Ładunek drobnicowy: Różnice pomiędzy wersjami
m (Infobox update) |
(LinkTitles.) |
||
Linia 16: | Linia 16: | ||
'''Ładunek drobnicowy '''- jako przedmiot przewozu - to wszelkiego rodzaju [[produkt]] przetworzony i [[wyrób]] gotowy, który przemieszczany jest w opakowaniach jednostkowych lub zbiorczych. Jest to ładunek charakteryzujący się stałą formą zewnętrzną i możliwością wyodrębnienia jednostki ładunku, nie podlegającej podziałowi w czasie przeładunku. Ma on różny wymiar zewnętrzny oraz różne właściwości, a ponadto jego wartość jednostkowa jest o wiele większa niż ładunku masowego. Ładunki drobnicowe wymagają szczególnej troski w trakcie przewozu i przeładunków. W przeciwieństwie do ładunków masowych zawartość przesyłki drobnicowej można zważyć i obliczyć. Ładunki drobnicowe z uwagi na małą objętość są składnikiem ładunków zbiorowych. Pojedyncze ładunki wielu nadawców są zbierane i łączone przez spedytora, a następnie wysyłane jako ładunek zbiorowy do poszczególnych odbiorców. | '''Ładunek drobnicowy '''- jako przedmiot przewozu - to wszelkiego rodzaju [[produkt]] przetworzony i [[wyrób]] gotowy, który przemieszczany jest w opakowaniach jednostkowych lub zbiorczych. Jest to ładunek charakteryzujący się stałą formą zewnętrzną i możliwością wyodrębnienia jednostki ładunku, nie podlegającej podziałowi w czasie przeładunku. Ma on różny wymiar zewnętrzny oraz różne właściwości, a ponadto jego [[wartość]] jednostkowa jest o wiele większa niż ładunku masowego. Ładunki drobnicowe wymagają szczególnej troski w trakcie przewozu i przeładunków. W przeciwieństwie do ładunków masowych zawartość przesyłki drobnicowej można zważyć i obliczyć. Ładunki drobnicowe z uwagi na małą objętość są składnikiem ładunków zbiorowych. Pojedyncze ładunki wielu nadawców są zbierane i łączone przez spedytora, a następnie wysyłane jako ładunek zbiorowy do poszczególnych odbiorców. | ||
==Cechy charakterystyczne== | ==Cechy charakterystyczne== | ||
Linia 23: | Linia 23: | ||
* rozproszenie nadawców i odbiorców | * rozproszenie nadawców i odbiorców | ||
*[[klient]] płaci za faktyczną lub obliczeniową wagę towaru, a zastosowany do przewozu pojazd jest dobierany przez spedytora i jego wielkość nie ma wpływu na stawkę przewozową | *[[klient]] płaci za faktyczną lub obliczeniową wagę towaru, a zastosowany do przewozu pojazd jest dobierany przez spedytora i jego wielkość nie ma wpływu na stawkę przewozową | ||
* cena zależna zazwyczaj od liczby przewożonych palet | * [[cena]] zależna zazwyczaj od liczby przewożonych palet | ||
* za towary niespaletyzowane ceny przewozu są wyższe | * za [[towary]] niespaletyzowane ceny przewozu są wyższe | ||
*[[list przewozowy]] wystawiany jest na zbiorczy ładunek pojazdu; | *[[list przewozowy]] wystawiany jest na zbiorczy ładunek pojazdu; | ||
<google>ban728t</google> | <google>ban728t</google> | ||
==Zalety ładunków drobnicowych== | ==Zalety ładunków drobnicowych== | ||
* dopasowanie wielkości dostaw do potrzeb odbiorcy | * dopasowanie wielkości dostaw do potrzeb odbiorcy | ||
* dostawa na czas | * [[dostawa]] na czas | ||
* brak konieczności magazynowania [[zapas]]ów [[towar]]ów | * brak konieczności magazynowania [[zapas]]ów [[towar]]ów | ||
