Metoda hoshin
Metoda hoshin |
---|
Polecane artykuły |
Pochodzenie i nazwa metody
Jest to metoda zarządzania strategicznego, która pozwala uzyskiwać przewagę konkurencyjną poprzez wyprzedzające rozpoznanie otoczenia przedsiębiorstwa. Nazwa metody oznacza w języku japońskim coś, co wyznacza dobry kierunek (Ho- kierunek, Shin- kompas).
Cechy charakterystyczne metody
Metoda ta pozwala na przeprowadzenie szybkich zmian, ułatwia zrozumienie celów strategicznych przez całą społeczność przedsiębiorstwa i wytworzenie w nim tak zwanej wspólnej wizji przyszłości. Dzięki temu możliwe jest uzyskanie consensusu i stworzenie warunków do kreatywnego myślenia. Jest to specyficzna koncepcja jakości i metoda rozwiązywania problemów. Współcześnie metoda hoshin przyjmuje orientację na klienta jako priorytet - polega to na permanentnym wsłuchiwaniu się w potrzeby klienta.
Fazy postępowania
Metoda hoshin obejmuje następujące fazy postępowania:
- "identyfikacja linii kierunkowych" - polega na wytyczeniu kierunków rozwoju przedsiębiorstwa, analizie ewolucji otoczenia oraz na tym co chce się w przyszłości osiągnąć
- "rozwinięcie linii kierunkowych i dopasowanie" - w tej fazie następuje określenie środków niezbędnych do realizacji przedsięwzięć wynikających z linii kierunkowych oraz z uzyskania consensusu w odniesieniu do przedsięwzięć ze strony personelu wykonawczego jak i kadry kierowniczej
- "sterowanie"- czyli wdrożenie planów w życie organizacji oraz okresowej kontroli osiąganych rezultatów
Bibliografia
- Krzyżanowski L.J., O podstawach kierowania organizacjami inaczej: paradygmaty, modele, metafory, filozofia, metodologia, dylematy, trendy, PWN,1999
- Martyniak Z., Nowe metody i koncepcje zarządzania, WAE, 2002
Autor: Anna Jagieła