Transport międzynarodowy: Różnice pomiędzy wersjami
m (Infobox update) |
(LinkTitles.) |
||
Linia 16: | Linia 16: | ||
'''Transport''' to inaczej proces, w wyniku którego następuje przemieszczenie się ludzi, rzeczy oraz energii, w celu zaspokojenia najróżniejszych potrzeb i pragnień jednostek. Efektem transportu jest usługa przewozowa świadczona w przestrzeni. Transport może odbywać się zarówno wewnątrz jednego kraju oraz pomiędzy różnymi krajami<ref>Z.Krasucki (2002), Transport w gospodarce kraju i międzynarodowych stosunkach ekonomicznych [w:] Transport i spedycje w handlu zagranicznym, red. T. Szczepaniak, PWE, Warszawa, str. 16 </ref>. | '''Transport''' to inaczej [[proces]], w wyniku którego następuje przemieszczenie się ludzi, rzeczy oraz energii, w celu zaspokojenia najróżniejszych potrzeb i pragnień jednostek. Efektem transportu jest [[usługa]] przewozowa świadczona w przestrzeni. Transport może odbywać się zarówno wewnątrz jednego kraju oraz pomiędzy różnymi krajami<ref>Z.Krasucki (2002), Transport w gospodarce kraju i międzynarodowych stosunkach ekonomicznych [w:] Transport i spedycje w handlu zagranicznym, red. T. Szczepaniak, PWE, Warszawa, str. 16 </ref>. | ||
Zgodnie z [http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20040540535/U/D20040535Lj.pdf ustawą o VAT] '''(art. 83. ust.3, pkt.1)'''<ref>Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, s. 130</ref>przez '''transport międzynarodowy''' należy rozumieć przemieszczanie się towarów pomiędzy krajami z wyłączeniem krajów członkowskich UE. Oznacza to iż transport pomiędzy Polską a Hiszpanią będzie nie transportem międzynarodowym a transportem wewnątrzwspólnotowym. Taka definicja dotyczy transportu towarów. | Zgodnie z [http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20040540535/U/D20040535Lj.pdf ustawą o VAT] '''(art. 83. ust.3, pkt.1)'''<ref>[[Ustawa]] z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od [[towarów]] i usług, s. 130</ref>przez '''transport międzynarodowy''' należy rozumieć przemieszczanie się towarów pomiędzy krajami z wyłączeniem krajów członkowskich UE. Oznacza to iż transport pomiędzy Polską a Hiszpanią będzie nie transportem międzynarodowym a transportem wewnątrzwspólnotowym. Taka [[definicja]] dotyczy transportu towarów. | ||
Zgodnie z ustawą, transport międzynarodowy dotyczy przemieszczania się towarów: | Zgodnie z ustawą, transport międzynarodowy dotyczy przemieszczania się towarów: | ||
*''z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej,'' | *''z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej,'' | ||
*''z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju,'' | *''z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju,'' | ||
*''z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt),'' | *''z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju ([[tranzyt]]),'' | ||
*''z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju;<ref>Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, s. 130</ref> | *''z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju;<ref>Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, s. 130</ref> | ||
<google>t</google> | <google>t</google> | ||
Linia 33: | Linia 33: | ||
==Funkcje transportu== | ==Funkcje transportu== | ||
