Copywriter: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (cleanup bibliografii i rotten links)
m (Czyszczenie tekstu)
Linia 14: Linia 14:
}}
}}


'''Copywriter''' osoba zajmująca się '''opracowywaniem tekstów''' przeznaczonych do opublikowania, które można określić jako '''kreatywne''' oraz które mają za [[zadanie]] popularyzować określoną [[marka|markę]], [[usługa|usługę]] bądź [[wyrób]] (E. Wiecha-Kartowska 2016, s. 44). Do copywritingu zalicza się między innymi:
'''Copywriter''' - osoba zajmująca się '''opracowywaniem tekstów''' przeznaczonych do opublikowania, które można określić jako '''kreatywne''' oraz które mają za [[zadanie]] popularyzować określoną [[marka|markę]], [[usługa|usługę]] bądź [[wyrób]] (E. Wiecha-Kartowska 2016, s. 44). Do copywritingu zalicza się między innymi:
* tworzenie planów spotów reklamowych prezentowanych w różnego rodzaju mediach
* tworzenie planów spotów reklamowych prezentowanych w różnego rodzaju mediach
* charakteryzowanie usług bądź wyrobów
* charakteryzowanie usług bądź wyrobów
Linia 21: Linia 21:
* tworzenie sloganów popularyzujących [[produkt|produkty]] lub [[usługi]] (E. Wiecha-Kartowska 2016, s. 44)
* tworzenie sloganów popularyzujących [[produkt|produkty]] lub [[usługi]] (E. Wiecha-Kartowska 2016, s. 44)


Teksty copywritera charakteryzują się '''dużym stopniem innowacyjności oraz pomysłem''', który wyróżnia je na tle innych (J. Królewski i in. 2016, s. 293-294). [[Umiejętności]] copywritera często przydają się przy tworzeniu tekstów w [[Internet|Internecie]] mogą one być umieszczane w [[media społecznościowe|mediach społecznościowych]], mailach wysyłanych jako newslettery czy w [[kampania reklamowa|kampaniach reklamowych]] tworzonych w ramach Google AdWords (J. Królewski i in. 2016, s. 297).
Teksty copywritera charakteryzują się '''dużym stopniem innowacyjności oraz pomysłem''', który wyróżnia je na tle innych (J. Królewski i in. 2016, s. 293-294). [[Umiejętności]] copywritera często przydają się przy tworzeniu tekstów w [[Internet|Internecie]] - mogą one być umieszczane w [[media społecznościowe|mediach społecznościowych]], mailach wysyłanych jako newslettery czy w [[kampania reklamowa|kampaniach reklamowych]] tworzonych w ramach Google AdWords (J. Królewski i in. 2016, s. 297).
<google>t</google>
<google>t</google>


Linia 28: Linia 28:


==Wymagania==
==Wymagania==
W zawodzie copywritera istotne są przede wszystkim:
W zawodzie copywritera istotne są przede wszystkim:
* odznaczenie się własnymi celami i [[zdolność]] do ich sprawnej realizacji
* odznaczenie się własnymi celami i [[zdolność]] do ich sprawnej realizacji
Linia 42: Linia 41:


