ARIS

Z Encyklopedia Zarządzania
Wersja z dnia 08:45, 19 maj 2020 autorstwa Sw (dyskusja | edycje) (Infobox update)
(różn.) ← poprzednia wersja | przejdź do aktualnej wersji (różn.) | następna wersja → (różn.)
Grafika GIF: fakturuj online od 17zł z aplikacją dla firm Comarch ERP XT


ARIS (ang. Architecture of Integrated Information System, pol. Architektura Zintegrowanych Systemów Informacyjnych) jest koncepcją ramową dotyczącą kompleksowego modelowania wspomaganych komputerowo systemów informacyjnych. Została ona stworzona i opracowana przez grupę pod kierunkiem prof. Augusta W. Scheera w Instytucie Informatyki Gospodarczej na Uniwersytecie Kraju Saary w Saarbrücken.

Celem modeli powstałych na bazie ARIS jest uproszczone przedstawienie rzeczywistości przedsiębiorstwa. U podstaw koncepcji ARIS znajduje się ogólna definicja procesu jak i rzeczywiste modele przedsiębiorstw. ARIS jest wspierany przez zestaw narzędzi informatycznych ARIS-Toolset.

Modele oparte na podstawie platformy ARIS zapewniają wsparcie realizacji procesów decyzyjnych w przedsiębiorstwie począwszy od etapu analizy a skończywszy na samym wdrożeniu. W ramach pakietu ARIS wyróżnić można jedną z klas narzędzi o nazwie strategy platform która jest przeznaczona do wdrażania strategii biznesowych organizacji oraz ciągłego kontrolowania jej poziomu realizacji. Narzędzie to wyposażone jest w moduł ARIS BSC (Balances Scorecard) i zawiera niezbędne instrumenty które potrzebne są do procesu zarządzania strategicznego. Moduł ten obejmuje następujące etapy: projektowanie, implementację, kontrolę oraz doskonalenie strategii. Program ten pozwala na identyfikację procesów strategicznych przedsiębiorstwa a także za jego pomocą można ocenić wskaźnik efektywności jak również innych inicjatyw strategicznych. Do korzyści płynących z zastosowania modułu ARIS BSC przez użytkowników zaliczyć można:

  • Możliwość szybkiej oceny bieżącej sytuacji przedsiębiorstwa dzięki dostępności celów strategicznych i analiz wskaźników efektywności w formie graficznej.
  • Wykonanie diagramów pozwalających na określenie powiązań pomiędzy poszczególnymi celami strategicznymi.
  • Porównanie wartości rzeczywistych jak i planowanych dla wszystkich wskaźników efektywności oraz wykonanej oceny stopnia osiągniętych celów w krótszym czasie.

(Podejście procesowe w organizacjach, Stanisław Nowosielski, Wrocław 2011 s. 218-219)

Przykłady zastosowania systemu ARIS

System ARIS z powodzeniem był wykorzystywany m.in. w roku 1989 w firmie Granini, producenta soków owocowych co pozwoliło zminimalizować koszty działalności o nawet 50 %. Kolejnym przykładem może być niemiecka firma Thyssengas gdzie system informacyjny został zmodernizowany dzięki metodzie ARIS a ostatecznie przełożyło się to na znaczącą poprawę efektywności i szybkości działania systemu obsługi klienta. Niestety nie ma informacji aby system ARIS przyczynił się do poprawy działalności przedsiębiorstw na terenie Polski. (Systemy informatyczne zarządzania, Jerzy Kisielnicki, Warszawa 2013 s. 201-202)

Bazowy proces

Na poziomie "meta” modelu definiowane są klasy pojęciowe i semantyczne zależność, służące później za podstawę konkretnych procesów. Prof. Scheer wyróżnił następujące:

Między wszystkimi danymi klasami mogą występować interakcje, relacje (w tym interakcje wielokrotne). Mogą one również wytwarzać się w wewnątrz poszczególnych klas.

Perspektywy badawcze (punkty widzenia)

Na podstawie definicji bazowego procesu zostały wyróżnione następujące perspektywy badawcze/punkty widzenia będące fundamentem koncepcji ramowej ARIS:

  • punkt widzenia funkcji
  • punkt widzenia danych
  • punkt widzenia organizacji
  • punkt widzenia nakładów/wyników
  • punkt widzenia sterowania

Poziomy opisu

Punkt widzenia zasobów techniki informacyjnej został zastąpiony poziomami opisu. W oparciu o cykl życia systemu informatycznego, w ARIS zostały wyróżnione trzy poziomy opisu:

  1. Poziom definiowania wymagań
  2. Poziom specyfikacji projektowej
  3. Poziom wdrożenia systemu

Bibliografia

Autor: Mateusz Gałaś, Jędrzej Jarecki