* obniżenie [[koszt]]ów związanych z ich magazynowaniem, logistyką wewnętrzną itp | * obniżenie [[koszt]]ów związanych z ich magazynowaniem, logistyką wewnętrzną itp | ||
Linia 38: | Linia 38: | ||
* nieopakowane | * nieopakowane | ||
'''Funkcje opakowania:''' | '''Funkcje [[opakowania]]:''' | ||
* Zabezpiecza towar przed szkodliwym wpływem czynników atmosferycznych | * Zabezpiecza towar przed szkodliwym wpływem czynników atmosferycznych | ||
* Zabezpiecza towar przed wpływami chemicznymi | * Zabezpiecza towar przed wpływami chemicznymi | ||
* Ułatwia przewóz | * Ułatwia przewóz | ||
* Ułatwia magazynowanie | * Ułatwia [[magazynowanie]] | ||
* Jest czynnikiem reklamowym (marketingowym) | * Jest czynnikiem reklamowym (marketingowym) | ||
* Pomaga zidentyfikować produkt | * Pomaga zidentyfikować produkt | ||
* Dostarcza informacje o zawarty w nim przedmiocie | * Dostarcza [[informacje]] o zawarty w nim przedmiocie | ||
* Umożliwia łatwe i wygodne formowanie jednostek zbiorczych | * Umożliwia łatwe i wygodne formowanie jednostek zbiorczych | ||
Linia 64: | Linia 64: | ||
# ''Klimatyczne'' – jeśli opakowanie nie jest odpowiednie dla produktu to warunki atmosferyczne mogą go uszkodzić. Deszcz, śnieg, wysoka bądź niska temperatura oraz promienie słoneczne są w stanie nawet całkowicie zniszczyć towar. | # ''Klimatyczne'' – jeśli opakowanie nie jest odpowiednie dla produktu to warunki atmosferyczne mogą go uszkodzić. Deszcz, śnieg, wysoka bądź niska temperatura oraz promienie słoneczne są w stanie nawet całkowicie zniszczyć towar. | ||
# ''Chemiczne'' – zdarza się, gdy do przesyłki dostanie się niebezpieczny związek chemiczny. | # ''Chemiczne'' – zdarza się, gdy do przesyłki dostanie się niebezpieczny związek chemiczny. | ||
# ''Biologiczne'' – mają miejsce gdy przez złe zabezpieczenie produktu, do jego środka dostaną się drobnoustroje bądź niewielkie zwierzęta (np. grzyby, insekty). | # ''Biologiczne'' – mają miejsce gdy przez złe [[zabezpieczenie]] produktu, do jego środka dostaną się drobnoustroje bądź niewielkie zwierzęta (np. grzyby, insekty). | ||
# ''Inne'' – są związane z ogniem, zalaniem czy zabrudzeniem. <ref>T. Nowakowski i in. 2010, s. 118 - 120</ref> | # ''Inne'' – są związane z ogniem, zalaniem czy zabrudzeniem. <ref>T. Nowakowski i in. 2010, s. 118 - 120</ref> | ||
Linia 72: | Linia 72: | ||
# '''Paletyzacja''' - umieszczenie ładunków na palecie (Palety to płaskie, drewniane platformy o określonych wymiarach. Mogą być one różne. Najczęściej spotykaną jest paleta typu EUR (800 mm x 1200 mm). Innymi typami są palety niespełniające wymagań palety EUR oraz paleta przemysłowa (1000 mm x 1200 mm) <ref>S. Krzyżaniak i in. 2013, s. 25</ref> | # '''Paletyzacja''' - umieszczenie ładunków na palecie (Palety to płaskie, drewniane platformy o określonych wymiarach. Mogą być one różne. Najczęściej spotykaną jest paleta typu EUR (800 mm x 1200 mm). Innymi typami są palety niespełniające wymagań palety EUR oraz paleta przemysłowa (1000 mm x 1200 mm) <ref>S. Krzyżaniak i in. 2013, s. 25</ref> | ||
# '''Konteneryzacja''' - umieszczenie ładunków w kontenerze | # '''Konteneryzacja''' - umieszczenie