==Zakres obowiązków==
==Zakres obowiązków==
 
Copywriter może być odpowiedzialny za '''tworzenie treści reklamowych''', między innymi ogłoszeń, które powinny zostać przez niego dostosowane do odpowiedniej struktury i postaci - dotyczy to także pisania w należycie ukształtowanym języku, co pozwoli na zainteresowanie treścią adresatów (K. Bednarska 2014, s. 281-282). Przyciągnięcie uwagi odbiorców nie jest łatwe, dlatego copywriterzy niekiedy starają się kreować przekaz o szokującym i ofensywnym charakterze, co próbują osiągnąć między innymi za sprawą używania wulgarnych słów (K. Bednarska 2014, s. 281-282). Starając się '''zaangażować adresatów przekazu''', copywriter stosuje między innymi następujące kombinacje:
Copywriter może być odpowiedzialny za '''tworzenie treści reklamowych''', między innymi ogłoszeń, które powinny zostać przez niego dostosowane do odpowiedniej struktury i postaci dotyczy to także pisania w należycie ukształtowanym języku, co pozwoli na zainteresowanie treścią adresatów (K. Bednarska 2014, s. 281-282). Przyciągnięcie uwagi odbiorców nie jest łatwe, dlatego copywriterzy niekiedy starają się kreować przekaz o szokującym i ofensywnym charakterze, co próbują osiągnąć między innymi za sprawą używania wulgarnych słów (K. Bednarska 2014, s. 281-282). Starając się '''zaangażować adresatów przekazu''', copywriter stosuje między innymi następujące kombinacje:
* zaczerpuje wyrazy z innych języków
* zaczerpuje wyrazy z innych języków
* stosuje zwroty nieformalne
* stosuje zwroty nieformalne
Linia 49: Linia 47:
* stosuje zdania pytające, którym czasami towarzyszą odpowiedzi (K. Bednarska 2014, s. 286)
* stosuje zdania pytające, którym czasami towarzyszą odpowiedzi (K. Bednarska 2014, s. 286)


Copywriter zajmuje się także czynnościami przeprowadzanymi w ramach '''formułowania przekazu medialnego''', gdzie opracowuje się koncepcję tego przekazu, wymyśla hasła reklamowe oraz planuje się etapy realizacji przekazu (J. Malewicz, E. Świnarska 2015, s. 57). W ramach tych działań copywriter tworzy elementy związane ze słowami są to na przykład:
Copywriter zajmuje się także czynnościami przeprowadzanymi w ramach '''formułowania przekazu medialnego''', gdzie opracowuje się koncepcję tego przekazu, wymyśla hasła reklamowe oraz planuje się etapy realizacji przekazu (J. Malewicz, E. Świnarska 2015, s. 57). W ramach tych działań copywriter tworzy elementy związane ze słowami - są to na przykład:
* [[plan]] przekazu
* [[plan]] przekazu
* treść przekazu
* treść przekazu
Linia 55: Linia 53:
* konwersacje (J. Malewicz, E. Świnarska 2015, s. 57)
* konwersacje (J. Malewicz, E. Świnarska 2015, s. 57)


Może ponadto zajmować się '''elementami dźwiękowymi''', a także '''monitorować etap tworzenia zdjęć''' ważne jest aby dobrze przy tym kooperował z innymi osobami odpowiedzialnymi za tworzenie przekazu medialnego, a także pozostałymi grupami pracującymi nad danym [[projekt|projektem]], co pozwoli dobrze zintegrować rozdzielone zadania (J. Malewicz, E. Świnarska 2015, s. 57).
Może ponadto zajmować się '''elementami dźwiękowymi''', a także '''monitorować etap tworzenia zdjęć''' - ważne jest aby dobrze przy tym kooperował z innymi osobami odpowiedzialnymi za tworzenie przekazu medialnego, a także pozostałymi grupami pracującymi nad danym [[projekt|projektem]], co pozwoli dobrze zintegrować rozdzielone zadania (J. Malewicz, E. Świnarska 2015, s. 57).


