Copywriter: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Dodanie MetaData Description)
m (cleanup bibliografii i rotten links)
Linia 13: Linia 13:
</ul>
</ul>
}}
}}


'''Copywriter''' – osoba zajmująca się '''opracowywaniem tekstów''' przeznaczonych do opublikowania, które można określić jako '''kreatywne''' oraz które mają za [[zadanie]] popularyzować określoną [[marka|markę]], [[usługa|usługę]] bądź [[wyrób]] (E. Wiecha-Kartowska 2016, s. 44). Do copywritingu zalicza się między innymi:
'''Copywriter''' – osoba zajmująca się '''opracowywaniem tekstów''' przeznaczonych do opublikowania, które można określić jako '''kreatywne''' oraz które mają za [[zadanie]] popularyzować określoną [[marka|markę]], [[usługa|usługę]] bądź [[wyrób]] (E. Wiecha-Kartowska 2016, s. 44). Do copywritingu zalicza się między innymi:
Linia 31: Linia 30:


W zawodzie copywritera istotne są przede wszystkim:
W zawodzie copywritera istotne są przede wszystkim:
* odznaczenie się własnymi celami i [[zdolność]] do ich sprawnej realizacji  
* odznaczenie się własnymi celami i [[zdolność]] do ich sprawnej realizacji
* '''gotowość do powiększania swojej wiedzy i umiejętności'''
* '''gotowość do powiększania swojej wiedzy i umiejętności'''
* '''[[kreatywność]]''' wyrażająca się w gotowości do zmian oraz możliwości copywritera w zakresie proponowania innowacyjnych idei
* '''[[kreatywność]]''' wyrażająca się w gotowości do zmian oraz możliwości copywritera w zakresie proponowania innowacyjnych idei
* '''chęć do działania''', objawiająca się między innymi za sprawą zapału do tworzenia  
* '''chęć do działania''', objawiająca się między innymi za sprawą zapału do tworzenia
* nieograniczona wyobraźnia pomagająca sporządzać unikatowe treści
* nieograniczona wyobraźnia pomagająca sporządzać unikatowe treści
* nastawienie z rezerwą do własnej osoby
* nastawienie z rezerwą do własnej osoby
* [[wiedza]] na temat [[marketing|marketingu]], kultury oraz języka  
* [[wiedza]] na temat [[marketing|marketingu]], kultury oraz języka
* umiejętność pracy w zespole
* umiejętność pracy w zespole
* zdolność nawiązywania przyjaznych kontaktów z [[klient|klientami]] i odpowiedniego konsultowania z nimi własnych idei  
* zdolność nawiązywania przyjaznych kontaktów z [[klient|klientami]] i odpowiedniego konsultowania z nimi własnych idei
* wiedza na temat sześciu reguł wpływu społecznego (J. Królewski i in. 2016, s. 294-295, 300)
* wiedza na temat sześciu reguł wpływu społecznego (J. Królewski i in. 2016, s. 294-295, 300)


Linia 52: Linia 51:
Copywriter zajmuje się także czynnościami przeprowadzanymi w ramach '''formułowania przekazu medialnego''', gdzie opracowuje się koncepcję tego przekazu, wymyśla hasła reklamowe oraz planuje się etapy realizacji przekazu (J. Malewicz, E. Świnarska 2015, s. 57). W ramach tych działań copywriter tworzy elementy związane ze słowami – są to na przykład:
Copywriter zajmuje się także czynnościami przeprowadzanymi w ramach '''formułowania przekazu medialnego''', gdzie opracowuje się koncepcję tego przekazu, wymyśla hasła reklamowe oraz planuje się etapy realizacji przekazu (J. Malewicz, E. Świnarska 2015, s. 57). W ramach tych działań copywriter tworzy elementy związane ze słowami – są to na przykład:
* [[plan]] przekazu
* [[plan]] przekazu
* treść przekazu  
* treść przekazu
* hasła reklamowe
* hasła reklamowe
* konwersacje (J. Malewicz, E. Świnarska 2015, s. 57)  
* konwersacje (J. Malewicz, E. Świnarska 2015, s. 57)


