Allotment: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
m (cleanup bibliografii i rotten links)
 
(Nie pokazano 13 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
'''Allotment'''-postać objęcia [[umowa|umowy]] z dostarczycielem usług (M. Morawski 2012, s. 127), bazuje na dostarczeniu przez świadczeniodawcy (np. [[hotel]]) do dyspozycji osoby zamawiającej (np. [[biuro podróży]], e-łącznika) określonej liczby [[usługa|usług]](w konkretnej normie i koszcie) jak również określeniu daty, w jakim [[klient|klient]] ma [[prawo]] wycofać się z całości bądż części zlecenia; we współdziałaniu pomiędzy hotelami a e-łącznikiem wielokrotnie dochodzi do zdarzenia, w którym e-[[pośrednik]] ma do wykorzystania określoną pulę pomieszczeń, a jeżeli ich nie spienięży, nie ponosi kary finansowej (K. Biełuszko 2015, s. 77)
|list1=
<ul>
<li>[[Dropshipping]]</li>
<li>[[Zarządzanie zamówieniami]]</li>
<li>[[Łańcuch dostaw]]</li>
<li>[[Programy lojalnościowe]]</li>
<li>[[Kanał dystrybucji]]</li>
<li>[[Dystrybucja poprzez agentów handlowych i brokerów]]</li>
<li>[[Cross-selling]]</li>
<li>[[Targi]]</li>
<li>[[Metody zaopatrzenia sklepów]]</li>
</ul>
}}


==TL;DR==
Allotment to umowa między hotelem a e-łącznikiem, która obejmuje określoną liczbę pokoi. Jeśli e-łącznik nie sprzeda wszystkich pokoi, nie ponosi kary. Allotment może być korzystny dla biur podróży, ale mało opłacalny dla hoteli. Istnieją różne rodzaje umów między biurem podróży a hotelem, takie jak czarter, allotment i potwierdzenie zamówienia. Zarządzanie łańcuchem dostaw i współpraca między partnerami są kluczowe dla konkurencyjności. Korzyści z łańcucha dostaw to m.in. redukcja kosztów inwentaryzacji i usprawnienie procesów zamówień.


'''Allotment'''-postać objęcia [[umowa|umowy]] z dostarczycielem usług (M. Morawski 2012, s. 127), bazuje na dostarczeniu przez świadczeniodawcy (np. [[hotel]]) do dyspozycji osoby zamawiającej (np. [[biuro podróży]], e-łącznika) określonej liczby [[usługa|usług]](w konkretnej normie i koszcie) jak również określeniu daty, w jakim [[klient|klient]] ma [[prawo]] wycofać się z całości bądż części zlecenia; we współdziałaniu pomiędzy hotelami a e-łącznikiem wielokrotnie dochodzi do zdarzenia, w którym e-[[pośrednik]] ma do wykorzystania określoną pulę pomieszczeń, a jeżeli ich nie spienięży, nie ponosi kary finansowej (K. Biełuszko 2015, s. 77)
==Cechy allotmentu==
 