==Warunki pracy==
==Warunki pracy==
 
[[Efektywność]] pracy copywritera wynika między innymi z '''jakości współpracy z innymi członkami zespołu''' - z tego powodu copywriter powinien pracować z ludźmi, którzy mu ufają, doceniają jego pracę oraz zachęcają do tworzenia kreatywnych rozwiązań, chociażby poprzez charakter planu działania, ambitne zlecenia, czy dostarczanie wysokiej jakości materiałów (J. Królewski i in. 2016, s. 295). Istotna przy tym jest [[jakość]] [[komunikacja|komunikacji]] copywritera z innymi [[pracownik|pracownikami]] - pozytywnie wpływają na nią przekazywanie informacji między pracownikami, praca w grupach nad różnymi przedsięwzięciami czy integracja (J. Królewski i in. 2016, s. 295).
[[Efektywność]] pracy copywritera wynika między innymi z '''jakości współpracy z innymi członkami zespołu''' z tego powodu copywriter powinien pracować z ludźmi, którzy mu ufają, doceniają jego pracę oraz zachęcają do tworzenia kreatywnych rozwiązań, chociażby poprzez charakter planu działania, ambitne zlecenia, czy dostarczanie wysokiej jakości materiałów (J. Królewski i in. 2016, s. 295). Istotna przy tym jest [[jakość]] [[komunikacja|komunikacji]] copywritera z innymi [[pracownik|pracownikami]] pozytywnie wpływają na nią przekazywanie informacji między pracownikami, praca w grupach nad różnymi przedsięwzięciami czy integracja (J. Królewski i in. 2016, s. 295).


==Wytyczne przekazywane copywriterowi==
==Wytyczne przekazywane copywriterowi==
Aby [[praca]] copywritera przynosiła oczekiwane rezultaty, potrzebuje on '''odpowiednich wytycznych''':
Aby [[praca]] copywritera przynosiła oczekiwane rezultaty, potrzebuje on '''odpowiednich wytycznych''':
* wytyczne zawarte w briefie od osoby składającej zlecenie
* wytyczne zawarte w briefie od osoby składającej zlecenie
* wytyczne w briefie organizacji dla której pracuje copywriter
* wytyczne w briefie organizacji dla której pracuje copywriter
* wytyczne odnośnie samego tekstu - na przykład jego wielkości
* wytyczne odnośnie samego tekstu - na przykład jego wielkości
* [[dane]] na temat adresatów ich charakterystyka, zachowanie oraz [[informacje]] na temat ruchu w Internecie (J. Królewski i in. 2016, s. 296)
* [[dane]] na temat adresatów - ich charakterystyka, zachowanie oraz [[informacje]] na temat ruchu w Internecie (J. Królewski i in. 2016, s. 296)


==Umiejętności przydatne w pracy copywritera==
==Umiejętności przydatne w pracy copywritera==
[[Jakość pracy]] copywritera uzależniona jest także od następujących umiejętności:
[[Jakość pracy]] copywritera uzależniona jest także od następujących umiejętności:
* umiejętność tworzenia '''kompletnego zamysłu porozumiewania się''' z odbiorcami
* umiejętność tworzenia '''kompletnego zamysłu porozumiewania się''' z odbiorcami
Linia 78: Linia 73:


