Rabat: Różnice pomiędzy wersjami
m (Infobox update) |
(LinkTitles.) |
||
Linia 20: | Linia 20: | ||
==Zasady przyznawania rabatów== | ==Zasady przyznawania rabatów== | ||
* Wielkość rabatu powinna brać pod uwagę jak interesy kupującego tak i interesy sprzedawcy. | * Wielkość rabatu powinna brać pod uwagę jak interesy kupującego tak i interesy sprzedawcy. | ||
* Podczas ustalenia rabatu powinno się brać pod uwagę wielkość ceny bazowej. Cena bazowa (wyjściowa) powinna być maksymalnie wysoka. | * Podczas ustalenia rabatu powinno się brać pod uwagę wielkość ceny bazowej. [[Cena]] bazowa (wyjściowa) powinna być maksymalnie wysoka. | ||
* Podczas ustalenia rabatu należy zwracać uwagę na [[elastyczność popytu]] na towar, który [[firma]] sprzedaje, ponieważ obniżenie ceny nie zawsze wpływa na [[wzrost sprzedaży]], nie wszystkie towary należą do grupy produktów na które popyt jest elastyczny. | * Podczas ustalenia rabatu należy zwracać uwagę na [[elastyczność popytu]] na [[towar]], który [[firma]] sprzedaje, ponieważ obniżenie ceny nie zawsze wpływa na [[wzrost sprzedaży]], nie wszystkie [[towary]] należą do grupy produktów na które [[popyt]] jest elastyczny. | ||
* Rabat powinien zapewnić dodatni efekt, który wyraża się w zwiększeniu bazy [[klient]]ów oraz osiągnięcie dodatnich [[wskaźnik]]ów ekonomicznych. | * Rabat powinien zapewnić dodatni efekt, który wyraża się w zwiększeniu bazy [[klient]]ów oraz osiągnięcie dodatnich [[wskaźnik]]ów ekonomicznych. | ||
Linia 30: | Linia 30: | ||
* formy płatności za transakcję, | * formy płatności za transakcję, | ||
* oczekiwania klienta, | * oczekiwania klienta, | ||
* koszt wyprodukowania dobra. | * [[koszt]] wyprodukowania dobra. | ||
==Rodzaje== | ==Rodzaje== | ||
* '''Rabat premiowy (obrotowy)''' - przyznawany konsumentowi, w momencie gdy ten zakupi towar za określoną wartość wcześniej uzgodniona. | * '''Rabat premiowy (obrotowy)''' - przyznawany konsumentowi, w momencie gdy ten zakupi towar za określoną [[wartość]] wcześniej uzgodniona. | ||
<google>ban728t</google> | <google>ban728t</google> | ||
* '''Rabat klientowski'''- przyznaje się klientowi za to, że w tym samym czasie nie nabył towarów innych [[producent]]ów. | * '''Rabat klientowski'''- przyznaje się klientowi za to, że w tym samym czasie nie nabył [[towarów]] innych [[producent]]ów. | ||
* '''Rabat brytyjski''' - upust w wysokości składki wpłacanej przez Wielka Brytanię do kasy Unii Europejskiej. Wywalczyła go w latach 80. premier Margaret Thatcher, argumentując, że Wielka Brytania znacznie więcej wpłaca do budżetu UE niż z niego otrzymuje, a mając niewielki sektor rolniczy w małym stopniu korzysta z dotacji unijnych dla rolnictwa. Rabat brytyjski wynosi około 4, 6 mld euro rocznie. | * '''Rabat brytyjski''' - upust w wysokości składki wpłacanej przez Wielka Brytanię do kasy Unii Europejskiej. Wywalczyła go w latach 80. premier Margaret Thatcher, argumentując, że Wielka Brytania znacznie więcej wpłaca do budżetu UE niż z niego otrzymuje, a mając niewielki [[sektor]] rolniczy w małym stopniu korzysta z dotacji unijnych dla rolnictwa. Rabat brytyjski wynosi około 4, 6 mld euro rocznie. | ||
* '''Rabat ilościowy nieskumulowany''' - polega na przyznawaniu rabatu przy transakcji ze zwiększoną ilością towaru, tak by zmniejszyć koszty obsługi i realizacji zamówień czy też obniżyć koszty utrzymania zapasów. W tym rodzaju rabatu określa się progi, minimalnego i maksymalnego zamówienia. Należy również przedstawić przedziały, przy jakich rabat będzie ulegał zmianie. | * '''Rabat ilościowy nieskumulowany''' - polega na przyznawaniu rabatu przy transakcji ze zwiększoną ilością towaru, tak by zmniejszyć [[koszty]] obsługi i realizacji zamówień czy też obniżyć [[koszty utrzymania zapasów]]. W tym rodzaju rabatu określa się progi, minimalnego i maksymalnego zamówienia. Należy również przedstawić przedziały, przy jakich rabat będzie ulegał zmianie. | ||
