Marketing usług turystycznych: Różnice pomiędzy wersjami
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
m (→Marketing w usługowej działalności biur podróży: Clean up, replaced: *''' → * ''' (6)) |
||
Linia 77: | Linia 77: | ||
* koncepcja konsumenta | * koncepcja konsumenta | ||
* koncepcja marketingu społecznego | * koncepcja marketingu społecznego | ||
*'''Koncepcja produkcyjna''' zakłada, że konsumentów interesuje produkt, który jest tani i łatwo dostępny. Dlatego firma koncentruje się na osiągnięciu dużej wydajności przy niskich kosztach wytworzenia. | * '''Koncepcja produkcyjna''' zakłada, że konsumentów interesuje produkt, który jest tani i łatwo dostępny. Dlatego firma koncentruje się na osiągnięciu dużej wydajności przy niskich kosztach wytworzenia. | ||
*'''Koncepcja produktu''' zakłada, że konsumenci wybierają produkty wysokiej jakości oraz niezawodne w działaniu. Dlatego producenci ciągle udoskonalają swoje produkty. | * '''Koncepcja produktu''' zakłada, że konsumenci wybierają produkty wysokiej jakości oraz niezawodne w działaniu. Dlatego producenci ciągle udoskonalają swoje produkty. | ||
*'''Koncepcja sprzedażowa''' koncentruje się na osiągnięciu zysku i na sprzedaży jak największej ilości produktów. Dlatego przedsiębiorstwa turystyczne dążą do dynamicznego rozwoju sieci dystrybucji. | * '''Koncepcja sprzedażowa''' koncentruje się na osiągnięciu zysku i na sprzedaży jak największej ilości produktów. Dlatego przedsiębiorstwa turystyczne dążą do dynamicznego rozwoju sieci dystrybucji. | ||
*'''Koncepcja marketingowa''' tutaj istotna jest troska o klienta zarówno o starego jak i o nowego. | * '''Koncepcja marketingowa''' tutaj istotna jest troska o klienta zarówno o starego jak i o nowego. | ||
*'''Koncepcja konsumenta''' celem tej koncepcji jest przejmowanie coraz większej części budżetu klienta dzięki dostarczaniu mu wartości oraz indywidualnego podejścia, co owocuje pozyskaniem jego lojalności. | * '''Koncepcja konsumenta''' celem tej koncepcji jest przejmowanie coraz większej części budżetu klienta dzięki dostarczaniu mu wartości oraz indywidualnego podejścia, co owocuje pozyskaniem jego lojalności. | ||
*'''Koncepcja marketingu społecznego''' związana jest z dążeniem do pogodzenia sprzecznych ze sobą celów i wartości występujących w działalności rynkowej przedsiębiorstwa. Z jednej strony chodzi o zaspokojenie wymaga klientów, a z drugiej o zadbanie o ich perspektywiczne [[dobro]]. | * '''Koncepcja marketingu społecznego''' związana jest z dążeniem do pogodzenia sprzecznych ze sobą celów i wartości występujących w działalności rynkowej przedsiębiorstwa. Z jednej strony chodzi o zaspokojenie wymaga klientów, a z drugiej o zadbanie o ich perspektywiczne [[dobro]]. | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== |
Wersja z 23:25, 1 lis 2023
Marketing usług turystycznych |
---|
Polecane artykuły |
Marketing usług turystycznych to działalność prowadzona w celu zbadania popytu konsumentów oraz ich preferencji, ukształtowaniu potrzeb wcześniej nie ujawnianych, skutecznym zachęceniu do zakupu danych usług, a także dostarczenie ich klientowi we właściwym czasie i miejscu po odpowiedniej cenie.
TL;DR
Artykuł omawia rozwój marketingu usług turystycznych, ich istotę i koncepcję marketingową. Marketing w turystyce opiera się na orientacji na konsumenta i zbieraniu informacji o jego potrzebach. Istnieją różne koncepcje marketingowe w turystyce, takie jak koncepcja produktu, sprzedaży, konsumenta i marketingu społecznego. Ważne jest również uwzględnienie ograniczeń takich jak nadmierne wykorzystanie surowców naturalnych czy stosowanie działań nieetycznych.
Przyczyny rozwoju usług turystycznych
Obserwowany w ostatnich latach gwałtowny rozwój marketingu turystycznego wiąże się z rozwojem samej turystyki. Do przyczyn tego zalicza się:
- obecny i przewidywany wzrost popytu turystycznego,
- wzrost stopy życiowej oraz wymagań konsumentów na rynku usług turystycznych,
- wzrost konkurencyjności państw i regionów turystycznych, szczególnie tych krajów, w których turystyka znacznie wpływa na wysokość Produktu Krajowego Brutto,
- powstawanie korporacji turystycznych oraz wyspecjalizowanych podmiotów obsługi ruchu turystycznego,
- rozkwit międzynarodowych stosunków politycznych, gospodarczych i społecznych
Istota rynku usług turystycznych
Zgodnie z Ustawą o usługach turystycznych z 29 sierpnia 1997 roku usługi turystyczne to "usługi przewodnickie, usługi hotelarskie oraz wszystkie inne usługi świadczone turystom lub odwiedzającym".
Fundamentalne znaczenie dla specyfiki marketingu w turystyce ma usługowy charakter produktu turystycznego:
- nierozdzielność usługi z osobą wykonawcy- jest świadczona i konsumowana jednocześnie,
- niematerialny charakter- wiążę się z tym trudność w obiektywnej ocenie jakości usługi,
- zróżnicowanie usług- zmienność usług i ich zależność od profesjonalizmu i możliwości wykonawcy, miejsca, czasu, warunków; występuje tu problem w zachowaniu jednakowych standardów jakości,
- nietrwałość i brak możliwości przechowywania w celu przyszłej sprzedaży,
- wysoka komplementarność-uzupełnianie przez usługi innych produktów rynkowych, dóbr materialnych oraz innych usług w danym sektorze,
- trudność standaryzacji -problem z określeniem stałego pożądanego poziomu usług.