==Cechy allotmentu: ==
# Kiedy osoba sprzedająca nie ma przyznanego allotmentu, dokonując zamówienia na dowolnym poziomie, do chwili zatrzymania sprzedaży przez ośrodek wypoczynkowy (M. Morawski 2012, s. 127).
# Kiedy osoba sprzedająca nie ma przyznanego allotmentu, dokonując zamówienia na dowolnym poziomie, do chwili zatrzymania sprzedaży przez ośrodek wypoczynkowy (M. Morawski 2012, s. 127).
# Jest to pożyteczna forma rezerwacji, lecz nie jedynie dla biur podróży, ale mniej dla hotelu (J. Brewczyńska-Sternal 2005, s. 40).
# Jest to pożyteczna forma rezerwacji, lecz nie jedynie dla biur podróży, ale mniej dla hotelu (J. Brewczyńska-Sternal 2005, s. 40).
<google>t</google>
# Hotelarz nie może uwzględniać do tych miejsc różnych [[umowa|umów]], tymczasem placówka nie może w żadnym okresie z nich wycofać się, zrezygnować z [[umowa|umowy]] przed ostateczną datą(J. Cichy 2006, s. 9).
# Hotelarz nie może uwzględniać do tych miejsc różnych [[umowa|umów]], tymczasem placówka nie może w żadnym okresie z nich wycofać się, zrezygnować z [[umowa|umowy]] przed ostateczną datą(J. Cichy 2006, s. 9).
# Jeżeli biuro podróży w tym przypadku [[touroperator]], nie będzie czekać bezczynnie na [[klient|klientów]], jednak zacznie ich szukać, to obiecuje strukturę podróży do docelowego miejsca, woli dać gwarancje miejsca w hotelu dla stałych odbiorców. Zagwarantowana liczba miejsc zostaje zarezerwowana, przed sezonem, przed tym jak poinformuje o ofercie podróży i zacznie szukać [[klient|klientów]]. Podpisuje [[umowa|umowę]] z hotelem, przy czym blokuje on miejsca i zostawia do wykorzystania docelową liczbę pokoi (J. Cetner 2010, s. 135).
# Jeżeli biuro podróży - w tym przypadku [[touroperator]], nie będzie czekać bezczynnie na [[klient|klientów]], jednak zacznie ich szukać, to obiecuje strukturę podróży do docelowego miejsca, woli dać gwarancje miejsca w hotelu dla stałych odbiorców. Zagwarantowana liczba miejsc zostaje zarezerwowana, przed sezonem, przed tym jak poinformuje o ofercie podróży i zacznie szukać [[klient|klientów]]. Podpisuje [[umowa|umowę]] z hotelem, przy czym blokuje on miejsca i zostawia do wykorzystania docelową liczbę pokoi (J. Cetner 2010, s. 135).
# Schemat agencyjny sprzedaje [[usługa|usługi]] przez ośrodek hotelarski, w zamian za co dostaje procent. W tej sytuacji od recepcjonisty powinno się wymagać przyznania allotmentu. Taka forma [[umowa|umowy]] jest bardzo korzystnym i popularnym modelem współpracy między biurem podróży a ośrodkiem rekreacyjnym. Największą korzyścią dostarczenia takich [[usługa|usług]] hotelarskich z wykorzystaniem OTA jest bez wątpienia szansa dotarcia do konsumentów, którzy w innym przypadku nigdy nie kupiliby działania podejmowanego w celu zaspokojenia określonej [[potrzeby]] świadczących przez ośrodek wczasowy (A. Pawlicz 2016, s. 159).
# Schemat agencyjny sprzedaje [[usługa|usługi]] przez ośrodek hotelarski, w zamian za co dostaje procent. W tej sytuacji od recepcjonisty powinno się wymagać przyznania allotmentu. Taka forma [[umowa|umowy]] jest bardzo korzystnym i popularnym modelem współpracy między biurem podróży a ośrodkiem rekreacyjnym. Największą korzyścią dostarczenia takich [[usługa|usług]] hotelarskich z wykorzystaniem OTA jest bez wątpienia szansa dotarcia do konsumentów, którzy w innym przypadku nigdy nie kupiliby działania podejmowanego w celu zaspokojenia określonej [[potrzeby]] świadczących przez ośrodek wczasowy (A. Pawlicz 2016, s. 159).
# Pamiętajmy jednak, że taki schemat [[umowa|umowy]] jak allotment jest mało opłacalny dla sprzedającego. Reguła idealnej współpracy handlowej pośród partnerami mówi o tym, aby w ewentualności znacznego lub całkowitego unieważnienia zamówionych [[usługa|usług]] czym prędzej powiadamiać drugą osobę o wynikłych trudnościach w realizacji zamówienia. Może się jednak okazać, że w następnych latach, kiedy będzie rozprowadzana [[oferta]] zacznie się bardzo dobrze sprzedawać, nasz partner nie będzie chciał podpisać z nami[[umowa|umowy]](Z. Kruczek 2004, s. 41).
# Pamiętajmy jednak, że taki schemat [[umowa|umowy]] jak allotment jest mało opłacalny dla sprzedającego. Reguła idealnej współpracy handlowej pośród partnerami mówi o tym, aby w ewentualności znacznego lub całkowitego unieważnienia zamówionych [[usługa|usług]] czym prędzej powiadamiać drugą osobę o wynikłych trudnościach w realizacji zamówienia. Może się jednak okazać, że w następnych latach, kiedy będzie rozprowadzana [[oferta]] zacznie się bardzo dobrze sprzedawać, nasz partner nie będzie chciał podpisać z nami[[umowa|umowy]](Z. Kruczek 2004, s. 41).
#'''''Allotmenty, duże kongresy, konferencje, sympozja, seminaria, wycieczki organizowane w ramach premiowania pracowników, wystawy i tym podobne mogą wymagać konkretnych umów pisemnych'''''. Taką grupę tworzy co najmniej 15 osób odwiedzających ośrodek, i uznanych przez biuro podróży i przez recepcjonistę za grupę zorganizowaną(J. Brewczyńska-Sternal 2005, s. 33).
# '''Allotmenty, duże kongresy, konferencje, sympozja, seminaria, wycieczki organizowane w ramach premiowania pracowników, wystawy i tym podobne mogą wymagać konkretnych umów pisemnych'''. Taką grupę tworzy co najmniej 15 osób odwiedzających ośrodek, i uznanych przez biuro podróży i przez recepcjonistę za grupę zorganizowaną(J. Brewczyńska-Sternal 2005, s. 33).