'''[[Transport|Transport]]''', niezależnie od tego czy międzynarodowy czy wewnątrzkrajowy, pełni szereg funkcji w stosunku do jednostek oraz poszczególnych organów państwa. Są to funkcje gospodarcze, polityczne, społeczne, produkcyjne. Transport obsługuje sferę życia jaką jest '''produkcja i wymiana'''. Odpowiada za przemieszczanie się surowców i półsurowców do miejsc produkcyjnych oraz przemieszczenie produktu gotowego z miejsca wytworzenia do miejsca odbioru. | '''[[Transport|Transport]]''', niezależnie od tego czy międzynarodowy czy wewnątrzkrajowy, pełni szereg funkcji w stosunku do jednostek oraz poszczególnych organów państwa. Są to funkcje gospodarcze, polityczne, społeczne, produkcyjne. Transport obsługuje sferę życia jaką jest '''[[produkcja]] i [[wymiana]]'''. Odpowiada za przemieszczanie się surowców i półsurowców do miejsc produkcyjnych oraz przemieszczenie produktu gotowego z miejsca wytworzenia do miejsca odbioru. | ||
W przypadku funkcji '''polityczno-społecznych''' transport odpowiada za utrzymywanie dobrych relacji międzyludzkich. Dzięki niemu można lepiej zrozumieć inne kultury i [[społeczeństwo|społeczeństwa]] (ich problemy oraz nawyki). Obecnie transport pozwala również na wymianę kulturalną oraz wymianę dóbr i usług pomiędzy jednostkami oraz krajami. Mieszkańcy mają wtedy szansę nie tylko na poznanie innych, odległych czy obcych kultur ale dodatkowo mają możliwość korzystania z ich dorobku. | W przypadku funkcji '''polityczno-społecznych''' transport odpowiada za utrzymywanie dobrych relacji międzyludzkich. Dzięki niemu można lepiej zrozumieć inne kultury i [[społeczeństwo|społeczeństwa]] (ich problemy oraz nawyki). Obecnie transport pozwala również na wymianę kulturalną oraz wymianę dóbr i usług pomiędzy jednostkami oraz krajami. Mieszkańcy mają wtedy szansę nie tylko na poznanie innych, odległych czy obcych kultur ale dodatkowo mają możliwość korzystania z ich dorobku. | ||
W życiu codziennym za pomocą transportu mamy możliwość przemieszczania się z miejsca pracy do miejsca zamieszkania. Dobrze rozwinięty transport, zarówno lądowy, lotniczy jak i morski, bardzo często jest wyznacznikiem zamożności oraz stopnia rozwinięcia kraju. W efekcie, przekłada się to na zmianę pozycji kraju na arenie międzynarodowej oraz może wpłynąć na poprawę gospodarczą, społeczną, czy też prestiż kraju<ref>Z.Krasucki (2002), Transport w gospodarce kraju i międzynarodowych stosunkach ekonomicznych [w:] Transport i spedycje w handlu zagranicznym, red. T. Szczepaniak, PWE, Warszawa, str. 25-30</ref>. | W życiu codziennym za pomocą transportu mamy możliwość przemieszczania się z miejsca pracy do miejsca zamieszkania. Dobrze rozwinięty transport, zarówno lądowy, lotniczy jak i morski, bardzo często jest wyznacznikiem zamożności oraz stopnia rozwinięcia kraju. W efekcie, przekłada się to na zmianę pozycji kraju na arenie międzynarodowej oraz może wpłynąć na poprawę gospodarczą, społeczną, czy też [[prestiż]] kraju<ref>Z.Krasucki (2002), Transport w gospodarce kraju i międzynarodowych stosunkach ekonomicznych [w:] Transport i spedycje w handlu zagranicznym, red. T. Szczepaniak, PWE, Warszawa, str. 25-30</ref>. | ||
Warto wspomnień iż w '''wymiarze gospodarczym''' transport zapewnia również możliwość rozległego rozpowszechniania sprzedaży i skupu towarów, integruje gospodarkę kraju z gospodarką międzynarodową oraz umożliwia współpracę przemysłową w skali globalnej<ref>J.Neider (2008), Transport międzynarodowy, PWE, Warszawa, str. 32</ref>. | Warto wspomnień iż w '''wymiarze gospodarczym''' transport zapewnia również możliwość rozległego rozpowszechniania sprzedaży i skupu towarów, integruje gospodarkę kraju z gospodarką międzynarodową oraz umożliwia współpracę przemysłową w skali globalnej<ref>J.Neider (2008), Transport międzynarodowy, PWE, Warszawa, str. 32</ref>. | ||
==Cele transportu międzynarodowego == | ==Cele transportu międzynarodowego == | ||
