Kariera: Różnice pomiędzy wersjami
m (Dodanie MetaData Description) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
Linia 13: | Linia 13: | ||
</ul> | </ul> | ||
}} | }} | ||
Słowo '''kariera''' (z j.fracuskiego ''carriere'') na samym początku wyjaśniano jako drogę czy tor wyścigowy. Jednak coraz częstsze używanie tego wyrazu doprowadziło do dosyć dużego poszerzenia jego znaczenia. (A. Cybal-Michalska 2013, s. 34) | Słowo '''kariera''' (z j.fracuskiego ''carriere'') na samym początku wyjaśniano jako drogę czy tor wyścigowy. Jednak coraz częstsze używanie tego wyrazu doprowadziło do dosyć dużego poszerzenia jego znaczenia. (A. Cybal-Michalska 2013, s. 34) | ||
Obecnie w języku potocznym kariera oznacza [[awans]], obejmowanie odpowiedzialnego [[stanowisko pracy|stanowiska]] czy też uznanie w oczach innych. | Obecnie w języku potocznym kariera oznacza [[awans]], obejmowanie odpowiedzialnego [[stanowisko pracy|stanowiska]] czy też uznanie w oczach innych. | ||
W literaturze przedmiotu pojawia się wiele różnych sposobów na rozumienie tego hasła. Określa się ją między innymi jako pewien [[proces]] rozwoju osobistego i osiąganie wyznaczonych celów. | W literaturze przedmiotu pojawia się wiele różnych sposobów na rozumienie tego hasła. Określa się ją między innymi jako pewien [[proces]] rozwoju osobistego i osiąganie wyznaczonych celów. | ||
W. Griffin definiuje karierę jako ''zestaw związanych z [[praca|pracą]] doświadczeń, zachowań i postaw przejawianych w toku aktywnego zawodowego życia danej osoby''. Możemy zatem wyróżnić dwa wymiary kariery zawodowej: obiektywny i subiektywny. Pierwszy z nich dotyczy rodzajów i liczby pełnionych funkcji oraz osiągniętej pozycji w [[hierarchia|hierarchii organizacji]]. Drugi natomiast ma ścisły związek z rozwojem osobistym danej osoby, jej aspiracjami, wartościami i [[wymaganie, potrzeba, oczekiwanie|potrzebami]]. | W. Griffin definiuje karierę jako ''zestaw związanych z [[praca|pracą]] doświadczeń, zachowań i postaw przejawianych w toku aktywnego zawodowego życia danej osoby''. Możemy zatem wyróżnić dwa wymiary kariery zawodowej: obiektywny i subiektywny. Pierwszy z nich dotyczy rodzajów i liczby pełnionych funkcji oraz osiągniętej pozycji w [[hierarchia|hierarchii organizacji]]. Drugi natomiast ma ścisły związek z rozwojem osobistym danej osoby, jej aspiracjami, wartościami i [[wymaganie, potrzeba, oczekiwanie|potrzebami]]. | ||
Istnieje również bardziej szczegółowa [[kategoryzacja]] rozumienia kariery, której autorem jest D.T. Hall. | Istnieje również bardziej szczegółowa [[kategoryzacja]] rozumienia kariery, której autorem jest D.T. Hall. | ||
Kariera określana jest tutaj jako: | Kariera określana jest tutaj jako: | ||
* ''posuwanie się naprzód'' - wraz z osiąganiem lepszych [[stanowisko pracy|stanowisk]] w pracy uważanych przez jednostkę za bardziej wartościowe wzrasta jej [[pozycja]] | * ''posuwanie się naprzód'' - wraz z osiąganiem lepszych [[stanowisko pracy|stanowisk]] w pracy uważanych przez jednostkę za bardziej wartościowe wzrasta jej [[pozycja]] | ||
* ''[[zawód]]'' - zarezerwowane dla pewnych zajęć lub specjalności, które będą gwarantować renomę i równowagę | * ''[[zawód]]'' - zarezerwowane dla pewnych zajęć lub specjalności, które będą gwarantować renomę i równowagę | ||