==Rodzaje umów między biurem podróży a hotelem: ==
<google>n</google>


==Rodzaje umów między biurem podróży a hotelem==
'''Jest parę kategorii [[umowa|umów]], wyróżniającymi się przeważnie regułą podziału ryzyka pośród partnerami:'''
'''Jest parę kategorii [[umowa|umów]], wyróżniającymi się przeważnie regułą podziału ryzyka pośród partnerami:'''
* Jedno biuro podróży może zakupić na określony czas cały hotel drugiej firmie turystycznej, ale w takiej sytuacji osoba wynajmująca jest ukazana w roli hotelarza.  
* Jedno biuro podróży może zakupić na określony czas cały hotel drugiej firmie turystycznej, ale w takiej sytuacji osoba wynajmująca jest ukazana w roli hotelarza.
* Biuro podróży jest w stanie podpisać [[umowa|umowę]] na podstawie zamówienia placówka, którą to głównie dotyczy jest biuro, lecz one nie są stałymi dostawcami hotelu. Dostawcy o których była mowa wyżej są odbiorcami usług tak zwanych jak BB czyli z ang. Bed and Breakfast oraz częstokroć usług dodatkowych. Są to bazowe składniki imprezy hotelowej, dlatego też te ośrodki są potencjalnymi dostawcami biur podróży oraz nierzadko podpisywane są umowy na więcej niż kilka lat.  
* Biuro podróży jest w stanie podpisać [[umowa|umowę]] na podstawie zamówienia - placówka, którą to głównie dotyczy jest biuro, lecz one nie są stałymi dostawcami hotelu. Dostawcy o których była mowa wyżej są odbiorcami usług tak zwanych jak BB czyli z ang. Bed and Breakfast oraz częstokroć usług dodatkowych. Są to bazowe składniki imprezy hotelowej, dlatego też te ośrodki są potencjalnymi dostawcami biur podróży oraz nierzadko podpisywane są umowy na więcej niż kilka lat.
'''Biuro podróży może rozporządzać miejscami hotelowymi na poniższych zasadach takich form jak:'''  
'''Biuro podróży może rozporządzać miejscami hotelowymi na poniższych zasadach takich form jak:'''
*''[[czarter]]''
* ''[[czarter]]''
*''allotment''
* ''allotment''
*''potwierdzenie zamówienia''(J. Brewczyńska-Sternal 2005, s. 40).
* ''potwierdzenie zamówienia''(J. Brewczyńska-Sternal 2005, s. 40).


== Zarządzanie łańcuchem dostaw ==
==Zarządzanie łańcuchem dostaw==
'''Wraz z rozwojem konkurencji rynkowej, organizacje biznesowe uzyskujące korzyści w oparciu o [[zarządzanie]] łańcuchem dostaw stają się powszechnym sposobem. Kluczowymi kwestiami w łańcuchu dostaw są:'''
'''Wraz z rozwojem konkurencji rynkowej, organizacje biznesowe uzyskujące korzyści w oparciu o [[zarządzanie]] łańcuchem dostaw stają się powszechnym sposobem. Kluczowymi kwestiami w łańcuchu dostaw są:'''
* tworzenie łańcucha dostaw
* tworzenie łańcucha dostaw
Linia 47: Linia 34:
'''Aby poprawić ogólną [[konkurencyjność]] łańcucha dostaw, stosuje się w przybliżeniu dwa podejścia:'''
'''Aby poprawić ogólną [[konkurencyjność]] łańcucha dostaw, stosuje się w przybliżeniu dwa podejścia:'''
* [[nowe technologie]] informacyjne (w celu ułatwienia dzielenia się informacjami na temat zapasów, popytu i podaży w łańcuchu dostaw)
* [[nowe technologie]] informacyjne (w celu ułatwienia dzielenia się informacjami na temat zapasów, popytu i podaży w łańcuchu dostaw)
* współ[[praca]] między partnerami łańcucha  
* współ[[praca]] między partnerami łańcucha