==Pisanie tekstów SEO==
==Pisanie tekstów SEO==
Działania copywritera mogą także dotyczyć '''sporządzania tekstów z uwzględnieniem SEO''' (search engine optimization), czyli z dostosowaniem tekstu do kryteriów pozycjonowania w [[wyszukiwarka internetowa|wyszukiwarkach internetowych]] (E. Wiecha-Kartowska 2016, s. 45). Głównym celem tego rodzaju czynności jest '''zajmowanie jak najwyższych pozycji na stronie z wynikami wyszukiwania''', co można osiągnąć dzięki umieszczeniu w tekście dobrze dobranych '''słów kluczowych''', pasujących przy tym do jego pozostałej części (E. Wiecha-Kartowska 2016, s. 45). Copywriter może sporządzać rozmaite wersje tekstów SEO:
Działania copywritera mogą także dotyczyć '''sporządzania tekstów z uwzględnieniem SEO''' (search engine optimization), czyli z dostosowaniem tekstu do kryteriów pozycjonowania w [[wyszukiwarka internetowa|wyszukiwarkach internetowych]] (E. Wiecha-Kartowska 2016, s. 45). Głównym celem tego rodzaju czynności jest '''zajmowanie jak najwyższych pozycji na stronie z wynikami wyszukiwania''', co można osiągnąć dzięki umieszczeniu w tekście dobrze dobranych '''słów kluczowych''', pasujących przy tym do jego pozostałej części (E. Wiecha-Kartowska 2016, s. 45). Copywriter może sporządzać rozmaite wersje tekstów SEO:
* niezbyt długie i mało rzeczowe teksty na temat określonych wyrobów wyróżniające się dużą ilością słów kluczowych
* niezbyt długie i mało rzeczowe teksty na temat określonych wyrobów wyróżniające się dużą ilością słów kluczowych
Linia 90: Linia 84:
* zawierają one sporą ilość '''fraz umieszczanych w poszczególnych elementach treści'''
* zawierają one sporą ilość '''fraz umieszczanych w poszczególnych elementach treści'''
* umieszczanie na początku tekstu najbardziej istotnych treści przechodząc od nagłówka do tekstu wprowadzającego a następnie tekstu właściwego
* umieszczanie na początku tekstu najbardziej istotnych treści przechodząc od nagłówka do tekstu wprowadzającego a następnie tekstu właściwego
* analiza jako nieodłączna część kreacji tekstu ma to na celu zwiększyć jego [[profesjonalizm]] oraz wyróżnić wśród innych tekstów
* analiza jako nieodłączna część kreacji tekstu - ma to na celu zwiększyć jego [[profesjonalizm]] oraz wyróżnić wśród innych tekstów
* '''informowanie odbiorcy na temat pozytywnych cech wyrobów''', stron internetowych czy usług
* '''informowanie odbiorcy na temat pozytywnych cech wyrobów''', stron internetowych czy usług
* stopień wyróżniania się tekstu uzależniony od możliwości finansowych
* stopień wyróżniania się tekstu uzależniony od możliwości finansowych
Linia 100: Linia 94:
* Królewski J., Sala P. (red.) (2016). ''E-marketing. Współczesne trendy. Pakiet startowy'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
* Królewski J., Sala P. (red.) (2016). ''E-marketing. Współczesne trendy. Pakiet startowy'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
* Malewicz J., Świnarska E. (2015). [https://www.wsp.pl/file/1304_590653787.pdf ''Zastosowanie technik multimedialnych w kampaniach promocyjnych kosmetyków luksusowych''], "Multimedia design. Metody, techniki i narzędzia”, nr 1
* Malewicz J., Świnarska E. (2015). [https://www.wsp.pl/file/1304_590653787.pdf ''Zastosowanie technik multimedialnych w kampaniach promocyjnych kosmetyków luksusowych''], "Multimedia design. Metody, techniki i narzędzia”, nr 1
* Wiecha-Kartowska E. (2016). ''SEO-copywriting dziennikarstwo XXI wieku?'', "Media XXI Wieku”, nr 1
* Wiecha-Kartowska E. (2016). ''SEO-copywriting - dziennikarstwo XXI wieku?'', "Media XXI Wieku”, nr 1
</noautolinks>
</noautolinks>
{{a|Adrian Burzec}}
{{a|Adrian Burzec}}

Wersja z 13:45, 2 lis 2023

Copywriter
Polecane artykuły

Copywriter - osoba zajmująca się opracowywaniem tekstów przeznaczonych do opublikowania, które można określić jako kreatywne oraz które mają za zadanie popularyzować określoną markę, usługę bądź wyrób (E. Wiecha-Kartowska 2016, s. 44). Do copywritingu zalicza się między innymi:

  • tworzenie planów spotów reklamowych prezentowanych w różnego rodzaju mediach
  • charakteryzowanie usług bądź wyrobów
  • wymyślanie nazw wyrobów
  • przygotowywanie opisów asortymentu oraz treści na witryny internetowe
  • tworzenie sloganów popularyzujących produkty lub usługi (E. Wiecha-Kartowska 2016, s. 44)

Teksty copywritera charakteryzują się dużym stopniem innowacyjności oraz pomysłem, który wyróżnia je na tle innych (J. Królewski i in. 2016, s. 293-294). Umiejętności copywritera często przydają się przy tworzeniu tekstów w Internecie - mogą one być umieszczane w mediach społecznościowych, mailach wysyłanych jako newslettery czy w kampaniach reklamowych tworzonych w ramach Google AdWords (J. Królewski i in. 2016, s. 297).

