które wywodzą się z empirycznego porównania grup rzetelnych i nierzetelnych kredytobiorców, którzy zabiegali się o [[kredyt]] w określonym przedziale czasowym,
* bazuje na zebranych danych, które wywodzą się z empirycznego porównania grup rzetelnych i nierzetelnych kredytobiorców, którzy zabiegali się o [[kredyt]] w określonym przedziale czasowym,
* oparty jest na podstawie zaakceptowanych i zatwierdzonych [[metody statystyczne|metodach statystycznych]],
* oparty jest na podstawie zaakceptowanych i zatwierdzonych [[metody statystyczne|metodach statystycznych]],
* celem tej metody jest zbadanie [[zdolność kredytowa|zdolności kredytowej]] kredytobiorców ze względu na interesy kredytodawcy,
* celem tej metody jest zbadanie [[zdolność kredytowa|zdolności kredytowej]] kredytobiorców ze względu na interesy kredytodawcy,
* jest okresowo modyfikowany w celu modernizacji oceny wiarygodności potencjalnego kredytobiorcy.
* jest okresowo modyfikowany w celu modernizacji oceny wiarygodności potencjalnego kredytobiorcy.
<google>t</google>


== Rodzaje credit scoringu==
==Rodzaje credit scoringu==
Kryterium klasyfikacji credit scoringu wyróżniamy (J Gwizdała 2018, s. 214):  
Kryterium klasyfikacji credit scoringu wyróżniamy (J Gwizdała 2018, s. 214):
# Ze względu na cel analizy scoringowej,
# Ze względu na cel analizy scoringowej,
# Ze względu na oceniany podmiot (scoring osób fizycznych; scoring podmiotów gospodarczych),
# Ze względu na oceniany podmiot (scoring osób fizycznych; scoring podmiotów gospodarczych),
# Ze względu na rodzaj [[Kredyt|kredytów]] (scoring kredytów konsumpcyjnych; scoring kredytów gospodarczych),
# Ze względu na rodzaj [[Kredyt|kredytów]] (scoring kredytów konsumpcyjnych; scoring kredytów gospodarczych),
# Ze względu na cel wykorzystania (zewnętrzny- tworzony dla obcych instytucji; wewnętrzny- tworzony dla potrzeb własnych),
# Ze względu na cel wykorzystania (zewnętrzny - tworzony dla obcych instytucji; wewnętrzny - tworzony dla potrzeb własnych),
# Ze względu na podmiot dokonujący oceny ryzyka kredytowego (scoring banku komercyjnego; scoring banku centralnego; scoring biura kredytowego; scoring [[agencja ratingowa|agencji ratingowej]]; [[ocena]] emitentów [[karta płatnicza|kart płatniczych]]; ocena towarzystwa ubezpieczeniowego),
# Ze względu na podmiot dokonujący oceny ryzyka kredytowego (scoring banku komercyjnego; scoring banku centralnego; scoring biura kredytowego; scoring [[agencja ratingowa|agencji ratingowej]]; [[ocena]] emitentów [[karta płatnicza|kart płatniczych]]; ocena towarzystwa ubezpieczeniowego),
# Ze względu na dziedzinę, w której jest wykorzystywany scoring (scoring bankowy; scoring ubezpieczeniowy; scoring marketingowy).
# Ze względu na dziedzinę, w której jest wykorzystywany scoring (scoring bankowy; scoring ubezpieczeniowy; scoring marketingowy).


