Bezpieczeństwo energetyczne: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (cleanup bibliografii i rotten links)
m (cleanup bibliografii i rotten links)
 
(Nie pokazano 11 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
'''Bezpieczeństwo energetyczne''' - "stan gospodarki umożliwiający pokrycie perspektywicznego zapotrzebowania odbiorców na paliwa i energię, w sposób technicznie i ekonomicznie uzasadniony, przy zachowaniu wymagań ochrony środowiska"([[Ustawa]] [[Prawo]] energetyczne 1997, s. 10).  
|list1=
<ul>
<li>[[Ramowa konwencja Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu]]</li>
<li>[[Efektywność energetyczna]]</li>
<li>[[Zasoby odnawialne]]</li>
<li>[[Dekarbonizacja]]</li>
<li>[[Inteligentne systemy transportowe]]</li>
<li>[[Circular economy]]</li>
<li>[[Zmiany klimatu]]</li>
<li>[[Polityka spójności]]</li>
<li>[[Zielona rewolucja]]</li>
</ul>
}}
 
'''Bezpieczeństwo energetyczne''' - "stan gospodarki umożliwiający pokrycie perspektywicznego zapotrzebowania odbiorców na paliwa i energię, w sposób technicznie i ekonomicznie uzasadniony, przy zachowaniu wymagań ochrony środowiska"([[Ustawa]] [[Prawo]] energetyczne 1997, s. 10). <br>


==TL;DR==
==TL;DR==
Linia 20: Linia 5:


==Trzy najważniejsze aspekty bezpieczeństwa energetycznego==
==Trzy najważniejsze aspekty bezpieczeństwa energetycznego==
'''1. Aspekt energetyczny''' - należy zadbać o zachowanie bilansu energetycznego kraju poprzez zrównoważenie podaży do prognoz dotyczących zapotrzebowania na energię, a także paliwa, jednocześnie nie ograniczając zaspokojenia potrzeb użytkowników na energię użyteczną. Istotne jest utrzymanie infrastruktury technicznej w odpowiednim stanie. Natomiast zróżnicowanie używanych źródeł oraz kierunków importu i eksportu energii ogranicza możliwość pojawienia się problemów energetycznych kraju w związku z możliwymi zakłóceniami w dostępności jednego ze składników bazy paliwowo - energetycznej.


'''1. Aspekt energetyczny''' - należy zadbać o zachowanie bilansu energetycznego kraju poprzez zrównoważenie podaży do prognoz dotyczących zapotrzebowania na energię, a także paliwa, jednocześnie nie ograniczając zaspokojenia potrzeb użytkowników na energię użyteczną. Istotne jest utrzymanie infrastruktury technicznej w odpowiednim stanie. Natomiast zróżnicowanie używanych źródeł oraz kierunków importu i eksportu energii ogranicza możliwość pojawienia się problemów energetycznych kraju w związku z możliwymi zakłóceniami w dostępności jednego ze składników bazy paliwowo - energetycznej. <br>
'''2. Aspekt ekonomiczny''' - należy pokryć [[zapotrzebowanie]] energetyczne odbiorców końcowych, po akceptowalnych społecznie cenach, które zawarte są w jawnych umowach. Czynnikiem, który wpływa na ceny energii jest również [[koszt]] zabezpieczenia dostaw, w związku z tym obecnie istotne jest dążenie do internacjonalizacji tych kosztów. Znaczące jest także osiągnięcie konkurencyjności krajowego sektora energetycznego na rynkach międzynarodowych.  
<google>t</google>


'''2. Aspekt ekonomiczny''' - należy pokryć [[zapotrzebowanie]] energetyczne odbiorców końcowych, po akceptowalnych społecznie cenach, które zawarte są w jawnych umowach. Czynnikiem, który wpływa na ceny energii jest również [[koszt]] zabezpieczenia dostaw, w związku z tym obecnie istotne jest dążenie do internacjonalizacji tych kosztów. Znaczące jest także osiągnięcie konkurencyjności krajowego sektora energetycznego na rynkach międzynarodowych. <br>
'''3. Aspekt ekologiczny''' - należy dostosować działania do obowiązujących zasad ochrony środowiska naturalnego. [[Produkcja]] energii nie może przyczyniać się do degradacji środowiska naturalnego oraz wprowadzać w nim nieodwracalnych zmian, włącznie z wyczerpaniem zasobów energetycznych (A. Borgosz - Koczwara, K. Herlender 2008, s. 2)


