Kierownik
Kierownik |
---|
Polecane artykuły |
Kierownik - (ang. Manager) jest określany jako planista, organizator, przywódca, kontroler danej organizacji. Jest politykiem reprezentującym zespół, trenerem motywujacym i pomagającym zespołowi rozwinąć skrzydła, strategiem oraz administratorem umożliwiającym zespołowi pracę.
TL;DR
Kierownik to osoba odpowiedzialna za planowanie, organizację, motywację i kontrolę zespołu w organizacji. Kierownik powinien posiadać umiejętności analizowania sytuacji, ustalania celów, wyboru odpowiednich zachowań, panowania nad swoim zachowaniem, kształtowania zachowań innych ludzi oraz sprawdzania zachowań własnych i cudzych. Praca kierownika wiąże się z pracą z ludźmi, odpowiedzialnością, dysponowaniem zasobami, ustalaniem priorytetów, przydzielaniem zadań, myśleniem analitycznym i syntetycznym, rozjemczym i politycznym podejściem. Kierownik powinien także być dyplomatą i podejmować trudne decyzje.
Kim są i co robią Kierownicy
Przez kierowanie rozumiemy wpływ przez pobudzenie i koordynację działalności zespołowej, zmierzającej do realizacji stojących przed zespołem celów. Pojęcie koordynacji, kierowania jest tu rozumiane szeroko - jako spełnianie funkcji obejmowanych w teorii organizacji mianem planowania, organizowania, motywowania i kontrolowania. Wpływ kierownika na swoich podwładnych rośnie wówczas, gdy jej jego próby odziaływania przynoszą obopólne korzyści. Praca kierownika w najszerszym rozumieniu polega na wywieraniu przez niego wpływu na innych pracowników, aby w jak największym stopniu udoskonalić ich pracę, i tym samym poprawić funkcjonowanie danego przedsiębiorstwa.
==Aby dobrze zobrazować pracę oraz obowiązki kierownika w danym przedsiębiorstwie, można posłużyć się sześcioma podstawowymi umiejętnościami, które każdy kierownik powinien posiadać:
- Analizowanie sytuacji - Osoba na tym stanowisku powinna w krótkim czasie ocenić, czy dane zadanie, problem lub przedmiot do omówienia mają charakter złożony czy rutynowy, kto z jego pracowników ma największą wiedzę na ten temat aby móć się nim zająć, ile czasu pozostało na jego rozwiązanie, oraz jakie jest ryzyko związane z podjęciem błędnej decyzji.
- Ustalenie celu możliwego do osiągnięcia - W zależności od danego zagadnienia lub wyzwania, należy ustalić cele długo, średnio lub krótkookresowe, lub w przypadku celu bezpośredniego kontaktu, należy określić wynik końcowy oraz wskaźniki powodzenia do niego potrzebne.
- Wybór odpowiednich zachowań - Chodzi tutaj o korzystanie z własnych praw w taki sposób, aby nie naruszać praw innych osób i wyrażać myśli, uczucia i przekonania w sposób bezpośredni, uczciwy i stosowny. Najlepsze w tym wypadku jest podejście oparte na świadomości własnej wartości (wg. którego unikamy podejścia ustępliwgo oraz agresywnego), dzięki któremu jesteśmy świadomi naszych potrzeb, oraz potrzeb naszych pracowników, co w połączeniu działaniem asertywnym jest prawdopodobnie najlepszym zachowaniem w przypadku rozwiązywania problemów przez osoby na kierowniczych stanowiskach.
- Panowanie nad swoim zachowaniem - Unikanie tego co mogłoby przeszkodzić w osiągnięciu celu, oraz zorientowanie swojej uwagi na tym co może pomóc w jego osiągnięciu.