== Koncepcje credit scoringu ==
==Koncepcje credit scoringu==
Credit scoring dzieli się na 3 rodzaje w zależności jaką funkcję pełni (A. Krysiak 2012, s. 163):
Credit scoring dzieli się na 3 rodzaje w zależności jaką funkcję pełni (A. Krysiak 2012, s. 163):
* Scoring użytkowy (application scoring)- nazywany również scoringiem aplikacyjnym; ten rodzaj scoringu wykorzystywany jest do oceny nowych klientów. Na podstawie analizy danych dotyczących kredytobiorców, którzy otrzymali w przeszłośći kredyt, jest budowana karta scoringowa. Stosowany jest przez banki, ubezpieczalnie oraz przedsiębiorstwa wysyłkowe.
* Scoring użytkowy (application scoring) - nazywany również scoringiem aplikacyjnym; ten rodzaj scoringu wykorzystywany jest do oceny nowych klientów. Na podstawie analizy danych dotyczących kredytobiorców, którzy otrzymali w przeszłośći kredyt, jest budowana karta scoringowa. Stosowany jest przez banki, ubezpieczalnie oraz przedsiębiorstwa wysyłkowe.
* Scoring behawioralny (behavioural scoring)- używany jest do oceny stałych klientów, czyli klienta, który korzysta już z oferty kredytodawcy. Odpowiada, na pytanie, czy [[klient]] spełnia określone warunki, aby zaoferować mu dodatkowy [[produkt]] z oferty np. w przypadku banku: zaoferować klientowi dodatkowy kredyt, zwiększyć limit karty.  
* Scoring behawioralny (behavioural scoring) - używany jest do oceny stałych klientów, czyli klienta, który korzysta już z oferty kredytodawcy. Odpowiada, na pytanie, czy [[klient]] spełnia określone warunki, aby zaoferować mu dodatkowy [[produkt]] z oferty np. w przypadku banku: zaoferować klientowi dodatkowy kredyt, zwiększyć limit karty.
* Scoring zysku- skupia się na osiągnieciu maksymalnego zysku, a nie ograniczeniu ryzyka kredytowego. Trzeba określić politykę sprzedażową, czyli czy bardziej opłaca się maksymalizować [[zysk]] na kliencie, czy zysk na produkcie. Czasami warto jest zaoferować klientowi nieprzynoszące zysku produktu, aby w efekcie zakupił inne instrumenty, które są bardziej zyskowne.
* Scoring zysku - skupia się na osiągnieciu maksymalnego zysku, a nie ograniczeniu ryzyka kredytowego. Trzeba określić politykę sprzedażową, czyli czy bardziej opłaca się maksymalizować [[zysk]] na kliencie, czy zysk na produkcie. Czasami warto jest zaoferować klientowi nieprzynoszące zysku produktu, aby w efekcie zakupił inne instrumenty, które są bardziej zyskowne.
 
<google>n</google>


==Budowa modelu scoringowego==
==Budowa modelu scoringowego==
Fazy wprowadzania systemu credit-scoring (A. Krysiak 2012, s. 166):  
Fazy wprowadzania systemu credit-scoring (A. Krysiak 2012, s. 166):
* Faza koncepcyjna- polega na zebraniu odpowiedniego zespołu specjalistów (statystyków, analityków kredytowych, sprzedawców, informatyków) i określeniu celu modelu, czyli jakich klientów ma analizować i do czego służyć.  
* Faza koncepcyjna - polega na zebraniu odpowiedniego zespołu specjalistów (statystyków, analityków kredytowych, sprzedawców, informatyków) i określeniu celu modelu, czyli jakich klientów ma analizować i do czego służyć.
* Faza projektowania- polega na określeniu grup "dobrych" i "złych" klientów; na wyborze populacji bazowej klientów, która jest wykorzystywana do budowy systemu; analizie danych oraz wyborze właściwych charakterystyk i ich atrybutów oraz, w wyniku analizy statystycznej, przypisanie do nich poszczególnych wag; wykonaniu testów.
* Faza projektowania - polega na określeniu grup "dobrych" i "złych" klientów; na wyborze populacji bazowej klientów, która jest wykorzystywana do budowy systemu; analizie danych oraz wyborze właściwych charakterystyk i ich atrybutów oraz, w wyniku analizy statystycznej, przypisanie do nich poszczególnych wag; wykonaniu testów.
* Faza wdrożenia- w tej fazie [[systemy informatyczne]] muszą zostać zintegrowane; pracownicy muszą zostać wyszkoleni, aby odpowiednio wprowadzali [[dane]] oraz interpretowali ich wyniki; od tej fazy zależy, czy opracowany [[model]] scoringowy będzie efektywny i skuteczny.
* Faza wdrożenia - w tej fazie [[systemy informatyczne]] muszą zostać zintegrowane; pracownicy muszą zostać wyszkoleni, aby odpowiednio wprowadzali [[dane]] oraz interpretowali ich wyniki; od tej fazy zależy, czy opracowany [[model]] scoringowy będzie efektywny i skuteczny.
* Faza monitoringu systemu credit-scoring- w każdym modelu konieczna jest faza monitorowania, ponieważ mogą wystąpić jakieś zdarzenia losowe. Wpływać może [[zmiana]] demograficzna, [[polityka]] kredytowa, [[cykl]] koniunkturalny, [[recesja]] albo ekspancja itp.
* Faza monitoringu systemu credit-scoring - w każdym modelu konieczna jest faza monitorowania, ponieważ mogą wystąpić jakieś zdarzenia losowe. Wpływać może [[zmiana]] demograficzna, [[polityka]] kredytowa, [[cykl]] koniunkturalny, [[recesja]] albo ekspancja itp.


