Fazy projektu wg PRINCE2: Różnice pomiędzy wersjami
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
m (Infobox5 upgrade) |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
[[Metodyka]] [[PRINCE2]] zakłada, że [[zarządzanie]] projektem odbywa się za pomocą siedmiu procesów, które osadzone są w każdej z faz projektu. Dzięki tym procesom [[projekt]] jest przeprowadzany od kontrolowanego startu do kontrolowanego zamknięcia poprzez następujące fazy: | [[Metodyka]] [[PRINCE2]] zakłada, że [[zarządzanie]] projektem odbywa się za pomocą siedmiu procesów, które osadzone są w każdej z faz projektu. Dzięki tym procesom [[projekt]] jest przeprowadzany od kontrolowanego startu do kontrolowanego zamknięcia poprzez następujące fazy: | ||
# '''Przygotowanie projektu''' - jest to przedprojektowa faza, w której zawarte jest zlecenie podstawowych założeń projektowych oraz ich przygotowanie. Działania w tej fazie w metodyce PRINCE2 opisane są procesami przygotowania projektu (PP). Nadrzędnym celem fazy przygotowania projektu jest analiza uzasadnienia biznesowego projektu i pozyskanie niezbędnych informacji do podjęcia decyzji, czy realizacja projektu jest opłacalna. | # '''Przygotowanie projektu''' - jest to przedprojektowa faza, w której zawarte jest zlecenie podstawowych założeń projektowych oraz ich przygotowanie. Działania w tej fazie w metodyce PRINCE2 opisane są procesami przygotowania projektu (PP). Nadrzędnym celem fazy przygotowania projektu jest analiza uzasadnienia biznesowego projektu i pozyskanie niezbędnych informacji do podjęcia decyzji, czy realizacja projektu jest opłacalna. | ||
Linia 44: | Linia 29: | ||
# '''Zarządzanie Końcem Etapu (ZKE)''' - głównym celem tego procesu jest przeprowadzenie kontrolowanego rozpoczęcia oraz zakończenia wszystkich zarządczych etapów projektu. Inne cele to między innymi: przygotowanie planu kolejnego etapu zarządczego oraz dostarczenie komitetowi sterującemu informacji potrzebnych do oceny dalszej wykonalności projektu. | # '''Zarządzanie Końcem Etapu (ZKE)''' - głównym celem tego procesu jest przeprowadzenie kontrolowanego rozpoczęcia oraz zakończenia wszystkich zarządczych etapów projektu. Inne cele to między innymi: przygotowanie planu kolejnego etapu zarządczego oraz dostarczenie komitetowi sterującemu informacji potrzebnych do oceny dalszej wykonalności projektu. | ||
# '''Zamykanie Projektu (ZP)''' - może nastąpić na wskutek zakończenia wszystkich prac projektowych lub w wyniku podjęcia przez komitet sterujący decyzji o zakończeniu projektu. Najważniejsze jest to aby projekt został zamknięty w sposób kontrolowany, a nie porzucony przez [[zespół]] projektowy i wykonawców. Najważniejsze cele tego procesu to: uzyskanie akceptacji odbiorcy produktów projektu, zapewnienie, że [[odbiorca]] produktów projektu posiada wiedzę dotyczącą ich użytkowania, utrzymania i wspierania po zakończeniu projektu, a także przeprowadzenie oceny oraz rewizji wyników projektu względem założeń początkowych. | # '''Zamykanie Projektu (ZP)''' - może nastąpić na wskutek zakończenia wszystkich prac projektowych lub w wyniku podjęcia przez komitet sterujący decyzji o zakończeniu projektu. Najważniejsze jest to aby projekt został zamknięty w sposób kontrolowany, a nie porzucony przez [[zespół]] projektowy i wykonawców. Najważniejsze cele tego procesu to: uzyskanie akceptacji odbiorcy produktów projektu, zapewnienie, że [[odbiorca]] produktów projektu posiada wiedzę dotyczącą ich użytkowania, utrzymania i wspierania po zakończeniu projektu, a także przeprowadzenie oceny oraz rewizji wyników projektu względem założeń początkowych. | ||
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Procesy kontroli wg PMBOK]]}} — {{i5link|a=[[Zarządzanie kosztami wg PMBOK]]}} — {{i5link|a=[[Procesy w projekcie]]}} — {{i5link|a=[[Inicjowanie Projektu]]}} — {{i5link|a=[[Plan zarządzania projektem]]}} — {{i5link|a=[[Plany wg PRINCE2]]}} — {{i5link|a=[[Postęp wg PRINCE2]]}} — {{i5link|a=[[Organizacja wg PRINCE2]]}} — {{i5link|a=[[Zakres projektu]]}} }} | |||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== |