Można wyróżnić wiele głównych powodów, dla których poszczególne państwa decydują się na zacieśnienie więzi w przypadku polityki transportowej. Do głównych impulsów takich działań T. Szczepaniak<ref>T.Szczepaniak (2002) Polityka transportowa w przewozach międzynarodowych [w:] Transport i spedycje w handlu zagranicznym, red. T. Szczepaniak, PWE, Warszawa, str. 170</ref> zalicza m.in.: | Można wyróżnić wiele głównych powodów, dla których poszczególne państwa decydują się na zacieśnienie więzi w przypadku polityki transportowej. Do głównych impulsów takich działań T. Szczepaniak<ref>T.Szczepaniak (2002) [[Polityka]] transportowa w przewozach międzynarodowych [w:] Transport i spedycje w handlu zagranicznym, red. T. Szczepaniak, PWE, Warszawa, str. 170</ref> zalicza m.in.: | ||
* modernizację transportu, | * modernizację transportu, | ||
* rozwój transportu, | * [[rozwój]] transportu, | ||
* tworzenie systemów, które wpłyną na rozkwit gospodarczy. | * tworzenie systemów, które wpłyną na rozkwit gospodarczy. | ||
Są to cele długofalowe. Aby jednak je osiągnąć, koniecznie jest opracowanie i wdrożenie mniejszych celów, których zadaniem będzie doprowadzenie do realizacji celów nadrzędnych. Działania, które mają za zadanie pomóc w realizacji wyżej wymienionych celów głównych to m.in.: | Są to [[cele]] długofalowe. Aby jednak je osiągnąć, koniecznie jest opracowanie i [[wdrożenie]] mniejszych celów, których zadaniem będzie doprowadzenie do realizacji celów nadrzędnych. Działania, które mają za [[zadanie]] pomóc w realizacji wyżej wymienionych celów głównych to m.in.: | ||
* wspieranie rozwoju konkurencji; | * wspieranie rozwoju konkurencji; | ||
* przeciwdziałanie monopolowi w sektorze transportu; | * przeciwdziałanie monopolowi w sektorze transportu; | ||
Linia 51: | Linia 51: | ||
==Spedycja== | ==Spedycja== | ||
W transporcie międzynarodowym ważnym elementem jest również [[spedycja|spedycja]]. Jest to usługa, za pomocą której organizowane jest przemieszczanie ładunków od nadawcy do odbiorcy, przy wykorzystaniu odpowiednich środków i sposobów transportu. Za takie działania odpowiada spedytor. [[Spedytor|Spedytor]] ma za zadanie działać na korzyść swoich klientów, którzy powierzają mu ładunki i towary. Jego zadaniem jest jak najlepszy dobór usługi odpowiadającej potrzebom swoich klientów. Możliwe jest to dzięki własnej sieci kontaktów oraz znajomości rynku transportowego. Spedytor świadczy usługi w swoim imieniu bądź w imieniu osoby zlecającej. Są to usługi świadczone odpłatnie<ref>J.Neider (2008), Transport międzynarodowy, PWE, Warszawa, str. 242-243</ref>. | W transporcie międzynarodowym ważnym elementem jest również [[spedycja|spedycja]]. Jest to usługa, za pomocą której organizowane jest przemieszczanie ładunków od nadawcy do odbiorcy, przy wykorzystaniu odpowiednich środków i sposobów transportu. Za takie działania odpowiada [[spedytor]]. [[Spedytor|Spedytor]] ma za zadanie działać na [[korzyść]] swoich klientów, którzy powierzają mu ładunki i [[towary]]. Jego zadaniem jest jak najlepszy dobór [[usługi]] odpowiadającej potrzebom swoich klientów. Możliwe jest to dzięki własnej sieci kontaktów oraz znajomości rynku transportowego. Spedytor świadczy usługi w swoim imieniu bądź w imieniu osoby zlecającej. Są to usługi świadczone odpłatnie<ref>J.Neider (2008), Transport międzynarodowy, PWE, Warszawa, str. 242-243</ref>. | ||
==Przypisy== | ==Przypisy== | ||
Linia 60: | Linia 60: | ||
* Neider J. (2008). Transport międzynarodowy, PWE, Warszawa | * Neider J. (2008). Transport międzynarodowy, PWE, Warszawa | ||
* Rydzkowski W.(red.)(2011). [http://ekonom.ug.edu.pl/web/download.php?OpenFile=442 ''Funkcjonowanie i rozwój transportu''], Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk, Zeszyt Naukowy nr.41 | * Rydzkowski W.(red.)(2011). [http://ekonom.ug.edu.pl/web/download.php?OpenFile=442 ''Funkcjonowanie i rozwój transportu''], Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk, Zeszyt Naukowy nr.41 | ||
