Primavera
Primavera |
---|
Polecane artykuły |
Primavera – szeroki, wielosegmentowy system pomagający w zarządzaniu bardzo złożonymi przedsięwzięciami. Występuje w angielskiej wersji językowej. Primavera istnieje od 1983r. W 2008r. Przedsiębiorstwo Primavera System Inc. Razem z narzędziem Primavera Risk przejęto przez koncern Oracle. Na tę chwilę system Primavera cieszy się wciąż niemalejącą popularnością, a jego dystrybucja przebiega pod nazwą Oracle's Primavera Risk Analisys. Funkcje narzędzia Primavera pozwalają na oszacowanie ryzyka i ocenę korzyści związanych z przedsięwzięciem. Primavera daje możliwość zanalizowania alternatywnych strategii i złagodzenia negatywnych rezultatów ryzyka.
Coraz więcej firm uświadamia sobie, że wdrożenie zarządzania projektami pomaga poprawić standardy działania organizacji. Rozwiązaniem dla nich jest oprogramowanie Primavera, które ułatwia i usprawnia realizację projektów.
Siedem obszarów, które obejmuje Primavera pozwala na kompleksowe zarządzanie projektami. Rozwiązania zastosowane w narzędziu Primavera przyczyniają się do wzrostu wartości firmy. Narzędzia które oferuje oprogramowanie:
- Zarządzanie zasobami: Łączna pula zasobów umożliwia menedżerom projektów sprawną ich lokację. Graficzna prezentacja stopnia obciążenia zasobów pozwala łatwo zorientować się, które z nich są dostępne. Primavera oferuje także ocenę efektywności ich eksploatacji - szczegółowy raport przedstawia obszary, które wymagają ulepszania.
- Zarządzanie kosztami: Kontrolowanie sytuacji finansowej jest dla firm priorytetem. Dlatego Primavera pozwala zaplanować i nadzorować wydatki związane z projektem. Dzięki możliwości integracji z systemem księgowym przedsiębiorstwa oferuje ona swoim użytkownikom analizy o charakterze ściśle finansowym np. pomiar wartości dodanej firmy.
- Zarządzanie ryzykiem: Primavera daje możliwość wyznaczania różnych typów ryzyka związanego z projektem i wyselekcjonowanie tego, które stanowi największe niebezpieczeństwo, w celu jego minimalizacji. Każda sytuacja kryzysowa pojawiającą się w czasie prac jest monitorowana. Menedżer projektu otrzymuje pełną informację wraz z dokładnym opisem problemu i wykonanymi działaniami. Opcja what-if, czyli możliwość tworzenia kilku planów działań, pozwala z góry przygotować się na różne możliwości i ograniczyć ryzyko zahamowań w pracy.
- Zarządzanie standardami: Ważne jest to, aby z każdego wykonanego projektu czerpać wiedzę na przyszłość. Służy do tego baza projektów. Wypróbowane wcześniej skuteczne praktyki można łatwo wykorzystać przy okazji następnych projektów.
- Planowanie i tworzenie harmonogramów: Oprogramowanie Primavera pozwala na szybkie tworzenie nawet rozbudowanych algorytmów. Do planu działań można zaimportować konieczne dane. Jest to możliwe dzięki zebraniu wszystkich informacji o projektach w centralnej bazie danych. Każdy członek zespołu projektowego ma dostęp do harmonogramu o odpowiednio dobranym stopniu szczegółowości. W planie do każdej czynności można dołączyć dokumenty. W trakcie realizacji zadań można je na bieżąco uzupełniać - zachowuje to przejrzystość i ład w dokumentacji.
- Raportowanie i analizy: Primavera oferuje ponad 100 rożnych typów raportów opracowanych dla poszczególnych branż, z których każdy można dostosować do indywidualnych potrzeb przedsiębiorstwa. Wypracowanie jednego wzoru raportu dla całej firmy ułatwia wymianę danych, komunikację i pozwala zaoszczędzić czas.
