Kluczowe czynniki jakościowe: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
(LinkTitles.)
Linia 31: Linia 31:
* konieczność doboru stosownych technologii z wykorzystaniem, na przykład, lokalnych zasobów odnawialnych,
* konieczność doboru stosownych technologii z wykorzystaniem, na przykład, lokalnych zasobów odnawialnych,
* poszanowanie wartości społeczno-kulturalnych osób zaangażowanych,
* poszanowanie wartości społeczno-kulturalnych osób zaangażowanych,
* potencjał zarządczy instytucji zarówno publicznych, jak i prywatnych, które biorą udział w realizacji [[projekt]]ów,
* [[potencjał]] zarządczy instytucji zarówno publicznych, jak i prywatnych, które biorą [[udział]] w realizacji [[projekt]]ów,
* opłacalność ekonomiczna i finansowa finansowania projektu oraz trwałość korzyści w długim horyzoncie czasowym,
* opłacalność ekonomiczna i finansowa finansowania projektu oraz trwałość korzyści w długim horyzoncie czasowym,
* związane z projektem zagadnienia z zakresu ochrony środowiska; oraz  
* związane z projektem zagadnienia z zakresu ochrony środowiska; oraz  
Linia 37: Linia 37:


Długoterminowa trwałość korzyści projektu zależy od następujących czynników:
Długoterminowa trwałość korzyści projektu zależy od następujących czynników:
* Udział beneficjentów - zakres, w jakim grupa docelowa i beneficjenci projektu / programu uczestniczą w jego opracowywaniu oraz są zaangażowani tak, że projekt ma ich wsparcie a jego korzyści nie ustają po zakończeniu finansowania przez Komisję Europejską.
* Udział beneficjentów - [[zakres]], w jakim [[grupa]] docelowa i beneficjenci projektu / programu uczestniczą w jego opracowywaniu oraz są zaangażowani tak, że projekt ma ich wsparcie a jego korzyści nie ustają po zakończeniu finansowania przez Komisję Europejską.
* Wsparcie polityk - jakość odpowiednich polityk sektorowych oraz zakres w jakim [[rząd]] partnerski wykazał wsparcie dla kontynuacji usług związanych z projektem po okresie wsparcia ze strony instytucji finansujących.
* Wsparcie polityk - [[jakość]] odpowiednich polityk sektorowych oraz zakres w jakim [[rząd]] partnerski wykazał wsparcie dla kontynuacji usług związanych z projektem po okresie wsparcia ze strony instytucji finansujących.
Odpowiednia [[technologia]] - czy technologie stosowane w ramach projektu mogą nadal być używane w dłuższym horyzoncie czasu (np.: dostępność części zapasowych, dostateczne przepisy dot. bezpieczeństwa, lokalne możliwości kobiet i mężczyzn w zakresie eksploatacji i konserwacji).
Odpowiednia [[technologia]] - czy technologie stosowane w ramach projektu mogą nadal być używane w dłuższym horyzoncie czasu (np.: [[dostępność]] części zapasowych, dostateczne przepisy dot. bezpieczeństwa, lokalne możliwości kobiet i mężczyzn w zakresie eksploatacji i konserwacji).
* Kwestie społeczno-kulturowe - w jaki sposób projekt uwzględniać będzie lokalne normy i postawy społeczno-kulturowe i jakie kroki podjęto w celu zapewnienia, że wszystkie grupy beneficjentów mają odpowiedni dostęp do usług i korzyści projektu podczas wdrażania i po wdrożeniu projektu.
* Kwestie społeczno-kulturowe - w jaki sposób projekt uwzględniać będzie lokalne [[normy]] i postawy społeczno-kulturowe i jakie kroki podjęto w celu zapewnienia, że wszystkie grupy beneficjentów mają odpowiedni dostęp do usług i korzyści projektu podczas wdrażania i po wdrożeniu projektu.
* Równouprawnienie płci - jak projekt uwzględniać będzie specyficzne [[potrzeby]] i interesy kobiet i mężczyzn oraz będzie prowadził do trwałego i sprawiedliwego dostępu kobiet i mężczyzn do usług i infrastruktury, a także jak przyczyni się do zmniejszenia dyskryminacji płci w dłuższej perspektywie czasu.
* Równouprawnienie płci - jak projekt uwzględniać będzie specyficzne [[potrzeby]] i interesy kobiet i mężczyzn oraz będzie prowadził do trwałego i sprawiedliwego dostępu kobiet i mężczyzn do usług i infrastruktury, a także jak przyczyni się do zmniejszenia dyskryminacji płci w dłuższej perspektywie czasu.
* [[Ochrona środowiska]] - zakres, w jakim projekt będzie zachowywać lub szkodzić środowisku, a zatem wspierać lub utrudniać osiągnięcie korzyści długoterminowych.
* [[Ochrona środowiska]] - zakres, w jakim projekt będzie zachowywać lub szkodzić środowisku, a zatem wspierać lub utrudniać osiągnięcie korzyści długoterminowych.
* Potencjał instytucjonalny i zarządczy - zdolność oraz zobowiązanie się podmiotów wdrażających do realizacji projektu / programu i kontynuacji świadczenia usług po zakończeniu się okresu wsparcia ze strony instytucji finansujących.
* Potencjał instytucjonalny i zarządczy - [[zdolność]] oraz [[zobowiązanie]] się podmiotów wdrażających do realizacji projektu / programu i kontynuacji świadczenia usług po zakończeniu się okresu wsparcia ze strony instytucji finansujących.
* Opłacalność ekonomiczna i finansowa - czy narastające korzyści projektu / programu będą większe niż jego [[koszty]] i czy projekt stanowi opłacalną inwestycję długoterminową.
* Opłacalność ekonomiczna i finansowa - czy narastające korzyści projektu / programu będą większe niż jego [[koszty]] i czy projekt stanowi opłacalną inwestycję długoterminową.
(źródło: "Zarządzanie Cyklem Projektu")
(źródło: "Zarządzanie Cyklem Projektu")
Linia 58: Linia 58:
'''2.Wsparcie polityk'''
'''2.Wsparcie polityk'''