ładunków w kontenerze | ||
# '''Pakietyzacja''' - tworzenie z ładunków pakiet, paczek (np. pudelka od zapałek) | # '''[[Pakietyzacja]]''' - tworzenie z ładunków [[pakiet]], paczek (np. pudelka od zapałek) | ||
W przypadku gdy mamy do czynienia z większą liczbą sztuk ładunku, możemy je umieścić w kontenerze. Jest to urządzenie wielokrotnego użytku. Ze względu na różną masę kontenerów wyróżniamy małe (do 2500 kg), średnie (2500 – 10000 kg) oraz wielkie (powyżej 10000 kg). Mogą być przewożone różnymi środkami transportu wodnego, powietrznego i lądowego. <ref>T. Truś i in. 2011, s. 179-180</ref> | W przypadku gdy mamy do czynienia z większą liczbą sztuk ładunku, możemy je umieścić w kontenerze. Jest to urządzenie wielokrotnego użytku. Ze względu na różną masę kontenerów wyróżniamy małe (do 2500 kg), średnie (2500 – 10000 kg) oraz wielkie (powyżej 10000 kg). Mogą być przewożone różnymi środkami transportu wodnego, powietrznego i lądowego. <ref>T. Truś i in. 2011, s. 179-180</ref> | ||
==Wady transportu ładunków drobnicowych== | ==Wady transportu ładunków drobnicowych== | ||
* Niższa efektywność w porównaniu do przewozów całopojazdowych | * Niższa [[efektywność]] w porównaniu do przewozów całopojazdowych | ||
* najczęściej niepełne wykorzystanie przestrzeni ładunkowej środka transportu i magazynu; | * najczęściej niepełne wykorzystanie przestrzeni ładunkowej środka transportu i magazynu; | ||
* konieczność dowozu do terminalu i odwozu małych partii ładunku; | * konieczność dowozu do terminalu i odwozu małych partii ładunku; | ||
* konieczność stosowania różnorodnych urządzeń przeładunkowych i różnorodnego oprzyrządowania, | * konieczność stosowania różnorodnych urządzeń przeładunkowych i różnorodnego oprzyrządowania, | ||
* czasochłonny proces przeładunku i wyładunku; | * czasochłonny [[proces]] przeładunku i wyładunku; | ||
* ze względu na niewielkie rozmiary przesyłek większa podatność na ich uszkodzenia. | * ze względu na niewielkie rozmiary przesyłek większa [[podatność]] na ich uszkodzenia. | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
* Cisowki T, Stokłosa J. (2014), ''[https://www.czasopismologistyka.pl/artykuly-naukowe/send/298-artykuly-na-plycie-cd-1/3914-artykul Organizacja przewozów drobnicy koleją]'', Logistyka | * Cisowki T, Stokłosa J. (2014), ''[https://www.czasopismologistyka.pl/artykuly-naukowe/send/298-artykuly-na-plycie-cd-1/3914-artykul Organizacja przewozów drobnicy koleją]'', [[Logistyka]] | ||
* Krzyżaniak S. (2013) ''Organizacja i monitorowanie procesów magazynowych'', Instytut Logistyki i Magazynowania, Poznań | * Krzyżaniak S. (2013) ''[[Organizacja]] i [[monitorowanie]] procesów magazynowych'', [[Instytut Logistyki i Magazynowania]], Poznań | ||
* Marcysiak A., Pieniak-Lendzion K., Lendzion M. (2013), ''[https://repozytorium.uph.edu.pl/bitstream/handle/11331/760/Marcysiak.Adam_et.al.Uslugi_kurierskie_na_rynku.pdf?sequence=1 Usługi kurierskie na rynku usług logistycznych w Polsce]'', Repozytorium Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlicach | * Marcysiak A., Pieniak-Lendzion K., Lendzion M. (2013), ''[https://repozytorium.uph.edu.pl/bitstream/handle/11331/760/Marcysiak.Adam_et.al.Uslugi_kurierskie_na_rynku.pdf?sequence=1 Usługi kurierskie na rynku usług logistycznych w Polsce]'', [[Repozytorium]] Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlicach | ||