==Scoring w Polsce==
==Scoring w Polsce==
[[Biuro Informacji Kredytowej]] SA (BIK) to jedna agencja kredytowa na polskim rynku, która dostarcza scoringu w postaci ogólnego modelu polskim kredytodawcom. [[Bank]], w trakcie oceny klienta, zamawia w BIK-u raport, w którym są zawarte dane klienta podlegające Ustawie o ochronie danych osobowych. BIK posiada wszelkie [[informacje]] dzięki dostaeczaniu informacji przez banki oraz [[SKOK]]-i. Posiadane dobrych i złych informacji o klientach przez BIK pozwala na wiarygodną ocenę punktową. Natomiast dla klientów indywidualnych BIK oferuje trzy rodzaje raportów: [[informacja]] ustawowa (jest ona bezpłatna i udostępniania nie częściej, niż raz na 6 miesięcy na wniosek osoby zainteresowanej); raport PLUS; raport PLUS z informacją o ocenie punktowej (raport udostępniany jest już odpłatnie). (A. Krysiak 2012, s. 173)
[[Biuro Informacji Kredytowej]] SA (BIK) to jedna agencja kredytowa na polskim rynku, która dostarcza scoringu w postaci ogólnego modelu polskim kredytodawcom. [[Bank]], w trakcie oceny klienta, zamawia w BIK-u raport, w którym są zawarte dane klienta podlegające Ustawie o ochronie danych osobowych. BIK posiada wszelkie [[informacje]] dzięki dostaeczaniu informacji przez banki oraz [[SKOK]]-i. Posiadane dobrych i złych informacji o klientach przez BIK pozwala na wiarygodną ocenę punktową. Natomiast dla klientów indywidualnych BIK oferuje trzy rodzaje raportów: [[informacja]] ustawowa (jest ona bezpłatna i udostępniania nie częściej, niż raz na 6 miesięcy na wniosek osoby zainteresowanej); raport PLUS; raport PLUS z informacją o ocenie punktowej (raport udostępniany jest już odpłatnie). (A. Krysiak 2012, s. 173)


== Bibliografia ==
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Customer Satisfaction Index]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Testowanie produktów]]}} &mdash; {{i5link|a=[[7 narzędzi TQC]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Metody pozyskiwania informacji z rynku]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Analiza danych]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Zdolność kredytowa]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Minima sensoryczne]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Metody analizy strategicznej]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Metoda XYZ]]}} }}
* Feruś A. (2006), ''[http://bankikredyt.nbp.pl/home.aspx?f=/content/2006/2006_07/ferus.html Zastosowanie metody DEA do określania poziomu ryzyka kredytowego przedsiębiorstw]'', Bank i Kredyt, nr 7
 