- Kształtowanie zachowań innych ludzi - Zaszczepianie prawidłowych metod oraz podejścia do wykonywanych obowiązków, a także inne metody w przypadku bezpośredniego kontaktu, które mogą w znaczny sposób przyczynić się do realizacji celów, takie jak np.: szukanie pomyslów, wskazywanie możliwości i trudności, rozbudowanie cudzego pomysłu, popieranie cudzego zdania, udzielanie informacji oraz zachowania wizualne (niewerbalne - wyraz twarzy, ruchy rąk, postawa mowa ciała, ubiór)
- Bieżące sprawdzanie zachowań własnych i cudzych.
Dodatkowa charakterystyka pracy kierownika.
- Pracują z ludźmi i przez ludzi.
Oznacza to, że kierownicy oprócz współpracy z podwładnymi muszą dogadywać się z innymi kierownikami w organizacji a także z klientami, odbiorcami, dostawcami itd. Kierownicy zatem pracują z każdym, na każdym szczeblu, wewnątrz lub na zewnątrz swojej organizacji.
- Są odpowiedzialni i ponoszą odpowiedzialność
Pilnują zadań, które są im powierzone, dbają aby cele były należycie wykonane, Odpowiadają za działania podwładnych.
- Mają do dyspozycji podwłanych i inne zasoby
Mogą uzyskiwać więcej niż inni członkowie organizacji gdyż mogą polegać na siebie oraz na podwładnych, dlatego też wymaga się od nich więcej niż od innych.
- Doprowadzają do równowagi między konkurencyjnymi celami i ustalają priorytety
Kierownik stoi wobec wielu organizacyjnych celów, problemów i potrzeb współzawodniczących o czas i zasoby kierownika. Ograniczenie zasobów powoduje, że kierownik musi doprowadzić do równowagi między różnymi celami i potrzebami. Ustala się zadania na każdy dzień w kolejności ich ważności od spraw najwazniejszych roztrzyganych natychmiast do spraw mniej ważnych rozważanych później.
- Ustalają kto ma wykonać określone zadanie
Przydzielają określone zadania podwładnym według kwalifikacji
- Muszą myśleć analitycznie i syntetycznie
Aby myśleć analitycznie, kierownik powinien umieć rozłożyć problem na składniki, przeanalizować je i obmyślić praktyczne rozwiązanie. W mysleniu syntetycznym, rozważają całość zadania w sposob abstrakcyjny i odnosząc je do innych zadań.
- Są rozjemcami
Organizacje składają się z ludzi, a Ci nie zawsze dobrze się porozumiewają ze sobą. Czasem mogą wystąpic konflikty między nimi. Kierownik jest od tego aby złagodzić poszczególne konflikty, które mogą spowodować zaburzenia w realizacji postanowionych przez organizacje celów.
- Są politykami
Kierownicy muszą nawiązywać stosunki, stosować perswazję i kompromisy dla wspierania celów organizacji podobnie jak politycy, którzy realizują swoje programy
- Są dyplomatami
Są przedstawicielami swoich jednostek na zebraniach organizacji, a także reprezentują całą organizację lub jej jednostkę wobec klientów, odbiorców, kontrahentów, urzęników i pracowników inncyh organizacji. podejmują trudne decyzje
Od kierowników oczekuje się, że znajdą rozwiązanie trudnych problemów i że doprowadzą do wdrożenia podjętych decyzji.
Patrz także:
- Menedżeryzm
- Koncepcje zarządzania
- Metody samokontroli
- Personal branding
- Racjonalność działania
- Samokształcenie
- Work-life balance
- Wymagane kwalifikacje kierownika
- Kierownik sprzedaży
Bibliografia
- Griffin R.W. (2017), Podstawy zarządzania organizacją, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
- Grzesik, K. (2013). Kierownik projektu-menedżer czy przywódca?. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu, (4 (36)), 97-114
- Stoner J.A.F., Wankel C.(1994) Kierowanie PWE, Warszawa, s. 26-28
- Tokarski S.(2006),Kierownik w Organizacji, Diffin, Warszawa, s. 71-77
- Wydra P. (2006), Kierownik i cechy kierownika, Politechnika Świętokrzyska w Kielcach
Autor: Piotr Tabak, Jarosław Łyżwa