* '''Rabat ilościowy skumulowany''' - polega na udzielaniu zniżek przy zakupie określonej ilości towaru w określonym czasie. Rabaty mogą być przyznawane po okresie rozliczeniowym tj. kwartał, rok. Rabaty są naliczane analogicznie do rabatów ilościowych nieskumulowanych. Celem przyznawania rabatów ilościowych jest budowanie pozytywnego wizerunku firmy i tworzenie dobrych relacji między odbiorcami, a przedsiębiorstwem. | * '''Rabat ilościowy skumulowany''' - polega na udzielaniu zniżek przy zakupie określonej ilości towaru w określonym czasie. Rabaty mogą być przyznawane po okresie rozliczeniowym tj. kwartał, rok. Rabaty są naliczane analogicznie do rabatów ilościowych nieskumulowanych. Celem przyznawania rabatów ilościowych jest budowanie pozytywnego wizerunku firmy i tworzenie dobrych relacji między odbiorcami, a przedsiębiorstwem. | ||
* '''Rabat gotówkowy''' - zwany skontem lub rabatem płatności. Tego typu obniżki są stosowane kiedy nabywca płaci gotówką lub ma określony termin przelewu. Firma udziela opustu od ceny podstawowej o określonym procencie, który będzie obowiązywał przez określony czas. | * '''Rabat gotówkowy''' - zwany skontem lub rabatem płatności. Tego typu obniżki są stosowane kiedy nabywca płaci gotówką lub ma określony termin przelewu. Firma udziela opustu od ceny podstawowej o określonym procencie, który będzie obowiązywał przez określony czas. | ||
* '''Rabat czasowy''' - przyznawany jest w momencie, kiedy produkty nie są w czasie dobrego popytu- zazwyczaj kiedy przedsiębiorstwo chce "wyczyścić" magazyny. | * '''Rabat czasowy''' - przyznawany jest w momencie, kiedy produkty nie są w czasie dobrego popytu- zazwyczaj kiedy [[przedsiębiorstwo]] chce "wyczyścić" magazyny. | ||
* '''Rabat funkcjonalny''' - jest udzielany w momencie kiedy nabywca spełnia dodatkowe funkcje sprzedażowe np., promuje markę przez wystawienie w oknie wystawowym produktu etc. Rabat udzielany jest od ceny podstawowej<ref> Red. Czubała A. (2013), ''Podstawy marketingu'', PWE, Warszawa, s. 142-145</ref> | * '''Rabat funkcjonalny''' - jest udzielany w momencie kiedy nabywca spełnia dodatkowe funkcje sprzedażowe np., promuje markę przez wystawienie w oknie wystawowym produktu etc. Rabat udzielany jest od ceny podstawowej<ref> Red. Czubała A. (2013), ''Podstawy marketingu'', PWE, Warszawa, s. 142-145</ref> | ||
Podział rabatów według A. Szmigielskiego<ref >Szmigielski A. (2016), ''Rabaty warunkowe udzielane przez przedsiębiorstwa dominujące w świetle prawa konkurencji Unii Europejskiej. W kierunku bardziej ekonomicznego podejścia'', Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Warszawa, s. 11 - 16</ref> | Podział rabatów według A. Szmigielskiego<ref >Szmigielski A. (2016), ''Rabaty warunkowe udzielane przez przedsiębiorstwa dominujące w świetle prawa konkurencji Unii Europejskiej. W kierunku bardziej ekonomicznego podejścia'', [[Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów]], Warszawa, s. 11 - 16</ref> | ||
* '''bezwarunkowe''' - mogą otrzymać konsumenci typu uczeń, student, czy rencista. Są to rabaty, które stosuje się przy zakupie np. biletu do teatru, wejścia na basen, | * '''bezwarunkowe''' - mogą otrzymać konsumenci typu uczeń, student, czy rencista. Są to rabaty, które stosuje się przy zakupie np. biletu do teatru, wejścia na basen, | ||
* '''warunkowe''' - są przyznawane w na podstawie wykonanego obrotu. W tym przypadku przedsiębiorca musi się zapoznać z prawem konkurencji, aby nie udzielić zniżki niezgodnej z przepisami. Zazwyczaj są to rabaty przyznawane po zakupie towaru powyżej założonej kwoty, | * '''warunkowe''' - są przyznawane w na podstawie wykonanego obrotu. W tym przypadku [[przedsiębiorca]] musi się zapoznać z prawem konkurencji, aby nie udzielić zniżki niezgodnej z przepisami. Zazwyczaj są to rabaty przyznawane po zakupie towaru powyżej założonej kwoty, | ||
