Strategia międzynarodowej wymiany: Różnice pomiędzy wersjami
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
m (Czyszczenie tekstu) |
||
Linia 74: | Linia 74: | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
<noautolinks> | <noautolinks> | ||
* L. Garbarski, I. Rutkowski, W. Wrzosek, Marketing, Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 1992, | * L. Garbarski, I. Rutkowski, W. Wrzosek, Marketing, Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 1992, s. 366, 367, 369 | ||
* Praca zbiorowa pod redakcją J. Altkorna, Podstawy Marketingu, Instytut Marketingu, Kraków 2004, | * Praca zbiorowa pod redakcją J. Altkorna, Podstawy Marketingu, Instytut Marketingu, Kraków 2004, s. 415, 416, 419,420 | ||
</noautolinks> | </noautolinks> | ||
Wersja z 14:57, 2 lis 2023
Strategia międzynarodowej wymiany |
---|
Polecane artykuły |
Charakterystyka
Polegają na systematycznym planowaniu produktu, jego cen, dystrybucji, promocji oraz wdrażaniu i kontrolowaniu tych działań w celu wymiany międzynarodowej. Podczas wejścia na rynek międzynarodowy przedsiębiorstwo ma do czynienia z innym środowiskiem ekonomicznym, społecznym oraz z odmienną infrastrukturą.
Cele wymiany międzynarodowej
Do podstawowych celów wymiany międzynarodowej należą:
- osiągnięcie dodatkowego zysku,
- przezwyciężenie niejednokrotnie niekorzystnych warunków rozwoju w danej branży w kraju,
- lepsze wykorzystanie mocy produkcyjnych poprzez zwiększenie sprzedaży produktów.
Formy marketingu międzynarodowego
Do działalności marketingu międzynarodowego zaliczamy:
- eksport,
- otwieranie filii za granicą,
- wspólne przedsięwzięcia z partnerem zagranicznym,
- produkcja na licencji oraz franchising,
- import,
- finansowanie handlu międzynarodowego,
- transakcje wiązane.
Trafność wyboru strategii wymiany międzynarodowej jest weryfikowana osiągnięciem planowanej, pożądanej wielkości zysku i eksportu. Strategie te muszą być ściśle powiązane ze strategią danego producenta w zakresie procesu wytwarzania, dystrybucji, struktury organizacyjnej, finansów, postępu technologicznego oraz do przystosowania się do środowiska zewnętrznego.
Marketing-mix wymiany międzynarodowej
Z kolei marketing mix można w pewien sposób ujednolicić, jeżeli pogrupujemy kraje do których eksportujemy według kultury, poziomu rozwoju gospodarczego, obowiązującego prawa, czy też infrastruktury. Strategie adaptacji marketingu mix ustalamy poprzez wspólne rozpatrywanie czynników decydujących o akceptacji produktu na konkretnym rynku zagranicznym uwzględniając ich stosunek do produktów konkurencyjnych. Wyróżnia się następujące strategie adaptacji produktu oraz jego promocji za granica:
- ta sama produkcja i promocja,
- adaptacja jedynie promocji,
- adaptacja jedynie produktu,
- adaptacja i promocji i produktu,
- zaoferowanie nowego produktu.
Prowadzenie działalności gospodarczej na zagranicznych rynkach może przybierać różnoraki charakter i zasięg przestrzenny. Zgodnie z praktyką gospodarczą zagraniczna ekspansja producentów przechodzi przez kilka faz rozwoju: od prostego eksportu aż do działalności na rynku światowym, który traktowany jest jako rynek globalny. Fazy te przedstawia poniższa tabela:
Fazy i strategie ekspansji przedsiębiorstw na rynku światowym
Wyszczególnienie | Sprzedaż na rynku krajowym | Eksport | Sprzedaż na rynkach zagranicznych | Sprzedaż na rynku ponadregionalnym | Sprzedaż na rynku globalnym |
---|---|---|---|---|---|
Fazy rozwoju | działanie na rynku wewnętrznym | rozwój eksportu | tworzenie filii w innych krajach | koordynacja działalności w skali ponadregionalnej | centralizacja działalności w skali rynku światowego |
Strategia | działania na rynku wewnętrznym | marketingu w handlu zagranicznym | marketingu międzynarodowego (wielonarodowego, lokalnego) | marketingu subglobalnego (modularnego) | marketingu globalnego (monolitycznego) |
Źródło: Na podstawie E. Kaynak, Global Marketing, Theory and Practice, Journal of Global, Marketing 1987, nr 1/2.
Bibliografia
- L. Garbarski, I. Rutkowski, W. Wrzosek, Marketing, Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 1992, s. 366, 367, 369
- Praca zbiorowa pod redakcją J. Altkorna, Podstawy Marketingu, Instytut Marketingu, Kraków 2004, s. 415, 416, 419,420
Autor: Magdalena Kolańczyk