Wersja z 16:36, 17 lis 2023
Metodyka PRINCE2 zakłada, że zarządzanie projektem odbywa się za pomocą siedmiu procesów, które osadzone są w każdej z faz projektu. Dzięki tym procesom projekt jest przeprowadzany od kontrolowanego startu do kontrolowanego zamknięcia poprzez następujące fazy:
- Przygotowanie projektu - jest to przedprojektowa faza, w której zawarte jest zlecenie podstawowych założeń projektowych oraz ich przygotowanie. Działania w tej fazie w metodyce PRINCE2 opisane są procesami przygotowania projektu (PP). Nadrzędnym celem fazy przygotowania projektu jest analiza uzasadnienia biznesowego projektu i pozyskanie niezbędnych informacji do podjęcia decyzji, czy realizacja projektu jest opłacalna.
- Inicjowanie projektu - początkowa faza projektowa, w obszarze której nie są realizowane żadne prace techniczne. W tej fazie celem jest ogólne zaplanowanie projektu, co wiąże się z powstaniem Dokumentu Inicjującego Projekt, który zawierać ma między innymi: ramowy plan projektu z wyszczególnionymi etapami zarządczymi, plan zarządzania ryzykiem, plan jakości oraz plan komunikacji. Działania w tej fazie projektu opisywane są przez procesy Inicjowania projektu (IP).
- Realizacja projektu - to faza, w której tworzone są specjalistyczne produkty projektu. Działania w tej fazie opisane są procesami Sterowania Etapem (SE), Zarządzania Dostarczaniem Produktów (ZDP), Zarządzania Końcem Etapu (ZKE)oraz Zarządzania Strategicznego Projektem (ZSP).
- Zamykanie projektu - jest to ostatnia faza projektu, w której działania opisane są procesem Zamykania Projektu (ZP). Następuje ocena realizacji projektu, planowanie działań poprojektowych, oraz administracyjne zamknięcie projektu.
TL;DR
Metodyka PRINCE2 zakłada siedem procesów zarządzania projektem: Przygotowanie projektu, Inicjowanie projektu, Realizacja projektu, Zamykanie projektu oraz trzy procesy kontroli i zarządzania w trakcie projektu. Każda faza projektu ma swoje procesy i cele, które obejmują analizę biznesową, planowanie, kontrolę postępów, dostarczanie produktów i zamykanie projektu.
Procesy PRINCE2
W metodologii PRINCE2 (2009) wyróżnia się siedem procesów opisujących działania potrzebne do pomyślnego zarządzania strategicznego i operacyjnego oraz dostarczenia produktów projektu. W wersji z 2005 roku obecny był także ósmy proces - Planowanie, który obecnie jest procesem podrzędnym do pozostałych 7 procesów.
Legenda:
- PP - Przygotowanie Projektu
- KE - Koniec Etapu
- IP - Inicjowanie Projektu
- SE - Sterowanie Etapem
- ZP - Zamykanie Projektu
- ZDP - Zarządzanie Dostarczaniem Projektu
(*) Faza Zamykania Projektu może pokrywać się z ostatnim etapem realizacyjnym Fazy Realizacji Projektu, dlatego też mogą w niej występować procesy ZDP oraz SE.
- Przygotowanie Projektu (PP) - proces ten odbywa się jeszcze przed faktycznym rozpoczęciem projektu. Poprzedza on Proces Inicjowania Projektu, a jego główne cele to: zapewnienie o zasadności realizacji projektu, zdefiniowanie zakresu projektu, wyznaczenie osób odpowiedzialnych za inicjację projektu oraz zaplanowanie zadań dotyczących inicjacji projektu.
