Spin-out: Różnice pomiędzy wersjami
(LinkTitles.) |
m (Dodanie TL;DR) |
||
Linia 35: | Linia 35: | ||
Środowiska, w których ''[[spin-off]]'' zazwyczaj występuje to uczelnie wyższe lub placówki naukowe i badawcze jak na przykład Isis Innovation, która jest odpowiedzialna za ''spin-out firm'' spod skrzydeł Uniwersytetu Oxford. ''Spin-out'' najczęściej występuje gdy właściciele [[kapitał]]u spółki dominującej otrzymują [[udział]]y w nowo utworzonej [[Firma|firmie]], ale warto wspomnieć, że nie muszą posiadać większość uprawnień [[Decyzja|decyzyjnych]]. | Środowiska, w których ''[[spin-off]]'' zazwyczaj występuje to uczelnie wyższe lub placówki naukowe i badawcze jak na przykład Isis Innovation, która jest odpowiedzialna za ''spin-out firm'' spod skrzydeł Uniwersytetu Oxford. ''Spin-out'' najczęściej występuje gdy właściciele [[kapitał]]u spółki dominującej otrzymują [[udział]]y w nowo utworzonej [[Firma|firmie]], ale warto wspomnieć, że nie muszą posiadać większość uprawnień [[Decyzja|decyzyjnych]]. | ||
==TL;DR== | |||
Artykuł omawia pojęcie "spin-out" - tworzenie nowych firm przez osoby z doświadczeniem i wiedzą technologiczną, odłączających się od firm macierzystych lub uczelni. Istnieją dwa źródła takich firm: uniwersytety i przedsiębiorstwa. Firmy typu "spin-out" dzielą się na "growth" i "lifestyle". Omawiane są także różnice między "spin-out" a "spin-off". Artykuł przedstawia również szanse i zagrożenia dla przedsiębiorstwa macierzystego oraz warunki i finansowanie rozwoju firm typu "spin-out". | |||
==Linearna koncepcja procesu tworzenia firm typu ''spin-out''== | ==Linearna koncepcja procesu tworzenia firm typu ''spin-out''== | ||
Wersja z 21:35, 28 wrz 2023
Spin-out |
---|
Polecane artykuły |
Spin-out powstaje gdy osoba/osoby dysponujące doświadczeniem i wiedzą tecgnologiczną nabytą w drodze kariery zawodowej lub na uczelniach, decydują się zainwestować w swoje pomysły i rozpocząć własną działalność gospodarczą, odłączając się od firmy macierzystej lub uniwersytetu. Istnieją dwa podstawowe źródła firm typu spin-out:
- jednostki badawcze, czyli uniwersytety,
- przedsiębiorstwa.
Z pierwszego źródła zakładane są firmy przez pracowników naukowych i studentów, którzy chcą rozwijać opracowany przez siebie pomył. Otrzymują oni najczęściej wsparcie ze strony uczelni oraz z środków publicznych (doradztwo, finansowanie itp). Przedsiębiorstwa typu spin-out możemy podzielić na dwa rodzaje: growth spin-out i lifestyle spin-out.
Growth spin-out | Lifestyle spin-out |
Ich celem jest szybkie wprowadzenie produktu na rynek | Ich celem jest zapewnienie założycielowi dodatkowego, stabilnego źródła zatrudnienia |
Środowiska, w których spin-off zazwyczaj występuje to uczelnie wyższe lub placówki naukowe i badawcze jak na przykład Isis Innovation, która jest odpowiedzialna za spin-out firm spod skrzydeł Uniwersytetu Oxford. Spin-out najczęściej występuje gdy właściciele kapitału spółki dominującej otrzymują udziały w nowo utworzonej firmie, ale warto wspomnieć, że nie muszą posiadać większość uprawnień decyzyjnych.
TL;DR
Artykuł omawia pojęcie "spin-out" - tworzenie nowych firm przez osoby z doświadczeniem i wiedzą technologiczną, odłączających się od firm macierzystych lub uczelni. Istnieją dwa źródła takich firm: uniwersytety i przedsiębiorstwa. Firmy typu "spin-out" dzielą się na "growth" i "lifestyle". Omawiane są także różnice między "spin-out" a "spin-off". Artykuł przedstawia również szanse i zagrożenia dla przedsiębiorstwa macierzystego oraz warunki i finansowanie rozwoju firm typu "spin-out".
Linearna koncepcja procesu tworzenia firm typu spin-out
Zgodnie z linearną koncepcją procesu tworzenia firm typu spin-out, pomysł oparty jest na technologii generowanej z badań. Pomysł ten jest chroniony za pomoca patentów i przenoszony do nowo utworzonej firmy (spin-out) w celu komercjalizacji idei [2]
Firmy typu spin-out a spin-off
Pojęcie spin-out jest nierzadko używane wraz z spin-off w tym samym kontekście, które niewłaściwym zastosowaniem wyżej wymienionych pojęć, ponieważ ze spin-off mamy do czynienia, gdy firma tworzy nowe przedsiębiorstwo z jednego z istniejących departamentów, spółek zależnych, lub podjednostki jako świadomy akt spółki matki, a właścicielami praw własności intelektualnej i patentów są prawowici właściciele firmy matki (chociaż ci właściciele zwykle sprzedają swoje udziały po cenach rynkowych, wkrótce po tym jak nowy podmiot został utworzony, zwłaszcza jeśli spin-off jest w obrocie publicznym).