* '''lojalnościowe i docelowe''' - mają za zadanie nakłonić konsumenta do ponownego zrobienia zakupów w określonym przedsiębiorstwie, | * '''lojalnościowe i docelowe''' - mają za [[zadanie]] nakłonić konsumenta do ponownego zrobienia zakupów w określonym przedsiębiorstwie, | ||
* '''wieloproduktowe''' - polegają na oferowaniu odbiorcy zestawu kilku np. dwóch produktów razem lub osobno, z tym że zakup pakietu jest dla klienta korzystniejszy. | * '''wieloproduktowe''' - polegają na oferowaniu odbiorcy zestawu kilku np. dwóch produktów razem lub osobno, z tym że zakup pakietu jest dla klienta korzystniejszy. | ||
Wersja z 20:35, 21 maj 2020
Rabat |
---|
Polecane artykuły |
Rabat - inaczej nazywany upustem, opustem, obniżką, bonifikatą, skontem, ulgą, przeceną. Polega on na obniżeniu wysokości zapłaty przy pomocy odpowiedniej kwoty lub procentu. Stosowanie rabatu w przedsiębiorstwach wiąże się z dokładnym i rzetelnym rozliczaniem, korygowaniem kosztów uzyskania przychodów.
Zasady przyznawania rabatów
- Wielkość rabatu powinna brać pod uwagę jak interesy kupującego tak i interesy sprzedawcy.
- Podczas ustalenia rabatu powinno się brać pod uwagę wielkość ceny bazowej. Cena bazowa (wyjściowa) powinna być maksymalnie wysoka.
- Podczas ustalenia rabatu należy zwracać uwagę na elastyczność popytu na towar, który firma sprzedaje, ponieważ obniżenie ceny nie zawsze wpływa na wzrost sprzedaży, nie wszystkie towary należą do grupy produktów na które popyt jest elastyczny.
- Rabat powinien zapewnić dodatni efekt, który wyraża się w zwiększeniu bazy klientów oraz osiągnięcie dodatnich wskaźników ekonomicznych.
Czynniki wpływające na wysokość i rodzaj przyznawanego rabatu
Na wysokość rabatu wpływają:
- ilości zakupu określonego rodzaju produktu,
- odstępu czasowego między kolejnymi zakupami,
- formy płatności za transakcję,
- oczekiwania klienta,
- koszt wyprodukowania dobra.
Rodzaje
- Rabat premiowy (obrotowy) - przyznawany konsumentowi, w momencie gdy ten zakupi towar za określoną wartość wcześniej uzgodniona.
- Rabat klientowski- przyznaje się klientowi za to, że w tym samym czasie nie nabył towarów innych producentów.
- Rabat brytyjski - upust w wysokości składki wpłacanej przez Wielka Brytanię do kasy Unii Europejskiej. Wywalczyła go w latach 80. premier Margaret Thatcher, argumentując, że Wielka Brytania znacznie więcej wpłaca do budżetu UE niż z niego otrzymuje, a mając niewielki sektor rolniczy w małym stopniu korzysta z dotacji unijnych dla rolnictwa. Rabat brytyjski wynosi około 4, 6 mld euro rocznie.
- Rabat ilościowy nieskumulowany - polega na przyznawaniu rabatu przy transakcji ze zwiększoną ilością towaru, tak by zmniejszyć koszty obsługi i realizacji zamówień czy też obniżyć koszty utrzymania zapasów. W tym rodzaju rabatu określa się progi, minimalnego i maksymalnego zamówienia. Należy również przedstawić przedziały, przy jakich rabat będzie ulegał zmianie.
- Rabat ilościowy skumulowany - polega na udzielaniu zniżek przy zakupie określonej ilości towaru w określonym czasie. Rabaty mogą być przyznawane po okresie rozliczeniowym tj. kwartał, rok. Rabaty są naliczane analogicznie do rabatów ilościowych nieskumulowanych. Celem przyznawania rabatów ilościowych jest budowanie pozytywnego wizerunku firmy i tworzenie dobrych relacji między odbiorcami, a przedsiębiorstwem.
- Rabat gotówkowy - zwany skontem lub rabatem płatności. Tego typu obniżki są stosowane kiedy nabywca płaci gotówką lub ma określony termin przelewu. Firma udziela opustu od ceny podstawowej o określonym procencie, który będzie obowiązywał przez określony czas.
