Rodzaje usług turystycznych: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Dodanie MetaData Description)
m (cleanup bibliografii i rotten links)
Linia 14: Linia 14:
}}
}}


 
Omawiając [[usługi]] turystyczne trzeba zacząć od infrastruktury turystycznej, która umożliwia poprzez świadczenie usług zaspokojenie potrzeb turystów.
 
Omawiając [[usługi]] turystyczne trzeba zacząć od infrastruktury turystycznej, która umożliwia poprzez świadczenie usług zaspokojenie potrzeb turystów.  
Zagospodarowanie turystyczne stanowi:
Zagospodarowanie turystyczne stanowi:
* baza komunikacyjna - jest informacją i ułatwieniem dla turystów w nowym miejscu pobytu.Tworzą ją m.in. szlaki kolejowe, [[infrastruktura]] drogowa, infrastruktura naziemna, porty promowe,
* baza komunikacyjna - jest informacją i ułatwieniem dla turystów w nowym miejscu pobytu.Tworzą ją m.in. szlaki kolejowe, [[infrastruktura]] drogowa, infrastruktura naziemna, porty promowe,
Linia 31: Linia 29:
# turystykę przyjazdową- przyjazdy do kraju osób zamieszkałych na stałe gdzie indziej
# turystykę przyjazdową- przyjazdy do kraju osób zamieszkałych na stałe gdzie indziej
# turystykę wyjazdową- wyjazdy mieszkańców danego kraju za granicę
# turystykę wyjazdową- wyjazdy mieszkańców danego kraju za granicę
 
<google>ban728t</google>
<google>ban728t</google>
 
Te z kolei dzielimy na:
Te z kolei dzielimy na:
* turystykę wewnątrzkrajową (krajowa jak i przyjazdowa)- podróże po kraju rodzimych turystów i osób przyjezdnych z zagranicy
* turystykę wewnątrzkrajową (krajowa jak i przyjazdowa)- podróże po kraju rodzimych turystów i osób przyjezdnych z zagranicy
* turystykę narodową (krajowa jak i wyjazdowa)- podróże za granicę i po własnym kraju mieszkańców tego kraju
* turystykę narodową (krajowa jak i wyjazdowa)- podróże za granicę i po własnym kraju mieszkańców tego kraju
* turystykę międzynarodową (przyjazdowa jak i wyjazdowa)- podróże do kraju osób  
* turystykę międzynarodową (przyjazdowa jak i wyjazdowa)- podróże do kraju osób
z zagranicy i podróże za granicę mieszkańców tego kraju
z zagranicy i podróże za granicę mieszkańców tego kraju


Linia 79: Linia 77:
'''Informacyjne''' - są świadczone przez punkty informacji turystycznej, które pomagają turystą dostarczając im dokładnej informacji o danym miejscu.
'''Informacyjne''' - są świadczone przez punkty informacji turystycznej, które pomagają turystą dostarczając im dokładnej informacji o danym miejscu.


'''Gastronomiczne''' - wyróżniamy tu:  
'''Gastronomiczne''' - wyróżniamy tu:
* punkty gastronomiczne (pijalnie, bufety, lodziarnie),
* punkty gastronomiczne (pijalnie, bufety, lodziarnie),
* zakłady żywieniowe (restauracje, bary, bistra, jadłodajnie),
* zakłady żywieniowe (restauracje, bary, bistra, jadłodajnie),
Linia 106: Linia 104:
Każde biuro podróży organizujące wycieczkę poza granicą kraju jest zobowiązane zapewnić wszystkim uczestnikom dwa ubezpieczenia od następstw nieszczęśliwych wypadków (NNW) i kosztów leczenia (KL). Ważne jest również aby [[turysta]] wyjeżdżając poza granicę swojego kraju zapewnił sobie Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego.
Każde biuro podróży organizujące wycieczkę poza granicą kraju jest zobowiązane zapewnić wszystkim uczestnikom dwa ubezpieczenia od następstw nieszczęśliwych wypadków (NNW) i kosztów leczenia (KL). Ważne jest również aby [[turysta]] wyjeżdżając poza granicę swojego kraju zapewnił sobie Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego.


'''Kulturalno-rozrywkowe i [[atrakcje turystyczne]]''' - należą do nich m.in. galeria, kino, teatr, [[muzeum]].  
'''Kulturalno-rozrywkowe i [[atrakcje turystyczne]]''' - należą do nich m.in. galeria, kino, teatr, [[muzeum]].