Czy rząd posiada kompleksową odpowiednią politykę sektorową? Czy są jakieś dowody świadczące o dostatecznym wsparciu ze strony odpowiedzialnych władz w zakresie wdrażania niezbędnych polityk wspomagających oraz alokacji zasobów (ludzkich, finansowych, materiały) podczas fazy wdrażania i po jej zakończeniu?
Czy rząd posiada kompleksową odpowiednią politykę sektorową? Czy są jakieś dowody świadczące o dostatecznym wsparciu ze strony odpowiedzialnych władz w zakresie wdrażania niezbędnych polityk wspomagających oraz alokacji zasobów (ludzkich, finansowych, [[materiały]]) podczas fazy wdrażania i po jej zakończeniu?


'''3.Odpowiednia technologia'''
'''3.Odpowiednia technologia'''

Wersja z 01:15, 20 maj 2020

Kluczowe czynniki jakościowe
Polecane artykuły


"Zarządzanie Cyklem Projektu" (ang. Project Cycle Management - PCM) jest to zestaw narzędzi planowania i zarządzania projektem. PCM jest zestawem:

  • koncepcji cyklu życia projektu,
  • analizy ineteresariuszy,
  • narzędzia planowania - "Macierzy Logicznej",
  • kluczowych czynników jakościowych,
  • harmonogramów czynności i zasobów,
  • zestandaryzowanych, spójnych struktur kluczowych dokumentów projektowych.

Cele

Celem metodyki PCM jest usprawnienie zarządzania projektami i programami.

Aby projekty były trwałe, już od momentu planowania należy uwzględnić w nich czynnik jakości. Dzięki niemu można zwiększyć długoterminowe korzyści z projektu. Czynnikiem jakości uwzględnianym w projekcie może być:

  • potrzeba posiadania racjonalnych ram dla polityk, a zwłaszcza dla polityk sektorowych kraju otrzymującego pomoc,

  • konieczność doboru stosownych technologii z wykorzystaniem, na przykład, lokalnych zasobów odnawialnych,
  • poszanowanie wartości społeczno-kulturalnych osób zaangażowanych,
  • potencjał zarządczy instytucji zarówno publicznych, jak i prywatnych, które biorą udział w realizacji projektów,
  • opłacalność ekonomiczna i finansowa finansowania projektu oraz trwałość korzyści w długim horyzoncie czasowym,
  • związane z projektem zagadnienia z zakresu ochrony środowiska; oraz
  • Identyfikacja różnic między płciami oraz zmniejszenie nierówności.

Długoterminowa trwałość korzyści projektu zależy od następujących czynników:

  • Udział beneficjentów - zakres, w jakim grupa docelowa i beneficjenci projektu / programu uczestniczą w jego opracowywaniu oraz są zaangażowani tak, że projekt ma ich wsparcie a jego korzyści nie ustają po zakończeniu finansowania przez Komisję Europejską.
  • Wsparcie polityk - jakość odpowiednich polityk sektorowych oraz zakres w jakim rząd partnerski wykazał wsparcie dla kontynuacji usług związanych z projektem po okresie wsparcia ze strony instytucji finansujących.

Odpowiednia technologia - czy technologie stosowane w ramach projektu mogą nadal być używane w dłuższym horyzoncie czasu (np.: dostępność części zapasowych, dostateczne przepisy dot. bezpieczeństwa, lokalne możliwości kobiet i mężczyzn w zakresie eksploatacji i konserwacji).

