Perspektywa finansowa: Różnice pomiędzy wersjami
(LinkTitles.) |
m (Dodanie MetaData Description) |
||
Linia 34: | Linia 34: | ||
[[Kategoria:Metody zarządzania strategicznego]] | [[Kategoria:Metody zarządzania strategicznego]] | ||
[[en:Financial perspective]] | [[en:Financial perspective]] | ||
{{#metamaster:description|Perspektywa finansowa to narzędzie oceny sukcesu przedsiębiorstwa w długim okresie. Mierniki tworzą przyczynowo-skutkowy ciąg, poprawiając wyniki finansowe.}} |
Wersja z 16:36, 12 paź 2023
Perspektywa finansowa |
---|
Polecane artykuły |
Perspektywa finansowa dzięki zastosowanym miernikom w łatwy sposób przedstawiają ekonomiczne wyniki działań przedsiębiorstwa.Służą do oceny sukcesu przedsiębiorstwa w długim okresie oraz czynników dzięki którym ten sukces zostanie osiągnięty. Mierniki są wybierane ze względu na cel przedsiębiorstwa i tworzą ciąg przyczynowo-skutkowy, który powinien przynieść poprawę wyników finansowych.
Cele
Cele perspektywy także są formułowane w zgodzie z innymi perspektywami.Cele mogą być różnorodne poczynając od stopy zwrotu zaangażowanego kapitału kończąc na wzroście sprzedaży. Wybrane cele mogą się zmieniać ze względu na występowanie różnych faz w życiu przedsiębiorstwa oraz powinny podlegać okresowej weryfikacji tzn. przynajmniej raz do roku po to aby stwierdzić czy przyjęta wcześniej strategia finansowa jest odpowiednia a w razie potrzeby zmienić ją. Ponadto wiele przedsiębiorstw w perspektywie finansowej uwzględnia wielkość ryzyka występującego przy przyjętej strategii. Wynik perspektywy finansowej jest wynikiem wszystkich perspektyw.
Formułowanie
Formułujące perspektywę finansową zarządy firm opierają swoje działanie na 3 tezach:
- Osiągnąć wymagany wzrost przychodów.
- Zredukować koszty i zwiększyć wydajność.
- Zwiększyć wykorzystanie aktywów i efektywność inwestycji.
Wybieranie celów w perspektywie finansowej nie powinno opierać się wyłącznie na tych 3 tezach lecz także wziąć pod uwagę fazę życia przedsiębiorstwa. W fazie wzrostu celem finansowym jest procentowa stopa wzrostu przychodów oraz przyrosty sprzedaży w docelowych segmentach rynku. W fazie utrzymania większość przedsiębiorstw wyznacza cele finansowe odnoszące się do rentowności. W fazie dojrzałości głównym celem jest maksymalizacja przepływów pieniężnych. Ogólne cele finansowe w tej fazie to operacyjne przepływy pieniężne oraz zmniejszenie kapitału obrotowy.
Bibliografia
- Robert S. Kaplan, Dawid P. Norton: Strategiczna karta wyników: Jak przełożyć strategię na działanie
Autor: Marcin Lipianin