Różnicą pomiędzy firmami typu spin-out a spin-off jest fakt iż, w przedsiębiorstwacg typu spin-off występują powiązania własnościowe, finansowe i organizacyjne z firmą macierzystą a w przedsiębiorstwach typu spin-out takie powiązania nie występują [3]
Inną różnicą jest to, że w przeciwieństwie do spin off, firmy spin-out nie mają miękkiej poduszki w spółce dominującej i są odpowiedzialne za własne finanse, rozwój i utrzymywanie relacji z nowymi decydentami i udziałowcami, a nie są zarządzane przez struktury kierownicze spółki matki. Między innymi główną ideą stworzenia spin-out jest próba komercjalizacji wyników badań, technologii i własności intelektualnej na rynku.
Szanse i zagrożenia dla przedsiębiorstwa macierzystego
Szanse | Zagrożenia |
Rozwinięcie i udoskonalenie technologii, która nie byłaby rozwijana przez firmę macierzystą | Pracownicy tworzący firmę typu spin-out kierują się frustracją wynikającą z warunków pracy lub stylem zarządzania przedsiębiorstwem macierzystym |
Założenie firmy typu spin-out przyczynia sie do postępu technicznego całej gospodarki | Konkurencja |
Waunki
Aby założyć firmę typu spin-out należy spełnić dwa warunki:
- Potrzebny jest założyciel lub grupa ludzi, która chce wspólnie pracować nad nową technologią.
- Potrzebny jest pomysł na nową technologię.[5].
Finansowanie rozwoju firm typu spin-out
Finansowanie firm typu spin-out można podzielić na trzy etapy:
- finansowanie przedzałożycielskie (pre-seed),
- finansowanie założycielskie (seed)
- finansowanie rozwojowe (growth/expansion).
Dodatkowo finansowanie rozwojowe można podzielić na: wczesne i późne.
Może wystąpić sytuacja gdy finansowanie na niektórych etapach jest niedostępne (tzw. financial gap). Może ono być spowodowane niedostatecznym skonkretyzowaniem koncepcji. Niedoprecyzowanie biznesplanu lub jego brak może spowodować uniemożliwienie uzyskania finansowania. [6]
Bibliografia
- Aslinger P., Bonini S., Patsalos-Fox M., Doing the spin out, "McKinsey Quarterly - Corporate Finance", No. 1, 2000, str. 98 -105
- Balcerzak A.(red) (2011) Spin off, spin out jako instrument budowania przedsiębiorczości akademickiej oraz stymulowania innowacyjności regionu, Polskie Towarzystwo Ekonomiczne Oddział w Toruniu
- Clarysse B., Wright M., Ucbasaran D., Knockaert M., How does tacit knowledge transferinfluence innovation speed? The case of science based entrepreneurial firms, Vlerick Leuven Gent Working Paper Series, Lipiec 2009
- Clarysse N., Wright M., Lockett A., Van de Velde E., Vohora A., Spinning out new ventures: A typology of incubation strategies from european research institutions, University of Gent Working Paper, Luty 2004
- Djokovic D., Souitaris V., Spinouts from academic institutios: A literature review with suggestions for further research, "The Journal of Technology Transfer", Vol. 33, Numer 3, Czerwiec 2008, str. 225 - 247
- Druilhe C. (red) (2004) The Journal of Technology Transfer, Volume 29
- Jemielniak D. (red) (2012) Zarządzanie wiedzą, Oficyna Wolters Kluwer, Warszawa
- kwiotkowska A. (2010) Firmy odpryskowe jako nośnik przedsiębiorczej odnowy uczelni wyższych, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
- Stawasz E. (2007) Stymulowanie przedsiębiorczości środowiska naukowego w Polsce, Zeszyty naukowe Unwerytetu Szczecińskiego nr 453
Przypisy
- ↑ Jemielniak D. (red) (2012) Zarządzanie wiedzą, Oficyna Wolters Kluwer, Warszawa
- ↑ Druilhe C. (red) (2004) The Journal of Technology Transfer, Volume 29
- ↑ Matusiak K. (red) (2012) Innowacje i transfer technologii. Słownik pojęć, PARP, Warszawa
- ↑ Jemielniak D. (red) (2012) Zarządzanie wiedzą, Oficyna Wolters Kluwer, Warszawa
- ↑ Jemielniak D. (red) (2012) Zarządzanie wiedzą, Oficyna Wolters Kluwer, Warszawa
- ↑ Jemielniak D. (red) (2012) Zarządzanie wiedzą, Oficyna Wolters Kluwer, Warszawa
Autor: Łukasz Skarka, Jakub Hamerlak