TL;DR

Copywriter to osoba zajmująca się tworzeniem kreatywnych tekstów reklamowych mających na celu promocję marki, usługi lub produktu. Copywriterzy muszą być kreatywni, elastyczni i posiadać umiejętności marketingowe. Ich praca polega na tworzeniu treści reklamowych, sloganów, opisów produktów oraz tekstów SEO. Wymaga się od nich umiejętności pracy w zespole, nawiązywania kontaktów z klientami oraz znajomości marketingu i języka. Praca copywritera wymaga dobrej współpracy z innymi członkami zespołu, a także dostarczania wysokiej jakości materiałów. Copywriterzy muszą także dostosować swoje teksty do kryteriów SEO w celu zajęcia wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania.

Wymagania

W zawodzie copywritera istotne są przede wszystkim:

  • odznaczenie się własnymi celami i zdolność do ich sprawnej realizacji
  • gotowość do powiększania swojej wiedzy i umiejętności
  • kreatywność wyrażająca się w gotowości do zmian oraz możliwości copywritera w zakresie proponowania innowacyjnych idei
  • chęć do działania, objawiająca się między innymi za sprawą zapału do tworzenia
  • nieograniczona wyobraźnia pomagająca sporządzać unikatowe treści
  • nastawienie z rezerwą do własnej osoby
  • wiedza na temat marketingu, kultury oraz języka
  • umiejętność pracy w zespole
  • zdolność nawiązywania przyjaznych kontaktów z klientami i odpowiedniego konsultowania z nimi własnych idei
  • wiedza na temat sześciu reguł wpływu społecznego (J. Królewski i in. 2016, s. 294-295, 300)

Zakres obowiązków

Copywriter może być odpowiedzialny za tworzenie treści reklamowych, między innymi ogłoszeń, które powinny zostać przez niego dostosowane do odpowiedniej struktury i postaci - dotyczy to także pisania w należycie ukształtowanym języku, co pozwoli na zainteresowanie treścią adresatów (K. Bednarska 2014, s. 281-282). Przyciągnięcie uwagi odbiorców nie jest łatwe, dlatego copywriterzy niekiedy starają się kreować przekaz o szokującym i ofensywnym charakterze, co próbują osiągnąć między innymi za sprawą używania wulgarnych słów (K. Bednarska 2014, s. 281-282). Starając się zaangażować adresatów przekazu, copywriter stosuje między innymi następujące kombinacje:

  • zaczerpuje wyrazy z innych języków
  • stosuje zwroty nieformalne
  • stosuje zdania rozkazujące
  • stosuje zdania pytające, którym czasami towarzyszą odpowiedzi (K. Bednarska 2014, s. 286)

Copywriter zajmuje się także czynnościami przeprowadzanymi w ramach formułowania przekazu medialnego, gdzie opracowuje się koncepcję tego przekazu, wymyśla hasła reklamowe oraz planuje się etapy realizacji przekazu (J. Malewicz, E. Świnarska 2015, s. 57). W ramach tych działań copywriter tworzy elementy związane ze słowami - są to na przykład:

  • plan przekazu
  • treść przekazu
  • hasła reklamowe
  • konwersacje (J. Malewicz, E. Świnarska 2015, s. 57)

Może ponadto zajmować się elementami dźwiękowymi, a także monitorować etap tworzenia zdjęć - ważne jest aby dobrze przy tym kooperował z innymi osobami odpowiedzialnymi za tworzenie przekazu medialnego, a także pozostałymi grupami pracującymi nad danym projektem, co pozwoli dobrze zintegrować rozdzielone zadania (J. Malewicz, E. Świnarska 2015, s. 57).