* ''sekwencja prac wykonywanych na przestrzeni życia'' - przypuszczalnie może dotyczyć profesji jak również miejsca pracy, w których były wykonywane, ale nie zalicza się zawodów i hierarchii organizacyjnej, a kariery nie można określać jako odniesiony [[sukces]] czy poniesiona porażka | * ''sekwencja prac wykonywanych na przestrzeni życia'' - przypuszczalnie może dotyczyć profesji jak również miejsca pracy, w których były wykonywane, ale nie zalicza się zawodów i hierarchii organizacyjnej, a kariery nie można określać jako odniesiony [[sukces]] czy poniesiona porażka | ||
* ''sekwencja doświadczeń związanych z pełnioną rolą'' - ma związek z podejmowaniem stanowiska przez jednostkę i pozycjami, które je warunkują (np. [[kompetencje|kompetencjami]], możliwościami, | * ''sekwencja doświadczeń związanych z pełnioną rolą'' - ma związek z podejmowaniem stanowiska przez jednostkę i pozycjami, które je warunkują (np. [[kompetencje|kompetencjami]], możliwościami, | ||
zainteresowaniami). | zainteresowaniami). | ||
Linia 83: | Linia 81: | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
* Bukowska U., Kopeć J., Łukasiewicz G., Piechnik-Kurdziel A., Szałkowski A. (2002). '' | <noautolinks> | ||
* Cybal-Michalska A. (2012). [https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/7582/1/cybal-michalska.pdf ''Kariera jako "własność" jednostki - rozważania nad definicyjnym credo''], "Kultura- | * Bukowska U., Kopeć J., Łukasiewicz G., Piechnik-Kurdziel A., Szałkowski A. (2002). ''Rozwój pracowników - przesłanki, cele, instrumenty'', Poltext, Warszawa | ||
* Cybal-Michalska A. (2012). [https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/7582/1/cybal-michalska.pdf ''Kariera jako "własność" jednostki - rozważania nad definicyjnym credo''], "Kultura-Społeczeństwo-Edukacja", nr 1/2012, Poznań | |||
* Cybal-Michalska A. (2013). ''Młodzież akademicka a kariera zawodowa'', Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków | * Cybal-Michalska A. (2013). ''Młodzież akademicka a kariera zawodowa'', Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków | ||
* Eliot J. (2004). ''Kompas sukcesu'', "Tygodnik Wprost", nr 1151 | * Eliot J. (2004). ''Kompas sukcesu'', "Tygodnik Wprost", nr 1151 | ||
* Kowalczyk A. (2014). ''Człowiek, | * Kowalczyk A. (2014). ''Człowiek, organizacja, kariera: siła psychologii stosowanej'', Wydawnictwo Difin, Warszawa | ||
* Rutkowska M. (2010). | * Rutkowska M. (2010). ''Nowa kariera i jej egzemplifikacje w postaci kariery proteuszowej i kariery bez granic'', "Zarządzanie zasobami ludzkimi" ISNN 1641-0874 | ||
</noautolinks> | |||
{{a|Joanna Grych, Karolina Wrześniowska, Julia Łopion}} | {{a|Joanna Grych, Karolina Wrześniowska, Julia Łopion}} |
Wersja z 14:28, 28 paź 2023
Kariera |
---|
Polecane artykuły |
Słowo kariera (z j.fracuskiego carriere) na samym początku wyjaśniano jako drogę czy tor wyścigowy. Jednak coraz częstsze używanie tego wyrazu doprowadziło do dosyć dużego poszerzenia jego znaczenia. (A. Cybal-Michalska 2013, s. 34)
Obecnie w języku potocznym kariera oznacza awans, obejmowanie odpowiedzialnego stanowiska czy też uznanie w oczach innych. W literaturze przedmiotu pojawia się wiele różnych sposobów na rozumienie tego hasła. Określa się ją między innymi jako pewien proces rozwoju osobistego i osiąganie wyznaczonych celów.
W. Griffin definiuje karierę jako zestaw związanych z pracą doświadczeń, zachowań i postaw przejawianych w toku aktywnego zawodowego życia danej osoby. Możemy zatem wyróżnić dwa wymiary kariery zawodowej: obiektywny i subiektywny. Pierwszy z nich dotyczy rodzajów i liczby pełnionych funkcji oraz osiągniętej pozycji w hierarchii organizacji. Drugi natomiast ma ścisły związek z rozwojem osobistym danej osoby, jej aspiracjami, wartościami i potrzebami.
