Model Markowa: Różnice pomiędzy wersjami
m (Dodanie TL;DR) |
m (Dodanie MetaData Description) |
||
Linia 90: | Linia 90: | ||
[[Kategoria:Prognozowanie]] | [[Kategoria:Prognozowanie]] | ||
[[en:Markov model]] | [[en:Markov model]] | ||
{{#metamaster:description|Model Markowa to popularny model używany w badaniach zachowania konsumentów. Opisuje podejmowanie decyzji w warunkach ryzyka, oceniając wartość dochodu, zysku, straty lub czasu.}} |
Wersja z 16:12, 11 paź 2023
Model Markowa |
---|
Polecane artykuły |
Model Markowa jest modelem szeroko stosowanym w badaniach zachowania konsumentów.
Jest to model stochastyczny, opisujący problem podejmowania decyzji w warunkach ryzyka. Za kryterium oceny najczęściej przyjmuje się wartość dochodu, zysku, straty lub czasu.
Według modelu Markowa zachowanie konsumentów na rynku to nieprzerwany proces decyzyjny, w którym można wyróżnić określone stany następujące po sobie w danym czasie i osiągnięcie jakiegoś konkretnego stanu w jakimś konkretnym czasie jest uzależnione od osiągniętego stanu w okresie wcześniejszym. Tak więc model ten przyjmuje warunkowe prawdopodobieństwo osiągnięcia poszczególnych stanów.[1][2]
TL;DR
Model Markowa jest matematyczną techniką modelowania zachowania konsumentów. Opiera się na prawdopodobieństwie przejścia między różnymi stanami. Może być używany do badania planów i zamiarów zakupowych oraz preferencji konsumentów. Ukryty model Markowa analizuje funkcję gęstości wielowymiarowego szeregu czasowego, w którym ukryta struktura przejścia jest zdefiniowana za pomocą procesu Markowa. Model ten opiera się na dwóch założeniach: ciąg ukrytych stanów jest zgodny z łańcuchem Markowa, a obserwacje są niezależne pod warunkiem znanego ukrytego stanu.
Podczas konstrukcji modelu Markowa określany jest:
- możliwy wariant wyboru (stan)
- cykl (okres czasu) - im krótszy cykl, tym bardziej model obrazuje rzeczywistą sytuację,
- prawdopodobieństwo przejścia - na podstawie dostępnych informacji możemy określić prawdopodobieństwo przejścia z jednego stanu do stanu następnego w ciągu jednej jednostki czasu.
Modele Markowa są matematyczną techniką modelowania opartą na rachunku macierzowym.
S. Mynarski przeprowadził badania planów i zamiarów dotyczących kupna samochodu przez gospodarstwa domowe. Badane jednostki podzielił na trzy grupy:[3]
- grupa I - rodziny nie posiadające samochodu i nie planujące jego zakupu
- grupa II - rodziny nie mające samochodu, ale zamierzające go kupić
- grupa III - rodziny posiadające samochód
Przejście rodzin z jednej grupy (stanu) do (stanu) grupy drugiej w ciągu roku przedstawione zostało za pomocą macierzy przejścia:
P - prawdopodobieństwo
Wynika z niej, że 70 % rodzin z grupy I po upływie określonej jednostki czasu - jednego roku - prawdopodobnie pozostanie przy decyzji poprzedniej. 20% rodzin prawdopodobnie zaplanuje kupno samochodu w przyszłości, a 10% rodzin kupi samochód.
W grupie II, 60% rodzin po okresie jednego roku pozostanie najprawdopodobniej przy wcześniejszej decyzji, 30% prawdopodobnie kupi samochód, a 10% zrezygnuje z kupna.
Natomiast stan zbiorowości z grupy III, która posiada samochód, nie ulegnie zmianie.
Zastosowanie Modelu Markowa
Model Markowa ma szerokie zastosowanie w badaniach zachowania konsumentów. Jest także wykorzystywany w badaniach planów i zamiarów zakupu towarów, preferencji konsumentów, kolejności zakupu towarów, substytucji potrzeb itp.[4]
Badania te nie są bardzo trudne i skomplikowane, dlatego są często i chętnie przeprowadzane w małych przedsiębiorstwach.