* Gwizdała J. (2018). ''[[Ryzyko]] kredytowe w działalności banku komercyjnego'', Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk
==Bibliografia==
* Jajuga K. (2008). ''[[Zarządzanie]] ryzykiem'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
<noautolinks>
* Jajuga K. (2013). ''[http://www.dbc.wroc.pl/Content/27836/Pisula_Metodyczne_aspekty_zastosowania_modeli_skoringowych.pdf Inwestycje finansowe i ubezpieczenia – tendencje światowe a rynek polski]'', Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, nr 323
* Gwizdała J. (2018), ''Ryzyko kredytowe w działalności banku komercyjnego'', Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk
* Kałużny R. (2009). ''[[Pomiar]] ryzyka kredytowego banku’’, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
* Jajuga K. (2013), ''[https://www.dbc.wroc.pl/Content/27836/Pisula_Metodyczne_aspekty_zastosowania_modeli_skoringowych.pdf Inwestycje finansowe i ubezpieczenia – tendencje światowe a rynek polski]'', Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, nr 323
* Krysiak A. (2012). ''Zarządzanie portfelem kredytowym banku'', Szkoła Główna Handlowa w Warszawie – Oficyna Wydawnicza, Warszawa
* Jajuga K. (red.) (2008), ''Zarządzanie ryzykiem'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
* Wątroba J. (2004). "[http://media.statsoft.pl/_old_dnn/downloads/04skoring.pdf Skoring kredytowy a modele data mining]", StatSoft Polska
* Kałużny R. (2009), ''Pomiar ryzyka kredytowego banku'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
* Krysiak A., Staniszewska A., Wiatr M. (2012), ''Zarządzanie portfelem kredytowym banku'', Oficyna Wydawnicza Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Warszawa  
* Wątroba J. (2004), ''[https://media.statsoft.pl/_old_dnn/downloads/04skoring.pdf Skoring kredytowy a modele data mining]'', StatSoft Polska
</noautolinks>


{{a| Kinga Kluczewska}}
{{a| Kinga Kluczewska}}
[[Kategoria:Kredyt]]


[[Kategoria:Bankowość]]
{{#metamaster:description|Metoda oceny zdolności kredytowej oparta na scoringowej karcie. Punktacja pomaga instytucjom kredytowym minimalizować ryzyko udzielenia kredytu.}}
[[Kategoria:Zarządzanie ryzykiem]]

Aktualna wersja na dzień 19:40, 16 sty 2024

Credit scoring - jest to metoda punktowa oceny zdolności kredytowej kredytobiorców indywidualnych i przedsiębiorstw. Stosowana jest ona przez instytucje kredytowe do ograniczania ryzyka związanego z udzieleniem kredytu danemu podmiotowi. Metoda polega na przyznaniu ocenianym punktów w karcie scoringowej. Dzięki sumie punktów możemy ocenić wiarygodność kredytobiorcy banku. (J. Gwizdała 2018, s. 211)

Cechy credit scoringu

Credit scoring wyróżnia się następującymi cechami (A. Krysiak 2012, s. 160):

  • bazuje na zebranych danych, które wywodzą się z empirycznego porównania grup rzetelnych i nierzetelnych kredytobiorców, którzy zabiegali się o kredyt w określonym przedziale czasowym,
  • oparty jest na podstawie zaakceptowanych i zatwierdzonych metodach statystycznych,
  • celem tej metody jest zbadanie zdolności kredytowej kredytobiorców ze względu na interesy kredytodawcy,
  • jest okresowo modyfikowany w celu modernizacji oceny wiarygodności potencjalnego kredytobiorcy.

Rodzaje credit scoringu

Kryterium klasyfikacji credit scoringu wyróżniamy (J Gwizdała 2018, s. 214):

  1. Ze względu na cel analizy scoringowej,
  2. Ze względu na oceniany podmiot (scoring osób fizycznych; scoring podmiotów gospodarczych),
  3. Ze względu na rodzaj kredytów (scoring kredytów konsumpcyjnych; scoring kredytów gospodarczych),
  4. Ze względu na cel wykorzystania (zewnętrzny - tworzony dla obcych instytucji; wewnętrzny - tworzony dla potrzeb własnych),
  5. Ze względu na podmiot dokonujący oceny ryzyka kredytowego (scoring banku komercyjnego; scoring banku centralnego; scoring biura kredytowego; scoring agencji ratingowej; ocena emitentów kart płatniczych; ocena towarzystwa ubezpieczeniowego),
  6. Ze względu na dziedzinę, w której jest wykorzystywany scoring (scoring bankowy; scoring ubezpieczeniowy; scoring marketingowy).