- Rabat czasowy - przyznawany jest w momencie, kiedy produkty nie są w czasie dobrego popytu- zazwyczaj kiedy przedsiębiorstwo chce "wyczyścić" magazyny.
- Rabat funkcjonalny - jest udzielany w momencie kiedy nabywca spełnia dodatkowe funkcje sprzedażowe np., promuje markę przez wystawienie w oknie wystawowym produktu etc. Rabat udzielany jest od ceny podstawowej[1]
Podział rabatów według A. Szmigielskiego[2]
- bezwarunkowe - mogą otrzymać konsumenci typu uczeń, student, czy rencista. Są to rabaty, które stosuje się przy zakupie np. biletu do teatru, wejścia na basen,
- warunkowe - są przyznawane w na podstawie wykonanego obrotu. W tym przypadku przedsiębiorca musi się zapoznać z prawem konkurencji, aby nie udzielić zniżki niezgodnej z przepisami. Zazwyczaj są to rabaty przyznawane po zakupie towaru powyżej założonej kwoty,
- lojalnościowe i docelowe - mają za zadanie nakłonić konsumenta do ponownego zrobienia zakupów w określonym przedsiębiorstwie,
- wieloproduktowe - polegają na oferowaniu odbiorcy zestawu kilku np. dwóch produktów razem lub osobno, z tym że zakup pakietu jest dla klienta korzystniejszy.
Rabaty mogą być udzielane każdemu. Można stosować rabaty dla indywidualnego konsumenta, nawet podczas codziennych zakupów, jak i również dla przedsiębiorstw współpracujących ze sobą. Firmy mają większe możliwości oferowania zniżek, zwłaszcza gdy zakupy przez odbiorcę robione są systematycznie. Podczas udzielania opustów, trzeba brać pod uwagę wszystkie czynniki odpowiadające za wysokość rabatu. Nie można też zapominać o zasadach zdrowej konkurencji. Oferowanie obniżek musi być zgodne z warunkami panującymi na aktualnym rynku, a także z możliwościami działalności gospodarczej.
Przypisy
- ↑ Red. Czubała A. (2013), Podstawy marketingu, PWE, Warszawa, s. 142-145
- ↑ Szmigielski A. (2016), Rabaty warunkowe udzielane przez przedsiębiorstwa dominujące w świetle prawa konkurencji Unii Europejskiej. W kierunku bardziej ekonomicznego podejścia, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Warszawa, s. 11 - 16
Bibliografia
- Affre J., Skołuboiwcz P.,(2015), Premia od obrotu, rabat posprzedażowy oraz opłata inna niż marża handlowa. Zasada wyrażona w uchwale Sądu Najwyższego z 18 listopada 2015 r. (III CZP 73/15) i jej praktyczne zastosowanie, Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Zarządzania, tom 4, nr 8, s. 41 - 52.
- Red. Czubała A. (2013), Podstawy marketingu, PWE, Warszawa, s. 142 - 145
- Ivanov S. (2001) Podstawy teorii ekonomii, Vita, Moskwa, s. 175
- Jackieiwcz A., Gawryś J. (2015), Rozbieżność pomiędzy prawem bilansowym i podatkowym z punktu widzenia nauki i praktyki, Społeczna Akademia Nauk, Łódź- Warszawa, Tom XVI, zeszyt 8, cz. 1, s. 23 - 24, 33 - 34
- Orłowski T. (1998) Nowy leksykon ekonomiczny, Oficyna Graf-Punkt, Warszawa, s. 227
- Pabianiak P.(2016), Poradnik Świadomego Inwestora czyli jak skutecznie analizować i wyceniać spółki giełdowe. Red.: Business Concepts, s. 217
- Pomykało W. (1995) Encyklopedia Biznesu, FI, Warszawa, s. 1225
- Śmid W. (2000). Leksykon menedżera, WPSB, Kraków, s. 300 - 301
- Szmigielski A. (2016), Rabaty warunkowe udzielane przez przedsiębiorstwa dominujące w świetle prawa konkurencji Unii Europejskiej. W kierunku bardziej ekonomicznego podejścia, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Warszawa, s. 11 - 16.
- Węc P. (2013), Dopuszczalność stosowania bonusów (premii pieniężnych), opustów i rabatów w świetle przepisu art. 15 ust. 1 pkt 4 uznk, Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Zarządzania, tom 2, nr 2, s. 56 - 62.
Autor: Alexey kornowski, Paulina Dąbrowa