Warunki pracy

Efektywność pracy copywritera wynika między innymi z jakości współpracy z innymi członkami zespołu - z tego powodu copywriter powinien pracować z ludźmi, którzy mu ufają, doceniają jego pracę oraz zachęcają do tworzenia kreatywnych rozwiązań, chociażby poprzez charakter planu działania, ambitne zlecenia, czy dostarczanie wysokiej jakości materiałów (J. Królewski i in. 2016, s. 295). Istotna przy tym jest jakość komunikacji copywritera z innymi pracownikami - pozytywnie wpływają na nią przekazywanie informacji między pracownikami, praca w grupach nad różnymi przedsięwzięciami czy integracja (J. Królewski i in. 2016, s. 295).

Wytyczne przekazywane copywriterowi

Aby praca copywritera przynosiła oczekiwane rezultaty, potrzebuje on odpowiednich wytycznych:

  • wytyczne zawarte w briefie od osoby składającej zlecenie
  • wytyczne w briefie organizacji dla której pracuje copywriter
  • wytyczne odnośnie samego tekstu - na przykład jego wielkości
  • dane na temat adresatów - ich charakterystyka, zachowanie oraz informacje na temat ruchu w Internecie (J. Królewski i in. 2016, s. 296)

Umiejętności przydatne w pracy copywritera

Jakość pracy copywritera uzależniona jest także od następujących umiejętności:

  • umiejętność tworzenia kompletnego zamysłu porozumiewania się z odbiorcami
  • umiejętność tworzenia treści przyciągających uwagę i dostosowanych do grup klientów
  • umiejętność przekazywania dokładnych komunikatów
  • umiejętność nawiązywania kontaktu z adresatem za sprawą interesującego przekazu (J. Królewski i in. 2016, s. 296)

Pisanie tekstów SEO

Działania copywritera mogą także dotyczyć sporządzania tekstów z uwzględnieniem SEO (search engine optimization), czyli z dostosowaniem tekstu do kryteriów pozycjonowania w wyszukiwarkach internetowych (E. Wiecha-Kartowska 2016, s. 45). Głównym celem tego rodzaju czynności jest zajmowanie jak najwyższych pozycji na stronie z wynikami wyszukiwania, co można osiągnąć dzięki umieszczeniu w tekście dobrze dobranych słów kluczowych, pasujących przy tym do jego pozostałej części (E. Wiecha-Kartowska 2016, s. 45). Copywriter może sporządzać rozmaite wersje tekstów SEO:

  • niezbyt długie i mało rzeczowe teksty na temat określonych wyrobów wyróżniające się dużą ilością słów kluczowych
  • dużo bardziej rzeczowe teksty nie związane z fachowymi informacjami
  • nieskomplikowane i niedługie teksty, gdzie umieszczane są słowa i ich synonimy co ma pomóc w generowaniu dużej ilości oryginalnych tekstów
  • umieszczanie tekstów na forach internetowych których tematyka wiąże się z określoną dziedziną
  • sporządzanie tekstów przedstawiających określone przedsiębiorstwa bądź wyroby
  • przygotowywanie tekstów umieszczanych w witrynach i sklepach internetowych (E. Wiecha-Kartowska 2016, s. 45-47)

Sporządzanie przez copywritera tekstów z uwzględnieniem optymalizacji pod kątem wyszukiwarek wiąże się z następującymi wyróżnikami:

  • zawierają one sporą ilość fraz umieszczanych w poszczególnych elementach treści
  • umieszczanie na początku tekstu najbardziej istotnych treści przechodząc od nagłówka do tekstu wprowadzającego a następnie tekstu właściwego
  • analiza jako nieodłączna część kreacji tekstu - ma to na celu zwiększyć jego profesjonalizm oraz wyróżnić wśród innych tekstów
  • informowanie odbiorcy na temat pozytywnych cech wyrobów, stron internetowych czy usług
  • stopień wyróżniania się tekstu uzależniony od możliwości finansowych
  • używanie języka dostosowanego do rodzaju treści oraz wskazującego na zalety (E. Wiecha-Kartowska 2016, s. 49)

Bibliografia

Autor: Adrian Burzec