Strategiczny system informacyjny: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Dodanie MetaData Description)
mNie podano opisu zmian
Linia 28: Linia 28:


==Funkcje==
==Funkcje==
{{#ev:youtube|IcH9OZ_28v0|480|right|System zarządzania strategicznego - model (Sławomir Wawak)|frame}}
Funkcje strategicznego systemu informacyjnego (SSI) są następujące (B. O'Brien 1995, s. 412):
Funkcje strategicznego systemu informacyjnego (SSI) są następujące (B. O'Brien 1995, s. 412):
* ustanawianie trwałych więzi z dostawcami i klientami,
* ustanawianie trwałych więzi z dostawcami i klientami,

Wersja z 21:32, 22 paź 2023

Strategiczny system informacyjny
Polecane artykuły


Istotną rolą systemów tego typu jest budowa trwałych więzi pomiędzy pracownikami, przejawiających się istnieniem wysokiego poziomu tzw. kultury organizacyjnej. Kultura organizacyjna obejmuje wzory postępowania, zachowania, reagowania pracowników w różnych sytuacjach.

Codzienne wykorzystywanie wzorców, norm i wartości, ułatwia pracownikowi produktywne funkcjonowanie w przedsiębiorstwie i umożliwia właściwą identyfikację z nim, w wyniku czego rośnie poziom jego motywacji. Tworzenie i kultywowanie odpowiedniej kultury organizacyjnej wymaga sprawnego systemu informacyjnego (komunikacji wewnętrznej), umożliwiającego kierownictwu umieszczenie problematyki odpowiedniej kultury organizacyjnej w obszarze planowania rozwoju firmy, jej strategii, dostosowania do zmieniających się uwarunkowań otoczenia.

Strategiczny system informacyjny przedsiębiorstwa.gif

Źródło: (J.Penc 2001b, s. 238)

Zgodnie z definicją proponowaną przez C.K. Laudona i J.P.Laudon, strategiczny system informacyjny powoduje zmianę celów, procesów, produktów, usług, relacji z otoczeniem przedsiębiorstwa, w celu uzyskania przewagi konkurencyjnej (2000, s. 48). Strategiczny system informacyjny staje się podstawą funkcjonowania przedsiębiorstwa, niejednokrotnie stając się ważniejszy od realizacji działań podstawowych takich jak produkcja, sprzedaż, obsługa klienta itp.

Jest to najbardziej wyrazisty przykład integracji systemów informacyjnych i strategicznych działań przedsiębiorstwa. Firma, która decyduje się na wdrożenie takiego poziomu strategii informacyjnej, musi dokonać generalnych zmian, aby dostosować swoją organizację i procesy do nowego sposobu funkcjonowania.

Funkcje

Funkcje strategicznego systemu informacyjnego (SSI) są następujące (B. O'Brien 1995, s. 412):

  • ustanawianie trwałych więzi z dostawcami i klientami,
  • umacnianie integracji wewnętrznych systemów przedsiębiorstwa,
  • tworzenie nowych produktów lub usług na podstawie zebranych informacji,
  • generowanie odpowiedniej informacji zarządczej,

Cechy

Cechy charakterystyczne SSI zaś można ująć w następujących punktach:

  • koncentracja na otoczeniu,
  • korzyści z funkcjonowania systemu są wspólne dla firmy, dostawców i klientów,
  • lepsze zrozumienie potrzeb klienta,
  • innowacje w dziedzinie procesów biznesowych,
  • umożliwia zarządzanie wiedzą organizacyjną,
  • są rozwijane drogą ewolucyjną, dostosowując się do zmieniających się warunków organizacji i otoczenia,
  • kryterium jakości jest ważniejsze od kryterium ceny w procesie wyboru i wdrażania tego typu systemów.

Znaczenie w zarządzaniu zmianami

Znaczenia nabiera funkcja informacji w działaniach pokonywania oporu przed zmianami w organizacji. Taktyka edukowania i komunikowania pracownikom problematyki zmian, pomaga przełamywać opory wynikające z braku informacji o zachodzących przemianach lub nietrafnej oceny tej sytuacji. Również dla realizacji taktyki współuczestnictwa, niezbędne jest zapewnienie włączenia dużej części pracowników w system wymiany informacji o procesie przekształceń i postępów zmian organizacyjnych.

Bibliografia

  • Laudon K.C., Laudon J.P., Management Information Systems, sixth edition, Prentice Hall, Upper Saddle River, New Jersey 2000
  • Penc J., Decyzje menedżerskie - o sztuce zarządzania, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2001(b)
  • O'Brien B., Information Management Decisions, Pitman Publishing, London, 1995
  • Woźniak K., System informacji menedżerskiej jako instrument zarządzania strategicznego w firmie, praca doktorska, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków 2005

Autor: Krzysztof Woźniak