Istnieje również bardziej szczegółowa kategoryzacja rozumienia kariery, której autorem jest D.T. Hall. Kariera określana jest tutaj jako:
- posuwanie się naprzód - wraz z osiąganiem lepszych stanowisk w pracy uważanych przez jednostkę za bardziej wartościowe wzrasta jej pozycja
- zawód - zarezerwowane dla pewnych zajęć lub specjalności, które będą gwarantować renomę i równowagę
- sekwencja prac wykonywanych na przestrzeni życia - przypuszczalnie może dotyczyć profesji jak również miejsca pracy, w których były wykonywane, ale nie zalicza się zawodów i hierarchii organizacyjnej, a kariery nie można określać jako odniesiony sukces czy poniesiona porażka
- sekwencja doświadczeń związanych z pełnioną rolą - ma związek z podejmowaniem stanowiska przez jednostkę i pozycjami, które je warunkują (np. kompetencjami, możliwościami,
zainteresowaniami).
Autorzy tekstów, którzy w swoich pracach wyjaśniali pojęcie kariery nie byli jednomyślni w sposobie rozumienia tego hasła. Możemy zatem stwierdzić, że kariera to dosyć różnorodne w znaczeniu pojęcie. (E. Kowalczyk 2014, s. 214)
TL;DR
Artykuł przedstawia różne definicje i modele kariery zawodowej. Kariera może być rozumiana jako rozwój osobisty i osiąganie celów, a także jako posuwanie się naprzód, wykonywanie określonych ról, sekwencja doświadczeń związanych z pełnioną rolą, czy też sekwencja prac wykonywanych na przestrzeni życia. W artykule opisane są również etapy kariery, takie jak poszukiwania, ustanowienie, środkowa kariera, późna kariera i schyłek. Planowanie kariery jest ważne, aby osiągnąć sukces zawodowy, a autor artykułu podaje wskazówki dotyczące osiągania sukcesu. Przedstawione są również modele kariery dla kobiet i mężczyzn.
Etapy kariery
- Poszukiwania (do 25 roku życia) - jest to czas kształtowania się wyobrażenia o wyglądzie naszej kariery zawodowej i wyboru przyszłego zawodu. Na nasze decyzje bardzo silny wpływ ma otoczenie m.in. rodzice, przyjaciele, nauczyciele czy środki masowego przekazu. W tym czasie rozstrzyga się również to, jaką ścieżkę kształcenia wybierzemy.
- Ustanowienie (25-35 lat) - jest to okres podejmowania pierwszej pracy i konfrontacji naszych wyobrażeń z rzeczywistością, która często kończy się niezadowoleniem. Dlatego w tym etapie następuje często zmiana obranej ścieżki zawodowej. Charakterystyczną cechą tego etapu jest również duży stopień zaangażowania w wykonywaną pracę, wynikający bądź z chęci dalszego awansu bądź utrzymaniu dopiero co zdobytego stanowiska.
- Środkowa kariera (35-50 lat) - na tym etapie następuje ocena dotychczasowej kariery i stopień osiągnięcia założonych celów. Najczęściej związane jest to z poważnym zwrotem w życiu zawodowym. Może on być zarówno negatywny (załamanie związane z brakiem osiągnięcia wymarzonego stanowiska) jak i pozytywny (zwiększenie wysiłków w celu osiągnięcia tego, co chcemy).
- Późna kariera (50-65 lat) - w tym okresie następuje przekazywanie zdobytej wiedzy młodszym pracownikom. Występuje potrzeba bycia poważanym i cenionym przez innych. Jednocześnie etap ten wiąże się z rozpoczęciem poszukiwania nowych zajęć i sposobów spędzania wolnego czasu związanego z przygotowaniem do przejścia na emeryturę.
- Schyłek (powyżej 65 lat) - jest to etap zakończenia kariery zawodowej i przejścia na emeryturę. (U. Bukowska i in. 2002, s. 71-86)
Na kształt kariery zawodowej mają wpływ najwcześniejsze lata życia, dlatego powinna ona być starannie zaplanowana. Najważniejszą sprawą jest wyznaczenie celów, które chcemy osiągnąć w trakcie naszego życia zawodowego. Do największych korzyści planowania kariery należy:
- poczucie, że jest się "kowalem własnego losu",
- świadomy wybór drogi zawodowej z przekonaniem o jej słuszności,
- analiza własnych możliwości i świadomość swoich zalet,
- satysfakcja z wykonywanego zawodu,
- wzrost atrakcyjności w oczach pracodawcy.