Koncepcje credit scoringu

Credit scoring dzieli się na 3 rodzaje w zależności jaką funkcję pełni (A. Krysiak 2012, s. 163):

  • Scoring użytkowy (application scoring) - nazywany również scoringiem aplikacyjnym; ten rodzaj scoringu wykorzystywany jest do oceny nowych klientów. Na podstawie analizy danych dotyczących kredytobiorców, którzy otrzymali w przeszłośći kredyt, jest budowana karta scoringowa. Stosowany jest przez banki, ubezpieczalnie oraz przedsiębiorstwa wysyłkowe.
  • Scoring behawioralny (behavioural scoring) - używany jest do oceny stałych klientów, czyli klienta, który korzysta już z oferty kredytodawcy. Odpowiada, na pytanie, czy klient spełnia określone warunki, aby zaoferować mu dodatkowy produkt z oferty np. w przypadku banku: zaoferować klientowi dodatkowy kredyt, zwiększyć limit karty.
  • Scoring zysku - skupia się na osiągnieciu maksymalnego zysku, a nie ograniczeniu ryzyka kredytowego. Trzeba określić politykę sprzedażową, czyli czy bardziej opłaca się maksymalizować zysk na kliencie, czy zysk na produkcie. Czasami warto jest zaoferować klientowi nieprzynoszące zysku produktu, aby w efekcie zakupił inne instrumenty, które są bardziej zyskowne.

Budowa modelu scoringowego

Fazy wprowadzania systemu credit-scoring (A. Krysiak 2012, s. 166):

  • Faza koncepcyjna - polega na zebraniu odpowiedniego zespołu specjalistów (statystyków, analityków kredytowych, sprzedawców, informatyków) i określeniu celu modelu, czyli jakich klientów ma analizować i do czego służyć.
  • Faza projektowania - polega na określeniu grup "dobrych" i "złych" klientów; na wyborze populacji bazowej klientów, która jest wykorzystywana do budowy systemu; analizie danych oraz wyborze właściwych charakterystyk i ich atrybutów oraz, w wyniku analizy statystycznej, przypisanie do nich poszczególnych wag; wykonaniu testów.
  • Faza wdrożenia - w tej fazie systemy informatyczne muszą zostać zintegrowane; pracownicy muszą zostać wyszkoleni, aby odpowiednio wprowadzali dane oraz interpretowali ich wyniki; od tej fazy zależy, czy opracowany model scoringowy będzie efektywny i skuteczny.
  • Faza monitoringu systemu credit-scoring - w każdym modelu konieczna jest faza monitorowania, ponieważ mogą wystąpić jakieś zdarzenia losowe. Wpływać może zmiana demograficzna, polityka kredytowa, cykl koniunkturalny, recesja albo ekspancja itp.

Scoring w Polsce

Biuro Informacji Kredytowej SA (BIK) to jedna agencja kredytowa na polskim rynku, która dostarcza scoringu w postaci ogólnego modelu polskim kredytodawcom. Bank, w trakcie oceny klienta, zamawia w BIK-u raport, w którym są zawarte dane klienta podlegające Ustawie o ochronie danych osobowych. BIK posiada wszelkie informacje dzięki dostaeczaniu informacji przez banki oraz SKOK-i. Posiadane dobrych i złych informacji o klientach przez BIK pozwala na wiarygodną ocenę punktową. Natomiast dla klientów indywidualnych BIK oferuje trzy rodzaje raportów: informacja ustawowa (jest ona bezpłatna i udostępniania nie częściej, niż raz na 6 miesięcy na wniosek osoby zainteresowanej); raport PLUS; raport PLUS z informacją o ocenie punktowej (raport udostępniany jest już odpłatnie). (A. Krysiak 2012, s. 173)


Credit scoringartykuły polecane
Customer Satisfaction IndexTestowanie produktów7 narzędzi TQCMetody pozyskiwania informacji z rynkuAnaliza danychZdolność kredytowaMinima sensoryczneMetody analizy strategicznejMetoda XYZ

Bibliografia

  • Gwizdała J. (2018), Ryzyko kredytowe w działalności banku komercyjnego, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk
  • Jajuga K. (2013), Inwestycje finansowe i ubezpieczenia – tendencje światowe a rynek polski, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, nr 323
  • Jajuga K. (red.) (2008), Zarządzanie ryzykiem, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
  • Kałużny R. (2009), Pomiar ryzyka kredytowego banku, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
  • Krysiak A., Staniszewska A., Wiatr M. (2012), Zarządzanie portfelem kredytowym banku, Oficyna Wydawnicza Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Warszawa
  • Wątroba J. (2004), Skoring kredytowy a modele data mining, StatSoft Polska


Autor: Kinga Kluczewska