'''Typowe udostępniane [[informacje]] obejmują poziomy zapasów, plany produkcji, prognozy popytu i możliwości dostaw. Korzyści mogą uzyskać zarówno operatorzy niższego szczebla, jak i dostawcy wyższego szczebla.'''
'''Typowe udostępniane [[informacje]] obejmują poziomy zapasów, plany produkcji, prognozy popytu i możliwości dostaw. Korzyści mogą uzyskać zarówno operatorzy niższego szczebla, jak i dostawcy wyższego szczebla.'''


== Korzyści płynące z wdrożenia łańcucha dostaw==
==Korzyści płynące z wdrożenia łańcucha dostaw==
 
'''W literaturze omawia się wiele korzyści uzyskanych przy udostępnianiu informacji są to między innymi:'''
'''W literaturze omawia się wiele korzyści uzyskanych przy udostępnianiu informacji są to między innymi:'''
* redukcja kosztów inwentaryzacji  
* redukcja kosztów inwentaryzacji
* poprawę relacji partnerów  
* poprawę relacji partnerów
* usprawnienie procesów zamówień  
* usprawnienie procesów zamówień
* szybka i skuteczna reakcja konsumenta  
* szybka i skuteczna reakcja konsumenta
* uzyskanie dokładniejszej prognozy przyszłych zamówień składanych przez detalistę
* uzyskanie dokładniejszej prognozy przyszłych zamówień składanych przez detalistę
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Dropshipping]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Zarządzanie zamówieniami]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Łańcuch dostaw]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Programy lojalnościowe]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Kanał dystrybucji]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Dystrybucja poprzez agentów handlowych i brokerów]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Cross-selling]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Targi]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Metody zaopatrzenia sklepów]]}} }}


==Bibliografia==
==Bibliografia==
* Biełuszko K.(2015).''[http://www.e-mentor.edu.pl/_pdf/58/art_75-80_Bieluszko_Kubicki_Pawlicz.pdf Wpływ kategoryzacji na rozwój elektronicznych kanałów dystrybucji na przykładzie rynku usług hotelarskich w Unii Europejskiej.]'', e-[[mentor]], nr 1 (58), s. 77
<noautolinks>
* Brewczyńska Sternal J.(2006). ''[http://www.zspolice.pl/download/egzamin_zawodowy/poradniki/technik_obslugi_turystycznej/technik_obslugi_turystycznej_341%5B05%5D_z3_02_u.pdf Współpraca biura podróży z zakładami hotelarskimi.]'', Poradnik dla ucznia, s. 33 oraz 40.
* Biełuszko K. (2015), ''[https://www.e-mentor.edu.pl/_pdf/58/art_75-80_Bieluszko_Kubicki_Pawlicz.pdf Wpływ kategoryzacji na rozwój elektronicznych kanałów dystrybucji na przykładzie rynku usług hotelarskich w Unii Europejskiej]'', e-mentor, nr 1 (58)
* Cetner J. (2010)''[[Marketing]] usług hotelarkich.'' WSiP Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne Warszawa, s. 135
* Brewczyńska-Sternal J. (2006), ''Współpraca biura podróży z zakładami hotelarskimi'', Poradnik dla ucznia
* Cichy J.(2006).''[http://www.zspolice.pl/download/egzamin_zawodowy/poradniki/technik_hotelarstwa/technik_hotelarstwa_341%5B04%5D_z2_03_u.pdf Rezerwacja usług w zakładzie hotelarskim.]'', Poradnik dla ucznia, s.9
* Cetner J. (2010), ''Marketing usług hotelarkich'', WSiP Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne Warszawa
* Kruczek Z.(red) (2004)''Obsługa ruchu turystycznego'' Wydawnictwo Krakowska Szkoła Hotelarska, Proksenia, wydanie III, uzupełnione i poprawione, Kraków s. 41
* Cichy J. (2006), ''Rezerwacja usług w zakładzie hotelarskim'', Poradnik dla ucznia
* Morawski M. (2012)''[[Zarządzanie wiedzą]] w turystyce, a [[efektywność]] gospodarki turystycznej.'' Wydawnictwo INTERIOR Multimedia i Wydawnictwa, s. 127.
* Kruczek Z. (red.) (2012), ''Obsługa ruchu turystycznego'', Proksenia, Kraków
* Pawlicz, A. (2016).''[https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/9766/Pawlicz%20ota.pdf?sequence=1&isAllowed=y Wybrane aspekty funkcjonowania OTA na polskim rynku hotelarskim.]'', Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Turystyki, s. 159
* Morawski M. (2012), ''Zarządzanie wiedzą w turystyce, a efektywność gospodarki turystycznej'', Wydawnictwo INTERIOR Multimedia i Wydawnictwa
* Pawlicz A. (2019), ''[https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/16908/zal.%205.pdf?sequence=1 Ekonomia współdzielenia na rynku usług hotelarskich. Niedoskonałości. Pośrednicy. Regulacje]'', Wydawnictwo Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin
</noautolinks>