* Neider J.(2008) ''Transport międzynarodowy'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, s. 18-20 | * Neider J.(2008) ''[[Transport międzynarodowy]]'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, s. 18-20 | ||
* Nowakowski T. (red.) (2010) ''Systemy logistyczne'', Difin, Warszawa, s. 118 – 120 | * Nowakowski T. (red.) (2010) ''Systemy logistyczne'', Difin, Warszawa, s. 118 – 120 | ||
* Nowosielski T.(2012), ''[http://studiaimaterialy.pl/wp-content/uploads/2013/07/ZN-2012-ITiHM-TNowosielski.pdf Determinanty rozwoju kontenerowej żeglugi morskiej]'', Studia i Materiały Instytutu Transportu i Handlu | * Nowosielski T.(2012), ''[http://studiaimaterialy.pl/wp-content/uploads/2013/07/ZN-2012-ITiHM-TNowosielski.pdf Determinanty rozwoju kontenerowej żeglugi morskiej]'', Studia i [[Materiały]] Instytutu Transportu i Handlu | ||
* Szczepaniak T. (red.)(2002) ''Transport i [[spedycja]] w handlu zagranicznym'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, s. 243 | * Szczepaniak T. (red.)(2002) ''Transport i [[spedycja]] w handlu zagranicznym'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, s. 243 | ||
* Śliwczyński B., Koliński A. (2014) ''Organizacja i monitorowanie procesów dystrybucji'', Instytut Logistyki i Magazynowania, Poznań | * Śliwczyński B., Koliński A. (2014) ''Organizacja i monitorowanie procesów dystrybucji'', Instytut Logistyki i Magazynowania, Poznań | ||
* Truś T., Januła E. (2011) ''Laboratorium magazynowe'', Difin, Warszawa, s. 179 - 180 | * Truś T., Januła E. (2011) ''[[Laboratorium]] magazynowe'', Difin, Warszawa, s. 179 - 180 | ||
* Vigarié A., ''[http://link.springer.com/article/10.1023%2FA%3A1007024300877 From break-bulk to containers: the transformation of general cargo handling and trade]'', "GeoJournal" 1999, t. 48, nr 1, s. 3-7 | * Vigarié A., ''[http://link.springer.com/article/10.1023%2FA%3A1007024300877 From break-bulk to containers: the transformation of general cargo handling and trade]'', "GeoJournal" 1999, t. 48, nr 1, s. 3-7 | ||
Wersja z 19:51, 22 maj 2020
Ładunek drobnicowy |
---|
Polecane artykuły |
Ładunek drobnicowy - jako przedmiot przewozu - to wszelkiego rodzaju produkt przetworzony i wyrób gotowy, który przemieszczany jest w opakowaniach jednostkowych lub zbiorczych. Jest to ładunek charakteryzujący się stałą formą zewnętrzną i możliwością wyodrębnienia jednostki ładunku, nie podlegającej podziałowi w czasie przeładunku. Ma on różny wymiar zewnętrzny oraz różne właściwości, a ponadto jego wartość jednostkowa jest o wiele większa niż ładunku masowego. Ładunki drobnicowe wymagają szczególnej troski w trakcie przewozu i przeładunków. W przeciwieństwie do ładunków masowych zawartość przesyłki drobnicowej można zważyć i obliczyć. Ładunki drobnicowe z uwagi na małą objętość są składnikiem ładunków zbiorowych. Pojedyncze ładunki wielu nadawców są zbierane i łączone przez spedytora, a następnie wysyłane jako ładunek zbiorowy do poszczególnych odbiorców.