'''3. Aspekt ekologiczny''' - należy dostosować działania do obowiązujących zasad ochrony środowiska naturalnego. [[Produkcja]] energii nie może przyczyniać się do degradacji środowiska naturalnego oraz wprowadzać w nim nieodwracalnych zmian, włącznie z wyczerpaniem zasobów energetycznych. (A. Borgosz – Koczwara, K. Herlender 2008, s. 2)<br>
<google>n</google>


==Alternatywne źródła energii w kontekście bezpieczeństwa energetycznego==
==Alternatywne źródła energii w kontekście bezpieczeństwa energetycznego==
Dzięki zastosowaniu odnawialnych źródeł energii oszczędzane są [[zasoby]] surowców, ograniczona jest [[emisja]] szkodliwych substancji do atmosfery i wód, następuje również minimalizacja wytwarzania odpadów. W związku z korzyściami płynącymi z zastosowania alternatywnych źródeł, coraz to częściej można zauważyć wspieranie tego przedsięwzięcia.
Dzięki zastosowaniu odnawialnych źródeł energii oszczędzane są [[zasoby]] surowców, ograniczona jest [[emisja]] szkodliwych substancji do atmosfery i wód, następuje również minimalizacja wytwarzania odpadów. W związku z korzyściami płynącymi z zastosowania alternatywnych źródeł, coraz to częściej można zauważyć wspieranie tego przedsięwzięcia.


Do najczęściej wykorzystywanych źródeł energii odnawialnej zaliczana jest (A. Borgosz Koczwara, K. Herlender 2008, s. 3):
Do najczęściej wykorzystywanych źródeł energii odnawialnej zaliczana jest (A. Borgosz - Koczwara, K. Herlender 2008, s. 3):
* energia słoneczna (kolektory słoneczne, ogniwa fotowoltaiczne),
* energia słoneczna (kolektory słoneczne, ogniwa fotowoltaiczne),
* energia wiatru (energetyka wiatrowa),
* energia wiatru (energetyka wiatrowa),
Linia 38: Linia 22:
* [[biomasa]].
* [[biomasa]].


Kraje członkowskie Unii Europejskiej mają [[obowiązek]] dostosowania się do postanowień dyrektywy 77/2001/WE, która to wyraźnie zaznacza konieczność wykorzystywania energii elektrycznej czerpanej ze źródeł odnawialnych. Lata dziewięćdziesiąte były przełomowe, jeśli chodzi o wzrost zastosowania źródeł odnawialnych. Oszacowano, że wykorzystanie energii słonecznej zwiększyło się dwukrotnie, a energii wiatrowej aż czterokrotnie. Prognozy wskazują na dalszy [[rozwój]] odnawialnych źródeł energii. Prawdopodobnie głównymi odbiorcami mogą być sektory rolnictwa, mieszkalnictwa i komunikacji. <br>
Kraje członkowskie Unii Europejskiej mają [[obowiązek]] dostosowania się do postanowień dyrektywy 77/2001/WE, która to wyraźnie zaznacza konieczność wykorzystywania energii elektrycznej czerpanej ze źródeł odnawialnych. Lata dziewięćdziesiąte były przełomowe, jeśli chodzi o wzrost zastosowania źródeł odnawialnych. Oszacowano, że wykorzystanie energii słonecznej zwiększyło się dwukrotnie, a energii wiatrowej aż czterokrotnie. Prognozy wskazują na dalszy [[rozwój]] odnawialnych źródeł energii. Prawdopodobnie głównymi odbiorcami mogą być sektory rolnictwa, mieszkalnictwa i komunikacji.  


'''Bariery rozwoju energetyki odnawialnej'''
'''Bariery rozwoju energetyki odnawialnej'''
Linia 47: Linia 31:
* niedostateczna [[organizacja]] wsparcia,
* niedostateczna [[organizacja]] wsparcia,
* nieczytelne przepisy skarbowe,
* nieczytelne przepisy skarbowe,
* niedostosowanie pomieszczeń do zamontowania tego typu źródeł. <br>
* niedostosowanie pomieszczeń do zamontowania tego typu źródeł.  