* Szczepaniak T.(red.)(2002). Transport i spedycja w handlu zagranicznym, PWE, Warszawa | * Szczepaniak T.(red.)(2002). Transport i [[spedycja]] w handlu zagranicznym, PWE, Warszawa | ||
* Urbanyi-Popiołek I.(red.) (2013). [http://wsb.edu.pl/container/Biblioteka%20WSb/ksi%C4%85%C5%BCki%20elektroniczne/ekonomiczne-i-organizacyjne-aspekty-transportu.pdf ''Ekonomiczne i organizacyjne aspekty transportu''], Wydawnictwo Uczelniane Wyższej Szkoły Gospodarki w Bydgoszczy, Bydgoszcz | * Urbanyi-Popiołek I.(red.) (2013). [http://wsb.edu.pl/container/Biblioteka%20WSb/ksi%C4%85%C5%BCki%20elektroniczne/ekonomiczne-i-organizacyjne-aspekty-transportu.pdf ''Ekonomiczne i organizacyjne aspekty transportu''], Wydawnictwo Uczelniane Wyższej Szkoły Gospodarki w Bydgoszczy, Bydgoszcz | ||
{{a|Dominika Dobrowolska}} | {{a|Dominika Dobrowolska}} | ||
[[Kategoria:Logistyka]] | [[Kategoria:Logistyka]] |
Wersja z 05:23, 22 maj 2020
Transport międzynarodowy |
---|
Polecane artykuły |
Transport to inaczej proces, w wyniku którego następuje przemieszczenie się ludzi, rzeczy oraz energii, w celu zaspokojenia najróżniejszych potrzeb i pragnień jednostek. Efektem transportu jest usługa przewozowa świadczona w przestrzeni. Transport może odbywać się zarówno wewnątrz jednego kraju oraz pomiędzy różnymi krajami[1].
Zgodnie z ustawą o VAT (art. 83. ust.3, pkt.1)[2]przez transport międzynarodowy należy rozumieć przemieszczanie się towarów pomiędzy krajami z wyłączeniem krajów członkowskich UE. Oznacza to iż transport pomiędzy Polską a Hiszpanią będzie nie transportem międzynarodowym a transportem wewnątrzwspólnotowym. Taka definicja dotyczy transportu towarów. Zgodnie z ustawą, transport międzynarodowy dotyczy przemieszczania się towarów:
- z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej,
- z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju,
- z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt),
- z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju;[3]
W przypadku transportu osób w ust.3 pkt 2 jest mowa o tym, iż międzynarodowy transport osób to przemieszczanie się ludności:
- z miejsca wyjazdu na terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium kraju,
- z miejsca wyjazdu poza terytorium kraju do miejsca przyjazdu na terytorium kraju,
- z miejsca wyjazdu poza terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt); [4]
Funkcje transportu
Transport, niezależnie od tego czy międzynarodowy czy wewnątrzkrajowy, pełni szereg funkcji w stosunku do jednostek oraz poszczególnych organów państwa. Są to funkcje gospodarcze, polityczne, społeczne, produkcyjne. Transport obsługuje sferę życia jaką jest produkcja i wymiana. Odpowiada za przemieszczanie się surowców i półsurowców do miejsc produkcyjnych oraz przemieszczenie produktu gotowego z miejsca wytworzenia do miejsca odbioru. W przypadku funkcji polityczno-społecznych transport odpowiada za utrzymywanie dobrych relacji międzyludzkich. Dzięki niemu można lepiej zrozumieć inne kultury i społeczeństwa (ich problemy oraz nawyki). Obecnie transport pozwala również na wymianę kulturalną oraz wymianę dóbr i usług pomiędzy jednostkami oraz krajami. Mieszkańcy mają wtedy szansę nie tylko na poznanie innych, odległych czy obcych kultur ale dodatkowo mają możliwość korzystania z ich dorobku. W życiu codziennym za pomocą transportu mamy możliwość przemieszczania się z miejsca pracy do miejsca zamieszkania. Dobrze rozwinięty transport, zarówno lądowy, lotniczy jak i morski, bardzo często jest wyznacznikiem zamożności oraz stopnia rozwinięcia kraju. W efekcie, przekłada się to na zmianę pozycji kraju na arenie międzynarodowej oraz może wpłynąć na poprawę gospodarczą, społeczną, czy też prestiż kraju[5].