- Zarządzanie odpowiedzialnością: Rzeczą ważną dla firmy jest jasny podział obowiązków. Primavera pozwala poszczególnym osobom przypisać zadania, za których wykonanie odpowiadają. Menadżer projektu może łatwo monitorować efekty pracy każdego pracownika.
Primavera oferuje rozwiązania w zakresie:
- Primavera Project Planner,
- Primavera IT Project Office,
- Primavera Engineering&Construction,
- Primavera Maintenance&Turnaround,
- Primavera New Product Development,
- Expedition Professional,
- SureTrak Project Manager
PRIMAVERA ENTERPRISE daje możliwość zbudowania dostosowanego do indywidualnych zapotrzebowań systemu do zarządzania projektem, składającego się z następujących aplikacji:
- Primavera Project Planner for the Enterprise (P3e) - podstawowy składnik w pakiecie, aplikacja nowoczesnej generacji z przeznaczeniem dla menadżerów projektów i planistów
- Postfolia Analyst – przeprowadzanie analiz i porównywanie bazy projektów
- Primavision – śledzenie stanu realizowanych projektów i zapoczątkowywanie nowych; aplikacja stworzona dla zarządu firmy
- Progress Reporter – służy do koordynacji i komunikacji całości zasobów, które są zaangażowane w projekt. Wszyscy członkowie zarządu otrzymują listy zadań do wykonania w projektach, do których zostali przydzieleni. Dzięki tej aplikacji pracownik ma możliwość informowania o efektach swojej pracy oraz przesyłania kart pracy prosto do menadżara projektowego; aplikacja przeznaczona jest dla pracowników firmy, którzy biorą udział w projekcie.
- Team Play – kontroluje realizacje przedsięwzięcia.
- Primavera Expedition – rozwiązanie dotyczące spraw administracyjnych i kontrolowania obiegu dokumentacji podczas realizowania projektu. Program przechowuje, porządkuje i śledzi wszystkie informacje.
- Primavera Project Planner (P3) – najpopularniejszy produkt – profesjonalna aplikacja dotycząca zarządzania całymi profilami najbardziej złożonych projektów.
Najważniejszymi funkcjonalnościami narzędzia Primavera Project Planner (P3) są:
- analizowanie danych z wielu stronniczych
- szybkie opracowywanie harmonogramów
- kilka sposobów kalkulowania kosztów i rejestrowanie postępów wykonywanych prac
- możliwość opracowywania sprawozdań
TL;DR
Primavera to kompleksowy system zarządzania projektami, który pomaga firmom w realizacji złożonych przedsięwzięć. Oferuje funkcje takie jak zarządzanie zasobami, kosztami, ryzykiem, standardami, planowanie harmonogramów, raportowanie i analizy, oraz zarządzanie odpowiedzialnością. Primavera Enterprise dostarcza różne aplikacje, takie jak Primavera Project Planner, Postfolia Analyst, Primavision, Progress Reporter, Team Play, Primavera Expedition i Primavera Project Planner. Najważniejsze funkcje narzędzia Primavera Project Planner to analiza danych, tworzenie harmonogramów, kalkulacja kosztów i raportowanie.
Bibliografia
- Dudycz H., Dyczkowski M. (2002), Techniki i narzędzia komputerowego wspomagania zarządzania przedsięwzięciami informatycznymi, s. V-11-V-22
- Dyczkowski M. (2002) Nowe paradygmaty zarządzania przedsięwzięciami informacyjnymi, "Badania Systemowe", s. 175-188
- Głownia S., Krysiak M. (2017), Metodyki zarządzania projektami IT i ich ryzykiem: przegląd i wykorzystanie
- Grabania M. (2014), Zarządzanie przedsięwzięciami
- https://www.primavera.com/
- Wyrozębski P. (2015), Problemy zarządzania strategicznego organizacją z pomocą portfela projektów w podejściu amerykańskim
Autor: Magdalena Dzieża, Karolina Kasprzyk