==Bezpieczeństwo energetyczne Polski==
==Bezpieczeństwo energetyczne Polski==
 
Polska [[polityka]] energetyczna jest zobowiązana do podejmowania szeregu działań przeciwdziałających pogorszeniu się sytuacji odbiorców energii na terenie kraju. Sytuacja energetyczna w Polsce uzależniona jest w dużej mierze od zewnętrznych dostaw ropy naftowej i gazu ziemnego. Stan infrastruktury transportowej i wydobywczej, a także ograniczenia z zakresu ochrony środowiska to kolejne aspekty, które wymagają podejmowania działań ze strony władz i są wyznaczane przez szereg dokumentów przykładowo tj. [[Prawo energetyczne]], czy Polityka energetyczna Polski do roku 2030.  
Polska [[polityka]] energetyczna jest zobowiązana do podejmowania szeregu działań przeciwdziałających pogorszeniu się sytuacji odbiorców energii na terenie kraju. Sytuacja energetyczna w Polsce uzależniona jest w dużej mierze od zewnętrznych dostaw ropy naftowej i gazu ziemnego. Stan infrastruktury transportowej i wydobywczej, a także ograniczenia z zakresu ochrony środowiska to kolejne aspekty, które wymagają podejmowania działań ze strony władz i są wyznaczane przez szereg dokumentów przykładowo tj. [[Prawo energetyczne]], czy Polityka energetyczna Polski do roku 2030. <br>


'''Podstawowe działania mające na celu zapewnienie bezpieczeństwa energetycznego w Polsce'''(P. Ziembicki, T. Nowak 2016, s. 29-32):
'''Podstawowe działania mające na celu zapewnienie bezpieczeństwa energetycznego w Polsce'''(P. Ziembicki, T. Nowak 2016, s. 29-32):
Linia 62: Linia 45:
* podnoszenie efektywności energetycznej budownictwa,
* podnoszenie efektywności energetycznej budownictwa,
* racjonalne [[planowanie]] systemów energetyki komunalnej w ujęciu lokalnym.
* racjonalne [[planowanie]] systemów energetyki komunalnej w ujęciu lokalnym.
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Ramowa konwencja Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Efektywność energetyczna]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Zasoby odnawialne]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Dekarbonizacja]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Inteligentne systemy transportowe]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Circular economy]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Zmiany klimatu]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Polityka spójności]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Zielona rewolucja]]}} }}


==Bibliografia==
==Bibliografia==
<noautolinks>
<noautolinks>
* Bojarski W. (2004). [https://odbiorcy-na-rynku-energii.cire.pl/pliki/2/bezp_en.pdf'' Bezpieczeństwo energetyczne''], "Wokół Energetyki” – czerwiec 2004, s. 2
* Bojarski W. (2004), ''[https://odbiorcy-na-rynku-energii.cire.pl/pliki/2/bezp_en.pdf Bezpieczeństwo energetyczne]'', Wokół Energetyki - czerwiec
* Borgosz Koczwara M., Herlender K. (2008). [http://rynek-ciepla.cire.pl/pliki/2/bezpaoze.pdf ''Bezpieczeństwo energetyczne, a rozwój odnawialnych źródeł energii''], "Energetyka" - marzec, s. 2-3
* Borgosz-Koczwara M., Herlender K. (2008), ''[https://rynek-ciepla.cire.pl/pliki/2/bezpaoze.pdf Bezpieczeństwo energetyczne, a rozwój odnawialnych źródeł energii]'', Energetyka - marzec
* Pach-Gurgul A. (2012).'' Jednolity rynek energii elektrycznej w Unii Europejskiej w kontekście bezpieczeństwa energetycznego w Polsce'', Difin, Warszawa, s. 229-234
* Pach-Gurgul A. (2012), ''Jednolity rynek energii elektrycznej w Unii Europejskiej w kontekście bezpieczeństwa energetycznego w Polsce'', Difin, Warszawa
* Szczerbowski R. (2013).[https://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.baztech-9b876566-b5c8-4b72-b8a4-e326ccb69220 ''Bezpieczeństwo energetyczne Polski mix energetyczny i efektywność energetyczna''], "Polityka energetyczna" tom 16, zeszyt 4, s. 36
* Szczerbowski R. (2013), ''[https://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.baztech-9b876566-b5c8-4b72-b8a4-e326ccb69220 Bezpieczeństwo energetyczne Polski - mix energetyczny i efektywność energetyczna]'', Polityka energetyczna tom 16, zeszyt 4
* ''Ustawa Prawo energetyczne'' (1997), Dz. U nr 54 poz. 348
* ''Ustawa z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne.'' [https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu19970540348 Dz.U. 1997 nr 54 poz. 348]
* Ziembicki P., Nowak T.(2016). [http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.baztech-f6b3d7e9-aba9-4771-be4d-8a7c75f3e32b/c/znis_2016_44_ziembicki_nowak_bezpieczenstwo.pdf ''Bezpieczeństwo energetyczne Polski''], "Zeszyty Naukowe. Inżynieria Środowiska / Uniwersytet Zielonogórski" nr 44, s. 29-32
* Ziembicki P., Nowak T. (2016), ''[https://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.baztech-f6b3d7e9-aba9-4771-be4d-8a7c75f3e32b/c/znis_2016_44_ziembicki_nowak_bezpieczenstwo.pdf Bezpieczeństwo energetyczne Polski]'', Zeszyty Naukowe. Inżynieria Środowiska / Uniwersytet Zielonogórski nr 44, s. 29-32
</noautolinks>
</noautolinks>