Ukryty model Markowa
”W ukrytym modelu Markowa badana jest funkcja gęstości wielowymiarowego szeregu czasowego f (Yt), w którym ukryta struktura przejścia jest zdefiniowana za pomocą procesu Markowa. W modelu tym dyskretna zmienna losowa Xt nie jest bezpośrednio mierzalna, a stany łańcucha nazywa się ukrytymi.” [5] Ukryty model Markowa można zapisać jako:
gdzie:
- - funkcja gęstości rozkładu początkowego,
- - prawdopodobieństwo przejścia, które określa prawdopodobieństwo bycia w ukrytym stanie w czasie t, pod warunkiem bycia w tym stanie w czasie t − 1. Ukryta macierz przejścia A o elementach oznacza prawdopodobieństwo przejścia z ukrytego stanu s do stanu r, tj. Parser nie mógł rozpoznać (SVG (MathML może zostać włączone przez wtyczkę w przeglądarce): Nieprawidłowa odpowiedź („Math extension cannot connect to Restbase.”) z serwera „https://wikimedia.org/api/rest_v1/”:): {\displaystyle a_{sr} = P (X_t = r ⏐ X_{t−1} = s)} :
Suma prawdopodobieństw w każdym wierszu macierzy A jest równa jeden.
- - funkcja gęstości rozkładu wielowymiarowego.
Ukryty model Markowa opiera się na dwóch głównych założeniach:
- "Ciąg ukrytych stanów jest zgodny z łańcuchem Markowa, tj. jest zależny jedynie od stanu poprzedniego (wystąpienie każdego kolejnego stanu ukrytego łańcucha Markowa zależy wyłącznie od jego poprzednika).
- Obserwacje w każdym czasie są niezależne pod warunkiem znajomości ukrytego stanu . Oznacza to, że obserwacja w czasie t zależy tylko od ukrytego stanu w czasie t, co bardzo często odnosi się do założenia o lokalnej niezależności, która jest głównym założeniem całej grupy modeli ze zmiennymi ukrytymi."[6]
Bibliografia
- Figielska E. (2011). Ewolucyjne metody uczenia ukrytych modeli Markowa, "Zeszyty Naukowe Warszawskiej Wyższej Szkoły Informatyki", Nr 5
- Genge E. (2014). Zastosowanie ukrytych modeli Markowa w analizie oszczędności wśród Polaków, "Studia Ekonomiczne", Nr 189
- Grishkevich A., Grishkevich M. (2014). Interwałowe oszacowania wskaźników niezawodności strukturalnej systemów elektroenergetycznych, "Przegląd Elektrotechniczny" (Electrical Review), Nr 90(6)
- Łodziana – Grabowska J. (1996). Efektywność reklamy, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
- Mynarski S. (1987) Analiza rynku: problemy i metody, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa
- Rudnicki L. (2000). Zachowanie konsumentów na rynku, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
- Shomali A., Kapusta M., Gajer M. (1999). Zastosowanie niejawnych modeli Markowa w systemach automatycznego rozpoznawania mowy, "Elektrotechnika i Elektronika", Nr 18
Przypisy
- ↑ Rudnicki L. (2000). Zachowanie konsumentów na rynku, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, s. 237-238
- ↑ Łodziana – Grabowska J. (1996). Efektywność reklamy, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, s. 108-109
- ↑ Mynarski S. (1973) Analiza rynku. Problemy i metody, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
- ↑ Shomali A., Kapusta M., Gajer M. (1999). Zastosowanie niejawnych modeli Markowa w systemach automatycznego rozpoznawania mowy, "Elektrotechnika i Elektronika”, Nr 18, s. 89-98
- ↑ Genge E. (2014). Zastosowanie ukrytych modeli Markowa w analizie oszczędności wśród Polaków, "Studia Ekonomiczne", Nr 189, s. 58-66
- ↑ Genge E. (2014). Zastosowanie ukrytych modeli Markowa w analizie oszczędności wśród Polaków, "Studia Ekonomiczne", Nr 189, s. 58-66
Autor: Paulina Krzak, Jacek Skalski