'''Infrastruktury lokalnej''' - ta usługa wiąże się z bezpieczeństwem uczestników ruchu turystycznego. Obejmuje opiekę medyczną, policję, straż pożarną.
'''Infrastruktury lokalnej''' - ta usługa wiąże się z bezpieczeństwem uczestników ruchu turystycznego. Obejmuje opiekę medyczną, policję, straż pożarną.


'''Handlowe''' -to m, in. sprzedaż ubrań, żywności, pamiątek, sprzętu turystycznego  
'''Handlowe''' -to m, in. sprzedaż ubrań, żywności, pamiątek, sprzętu turystycznego


Dla każdego turysty bardzo ważna jest [[jakość]] świadczonych usług. Im bardziej usługa jest atrakcyjna tym większa [[gwarancja]], że ludzie będą wracać i polecać miejsce bądź daną usługę znajomym.
Dla każdego turysty bardzo ważna jest [[jakość]] świadczonych usług. Im bardziej usługa jest atrakcyjna tym większa [[gwarancja]], że ludzie będą wracać i polecać miejsce bądź daną usługę znajomym.


==Bibliografia==
==Bibliografia==
<noautolinks>
* Cymańska-Garbowska B., Steblik-Wlaźlak B.(2011).''Podstawy turystyki'', Wydawnictwo REA, Warszawa
* Cymańska-Garbowska B., Steblik-Wlaźlak B.(2011).''Podstawy turystyki'', Wydawnictwo REA, Warszawa
* Gaworecki W.(1997).''[[Turystyka]]'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne S.A., Warszawa
* Kaczmarek J., Stasiak A., Włodarczyk B.(2005). ''[[Produkt]] Turystyczny'', PWE, Warszawa
* Meyer B. (2004). ''Wybrane aspekty obsługi rynku turystycznego'', (red.) [[Fundacja]] na rzecz Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin
* Walas B., Kruczek Z.(2013).''Sprzedaż imprez i usług turystycznych [[Marketing]], część 2 ''WSiP, Warszawa
* Fijałkowski D.(2003).''[http://www.spg.apsl.edu.pl/baza/wydawn/spg01/fijalkowski.pdf Produkt turystyczny w ujęciu marketingowym a turystyka]'', Słupskie Prace Geograficzne 1
* Fijałkowski D.(2003).''[http://www.spg.apsl.edu.pl/baza/wydawn/spg01/fijalkowski.pdf Produkt turystyczny w ujęciu marketingowym a turystyka]'', Słupskie Prace Geograficzne 1
* Seweryn R.(2005).''[http://gollum.uek.krakow.pl/bibl_ae_zasoby/zeszyty/pdf/96499593.pdf Produkt turystyczny i wyznaczniki jego atrakcyjności]'', Zeszyty Naukowe nr.697, s. 72-76
* Gaworecki W. (2010), ''Turystyka'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
* Zawadzka L., Zieliński G.(2013)''[http://zif.wzr.pl/pim/2013_4_2_33.pdf Kluczowe determinanty łańcucha wartości w kreowaniu sukcesu usług turystycznych]'', [[Zarządzanie]] i Finanse, 11(4/2).
* Kaczmarek J., Stasiak A., Włodarczyk B.(2005). ''Produkt Turystyczny'', PWE, Warszawa
* Meyer B. (2004). ''Wybrane aspekty obsługi rynku turystycznego'', (red.) Fundacja na rzecz Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin
* Seweryn R.(2005).''Produkt turystyczny i wyznaczniki jego atrakcyjności'', Zeszyty Naukowe nr.697, s. 72-76
* Walas B., Kruczek Z. (2013), ''Sprzedaż imprez i usług turystycznych. Marketing. Część 2', 'WSiP, Warszawa
* Zawadzka L., Zieliński G.(2013)''[http://zif.wzr.pl/pim/2013_4_2_33.pdf Kluczowe determinanty łańcucha wartości w kreowaniu sukcesu usług turystycznych]'', Zarządzanie i Finanse, 11(4/2)
</noautolinks>


{{a|Katarzyna Cynarska, Justyna Urbaniak}}
{{a|Katarzyna Cynarska, Justyna Urbaniak}}

Wersja z 21:57, 27 paź 2023

Rodzaje usług turystycznych
Polecane artykuły

Omawiając usługi turystyczne trzeba zacząć od infrastruktury turystycznej, która umożliwia poprzez świadczenie usług zaspokojenie potrzeb turystów. Zagospodarowanie turystyczne stanowi:

  • baza komunikacyjna - jest informacją i ułatwieniem dla turystów w nowym miejscu pobytu.Tworzą ją m.in. szlaki kolejowe, infrastruktura drogowa, infrastruktura naziemna, porty promowe,
  • baza noclegowa - to wszystkie obiekty umożliwiające turystom skorzystanie z noclegu.Należą do nich: hotele, motele, kempingi, pensjonaty, schroniska, schroniska młodzieżowe, domy wycieczkowe, pola biwakowe.
  • baza żywieniowa- są to wszystkie miejsca zapewniające wyżywienie m.in. restauracje, kawiarnie.
  • baza towarzysząca - to m.in. kąpieliska, baseny, szlaki, wyciągi narciarskie.