{{a|Paula Iskańska}}.
{{a|Paula Iskańska}}
[[Kategoria:Makroekonomia]]
[[Kategoria:Polityka gospodarcza]]


{{#metamaster:description|Bezpieczeństwo energetyczne - zapewnienie zrównoważonego i ekonomicznego pokrycia zapotrzebowania na energię. Więcej na naszej stronie.}}
{{#metamaster:description|Bezpieczeństwo energetyczne - zapewnienie zrównoważonego i ekonomicznego pokrycia zapotrzebowania na energię. Więcej na naszej stronie.}}

Aktualna wersja na dzień 23:12, 10 sty 2024

Bezpieczeństwo energetyczne - "stan gospodarki umożliwiający pokrycie perspektywicznego zapotrzebowania odbiorców na paliwa i energię, w sposób technicznie i ekonomicznie uzasadniony, przy zachowaniu wymagań ochrony środowiska"(Ustawa Prawo energetyczne 1997, s. 10).

TL;DR

Bezpieczeństwo energetyczne to zapewnienie odpowiedniej podaży energii dla odbiorców w sposób ekonomicznie uzasadniony i zgodny z ochroną środowiska. Trzy główne aspekty to zrównoważenie podaży i zapotrzebowania, konkurencyjność sektora energetycznego i ochrona środowiska. Odnawialne źródła energii, takie jak energia słoneczna, wiatrowa, geotermalna i biomasa, są coraz bardziej popularne. Istnieją jednak barier, takie jak wysokie koszty, długi okres zwrotu z inwestycji i brak wsparcia organizacyjnego. Polska podejmuje działania w celu zapewnienia bezpieczeństwa energetycznego, takie jak poszukiwanie nowych źródeł energii, modernizacja infrastruktury i dywersyfikacja dostaw.

Trzy najważniejsze aspekty bezpieczeństwa energetycznego

1. Aspekt energetyczny - należy zadbać o zachowanie bilansu energetycznego kraju poprzez zrównoważenie podaży do prognoz dotyczących zapotrzebowania na energię, a także paliwa, jednocześnie nie ograniczając zaspokojenia potrzeb użytkowników na energię użyteczną. Istotne jest utrzymanie infrastruktury technicznej w odpowiednim stanie. Natomiast zróżnicowanie używanych źródeł oraz kierunków importu i eksportu energii ogranicza możliwość pojawienia się problemów energetycznych kraju w związku z możliwymi zakłóceniami w dostępności jednego ze składników bazy paliwowo - energetycznej.

2. Aspekt ekonomiczny - należy pokryć zapotrzebowanie energetyczne odbiorców końcowych, po akceptowalnych społecznie cenach, które zawarte są w jawnych umowach. Czynnikiem, który wpływa na ceny energii jest również koszt zabezpieczenia dostaw, w związku z tym obecnie istotne jest dążenie do internacjonalizacji tych kosztów. Znaczące jest także osiągnięcie konkurencyjności krajowego sektora energetycznego na rynkach międzynarodowych.

