Outsourcing marketingu
Outsourcing marketingu jest to proces zlecenia działań marketingowych zewnętrznej firmie. Outsourcing jest obecnie jedną z najszybciej rozwijających się dziedzin. Początkowo odnosił się jedynie do działań firmy, które nie zaliczały się do podstawowych, na przykład remonty, utrzymanie czystości w biurach. Jednakże dzisiaj obowiązuje zasada, że firma powinna zlecać na zewnątrz wszystko to, co ktoś inny może zrobić taniej i lepiej.
Zwrócił już na to uwagę Henry Ford: "Jeśli jest coś, czego nie potrafimy zrobić wydajniej, taniej i lepiej niż konkurenci, nie ma sensu, żebyśmy to robili i powinniśmy zatrudnić do wykonania tej pracy kogoś, kto zrobi to lepiej niż my" Henry Ford, 1923.
TL;DR
Outsourcing marketingu to proces zlecania działań marketingowych firmom zewnętrznym. Firmy reklamowe specjalizują się w różnych obszarach marketingu, a outsourcing pozwala firmom skupić się na głównych celach. Wdrażanie outsourcingu marketingowego ma wiele korzyści, takich jak korzystanie z specjalistów, niższe koszty i lepsze wyniki. Firmy zlecają takie zadania jak opracowanie produktów, badania rynku i wykonywanie nośników reklam. Outsourcing marketingu może być idealnym rozwiązaniem, gdy firma nie ma wystarczających zasobów wewnętrznych. Istnieje wiele firm outsourcingowych, które oferują różne usługi, takie jak tworzenie stron internetowych i akcje marketingowe w internecie.
Charakterystyka działań
Większość prac z zakresu reklamy oraz badania rynkowe już jest wykonywana przez podmioty zewnętrzne. Firmy reklamowe zaczynają się specjalizować w określonych działaniach marketingowych, zajmują się m.in. wprowadzaniem produktu na rynek, jego promocją, utrzymaniem zainteresowania, projektowaniem reklam a nawet kupowania czasu antenowego w radiu czy telewizji. Firmy zlecają usługę całkowitą, nie tylko jedną część. [1]
W dzisiejszym biznesie outsourcing rozpowszechnia się w bardzo szybkim tempie. Przedsiębiorstwa zlecają na zewnątrz zadania marketingowe, ponieważ ma to znaczenie strategiczne. Pozwala skupić się firmą nad ich głównymi celami, ich kluczowej działalności aby nie marnować środków i czasu na tematy poboczne. Działy marketingu są poddawane outsourcingowi, jednak nie w dużym stopniu. Działy marketingu są na tyle kluczowe aby nie dawać firmom zewnętrznym pełnego dostępu do naszych zasobów oraz wiedzy.
"Klasycznym przykładem zleceń zewnętrznym w badaniach przedsiębiorstwa jest organizowanie:
- działań promocyjnych (38,7% wskazań, w tym 14,3% to wskazania na zwiększenie zakresu outsourcingu),
- działań reklamowych (39,5% wskazań, w tym 16% to wskazanie zwiększenia zakresu),
- badań marketingowych (38,6% wskazań, w tym 16% za zwiększeniem zakresu)".[2]
Cel wdrażania outsourcingu w marketingu
Podstawowym powodem popularności outsourcingu marketingowego jest chęć skorzystania ze specjalistów dostępnych w przedsiębiorstwach zewnętrznych. Ponadto firmy marketingowe, wraz ze swoimi koneksjami w branży oraz stałymi zleceniami ma większą możliwość negocjacji cen, szerszy dostęp do reklamodawców oraz ma możliwość benchmarku z innymi podobnymi produktami którymi się zajmowała[3]
Marketing realizowany we własnym przedsiębiorstwie ma też swoje zalety. Pozwala pracownikom myśleć z perspektywy przedsiębiorstwa w którym pracują, wiedzą czego ono oczekuje, oraz nie dopuszcza do wypływu informacji poza firmę.[4] Niższe koszty oraz lepsze wyniki oferowane przez zleceniodawców wynikają z działalności na większą skalę oraz specjalizacji w danej dziedzinie. Przykładem może być firma Nike która zleca wytwarzanie obuwia firmom azjatyckim.