{{a|Ewelina Wójtowicz}}
{{a|Ewelina Wójtowicz}}
[[Kategoria:Zarządzanie sprzedażą]]
[[Kategoria:Hotelarstwo]]
 
{{#metamaster:description|Allotment - umowa między dostawcą usług a zamawiającym, dotycząca określonej liczby usług w określonym terminie. Często stosowana w współpracy między hotelami a e-łącznikami.}}

Aktualna wersja na dzień 00:51, 10 sty 2024

Allotment-postać objęcia umowy z dostarczycielem usług (M. Morawski 2012, s. 127), bazuje na dostarczeniu przez świadczeniodawcy (np. hotel) do dyspozycji osoby zamawiającej (np. biuro podróży, e-łącznika) określonej liczby usług(w konkretnej normie i koszcie) jak również określeniu daty, w jakim klient ma prawo wycofać się z całości bądż części zlecenia; we współdziałaniu pomiędzy hotelami a e-łącznikiem wielokrotnie dochodzi do zdarzenia, w którym e-pośrednik ma do wykorzystania określoną pulę pomieszczeń, a jeżeli ich nie spienięży, nie ponosi kary finansowej (K. Biełuszko 2015, s. 77)

TL;DR

Allotment to umowa między hotelem a e-łącznikiem, która obejmuje określoną liczbę pokoi. Jeśli e-łącznik nie sprzeda wszystkich pokoi, nie ponosi kary. Allotment może być korzystny dla biur podróży, ale mało opłacalny dla hoteli. Istnieją różne rodzaje umów między biurem podróży a hotelem, takie jak czarter, allotment i potwierdzenie zamówienia. Zarządzanie łańcuchem dostaw i współpraca między partnerami są kluczowe dla konkurencyjności. Korzyści z łańcucha dostaw to m.in. redukcja kosztów inwentaryzacji i usprawnienie procesów zamówień.

Cechy allotmentu

  1. Kiedy osoba sprzedająca nie ma przyznanego allotmentu, dokonując zamówienia na dowolnym poziomie, do chwili zatrzymania sprzedaży przez ośrodek wypoczynkowy (M. Morawski 2012, s. 127).
  2. Jest to pożyteczna forma rezerwacji, lecz nie jedynie dla biur podróży, ale mniej dla hotelu (J. Brewczyńska-Sternal 2005, s. 40).
  3. Hotelarz nie może uwzględniać do tych miejsc różnych umów, tymczasem placówka nie może w żadnym okresie z nich wycofać się, zrezygnować z umowy przed ostateczną datą(J. Cichy 2006, s. 9).
  4. Jeżeli biuro podróży - w tym przypadku touroperator, nie będzie czekać bezczynnie na klientów, jednak zacznie ich szukać, to obiecuje strukturę podróży do docelowego miejsca, woli dać gwarancje miejsca w hotelu dla stałych odbiorców. Zagwarantowana liczba miejsc zostaje zarezerwowana, przed sezonem, przed tym jak poinformuje o ofercie podróży i zacznie szukać klientów. Podpisuje umowę z hotelem, przy czym blokuje on miejsca i zostawia do wykorzystania docelową liczbę pokoi (J. Cetner 2010, s. 135).
  5. Schemat agencyjny sprzedaje usługi przez ośrodek hotelarski, w zamian za co dostaje procent. W tej sytuacji od recepcjonisty powinno się wymagać przyznania allotmentu. Taka forma umowy jest bardzo korzystnym i popularnym modelem współpracy między biurem podróży a ośrodkiem rekreacyjnym. Największą korzyścią dostarczenia takich usług hotelarskich z wykorzystaniem OTA jest bez wątpienia szansa dotarcia do konsumentów, którzy w innym przypadku nigdy nie kupiliby działania podejmowanego w celu zaspokojenia określonej potrzeby świadczących przez ośrodek wczasowy (A. Pawlicz 2016, s. 159).
  6. Pamiętajmy jednak, że taki schemat umowy jak allotment jest mało opłacalny dla sprzedającego. Reguła idealnej współpracy handlowej pośród partnerami mówi o tym, aby w ewentualności znacznego lub całkowitego unieważnienia zamówionych usług czym prędzej powiadamiać drugą osobę o wynikłych trudnościach w realizacji zamówienia. Może się jednak okazać, że w następnych latach, kiedy będzie rozprowadzana oferta zacznie się bardzo dobrze sprzedawać, nasz partner nie będzie chciał podpisać z namiumowy(Z. Kruczek 2004, s. 41).
  7. Allotmenty, duże kongresy, konferencje, sympozja, seminaria, wycieczki organizowane w ramach premiowania pracowników, wystawy i tym podobne mogą wymagać konkretnych umów pisemnych. Taką grupę tworzy co najmniej 15 osób odwiedzających ośrodek, i uznanych przez biuro podróży i przez recepcjonistę za grupę zorganizowaną(J. Brewczyńska-Sternal 2005, s. 33).