Może ponadto zajmować się '''elementami dźwiękowymi''', a także '''monitorować etap tworzenia zdjęć''' – ważne jest aby dobrze przy tym kooperował z innymi osobami odpowiedzialnymi za tworzenie przekazu medialnego, a także pozostałymi grupami pracującymi nad danym [[projekt|projektem]], co pozwoli dobrze zintegrować rozdzielone zadania (J. Malewicz, E. Świnarska 2015, s. 57).
Może ponadto zajmować się '''elementami dźwiękowymi''', a także '''monitorować etap tworzenia zdjęć''' – ważne jest aby dobrze przy tym kooperował z innymi osobami odpowiedzialnymi za tworzenie przekazu medialnego, a także pozostałymi grupami pracującymi nad danym [[projekt|projektem]], co pozwoli dobrze zintegrować rozdzielone zadania (J. Malewicz, E. Świnarska 2015, s. 57).


==Warunki pracy==
==Warunki pracy==


Linia 68: Linia 66:
* wytyczne zawarte w briefie od osoby składającej zlecenie
* wytyczne zawarte w briefie od osoby składającej zlecenie
* wytyczne w briefie organizacji dla której pracuje copywriter
* wytyczne w briefie organizacji dla której pracuje copywriter
* wytyczne odnośnie samego tekstu - na przykład jego wielkości  
* wytyczne odnośnie samego tekstu - na przykład jego wielkości
* [[dane]] na temat adresatów – ich charakterystyka, zachowanie oraz [[informacje]] na temat ruchu w Internecie (J. Królewski i in. 2016, s. 296)
* [[dane]] na temat adresatów – ich charakterystyka, zachowanie oraz [[informacje]] na temat ruchu w Internecie (J. Królewski i in. 2016, s. 296)


Linia 74: Linia 72:


[[Jakość pracy]] copywritera uzależniona jest także od następujących umiejętności:
[[Jakość pracy]] copywritera uzależniona jest także od następujących umiejętności:
* umiejętność tworzenia '''kompletnego zamysłu porozumiewania się''' z odbiorcami  
* umiejętność tworzenia '''kompletnego zamysłu porozumiewania się''' z odbiorcami
* umiejętność tworzenia '''treści przyciągających uwagę''' i dostosowanych do grup klientów
* umiejętność tworzenia '''treści przyciągających uwagę''' i dostosowanych do grup klientów
* umiejętność '''przekazywania dokładnych komunikatów'''
* umiejętność '''przekazywania dokładnych komunikatów'''
Linia 94: Linia 92:
* analiza jako nieodłączna część kreacji tekstu – ma to na celu zwiększyć jego [[profesjonalizm]] oraz wyróżnić wśród innych tekstów
* analiza jako nieodłączna część kreacji tekstu – ma to na celu zwiększyć jego [[profesjonalizm]] oraz wyróżnić wśród innych tekstów
* '''informowanie odbiorcy na temat pozytywnych cech wyrobów''', stron internetowych czy usług
* '''informowanie odbiorcy na temat pozytywnych cech wyrobów''', stron internetowych czy usług
* stopień wyróżniania się tekstu uzależniony od możliwości finansowych  
* stopień wyróżniania się tekstu uzależniony od możliwości finansowych
* używanie języka dostosowanego do rodzaju treści oraz wskazującego na zalety (E. Wiecha-Kartowska 2016, s. 49)
* używanie języka dostosowanego do rodzaju treści oraz wskazującego na zalety (E. Wiecha-Kartowska 2016, s. 49)