Zadania w outsourcingu marketingowym
Współcześnie outsourcing marketingu jest bardzo popularny. Firmy zlecają takie zadania jak:
- opracowanie nowych produktów,
- działania handlowe, badania rynku,
- wyszukiwanie powierzchni reklamowych
- wykonywanie nośników reklam, itp.
Powody wdrażania outsourcingu w marketingu
Jednym z powodów jest to, że zatrudnianie w firmie fachowców z każdej dziedziny marketingu może być dla firmy finansowo niewykonalne. Z drugiej strony oczekiwanie, że dotychczas zatrudniona kadra będzie specjalistą w każdym obszarze jest mało realne.
Z podobną sytuacją mamy do czynienia jeżeli firma ma ograniczone zasoby marketingowe, pod względem dostępnych ludzi, wiedzy i materiałów. Świeże spojrzenie z zewnątrz może pomóc firmom w przezwyciężaniu chwilowych przeszkód.
Czasem więc najszybszym i najefektywniejszym sposobem realizacji projektu jest przekazanie go na zewnątrz, gdzie grupa osób, ekspertów w swojej dziedzinie w stu procentach skoncentruje się na jego realizacji.
Firma outsourcingowa umożliwia elastyczne korzystanie z wiedzy i umiejętności ekspertów z dziedziny marketingu dokładnie wtedy i w tych obszarach, w których są oni niezbędni.
Oferta firm outsourcingowych
Powstaje coraz więcej firm nastawionych na działalność outsourcingową. Wiele z nich zajmuje się stałą obsługą marketingu internetowego. Do podstawowych działań należą:
- tworzenie stron internetowych i umieszczanie ich na najwyższych pozycjach w wyszukiwarkach internetowych,
- stały serwis doradczy dotyczący wszystkich aspektów działalności firmy w internecie,
- realizacja internetowych akcji marketingowych w ustalonym zakresie,
- opieka techniczna nad serwerem www oraz serwerem pocztowym,
- modyfikacja i aktualizacja treści i grafiki stron serwisu w uzgodnionym zakresie,
- stałe monitorowanie zachowań stron konkurencyjnych.
Przypisy
- ↑ Kłos M.(2017), Outsourcing w polskich przedsiębiorstwach, Wydawnictwo CeDeWu, Warszawa s.170
- ↑ Kłos M.(2017), Outsourcing w polskich przedsiębiorstwach, Wydawnictwo CeDeWu, Warszawa s.169
- ↑ Kłos M.(2017), Outsourcing w polskich przedsiębiorstwach, Wydawnictwo CeDeWu, Warszawa s.170
- ↑ Kłos M.(2017), Outsourcing w polskich przedsiębiorstwach, Wydawnictwo CeDeWu, Warszawa s.171
Outsourcing marketingu — artykuły polecane |
Agencje public relations — Wymagania dla stanowiska kierownika marketingu — Call center — Konferencja — Employer branding — Networking — Trade fair — Strategia komunikacji — Agencja reklamowa |
Bibliografia
- Biesaga-Słomczewska, J. E. (2004). Marketingowe zarządzanie czynnikiem ludzkim w konfrontacji z praktyką
- Doyle P.(2003), Marketing wartości, FELBERG SJA, Warszawa
- Hajduk G.(2013), Outsourcing komunikacji rynkowej Handel wewnętrzny Vol.2013 Nr.1
- Kłos M.(2017), Outsourcing w polskich przedsiębiorstwach, Wydawnictwo CeDeWu, Warszawa
- Kopczyński T.(2010), Outsourcing w zarządzaniu przedsiębiorstwem, Warszawa
- Kotler P. (2004), Marketing od A do Z, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
- Świeczak W.(2012), Content marketing jako istotny element strategii marketingowej Prace Instytutu Lotnictwa Vol.2012 Nr.4
- Tkaczyk J.(2012), Trendy konsumenckie i ich implikacje marketingowe, Handel Wewnętrzny, Vol.2012 Nr.6
Autor: Iwona Łyszczarczyk, Aleksandra Kocjan