TL;DR

Artykuł omawia usługi turystyczne, infrastrukturę turystyczną oraz trzy główne rodzaje turystyki: krajową, przyjazdową i wyjazdową. Opisuje także różne rodzaje usług turystycznych, takie jak transportowe, noclegowe, informacyjne, gastronomiczne, organizatorskie, przewodnickie, pilotażu, rekreacyjne i sportowe, ubezpieczeniowe, kulturalno-rozrywkowe, infrastruktury lokalnej i handlowe. Podkreśla znaczenie jakości świadczonych usług dla zadowolenia turystów.

Trzy główne rodzaje turystyki

Według kryterium Światowej Organizacji Turystyki (WTO) wyróżniamy:

  1. turystykę krajową - podróże mieszkańców po własnym kraju
  2. turystykę przyjazdową- przyjazdy do kraju osób zamieszkałych na stałe gdzie indziej
  3. turystykę wyjazdową- wyjazdy mieszkańców danego kraju za granicę

Te z kolei dzielimy na:

  • turystykę wewnątrzkrajową (krajowa jak i przyjazdowa)- podróże po kraju rodzimych turystów i osób przyjezdnych z zagranicy
  • turystykę narodową (krajowa jak i wyjazdowa)- podróże za granicę i po własnym kraju mieszkańców tego kraju
  • turystykę międzynarodową (przyjazdowa jak i wyjazdowa)- podróże do kraju osób

z zagranicy i podróże za granicę mieszkańców tego kraju

Usługi turystyczne

To czynności, które mają na celu zaspokojenie materialnych i niematerialnych potrzeb turystycznych ludzi.Na rynku turystycznym można zobaczyć bardzo obszerne usługi świadczone turystom, które są dostosowane do ich potrzeb i wymagań. Posiadają one specyficzne cechy:

  • występują jako pojedyncze usługi, które odnoszą się zarówno do rzeczy jak i ludzi,
  • pakiet usług,

Usługi te są komplementarne, czyli wzajemnie od siebie zależne.Wspólnie zaspokajają popyt turystyczny.

  • mają powiązanie z walorami turystycznymi,
  • są substytucyjne,
  • mają abstrakcyjny charakter co znaczy, że nie można przed zakupem ich sprawdzić i ocenić,
  • konsumowane są w chwili wytworzenia, usługa turystyczna nie może zatem być zmagazynowana,
  • ruch turystyczny jest obsługiwany przez samodzielne podmioty,
  • są sezonowe co oznacza, że popyt na usługi turystyczne jest zróżnicowany pod względem czasowym, przestrzennym i rodzajowym,
  • spełniają funkcje społeczne, ponieważ kształtują wolny czas ludzi uczestniczących w ruchu turystycznym,
  • mają charakter rynkowy,
  • cechuje ich rynek nabywcy.

Rodzaje usług turystycznych

Transportowe - jest to jedna z podstawowych usług turystycznych.O wyborze środka transportu decyduję m.in. budżet i cel podróży. Usługi te obejmują transport:

  • samochodowy i autokarowy - jest to najwygodniejsza forma transportu ze względu na swobodę poruszania oraz niezależność.Wybierają ją ludzie, którzy indywidualnie chcą zarządzać swoim czasem i z łatwością docierać tam, gdzie nie mogą przedostać się inne środki transportu.
  • kolejowy- cieszy się dużą popularnością, ze względu na atrakcyjne ceny biletów, często stosowane zniżki, bezpieczeństwo oraz komfort podróży, który jest zapewniany przez wagony sypialne, usługi gastronomiczne, klimatyzację oraz łączność z internetem.
  • lotniczy- jest to często wybierana forma transportu ze względu na szybkość dotarcia do miejsca docelowego oraz atrakcyjne ceny biletów. Transport lotniczy również na pokładzie zapewnia usługi gastronomiczne i komfortowy przelot pasażerów.
  • żeglugi pasażerskiej-cieszy się coraz większą popularnością, głównie w czasie urlopu. W ten sposób swój wypoczynek spędza coraz więcej turystów.