- Zarządzanie Strategiczne Projektem (ZSP) - proces ten realizowany jest przez właściciela projektu, czyli Komitet Sterujący. Dzięki temu procesowi, projekt zarządzany jest na poziomie strategicznym przez wszystkie fazy cyklu życia projektu
- Inicjowanie Projektu (IP) - proces ten rozpoczyna się, gdy tylko komitet sterujący wyda decyzję ze zgodą na inicjację projektu. Celem procesu jest między innymi: określenie powodów realizacji projektu, szacowanych korzyści oraz ryzyka, jak przebiegać będzie zarządzanie jakością, ryzykiem oraz przepływem informacji, jak mierzone będą postępy.
- Sterowanie Etapem (SE) - proces ten określa zadania kierownika projektu w zakresie organizowania bieżącego etapu zarządczego, a są to: autoryzacja rozpoczęcia prac, monitoring projektu, zbieranie raportów, ocena realizacji prac, raportowanie stanu projektu komitetowi sterującemu. Cele tego procesu to między innymi: kontrola ryzyka, zapewnienie aktualności uzasadnienia biznesowego, skupienie uwagi na produktach danego etapu oraz efektywna praca zespołu projektowego.
- Zarządzanie Dostarczaniem Produktów (ZDP) - to proces kontroli nad opracowywaniem i dostarczaniem zaplanowanych produktów projektu. Dzięki opracowaniu formalnych wytycznych akceptowania, wykonywania i dostarczania wyników zrealizowanych zadań projektowych, umożliwiona jest współpraca pomiędzy kierownikiem projektu oraz liderami zespołów projektowych. Cele procesu to między innymi: zapewnienie, że kierownik projektu jest na bieżąco informowany o stanie realizacji zadań projektowych, zapewnienie, że produkty zgodne są z wytycznymi i mieszczą się w przyjętych granicach odchyleń oraz zapewnienie, że zakres prac do wykonania został uprzednio uzgodniony.
- Zarządzanie Końcem Etapu (ZKE) - głównym celem tego procesu jest przeprowadzenie kontrolowanego rozpoczęcia oraz zakończenia wszystkich zarządczych etapów projektu. Inne cele to między innymi: przygotowanie planu kolejnego etapu zarządczego oraz dostarczenie komitetowi sterującemu informacji potrzebnych do oceny dalszej wykonalności projektu.
- Zamykanie Projektu (ZP) - może nastąpić na wskutek zakończenia wszystkich prac projektowych lub w wyniku podjęcia przez komitet sterujący decyzji o zakończeniu projektu. Najważniejsze jest to aby projekt został zamknięty w sposób kontrolowany, a nie porzucony przez zespół projektowy i wykonawców. Najważniejsze cele tego procesu to: uzyskanie akceptacji odbiorcy produktów projektu, zapewnienie, że odbiorca produktów projektu posiada wiedzę dotyczącą ich użytkowania, utrzymania i wspierania po zakończeniu projektu, a także przeprowadzenie oceny oraz rewizji wyników projektu względem założeń początkowych.
Fazy projektu wg PRINCE2 — artykuły polecane |
Procesy kontroli wg PMBOK — Zarządzanie kosztami wg PMBOK — Procesy w projekcie — Inicjowanie Projektu — Plan zarządzania projektem — Plany wg PRINCE2 — Postęp wg PRINCE2 — Organizacja wg PRINCE2 — Zakres projektu |
Bibliografia
- Łabuda W. (2016). Wybrane aspekty planowania w metodyce PRINCE2™, "Zeszyty Naukowe Warszawskiej Szkoły Informatyki", nr 15(16)
- Sobestiańczyk T.(2012). Metodyka zarządzania projektami PRINCE2, "Zeszyty Naukowe Politechniki Częstochowskiej", nr 5(12)
- Wodecka-Hyjek A. (2010), Metodyka PRINCE2 w zarządzaniu realizacją projektów, Acta Universitatis Lodziensis Folia Oeconomica, nr 234
- Wyrozębski P. (2011), Metodyki zarządzania projektami, Bizarre, Warszawa
- Żbikowska-Semik I. (red.) (2009), PRINCE2 - Skuteczne Zarządzanie Projektami, TSO, Londyn
Autor: Krystian Kudlik