==Bibliografia==
==Bibliografia==
* Bednarska K. (2014). [http://dspace.uni.lodz.pl:8080/xmlui/bitstream/handle/11089/8766/24Bednarska.pdf?sequence=1&isAllowed=y ''Językowe środki perswazji w polskich i słoweńskich reklamach''], "Acta Universitatis Lodziensis [[kształcenie]] polonistyczne cudzoziemców”, nr 21.
<noautolinks>
* Królewski J., Sala P. (red.) (2016). ''E-[[marketing]]. Współczesne trendy. [[Pakiet]] startowy'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
* Bednarska K. (2014). [http://dspace.uni.lodz.pl:8080/xmlui/bitstream/handle/11089/8766/24Bednarska.pdf?sequence=1&isAllowed=y ''Językowe środki perswazji w polskich i słoweńskich reklamach''], "Acta Universitatis Lodziensis kształcenie polonistyczne cudzoziemców”, nr 21
* Malewicz J., Świnarska E. (2015). [http://www.wsp.pl/file/1304_590653787.pdf ''Zastosowanie technik multimedialnych w kampaniach promocyjnych kosmetyków luksusowych''], "Multimedia design. Metody, techniki i narzędzia”, nr 1.
* Królewski J., Sala P. (red.) (2016). ''E-marketing. Współczesne trendy. Pakiet startowy'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
* Wiecha-Kartowska E. (2016). [http://www.ifp.uni.wroc.pl/data/files/pub-10175.pdf ''SEO-copywriting – dziennikarstwo XXI wieku?''], "Media XXI Wieku”, nr 1.
* Malewicz J., Świnarska E. (2015). [http://www.wsp.pl/file/1304_590653787.pdf ''Zastosowanie technik multimedialnych w kampaniach promocyjnych kosmetyków luksusowych''], "Multimedia design. Metody, techniki i narzędzia”, nr 1
* Wiecha-Kartowska E. (2016). ''SEO-copywriting – dziennikarstwo XXI wieku?'', "Media XXI Wieku”, nr 1
</noautolinks>
{{a|Adrian Burzec}}
{{a|Adrian Burzec}}
[[Kategoria:Marketing]]
[[Kategoria:Marketing]]


{{#metamaster:description|Copywriter to osoba zajmująca się tworzeniem kreatywnych tekstów reklamowych i opisów asortymentu dla stron internetowych. Jej umiejętności są przydatne w mediach społecznościowych i kampaniach reklamowych w Google.}}
{{#metamaster:description|Copywriter to osoba zajmująca się tworzeniem kreatywnych tekstów reklamowych i opisów asortymentu dla stron internetowych. Jej umiejętności są przydatne w mediach społecznościowych i kampaniach reklamowych w Google.}}

Wersja z 10:07, 28 paź 2023

Copywriter
Polecane artykuły

Copywriter – osoba zajmująca się opracowywaniem tekstów przeznaczonych do opublikowania, które można określić jako kreatywne oraz które mają za zadanie popularyzować określoną markę, usługę bądź wyrób (E. Wiecha-Kartowska 2016, s. 44). Do copywritingu zalicza się między innymi:

  • tworzenie planów spotów reklamowych prezentowanych w różnego rodzaju mediach
  • charakteryzowanie usług bądź wyrobów
  • wymyślanie nazw wyrobów
  • przygotowywanie opisów asortymentu oraz treści na witryny internetowe
  • tworzenie sloganów popularyzujących produkty lub usługi (E. Wiecha-Kartowska 2016, s. 44)

Teksty copywritera charakteryzują się dużym stopniem innowacyjności oraz pomysłem, który wyróżnia je na tle innych (J. Królewski i in. 2016, s. 293-294). Umiejętności copywritera często przydają się przy tworzeniu tekstów w Internecie – mogą one być umieszczane w mediach społecznościowych, mailach wysyłanych jako newslettery czy w kampaniach reklamowych tworzonych w ramach Google AdWords (J. Królewski i in. 2016, s. 297).