Noclegowe - należą również do grupy podstawowej usług turystycznych. Są związane z zapewnieniem turyście noclegu na określony czas podczas pobytu poza stałym miejscem zamieszkania. Obiekty noclegowe to:

  • hotele
  • motele
  • kempingi
  • domy wycieczkowe
  • pensjonaty
  • pola biwakowe
  • schroniska
  • schroniska młodzieżowe

Informacyjne - są świadczone przez punkty informacji turystycznej, które pomagają turystą dostarczając im dokładnej informacji o danym miejscu.

Gastronomiczne - wyróżniamy tu:

  • punkty gastronomiczne (pijalnie, bufety, lodziarnie),
  • zakłady żywieniowe (restauracje, bary, bistra, jadłodajnie),
  • zakłady uzupełniające (kawiarnie, herbaciarnie, cukiernie, winiarnie, oraz piwiarnie),

Organizatorskie.

Pośrednictwa i organizacji Usługi pośrednictwa i organizacji świadczą nam:

  • sprzedaż oraz rezerwację noclegów,
  • sprzedaż oraz rezerwację biletów środków transportu,
  • sprzedaż usług gastronomicznych,
  • sprzedaż usług wypoczynkowych i ubezpieczeniowych,

Skorzystanie z usług świadczonych przez biuro podróży daje nam psychiczny komfort, że wszystko zostało prawidłowo zarezerwowane i dopilnowane.

Przewodnickie - to oprowadzanie turystów po danym obszarze lub obiekcie i udzielanie dokładnej informacji oraz przekazywanie wiedzy.Są trzy rodzaje przewodników w zależności od terenu:

  1. miejski
  2. górski
  3. terenowy

Pilotażu - usługa ta jest pełniona przez pilota wycieczki, który sprawuję opiekę nad grupą podczas trwania całej imprezy turystycznej.

Rekreacyjne i sportowe -są to miejsca, pozwalające turyście na odpoczynek, relaks i regenerację sił.Często są jedyną atrakcją i celem uczestników ruchu turystycznego.

Ubezpieczeniowe - jest to bardzo ważna usługa zapewniająca formę zabezpieczenia w przypadku choroby lub nagłego wypadu. Każde biuro podróży organizujące wycieczkę poza granicą kraju jest zobowiązane zapewnić wszystkim uczestnikom dwa ubezpieczenia od następstw nieszczęśliwych wypadków (NNW) i kosztów leczenia (KL). Ważne jest również aby turysta wyjeżdżając poza granicę swojego kraju zapewnił sobie Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego.

Kulturalno-rozrywkowe i atrakcje turystyczne - należą do nich m.in. galeria, kino, teatr, muzeum.

Infrastruktury lokalnej - ta usługa wiąże się z bezpieczeństwem uczestników ruchu turystycznego. Obejmuje opiekę medyczną, policję, straż pożarną.

Handlowe -to m, in. sprzedaż ubrań, żywności, pamiątek, sprzętu turystycznego

Dla każdego turysty bardzo ważna jest jakość świadczonych usług. Im bardziej usługa jest atrakcyjna tym większa gwarancja, że ludzie będą wracać i polecać miejsce bądź daną usługę znajomym.

Bibliografia

  • Cymańska-Garbowska B., Steblik-Wlaźlak B.(2011).Podstawy turystyki, Wydawnictwo REA, Warszawa
  • Fijałkowski D.(2003).Produkt turystyczny w ujęciu marketingowym a turystyka, Słupskie Prace Geograficzne 1
  • Gaworecki W. (2010), Turystyka, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
  • Kaczmarek J., Stasiak A., Włodarczyk B.(2005). Produkt Turystyczny, PWE, Warszawa
  • Meyer B. (2004). Wybrane aspekty obsługi rynku turystycznego, (red.) Fundacja na rzecz Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin
  • Seweryn R.(2005).Produkt turystyczny i wyznaczniki jego atrakcyjności, Zeszyty Naukowe nr.697, s. 72-76
  • Walas B., Kruczek Z. (2013), Sprzedaż imprez i usług turystycznych. Marketing. Część 2', 'WSiP, Warszawa
  • Zawadzka L., Zieliński G.(2013)Kluczowe determinanty łańcucha wartości w kreowaniu sukcesu usług turystycznych, Zarządzanie i Finanse, 11(4/2)


Autor: Katarzyna Cynarska, Justyna Urbaniak