Promocja-mix
Promocja-mix |
---|
Polecane artykuły |
Promocja-mix - jest to jedno z podstawowych rodzajów promocji, które określa w jaki sposób można wykorzystać wszystkie strategie promocji razem.
Promocja-mix to część marketingu mix i jedno z czterech podstawowych narzędzi marketingowych obok produktu, ceny i kanałów dystrybucji [1].
Instrumenty promocji-mix
Cztery najważniejsze instrumenty promocji-mix to[2]:
- reklama,
- sprzedaż osobista (personal selling),
- promocja sprzedaży (sales promotion),
- public relations
Cele promocji-mix
Możemy wymienić następujące cele promocji-mix [3]:
- tworzenie świadomości dostępności produktów
- zachęcanie klientów do wypróbowania proponowanych produktów
- pobudzanie klientów do ponownego skorzystania z oferty;
- wytworzenie i utrzymanie pozytywnego wizerunku
- poprawa sytuacji ekonomiczno-finansowej firmy
- informowanie klientów o działaniach i planach na przyszłość
Reklama w promocji-mix
Reklama - jest to promowanie określonych towarów, idei czy usług. Przekazy te są płatne i znajdują się w wybranym przez nadawcę kanale [4].
Celem reklamy jest [5]:
- Kreowanie potrzeb
- Określenie atrakcyjności produktu
- Kształtowanie pozytywnej opinii o produkcie
- Reklama informacyjna
- Reklama nakłaniająca
- Reklama przypominająca
Formy reklamy [7]:
- Reklama masowa
- Reklama półmasowa
- Reklama zindywidualizowana
- Reklama w mediach on-line
- Reklama w mediach off-line
Sprzedaż osobista w promocji-mix
Sprzedaż osobista - polega na demonstrowaniu oferty podczas rozmowy sprzedawcy z potencjalnym klientem, która ma na celu zawarcie transakcji.
Główne formy sprzedaży bezpośredniej to [8]:
- odwiedzanie potencjalnych klientów
- odwiedzanie instytucji,
- organizowanie przyjęć
- przesyłanie towarów do domów
Proces sprzedaży osobistej[9]:
- Przygotowanie wstępne
- Spotkanie z klientem (prezentacja oferty, pokonywania oporu, zawarcie transakcji)
- Zadania po sprzedaży
Promocja sprzedaży w promocji-mix
”Promocja sprzedaży to zespół różnorodnych działań, mających na celu stworzenie nadzwyczajnych, dodatkowych i krótkotrwałych bodźców zwiększających atrakcyjność produktu dla nabywcy i podwyższających jego skłonność do zakupu [10].”
Formy promocji sprzedaży [11]:
- Promocja skierowana do konsumentów
- Promocja skierowana do pośredników handlowych
- Promocja skierowana do personelu
Cele promocji sprzedaży [12]:
- wprowadzenie na rynek nowego produktu
- poburzanie konsumentów do oferty
- przywlekanie nowych konsumentów
- utrzymanie i odzyskanie utraconych klientów
- budowanie marki produktu
- poszerzenie zasięgu dystrybucji produktów
Public Relations w promocji-mix
„Public Relations to wszelkie działania mające na celu promowanie i/lub ochronę image przedsiębiorstwa lub produktu” [13].
Zadania realizowane w PB [14]:
- budowa reputacji firmy
- rozpowszechnianie informacji
- utrzymywanie kontaktów z interesariuszami
- podtrzymywanie opłacalnych więzi ze społecznościami i władzami lokalnym
- zapobieganie i eliminowanie sytuacji trudnych
- działalność charytatywna
- sponsoring
Przypisy
- ↑ Kotler Ph. 1991, s.10
- ↑ Davis A. 2007, s.45-46
- ↑ Gawroński S. 2006, s.97
- ↑ Nowacki R. 2006, s.10
- ↑ Rydel M. 1995, s.74
- ↑ Drzazga M. 2006, s.101
- ↑ Drzazga M. 2006, s.101, s. 139-145
- ↑ Mazurek-Łopacinska K., 2002, s. 177
- ↑ Wiktor J. 2005, s.40
- ↑ Taranko T. 2015, str. 64
- ↑ Drzazga M. 2006, s.109
- ↑ Drzazga M. 2006,s.110
- ↑ Kotler Ph. 1999, s. 546
- ↑ Drzazga M. 2006, s.131
Bibliografia
- Davis A. (2007), Public Relations, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
- Dojwa K., Bodziany M. (2013), Public Relations instytucji bezpieczeństwa, Wyższa Szkoła Oficerskich Wojsk Lądowych imienia Generała Tadeusza Kościuszki, Wrocław.
- Drzazga M. (2006), Systemy promocji przedsiębiorstw, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
- Gawroński S. (2006), Media relations – współpraca dziennikarzy i specjalistów PR, Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania, Rzeszów. s. 97.
- Gołąb-Andrzejak E. (2014), Sposoby oraz narzędzia promocji podnoszące atrakcyjność imprezy biegowej, Politechnika Gdańska, Gdańsk.
- Kotler Ph. (1991), Marketing Management Analysis, Planning, Implementation and Control, Wyd. VII, Englewood Cliffs, New York.
- Kotler Ph. (1999), Marketing. Analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola, Felberg SJA, Warszawa.
- Mazurek-Łopacinska K. (2002), Sprzedaż bezpośrednia, „Marketing w Praktyce”, Akademia Ekonomiczna w Poznaniu, Poznań.
- Nowacki R. (2010), Podręcznik. Reklama, Difin, Warszawa.
- Oczachowska A. (2009), Sprzedaż osobista w systemie komunikacji marketingowej, „Ekonomiczne Problemy Usług nr 42”, Muzeum Historii Polski, Szczecin.
- Rydel M. (1995), Podręczny słownik promocji. Public relations, reklama, akwizycja, b.w.s., Gdańska Fundacja Kształcenia Menedżerów, Gdańsk.
- Szewczyk I., Gajewska P. (2013), Analiza związku narzędzi promocji z satysfakcją nabywcy- model kano, Akademia Techniczno-Humanistyczna w Bielsku-Białej, Bielska-Biała.
- Szuta A. (2014), Narzędzia promotion-mix w kampaniach wyborczych, Uniwersytet Gdański, Gdańsk.
- Taranko T. (2015), Komunikacja marketingowa. Istota, uwarunkowania, efekty, Wolters Kluwer SA, Warszawa
- Wiktor J. (2005), Promocja.System komunikacji przedsiębiorstwa z rynkiem, PWN, Warszawa.
Autor: Yuliia Ivanitska