TL;DR

Copywriter to osoba zajmująca się tworzeniem kreatywnych tekstów reklamowych mających na celu promocję marki, usługi lub produktu. Copywriterzy muszą być kreatywni, elastyczni i posiadać umiejętności marketingowe. Ich praca polega na tworzeniu treści reklamowych, sloganów, opisów produktów oraz tekstów SEO. Wymaga się od nich umiejętności pracy w zespole, nawiązywania kontaktów z klientami oraz znajomości marketingu i języka. Praca copywritera wymaga dobrej współpracy z innymi członkami zespołu, a także dostarczania wysokiej jakości materiałów. Copywriterzy muszą także dostosować swoje teksty do kryteriów SEO w celu zajęcia wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania.

Wymagania

W zawodzie copywritera istotne są przede wszystkim:

  • odznaczenie się własnymi celami i zdolność do ich sprawnej realizacji
  • gotowość do powiększania swojej wiedzy i umiejętności
  • kreatywność wyrażająca się w gotowości do zmian oraz możliwości copywritera w zakresie proponowania innowacyjnych idei
  • chęć do działania, objawiająca się między innymi za sprawą zapału do tworzenia
  • nieograniczona wyobraźnia pomagająca sporządzać unikatowe treści
  • nastawienie z rezerwą do własnej osoby
  • wiedza na temat marketingu, kultury oraz języka
  • umiejętność pracy w zespole
  • zdolność nawiązywania przyjaznych kontaktów z klientami i odpowiedniego konsultowania z nimi własnych idei
  • wiedza na temat sześciu reguł wpływu społecznego (J. Królewski i in. 2016, s. 294-295, 300)

Zakres obowiązków

Copywriter może być odpowiedzialny za tworzenie treści reklamowych, między innymi ogłoszeń, które powinny zostać przez niego dostosowane do odpowiedniej struktury i postaci – dotyczy to także pisania w należycie ukształtowanym języku, co pozwoli na zainteresowanie treścią adresatów (K. Bednarska 2014, s. 281-282). Przyciągnięcie uwagi odbiorców nie jest łatwe, dlatego copywriterzy niekiedy starają się kreować przekaz o szokującym i ofensywnym charakterze, co próbują osiągnąć między innymi za sprawą używania wulgarnych słów (K. Bednarska 2014, s. 281-282). Starając się zaangażować adresatów przekazu, copywriter stosuje między innymi następujące kombinacje:

  • zaczerpuje wyrazy z innych języków
  • stosuje zwroty nieformalne
  • stosuje zdania rozkazujące
  • stosuje zdania pytające, którym czasami towarzyszą odpowiedzi (K. Bednarska 2014, s. 286)

Copywriter zajmuje się także czynnościami przeprowadzanymi w ramach formułowania przekazu medialnego, gdzie opracowuje się koncepcję tego przekazu, wymyśla hasła reklamowe oraz planuje się etapy realizacji przekazu (J. Malewicz, E. Świnarska 2015, s. 57). W ramach tych działań copywriter tworzy elementy związane ze słowami – są to na przykład:

  • plan przekazu
  • treść przekazu
  • hasła reklamowe
  • konwersacje (J. Malewicz, E. Świnarska 2015, s. 57)

Może ponadto zajmować się elementami dźwiękowymi, a także monitorować etap tworzenia zdjęć – ważne jest aby dobrze przy tym kooperował z innymi osobami odpowiedzialnymi za tworzenie przekazu medialnego, a także pozostałymi grupami pracującymi nad danym projektem, co pozwoli dobrze zintegrować rozdzielone zadania (J. Malewicz, E. Świnarska 2015, s. 57).

