Dropshipping

Z Encyklopedia Zarządzania
Wersja z dnia 08:15, 19 maj 2020 autorstwa Sw (dyskusja | edycje) (Infobox update)
(różn.) ← poprzednia wersja | przejdź do aktualnej wersji (różn.) | następna wersja → (różn.)
Dropshipping
Polecane artykuły

Dropshipping jest modelem sprzedaży. Polega on na prowadzeniu przez sprzedawcę sklepu internetowego, gdzie zbierane są zamówienia. Zamówienia te realizują bezpośrednio dostawcy czyli np. hurtownicy, importerzy, dystrybutorzy i producenci. Po stronie sklepu internetowego stoi jedynie pośrednictwo między dostawcą, a klientem docelowym, a więc zbieranie zamówień oraz zapłat za nie, a także przekazanie zamówień dostawcom w celu ich realizacji i rozliczenie z dostawcami (M. Smużniak 2013, s. 432). O dropshippinhu mówi się też jako o "modelu logistycznym polegającym na przeniesieniu procesu wysyłki towaru na dostawcę" (A. Balcerak, W. Kwaśnicki 2008, s. 115).

Proces zakupowy

W przypadku dropshippingu proces zakupowy przebiega tym sprawniej im lepiej zintegrowane są systemy sklepu internetowego i magazynowy u dostawcy. Wiele procesów można zautomatyzować, przez co można zminimalizować zarówno ilość pracy jak i margines błędów, a także sprawić, aby klient nie odczuł różnicy pomiędzy tradycyjnie działającym sklepem internetowym i takim działającym w modelu dropshippingu (M. Smużniak 2013, s. 432-433).

Etapy zakupu w sklepie internetowym działającym w modelu dropshippingu (M. Smużniak 2013, s. 433):

  1. Złożenie zamówienia przez klienta za pośrednictwem sklepu internetowego.
  2. Zapytanie do dostawcy o dostępność danego produktu.
  3. Rezerwacja określonej liczby danego produktu w magazynie producenta.
  4. Odesłanie informacji o rezerwacji produktu z magazynu producenta.
  5. Przesłanie potwierdzenie transakcji klientowi i przesłanie klientowi informacji o konieczności dokonania wpłaty.
  6. Płatność ze strony klienta na rzecz sklepu internetowego.
  7. Po zaksięgowaniu wpłaty od klienta wysyłana jest informacja do dystrybutora o dalszej realizacji zamówienia.
  8. Płatność ze strony sklepu internetowego na rzecz dostawcy (potrącenie marży).
  9. Po zaksięgowaniu wpłaty od sklepu internetowego zamówienie jest realizowane (przygotowywane, pakowane i wysyłane) przez dostawcę.

Nawiązanie współpracy z dropshipperem

Proces nawiązania współpracy z dropshipperem na przykładzie serwisu Ebay (W. Skibińska 2013, s. 187):

  1. znalezienie hurtowni, które oferują bezpośrednie wysyłki do klientów,
  2. pobranie katalogów z produktami dostawców,
  3. wybranie spośród produktów dostawców tych, które chce się oferować klientom swojego sklepu internetowego,
  4. nawiązanie kontaktów z wybranymi hurtowniami,
  5. publikacja zdjęć i opisów wybranych produktów na stronie swojego sklepu internetowego,
  6. umieszczenie oferty sprzedaży na stronie Ebay.

Wady i zalety dropshippingu

Za pojęciem dropshipingu kryją się nie tylko zalety, ale również wady wynikające ze specyfiki tego modelu sprzedaży (Chodak G. 2008, s. 3-4):

Zalety

  • niższe koszty startowe i koszty utrzymania - głównie ze względu na brak konieczności magazynowania,
  • możliwość elastycznej zmiany oferty - ze względu na brak towarów w magazynie,
  • możliwość testowania sprzedaży różnych towarów bez ponoszenia ryzyka związanego z zakupem - ze względu na brak towarów w magazynie.

Wady

  • bycie zależnym od dostawców - w przypadku awarii sklep jest całkowicie odcięty od towaru,
  • mniejsza wiarygodność sklepu niż w przypadku tradycyjnego modelu sklepu internetowego - bycie dla klientów jedynie pośrednikiem,
  • brak możliwości udzielenia klientom odpowiedzi na pytania dotyczące produktu, które wymagają jego fizycznego posiadania,
  • niższe zyski ze sprzedaży niż w przypadku tradycyjnego modelu sklepu internetowego,
  • mniejsza swoboda w ustalaniu polityki cenowej, co skutkować może mniejszymi szansami na wyróżnienie się spośród konkurencji korzystną ceną.

Dropshipping na świecie

Dropshipping jest modelem znanym na całym świecie. Ranking stworzony w 2020 roku przez portal Top Consumer Reviews przedstawia ośmiu najlepszych światowych dropshipperów:

  1. Inventory Source
  2. Worldwide Brands
  3. Salehoo
  4. Sunrise Wholesale
  5. Doba
  6. National Dropshippers
  7. Wholesale 2B
  8. DropShip Direct

Bibliografia

Autor: Marta Borowiec