J. Eliot daje następujące wskazówki pomocne w osiągnięciu sukcesu zawodowego:
- W trakcie podejmowania ważnych decyzji należy polegać przede wszystkim na swoim doświadczeniu i intuicji, a nie na rozumie, w myśl zasady "mniej myśl, więcej działaj".
- Nie koncentrować się zbytnio na rezultatach, lecz znajdować przyjemność w tym, co się robi.
- Być otwartym na nowe, nawet ryzykowne rozwiązania, gdyż tylko takie dają możliwość rozwoju i sprawdzenia swoich umiejętności.
- Być pewnym siebie i rozwijać tą cechę u swoich pracowników.
- Koncentrować się na jednym celu i w pełni się w niego zaangażować.
- Koncentrować się na sukcesach, a nie na porażkach.
- By odnieść sukces należy pamiętać, że nie ilość pracy jest ważna, ale jej jakość. (J. Eliot 2004, s. 58)
Modele i wzory kariery
Modele kariery są tak samo istotne w życiu jak i jej etapy.
Tęczowy Model Kariery stworzony przez D.E. Supera to jeden z najbardziej znanych modeli. Model ten przedstawia jak rozwój kariery jest ściśle połączony z egzystencją. Człowiek podejmując nowe role równocześnie kończy inne, a ocena siebie, skuteczności i pracy jest wsparciem w formowaniu własnej osobowości. D.E. Super stworzył również wzory przebiegu kariery dla obydwu płci.
Dla przebiegu kariery kobiet opracował następujące wzory:
- stabilna kariera gospodyni domowej - kobieta rezygnuje z pracy, aby zająć się własną rodziną
- kariera konwencjonalna - kobieta rozpoczyna pracę bezpośrednio po ukończeniu szkoły, a motywują ją do tego aspiracje zawodowe. Koniec pracy następuje w momencie założenia rodziny
- kariera stabilnej pracy - typowy dla kobiet, które skupiają się na pracy
- kariera dwutorowa - kobieta wykonują zadania wyznaczone w pracy równocześnie zajmuje się rodziną
- kariera przerywana - kobieta przerywa pracę, aby zająć się rodziną lub zająć się spełnianiem swoich pasji życiowych
- kariera niestabilna - kobieta najczęściej spędza czas wolny od pracy w domu
Dla przebiegu kariery mężczyzn D.E. Super opracował następujące wzory:
- kariera stabilna - mężczyzna posiadający wysokie kwalifikacje rozpoczyna pracę i ją kontynuuje zaraz po ukończeniu edukacji
- kariera konwencjonalna - mężczyzna przed rozpoczęciem pracy przygotowują się do jej podjęcia poprzez uczęszczanie na staże itp.
- kariera niestabilna - mężczyzna posiadający średnie kwalifikacje czy stanowisko urzędnicze stale podejmuje pracę na różnych stanowiskach i często je zmienia
- kariera wielokrotnych prób - mężczyzna posiadający dosyć niskie kwalifikacje często zmienia stanowiska pracy, a podejmuje je zazwyczaj pod wpływem przymusu (E. Kowalczyk 2014, s. 219-220; A. Cybal-Michalska 2013, s. 97,)
Bibliografia
- Bukowska U., Kopeć J., Łukasiewicz G., Piechnik-Kurdziel A., Szałkowski A. (2002). Rozwój pracowników - przesłanki, cele, instrumenty, Poltext, Warszawa
- Cybal-Michalska A. (2012). Kariera jako "własność" jednostki - rozważania nad definicyjnym credo, "Kultura-Społeczeństwo-Edukacja", nr 1/2012, Poznań
- Cybal-Michalska A. (2013). Młodzież akademicka a kariera zawodowa, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków
- Eliot J. (2004). Kompas sukcesu, "Tygodnik Wprost", nr 1151
- Kowalczyk A. (2014). Człowiek, organizacja, kariera: siła psychologii stosowanej, Wydawnictwo Difin, Warszawa
- Rutkowska M. (2010). Nowa kariera i jej egzemplifikacje w postaci kariery proteuszowej i kariery bez granic, "Zarządzanie zasobami ludzkimi" ISNN 1641-0874
Autor: Joanna Grych, Karolina Wrześniowska, Julia Łopion