3. Aspekt ekologiczny - należy dostosować działania do obowiązujących zasad ochrony środowiska naturalnego. Produkcja energii nie może przyczyniać się do degradacji środowiska naturalnego oraz wprowadzać w nim nieodwracalnych zmian, włącznie z wyczerpaniem zasobów energetycznych (A. Borgosz - Koczwara, K. Herlender 2008, s. 2)

Alternatywne źródła energii w kontekście bezpieczeństwa energetycznego

Dzięki zastosowaniu odnawialnych źródeł energii oszczędzane są zasoby surowców, ograniczona jest emisja szkodliwych substancji do atmosfery i wód, następuje również minimalizacja wytwarzania odpadów. W związku z korzyściami płynącymi z zastosowania alternatywnych źródeł, coraz to częściej można zauważyć wspieranie tego przedsięwzięcia.

Do najczęściej wykorzystywanych źródeł energii odnawialnej zaliczana jest (A. Borgosz - Koczwara, K. Herlender 2008, s. 3):

  • energia słoneczna (kolektory słoneczne, ogniwa fotowoltaiczne),
  • energia wiatru (energetyka wiatrowa),
  • energie geotermalna (pompa ciepła),
  • biomasa.

Kraje członkowskie Unii Europejskiej mają obowiązek dostosowania się do postanowień dyrektywy 77/2001/WE, która to wyraźnie zaznacza konieczność wykorzystywania energii elektrycznej czerpanej ze źródeł odnawialnych. Lata dziewięćdziesiąte były przełomowe, jeśli chodzi o wzrost zastosowania źródeł odnawialnych. Oszacowano, że wykorzystanie energii słonecznej zwiększyło się dwukrotnie, a energii wiatrowej aż czterokrotnie. Prognozy wskazują na dalszy rozwój odnawialnych źródeł energii. Prawdopodobnie głównymi odbiorcami mogą być sektory rolnictwa, mieszkalnictwa i komunikacji.

Bariery rozwoju energetyki odnawialnej

Mimo, że OZE odznacza się dużym potencjałem, wciąż istnieje wiele przeszkód rozbudowy systemu zastosowania energii odnawialnej w całkowitym zużyciu energii elektrycznej. Głównymi barierami mogą być(A. Pach-Gurgul 2012, s. 229-234):

  • duże nakłady finansowe,
  • długotrwały okres zwrotu z inwestycji,
  • niedostateczna organizacja wsparcia,
  • nieczytelne przepisy skarbowe,
  • niedostosowanie pomieszczeń do zamontowania tego typu źródeł.

Bezpieczeństwo energetyczne Polski

Polska polityka energetyczna jest zobowiązana do podejmowania szeregu działań przeciwdziałających pogorszeniu się sytuacji odbiorców energii na terenie kraju. Sytuacja energetyczna w Polsce uzależniona jest w dużej mierze od zewnętrznych dostaw ropy naftowej i gazu ziemnego. Stan infrastruktury transportowej i wydobywczej, a także ograniczenia z zakresu ochrony środowiska to kolejne aspekty, które wymagają podejmowania działań ze strony władz i są wyznaczane przez szereg dokumentów przykładowo tj. Prawo energetyczne, czy Polityka energetyczna Polski do roku 2030.

Podstawowe działania mające na celu zapewnienie bezpieczeństwa energetycznego w Polsce(P. Ziembicki, T. Nowak 2016, s. 29-32):

  • poszukiwania oraz eksploatacja nowych źródeł energii - gazu (w tym łupkowego), ropy naftowej, a także węgla brunatnego,
  • modernizacja sieci przesyłowych oraz budowa nowych mocy wytwórczych,
  • dywersyfikacja dostaw ropy naftowej (95% dostaw pochodzi z Rosji) do czego przyczyniło się otwarcie gazoportu w Świnoujściu w 2015 roku,
  • powolne zmniejszanie udziału węgla brunatnego w gospodarce energetycznej ze względu na jego ograniczone zasoby oraz ograniczenia wynikające z dyrektyw Unii Europejskiej,
  • wdrażanie czystych technologii energetycznych,
  • wspieranie inicjatyw w zakresie oszczędności energii (np. dotacje termomodernizacji budynków),
  • podnoszenie efektywności energetycznej budownictwa,
  • racjonalne planowanie systemów energetyki komunalnej w ujęciu lokalnym.


Bezpieczeństwo energetyczneartykuły polecane
Ramowa konwencja Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatuEfektywność energetycznaZasoby odnawialneDekarbonizacjaInteligentne systemy transportoweCircular economyZmiany klimatuPolityka spójnościZielona rewolucja

Bibliografia


Autor: Paula Iskańska