Analityk danych: Różnice pomiędzy wersjami
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
Linia 56: | Linia 56: | ||
* Hu F., (2016), ''[https://books.google.pl/books?id=oewbDAAAQBAJ&printsec=frontcover&hl=pl#v=onepage&q&f=false Big Data: Storage, Sharing, and Security]''. Wydawnictwo CRC Press, Boca Raton | * Hu F., (2016), ''[https://books.google.pl/books?id=oewbDAAAQBAJ&printsec=frontcover&hl=pl#v=onepage&q&f=false Big Data: Storage, Sharing, and Security]''. Wydawnictwo CRC Press, Boca Raton | ||
* Lewis-Beck M., (1995), ''[https://books.google.pl/books?id=fqNa2QuCzd8C&printsec=frontcover&hl=pl#v=onepage&q&f=false Data Analysis: An Introduction, Wydanie 103]''. Wydawnictwo SAGE, Londyn | * Lewis-Beck M., (1995), ''[https://books.google.pl/books?id=fqNa2QuCzd8C&printsec=frontcover&hl=pl#v=onepage&q&f=false Data Analysis: An Introduction, Wydanie 103]''. Wydawnictwo SAGE, Londyn | ||
* Russom P. | * Russom P. (2011), ''Big Data Analytics'', Wydawnictwo The Data Warehousing Institute, Renton | ||
* Strona internetowa: ''[https://psz.praca.gov.pl/rynek-pracy/bazy-danych/klasyfikacja-zawodow-i-specjalnosci/wyszukiwarka-opisow-zawodow Wyszukiwarka opisów zawodów]'', Wortal publicznych służb zatrudnienia | * Strona internetowa: ''[https://psz.praca.gov.pl/rynek-pracy/bazy-danych/klasyfikacja-zawodow-i-specjalnosci/wyszukiwarka-opisow-zawodow Wyszukiwarka opisów zawodów]'', Wortal publicznych służb zatrudnienia | ||
* Strona internetowa: ''[https://psz.praca.gov.pl/rynek-pracy/bazy-danych/klasyfikacja-zawodow-i-specjalnosci/wyszukiwarka-opisow-zawodow Wyszukiwarka opisów zawodów]'', Wortal publicznych służb zatrudnienia | * Strona internetowa: ''[https://psz.praca.gov.pl/rynek-pracy/bazy-danych/klasyfikacja-zawodow-i-specjalnosci/wyszukiwarka-opisow-zawodow Wyszukiwarka opisów zawodów]'', Wortal publicznych służb zatrudnienia |
Wersja z 01:13, 9 gru 2023
Analityk danych (ang. Data Analyst) - jest to osoba zajmująca się szeroko pojętą analizą danych w różnych dziedzinach. Analityk danych zbiera i przechowuje informacje z różnych źródeł, interpretuje dane i przekształca je w informacje, wzorce i trendy, które mogą oferować sposoby na ulepszenie firmy, wpływając w ten sposób na decyzje biznesowe. Zdaje on zwykle raport z szeroko zakrojonych badań do odpowiednich współpracowników. Analitycy wnoszą także wiedzę techniczną, aby zapewnić jakość i dokładność danych, a następnie przetwarzają, projektują i prezentują je w sposób, który pomaga ludziom, firmom i organizacjom w podejmowaniu lepszych decyzji (M. Lewis-Beck 1995).
Praca analityków danych różni się w zależności od rodzaju danych, z którymi pracują (sprzedaż, media społecznościowe, zasoby reklamowe itp.), a także od konkretnego projektu klienta. Firmy z niemal każdej branży mogą korzystać z pracy analityków danych: od dostawców opieki zdrowotnej i branż IT po sklepy detaliczne i sieci fast food. Informacje, które analitycy danych wnoszą do organizacji, mogą być cenne dla pracodawców, którzy chcą dowiedzieć się więcej o potrzebach swoich konsumentów lub użytkowników końcowych. Niezależnie od branży, w której pracują, analitycy danych poświęcają większość czasu na opracowywanie systemów gromadzenia danych i kompilowania swoich wyników w raporty, które mogą pomóc w ulepszeniu ich firmy. Różnego rodzaju analitycy mogą brać udział w dowolnej części procesu analizy: od konfiguracji systemu analitycznego po dostarczanie informacji na podstawie gromadzonych danych lub szkolenie innych w systemie gromadzenia i analizy danych. Zwykle do obowiązków Analityka danych mogą należeć:
- Pozyskiwanie danych z pierwotnych lub wtórnych źródeł danych i utrzymywanie baz danych.
- Zarządzanie danymi podstawowymi, użytkownikami i rolami użytkowników (tworzenie, aktualizacje i usuwanie).
- Przetwarzanie poufnych danych i informacji zgodnie z wytycznymi.
- Uruchomienie i wycofanie zbiorów danych.
- Przechowywanie danych dotyczących numerów sprzedaży, badań rynku, logistyki, lingwistyki lub innych zachowań.
- Zarządzanie i projektowanie środowiska raportowania, w tym źródeł danych, bezpieczeństwa i meta danych.
- Ocena testów i wdrażanie nowego lub zaktualizowanego oprogramowania oraz pomoc w podejmowaniu strategicznych decyzji dotyczących nowych systemów.
- Interpretowanie danych, analiza wyników za pomocą technik statystycznych.
- Opracowywanie i wdrażanie analiz danych, systemów gromadzenia danych i innych strategii optymalizujących wydajność i jakość statystyki.
- Generowanie raportów z jednego lub wielu systemów.
- Rozwiązywanie problemów ze środowiskiem bazy danych raportowania i raportami.
- Ocena zmian i aktualizacji źródłowych systemów produkcyjnych.