Warto wspomnień iż w wymiarze gospodarczym transport zapewnia również możliwość rozległego rozpowszechniania sprzedaży i skupu towarów, integruje gospodarkę kraju z gospodarką międzynarodową oraz umożliwia współpracę przemysłową w skali globalnej[6].
Cele transportu międzynarodowego
Można wyróżnić wiele głównych powodów, dla których poszczególne państwa decydują się na zacieśnienie więzi w przypadku polityki transportowej. Do głównych impulsów takich działań T. Szczepaniak[7] zalicza m.in.:
- modernizację transportu,
- rozwój transportu,
- tworzenie systemów, które wpłyną na rozkwit gospodarczy.
Są to cele długofalowe. Aby jednak je osiągnąć, koniecznie jest opracowanie i wdrożenie mniejszych celów, których zadaniem będzie doprowadzenie do realizacji celów nadrzędnych. Działania, które mają za zadanie pomóc w realizacji wyżej wymienionych celów głównych to m.in.:
- wspieranie rozwoju konkurencji;
- przeciwdziałanie monopolowi w sektorze transportu;
- dbanie o bezpieczeństwo transportu poprzez stosowanie nowoczesnych metod;
- rozwijanie węzłów transportowych[8].
Spedycja
W transporcie międzynarodowym ważnym elementem jest również spedycja. Jest to usługa, za pomocą której organizowane jest przemieszczanie ładunków od nadawcy do odbiorcy, przy wykorzystaniu odpowiednich środków i sposobów transportu. Za takie działania odpowiada spedytor. Spedytor ma za zadanie działać na korzyść swoich klientów, którzy powierzają mu ładunki i towary. Jego zadaniem jest jak najlepszy dobór usługi odpowiadającej potrzebom swoich klientów. Możliwe jest to dzięki własnej sieci kontaktów oraz znajomości rynku transportowego. Spedytor świadczy usługi w swoim imieniu bądź w imieniu osoby zlecającej. Są to usługi świadczone odpłatnie[9].
Przypisy
- ↑ Z.Krasucki (2002), Transport w gospodarce kraju i międzynarodowych stosunkach ekonomicznych [w:] Transport i spedycje w handlu zagranicznym, red. T. Szczepaniak, PWE, Warszawa, str. 16
- ↑ Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, s. 130
- ↑ Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, s. 130
- ↑ Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, str. 130
- ↑ Z.Krasucki (2002), Transport w gospodarce kraju i międzynarodowych stosunkach ekonomicznych [w:] Transport i spedycje w handlu zagranicznym, red. T. Szczepaniak, PWE, Warszawa, str. 25-30
- ↑ J.Neider (2008), Transport międzynarodowy, PWE, Warszawa, str. 32
- ↑ T.Szczepaniak (2002) Polityka transportowa w przewozach międzynarodowych [w:] Transport i spedycje w handlu zagranicznym, red. T. Szczepaniak, PWE, Warszawa, str. 170
- ↑ T.Szczepaniak (2002) Polityka transportowa w przewozach międzynarodowych [w:] Transport i spedycje w handlu zagranicznym, red. T. Szczepaniak, PWE, Warszawa, str. 170
- ↑ J.Neider (2008), Transport międzynarodowy, PWE, Warszawa, str. 242-243
Bibliografia
- Dz.U.2004 Nr 54 poz. 535 Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług
- Neider J. (2008). Transport międzynarodowy, PWE, Warszawa
- Rydzkowski W.(red.)(2011). Funkcjonowanie i rozwój transportu, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk, Zeszyt Naukowy nr.41
- Szczepaniak T.(red.)(2002). Transport i spedycja w handlu zagranicznym, PWE, Warszawa
- Urbanyi-Popiołek I.(red.) (2013). Ekonomiczne i organizacyjne aspekty transportu, Wydawnictwo Uczelniane Wyższej Szkoły Gospodarki w Bydgoszczy, Bydgoszcz
Autor: Dominika Dobrowolska