Równie ważne są inne cechy:
- silne oddziaływania nieekonomicznych zmiennych popytu,
- długość okresów nieaktywności rynkowej konsumentów i sprzedawców,
- znaczna wrażliwość koniunkturalna,
- sezonowość ruchu turystycznego, która pociąga za sobą konieczność uwzględniania relacji kosztów stałych i zmiennych.
Koncepcja marketingu w turystyce
Podstawą koncepcji marketingowej w turystyce jest orientacja rynkowa czyli myślenie w kategoriach potrzeb konsumentów.
Cechą współczesnego rynku turystycznego jest nieustanny wzrost wymagań, potrzeb i świadomości konsumentów, postęp w zakresie jakości ofert, a także nasilająca się konkurencja wśród podmiotów świadczących usługi turystyczne. Dlatego tak ważne jest zbieranie informacji o zachowaniach konsumenta.
Orientacja na konsumenta wynika ze stosowania w praktyce idei marketingu, z której wynikają 4 główne przesłanki:
- powodzenie firmy zależy od konsumenta i od tego co jest w stanie kupić,
- firma musi mieć informacje o zapotrzebowaniu rynkowym zanim jeszcze rozpocznie świadczenie usług,
- ważna jest obserwacja potrzeb konsumentów, aby być w stanie wyprzedzić konkurencję
- istotna jest integracja wszystkich elementów strategia marketingowa, cena, rozwój wyrobu, dystrybucja i promocja.
Realizacja działań marketingowych wymaga utworzenia elastycznych struktur organizacyjnych, które są ukierunkowane na pozyskiwanie informacji i zapewnienie sprawnego ich przepływu między otoczeniem a firmą, a także odnajdywanie potencjalnych rynków zbytu. Stosowania procedur przewidywania i kształtowania zjawisk na rynku dotyczy planowanie marketingowe.
Ograniczenia marketingu usług turystycznych
- nadmierne wykorzystanie surowców naturalnych (przekonywani klienta o wyższości danego produktu nad innymi, w rzeczywistości bardzo podobnymi),
- stosowanie działań nieetycznych (korzystanie z faktu, że usługa turystyczna jest jedynie opisywana a nie pokazana), np. sprzedawanie nadmiernej liczby usług co prowadzi do trudności lub niezdolności ich zrealizowania,
- nadmierny popyt prowadzący do obniżenia atrakcyjności produktu (tzw. paradoks masowej turystyki),
- granie na emocjach i manipulowanie w celu przekonania o potrzebie zakupu danego dobra, jako drogi do szczęścia i sukcesu.
Znaczenie marketingu turystycznego
Pojawienie się zainteresowania marketingiem w rozwiniętych krajach gospodarki rynkowej zauważono w sektorze działalności usługowej. Dotyczyło to tych sektorów usługowych, w których zaczęła rozwijać się konkurencja (turystyka, transport, bankowość). Podstawową przesłanką wprowadzenia koncepcji marketingowej do turystyki był wzrost znaczenia turystyki oraz dynamicznie wzrastający ruch turystyczny.
Marketing w usługowej działalności biur podróży
W działalności marketingowej przedsiębiorstwo turystyczne może stosować różne konkurencyjne koncepcje, ale przy uwzględnieniu zasady efektywności i wydajności. Są to następujące koncepcje:
- koncepcja produkcyjna
- koncepcja produktu
- koncepcja sprzedażowa
- koncepcja marketingowa
- koncepcja konsumenta
- koncepcja marketingu społecznego
- Koncepcja produkcyjna zakłada, że konsumentów interesuje produkt, który jest tani i łatwo dostępny. Dlatego firma koncentruje się na osiągnięciu dużej wydajności przy niskich kosztach wytworzenia.
- Koncepcja produktu zakłada, że konsumenci wybierają produkty wysokiej jakości oraz niezawodne w działaniu. Dlatego producenci ciągle udoskonalają swoje produkty.
- Koncepcja sprzedażowa koncentruje się na osiągnięciu zysku i na sprzedaży jak największej ilości produktów. Dlatego przedsiębiorstwa turystyczne dążą do dynamicznego rozwoju sieci dystrybucji.
- Koncepcja marketingowa tutaj istotna jest troska o klienta zarówno o starego jak i o nowego.
- Koncepcja konsumenta celem tej koncepcji jest przejmowanie coraz większej części budżetu klienta dzięki dostarczaniu mu wartości oraz indywidualnego podejścia, co owocuje pozyskaniem jego lojalności.
- Koncepcja marketingu społecznego związana jest z dążeniem do pogodzenia sprzecznych ze sobą celów i wartości występujących w działalności rynkowej przedsiębiorstwa. Z jednej strony chodzi o zaspokojenie wymaga klientów, a z drugiej o zadbanie o ich perspektywiczne dobro.
Bibliografia
- Altkorn J., Marketing w turystyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1994
- Briggs S., Marketing w turystyce, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2003
- Holloway J.Ch., Robinson Ch., Marketing w turystyce, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 1997
- Marcinkiewicz C., Kowalski S., Marketing turystyczny, Oficyna Wydawnicza Humanitas, Sosnowiec 2012
- Oleksiuk A.,Marketing usług turystycznych, Difin, Warszawa 2010
- Panasiuk A.,Gospodarka turystyczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011
- Panasiuk J., Marketing usług turystycznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005
Autor: Małgorzata Domańska, Klaudia Dębakowska