- Szkolenie użytkowników końcowych w zakresie nowych raportów i pulpitów nawigacyjnych.
- Zapewnienie wiedzy technicznej na temat struktur przechowywania danych, eksploracji danych i czyszczenia danych (Wortal Publicznych Służb Zatrudnienia).
TL;DR
Analityk danych to osoba zajmująca się analizą danych w różnych dziedzinach. Zbiera informacje, interpretuje je i przekształca w informacje, wzorce i trendy. Analitycy danych mogą pracować w różnych branżach i zajmować się różnymi aspektami analizy danych. Ich obowiązki obejmują pozyskiwanie danych, zarządzanie nimi, przetwarzanie, interpretację, generowanie raportów i współpracę z innymi działami w organizacji. Analitycy używają różnych narzędzi, takich jak Excel, SQL, Google Analytics i Tableau, do gromadzenia i analizy danych.
Tworzenie raportów
Analitycy spędzają dużo czasu na tworzeniu i utrzymywaniu różnego rodzaju raportów wewnętrznych i zewnętrznych - skierowanych do klientów. Raporty te dają wgląd kierownictwa w nowe trendy, a także obszary, które firma może potrzebować ulepszyć. Napisanie raportu nie kończy się jednak na wyrzuceniu liczb na pustą stronę i wysłaniu tego do kierownika. Aby zachować swoją wartość, raporty, odpowiedzi i spostrzeżenia, które zapewnia analiza danych, muszą być zrozumiane przez inne osoby, który często nie są analitykami (M. Lewis-Beck 1995).
Dostrzeganie wzorców i zależności
Najbardziej skuteczni analitycy danych mogą wykorzystywać dane do przewidywania trendów. Aby jednak stworzyć sensowny raport, analityk danych musi najpierw zobaczyć ważne wzorce w zebranych wcześniej danych. Raportowanie w regularnych przyrostach, takich jak tygodniowe, miesięczne lub kwartalne, pomaga analitykowi zauważyć znaczące wzorce (D. Abbott 2014).
Współpraca z innymi
Analitycy wbrew pozorom nie pracują niezależnie od reszty firmy. Różnorodność ról i obowiązków analityków danych oznacza, że współpracują oni ściśle z wieloma innymi działami w organizacji: z finansami, marketingowcami, programistami, menedżerami i sprzedawcami. Ważna w tej dziedzinie jest umiejętność dobrej komunikacji zarówno z osobami, od których pośrednio lub bezpośrednio zbiera się informacje, pytania badawcze, jak i współpracownikami oraz ludźmi, którym dostarcza się ostateczne raporty i prezentacje.
Zbieranie danych
Prawdopodobnie najbardziej technicznym aspektem pracy analityka jest zbieranie danych. Często oznacza to współpracę z twórcami stron internetowych i programistami w celu usprawnienia i optymalizacji gromadzenia danych, co jest kluczowe dla lepszej wydajności. Analitycy pracują więc także nad opracowaniem procedur, które można zautomatyzować i łatwo zmodyfikować w celu ponownego użycia w innych obszarach. Przechowują oni przy tym garść specjalistycznego oprogramowania i narzędzi w swoim arsenale, aby pomóc im to osiągnąć.
Równie istotną kwestią jest tutaj zebranie odpowiedniej ilości danych przed przystąpieniem do analizy. Im większa ilość informacji, tym dokładniejsze będą analizy i raporty. Aby naprawdę zrozumieć wszystkie czynniki nie należy patrzeć wyłącznie na średnie, ale na cały rozkład danych i poszczególne odchylenia, które o wiele dokładniej pokazują badaną sytuację (M. Zastrożna 2013, s. 155-157).
Narzędzia analityków
Analitycy danych polegają na różnych narzędziach do gromadzenia i analizy danych. Niektóre zespoły używają specjalistycznych narzędzi do wydajnego gromadzenia danych z mediów społecznościowych, serwisów informacyjnych i czasopism, a także narzędzi do sortowania i kategoryzacji danych w celu wizualizacji tych danych na potrzeby raportów i prezentacji (P. Russom 2011). Oto niektóre typowe narzędzia w pasku narzędzi analityka danych:
- Microsoft Excel®
- SQL
- Oprogramowanie SAS®
- Google Analytics ™
- Menedżer tagów Google
- Tableau ™
- Google AdWords ™
Analityk danych — artykuły polecane |
System informacji marketingowej — Analiza jakościowa — Portal Business Intelligence — Analiza danych — RACI — Kalendarz niko-niko — System wspomagania decyzji — Portal korporacyjny — Serwisdesk |
Bibliografia
- Abbott D. (2014), Applied Predictive Analytics: Principles and Techniques for the Professional Data Analyst, Wydawnictwo John Wiley & Sons, Hoboken
- Garcia-Alfaro J. (red.), (2017), Data Privacy Management, Cryptocurrencies and Blockchain Technology: Esorics 2017 International Workshops. Wydawnictwo Springer, Oslo
- Hu F., (2016), Big Data: Storage, Sharing, and Security. Wydawnictwo CRC Press, Boca Raton
- Lewis-Beck M., (1995), Data Analysis: An Introduction, Wydanie 103. Wydawnictwo SAGE, Londyn
- Russom P. (2011), Big Data Analytics, Wydawnictwo The Data Warehousing Institute, Renton
- Strona internetowa: Wyszukiwarka opisów zawodów, Wortal publicznych służb zatrudnienia
- Strona internetowa: Wyszukiwarka opisów zawodów, Wortal publicznych służb zatrudnienia
- Zastrożna M. (2013), Google Analytics dla marketingowców, Helion, Gliwice
Autor: Dominika Nikołajew