  • Kwestie społeczno-kulturowe - w jaki sposób projekt uwzględniać będzie lokalne normy i postawy społeczno-kulturowe i jakie kroki podjęto w celu zapewnienia, że wszystkie grupy beneficjentów mają odpowiedni dostęp do usług i korzyści projektu podczas wdrażania i po wdrożeniu projektu.
  • Równouprawnienie płci - jak projekt uwzględniać będzie specyficzne potrzeby i interesy kobiet i mężczyzn oraz będzie prowadził do trwałego i sprawiedliwego dostępu kobiet i mężczyzn do usług i infrastruktury, a także jak przyczyni się do zmniejszenia dyskryminacji płci w dłuższej perspektywie czasu.
  • Ochrona środowiska - zakres, w jakim projekt będzie zachowywać lub szkodzić środowisku, a zatem wspierać lub utrudniać osiągnięcie korzyści długoterminowych.
  • Potencjał instytucjonalny i zarządczy - zdolność oraz zobowiązanie się podmiotów wdrażających do realizacji projektu / programu i kontynuacji świadczenia usług po zakończeniu się okresu wsparcia ze strony instytucji finansujących.
  • Opłacalność ekonomiczna i finansowa - czy narastające korzyści projektu / programu będą większe niż jego koszty i czy projekt stanowi opłacalną inwestycję długoterminową.

(źródło: "Zarządzanie Cyklem Projektu")

Czynniki

Ważność poszczególnych czynników zależy od kontekstu i szczególnych cech projektu / programu.

Jakość projektu powinna być dokładnie zaplanowana. Pomocnym narzędziem może być tutaj matryca logiczna. Powinno się w niej zamieścić odpowiedzi na podstawowe pytania w stosunku do czynników gwarantujących jakość projektu, czego przykładem może być poniższa lista:

1.Udział beneficjentów

Czy jest jakiś dowód, że wszystkie grupy docelowe, w tym kobiety i mężczyźni wspierają projekt? Jak aktywnie są oni i będą zaangażowani / konsultowani podczas przygotowywania i wdrażania projektu? Jak dalece zgadzają się i poświęcają w celu realizacji celów projektu?

2.Wsparcie polityk

Czy rząd posiada kompleksową odpowiednią politykę sektorową? Czy są jakieś dowody świadczące o dostatecznym wsparciu ze strony odpowiedzialnych władz w zakresie wdrażania niezbędnych polityk wspomagających oraz alokacji zasobów (ludzkich, finansowych, materiały) podczas fazy wdrażania i po jej zakończeniu?

3.Odpowiednia technologia

Czy istnieją dostateczne dowody, że wybrane technologie można stosować po niewygórowanych kosztach i w lokalnych warunkach oraz w oparciu o możliwości wszelkiego rodzaju użytkowników podczas i po wdrażaniu?

4.Ochrona środowiska

Czy dostatecznie zidentyfikowano szkodliwe skutki dla środowiska naturalnego, które mogą wynikać z wykorzystania infrastruktury projektu lub usług? Czy podjęto kroki mające na celu zapewnienie, że szkodliwe skutki zostały złagodzone podczas wdrażania projektu i po jego zakończeniu?

5.Kwestie społeczno-kulturowe

Czy projekt uwzględnia lokalne normy i postawy społeczno-kulturowe oraz ludności rdzennej? Czy projekt promuje bardziej sprawiedliwy podział dostępu i korzyści?

6.Równouprawnienie płci

Czy podjęto wystarczające kroki, aby zapewnić, że projekt realizuje potrzeby i interesy zarówno kobiet, jak i mężczyzn oraz będzie prowadzić do trwałego i sprawiedliwego dostępu kobiet i mężczyzn do usług i infrastruktury, a także przyczyni się do zmniejszenia dyskryminacji płci w dłuższej perspektywie czasu?

7.Potencjał instytucjonalny i zarządczy

Czy istnieją dostateczne dowody, że strona wdrażająca projekt posiada odpowiedni potencjał i zasoby (ludzkie oraz finansowe) do skutecznego zarządzania projektem oraz kontynuacji świadczenia usług w dłuższej perspektywie czasu? W przypadku braku potencjału jakie środki podjęto w celu budowy potencjału podczas wdrażania projektu?

8.Opłacalność ekonomiczna i finansowa

Czy istnieją dostateczne dowody, że korzyści z projektu uzasadniają wysokość poniesionych kosztów i że projekt stanowi najbardziej opłacalny sposób realizacji potrzeb kobiet i mężczyzn w grupie docelowej?

Bibliografia

Autor: Barbara Gola