Rodzaje umów między biurem podróży a hotelem

Jest parę kategorii umów, wyróżniającymi się przeważnie regułą podziału ryzyka pośród partnerami:

  • Jedno biuro podróży może zakupić na określony czas cały hotel drugiej firmie turystycznej, ale w takiej sytuacji osoba wynajmująca jest ukazana w roli hotelarza.
  • Biuro podróży jest w stanie podpisać umowę na podstawie zamówienia - placówka, którą to głównie dotyczy jest biuro, lecz one nie są stałymi dostawcami hotelu. Dostawcy o których była mowa wyżej są odbiorcami usług tak zwanych jak BB czyli z ang. Bed and Breakfast oraz częstokroć usług dodatkowych. Są to bazowe składniki imprezy hotelowej, dlatego też te ośrodki są potencjalnymi dostawcami biur podróży oraz nierzadko podpisywane są umowy na więcej niż kilka lat.

Biuro podróży może rozporządzać miejscami hotelowymi na poniższych zasadach takich form jak:

  • czarter
  • allotment
  • potwierdzenie zamówienia(J. Brewczyńska-Sternal 2005, s. 40).

Zarządzanie łańcuchem dostaw

Wraz z rozwojem konkurencji rynkowej, organizacje biznesowe uzyskujące korzyści w oparciu o zarządzanie łańcuchem dostaw stają się powszechnym sposobem. Kluczowymi kwestiami w łańcuchu dostaw są:

  • tworzenie łańcucha dostaw
  • jego efektywna koordynacja z celami satysfakcji klienta
  • utrzymanie kompetencji

Aby utrzymać kompetencje i wykorzystać możliwości oparte na czasie, partnerzy w łańcuchu dostaw jednoczą się, tworząc jedną wirtualną organizację pod względem globalnego podejścia w celu maksymalizacji zysków w oparciu o spodziewane zapotrzebowanie klientów i zmniejszenie całkowitych kosztów operacyjnych.

Aby poprawić ogólną konkurencyjność łańcucha dostaw, stosuje się w przybliżeniu dwa podejścia:

  • nowe technologie informacyjne (w celu ułatwienia dzielenia się informacjami na temat zapasów, popytu i podaży w łańcuchu dostaw)
  • współpraca między partnerami łańcucha

Typowe udostępniane informacje obejmują poziomy zapasów, plany produkcji, prognozy popytu i możliwości dostaw. Korzyści mogą uzyskać zarówno operatorzy niższego szczebla, jak i dostawcy wyższego szczebla.

Korzyści płynące z wdrożenia łańcucha dostaw

W literaturze omawia się wiele korzyści uzyskanych przy udostępnianiu informacji są to między innymi:

  • redukcja kosztów inwentaryzacji
  • poprawę relacji partnerów
  • usprawnienie procesów zamówień
  • szybka i skuteczna reakcja konsumenta
  • uzyskanie dokładniejszej prognozy przyszłych zamówień składanych przez detalistę


Allotmentartykuły polecane
DropshippingZarządzanie zamówieniamiŁańcuch dostawProgramy lojalnościoweKanał dystrybucjiDystrybucja poprzez agentów handlowych i brokerówCross-sellingTargiMetody zaopatrzenia sklepów

Bibliografia


Autor: Ewelina Wójtowicz