Warunki pracy

Efektywność pracy copywritera wynika między innymi z jakości współpracy z innymi członkami zespołu – z tego powodu copywriter powinien pracować z ludźmi, którzy mu ufają, doceniają jego pracę oraz zachęcają do tworzenia kreatywnych rozwiązań, chociażby poprzez charakter planu działania, ambitne zlecenia, czy dostarczanie wysokiej jakości materiałów (J. Królewski i in. 2016, s. 295). Istotna przy tym jest jakość komunikacji copywritera z innymi pracownikami – pozytywnie wpływają na nią przekazywanie informacji między pracownikami, praca w grupach nad różnymi przedsięwzięciami czy integracja (J. Królewski i in. 2016, s. 295).

Wytyczne przekazywane copywriterowi

Aby praca copywritera przynosiła oczekiwane rezultaty, potrzebuje on odpowiednich wytycznych:

  • wytyczne zawarte w briefie od osoby składającej zlecenie
  • wytyczne w briefie organizacji dla której pracuje copywriter
  • wytyczne odnośnie samego tekstu - na przykład jego wielkości
  • dane na temat adresatów – ich charakterystyka, zachowanie oraz informacje na temat ruchu w Internecie (J. Królewski i in. 2016, s. 296)

Umiejętności przydatne w pracy copywritera

Jakość pracy copywritera uzależniona jest także od następujących umiejętności:

  • umiejętność tworzenia kompletnego zamysłu porozumiewania się z odbiorcami
  • umiejętność tworzenia treści przyciągających uwagę i dostosowanych do grup klientów
  • umiejętność przekazywania dokładnych komunikatów
  • umiejętność nawiązywania kontaktu z adresatem za sprawą interesującego przekazu (J. Królewski i in. 2016, s. 296)

Pisanie tekstów SEO

Działania copywritera mogą także dotyczyć sporządzania tekstów z uwzględnieniem SEO (search engine optimization), czyli z dostosowaniem tekstu do kryteriów pozycjonowania w wyszukiwarkach internetowych (E. Wiecha-Kartowska 2016, s. 45). Głównym celem tego rodzaju czynności jest zajmowanie jak najwyższych pozycji na stronie z wynikami wyszukiwania, co można osiągnąć dzięki umieszczeniu w tekście dobrze dobranych słów kluczowych, pasujących przy tym do jego pozostałej części (E. Wiecha-Kartowska 2016, s. 45). Copywriter może sporządzać rozmaite wersje tekstów SEO:

  • niezbyt długie i mało rzeczowe teksty na temat określonych wyrobów wyróżniające się dużą ilością słów kluczowych
  • dużo bardziej rzeczowe teksty nie związane z fachowymi informacjami
  • nieskomplikowane i niedługie teksty, gdzie umieszczane są słowa i ich synonimy co ma pomóc w generowaniu dużej ilości oryginalnych tekstów
  • umieszczanie tekstów na forach internetowych których tematyka wiąże się z określoną dziedziną
  • sporządzanie tekstów przedstawiających określone przedsiębiorstwa bądź wyroby
  • przygotowywanie tekstów umieszczanych w witrynach i sklepach internetowych (E. Wiecha-Kartowska 2016, s. 45-47)

Sporządzanie przez copywritera tekstów z uwzględnieniem optymalizacji pod kątem wyszukiwarek wiąże się z następującymi wyróżnikami:

  • zawierają one sporą ilość fraz umieszczanych w poszczególnych elementach treści
  • umieszczanie na początku tekstu najbardziej istotnych treści przechodząc od nagłówka do tekstu wprowadzającego a następnie tekstu właściwego
  • analiza jako nieodłączna część kreacji tekstu – ma to na celu zwiększyć jego profesjonalizm oraz wyróżnić wśród innych tekstów
  • informowanie odbiorcy na temat pozytywnych cech wyrobów, stron internetowych czy usług
  • stopień wyróżniania się tekstu uzależniony od możliwości finansowych
  • używanie języka dostosowanego do rodzaju treści oraz wskazującego na zalety (E. Wiecha-Kartowska 2016, s. 49)

Bibliografia

Autor: Adrian Burzec