Cechy charakterystyczne
- mała masa ładunkowa jednej przesyłki (w związku z tym, istnieje możliwość łączenia kilku a nawet kilkudziesięciu takich ładunków w jednostki ładunkowe - jednorodne bądź niejednorodne)
- różny kształt i opakowanie
- rozproszenie nadawców i odbiorców
- klient płaci za faktyczną lub obliczeniową wagę towaru, a zastosowany do przewozu pojazd jest dobierany przez spedytora i jego wielkość nie ma wpływu na stawkę przewozową
- cena zależna zazwyczaj od liczby przewożonych palet
- za towary niespaletyzowane ceny przewozu są wyższe
- list przewozowy wystawiany jest na zbiorczy ładunek pojazdu;
Zalety ładunków drobnicowych
- dopasowanie wielkości dostaw do potrzeb odbiorcy
- dostawa na czas
- brak konieczności magazynowania zapasów towarów
- obniżenie kosztów związanych z ich magazynowaniem, logistyką wewnętrzną itp
- możliwość jednostkowania towaru
Rodzaje ładunków drobnicowych
- opakowane: w balonach, bańkach, beczkach, bębnach, butlach, klatkach, koszach, skrzyniach i workach
- nieopakowane
Funkcje opakowania:
- Zabezpiecza towar przed szkodliwym wpływem czynników atmosferycznych
- Zabezpiecza towar przed wpływami chemicznymi
- Ułatwia przewóz
- Ułatwia magazynowanie
- Jest czynnikiem reklamowym (marketingowym)
- Pomaga zidentyfikować produkt
- Dostarcza informacje o zawarty w nim przedmiocie
- Umożliwia łatwe i wygodne formowanie jednostek zbiorczych
Opakowanie powinno być odpowiednio oznakowane i ocechowane, co ułatwia orientację jaki ładunek jest przewożony i jak należy postępować w transporcie. Powinno także spełniać wymogi klimatyczne oraz uwzględniać obyczaje kraju, do którego wysyłamy towar. Brak właściwego oznaczenia opakowania może przyczynić się do uszkodzeń a nawet całkowitej utraty wartości użytkowej produktu - właśnie dlatego jest to bardzo ważne. Znaki te najczęściej są umieszczane na zewnętrznej stronie opakowania, w dobrze widocznym miejscu – tak, aby każdy kto bierze przesyłkę do ręki zwrócił na nie szczególną uwagę. [1]
Znaki na opakowaniach dzielimy na cztery grupy:
- Zasadnicze – służą identyfikacji towaru,
- Informacyjne – zapoznają nas z cechami towaru,
- Niebezpieczne – pozwalają zwrócić uwagę na cechy ładunku, które zagrażają ludziom i otoczeniu,
- Manipulacyjne – informują o sposobie obchodzenia się z ładunkiem. [2]
Transport ładunków drobnicowych
Ładunki drobnicowe są mniej podatne na transport niż ładunki masowe. Transportowanie tych ładunków jest raczej uciążliwe oraz niebezpieczne ze względu na duże ryzyko ich uszkodzenia lub zniszczenia. Bardziej pracochłonne i czasochłonne są też czynności załadunki i wyładunku. Z tego powodu ładunki jednostkowe podlegają jednostkowaniu, które polega na tym, że z kilku, kilkunastu lub kilkudziesięciu paczek czy skrzynek tworzy się jednostkę ładunkową. Aby usprawnić zmianę jednostek ładunkowych przy przemieszczaniu w łańcuchu dostaw dąży się do tego aby jednostka transportowa była również magazynową i sprzedażową.
Narażenia na jakie są wystawiane produkty podczas procesu składowania oraz przemieszczania:
- Fizyczne (mechaniczne) – najczęściej dochodzi do nich, w momencie nieodpowiedniego obchodzenia się (np. przez kurierów czy magazynierów) z przesyłkami. Uszkodzeniu mogą wtedy ulec zarówno opakowania jak i ładunek w nich zawarty. Trzeba pamiętać jednak, że nie zawsze winni są ludzie. Takie szkody mogą powstać nawet przez wzajemne oddziaływanie na siebie opakowań.
- Klimatyczne – jeśli opakowanie nie jest odpowiednie dla produktu to warunki atmosferyczne mogą go uszkodzić. Deszcz, śnieg, wysoka bądź niska temperatura oraz promienie słoneczne są w stanie nawet całkowicie zniszczyć towar.
- Chemiczne – zdarza się, gdy do przesyłki dostanie się niebezpieczny związek chemiczny.
- Biologiczne – mają miejsce gdy przez złe zabezpieczenie produktu, do jego środka dostaną się drobnoustroje bądź niewielkie zwierzęta (np. grzyby, insekty).
- Inne – są związane z ogniem, zalaniem czy zabrudzeniem. [3]
Rodzaje tworzenia zbiorczych jednostek ładunkowych
- Stropowanie - związanie kilku sztuk ładunku (np. łopaty, grabie)
- Paletyzacja - umieszczenie ładunków na palecie (Palety to płaskie, drewniane platformy o określonych wymiarach. Mogą być one różne. Najczęściej spotykaną jest paleta typu EUR (800 mm x 1200 mm). Innymi typami są palety niespełniające wymagań palety EUR oraz paleta przemysłowa (1000 mm x 1200 mm) [4]
- Konteneryzacja - umieszczenie ładunków w kontenerze
- Pakietyzacja - tworzenie z ładunków pakiet, paczek (np. pudelka od zapałek)
W przypadku gdy mamy do czynienia z większą liczbą sztuk ładunku, możemy je umieścić w kontenerze. Jest to urządzenie wielokrotnego użytku. Ze względu na różną masę kontenerów wyróżniamy małe (do 2500 kg), średnie (2500 – 10000 kg) oraz wielkie (powyżej 10000 kg). Mogą być przewożone różnymi środkami transportu wodnego, powietrznego i lądowego. [5]
Wady transportu ładunków drobnicowych
- Niższa efektywność w porównaniu do przewozów całopojazdowych
- najczęściej niepełne wykorzystanie przestrzeni ładunkowej środka transportu i magazynu;
- konieczność dowozu do terminalu i odwozu małych partii ładunku;
- konieczność stosowania różnorodnych urządzeń przeładunkowych i różnorodnego oprzyrządowania,
- czasochłonny proces przeładunku i wyładunku;
- ze względu na niewielkie rozmiary przesyłek większa podatność na ich uszkodzenia.
Bibliografia
- Cisowki T, Stokłosa J. (2014), Organizacja przewozów drobnicy koleją, Logistyka
- Krzyżaniak S. (2013) Organizacja i monitorowanie procesów magazynowych, Instytut Logistyki i Magazynowania, Poznań
- Marcysiak A., Pieniak-Lendzion K., Lendzion M. (2013), Usługi kurierskie na rynku usług logistycznych w Polsce, Repozytorium Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlicach
- Neider J.(2008) Transport międzynarodowy, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, s. 18-20
- Nowakowski T. (red.) (2010) Systemy logistyczne, Difin, Warszawa, s. 118 – 120
- Nowosielski T.(2012), Determinanty rozwoju kontenerowej żeglugi morskiej, Studia i Materiały Instytutu Transportu i Handlu
- Szczepaniak T. (red.)(2002) Transport i spedycja w handlu zagranicznym, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, s. 243
- Śliwczyński B., Koliński A. (2014) Organizacja i monitorowanie procesów dystrybucji, Instytut Logistyki i Magazynowania, Poznań
- Truś T., Januła E. (2011) Laboratorium magazynowe, Difin, Warszawa, s. 179 - 180
- Vigarié A., From break-bulk to containers: the transformation of general cargo handling and trade, "GeoJournal" 1999, t. 48, nr 1, s. 3-7
Przypisy
Autor: Edyta Skóra, Małgorzata Pituch