Promocja-mix: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
(LinkTitles.)
Linia 19: Linia 19:
==Instrumenty promocji-mix==
==Instrumenty promocji-mix==
Cztery najważniejsze instrumenty promocji-mix to<ref>Davis A. 2007, s.45-46</ref>:
Cztery najważniejsze instrumenty promocji-mix to<ref>Davis A. 2007, s.45-46</ref>:
* reklama,
* [[reklama]],
* sprzedaż osobista (personal selling),
* [[sprzedaż]] osobista (personal selling),
* promocja sprzedaży (sales promotion),
* promocja sprzedaży (sales promotion),
* public relations
* [[public relations]]


==Cele promocji-mix==
==Cele promocji-mix==
<google>t</google>
<google>t</google>
Możemy wymienić następujące cele promocji-mix <ref>Gawroński S. 2006, s.97</ref>:  
Możemy wymienić następujące [[cele]] promocji-mix <ref>Gawroński S. 2006, s.97</ref>:  
* tworzenie świadomości dostępności produktów
* tworzenie świadomości dostępności produktów
* zachęcanie klientów do wypróbowania proponowanych produktów
* zachęcanie klientów do wypróbowania proponowanych produktów
Linia 35: Linia 35:


==Reklama w promocji-mix==
==Reklama w promocji-mix==
'''Reklama''' - jest to promowanie określonych towarów, idei czy usług. Przekazy te są płatne i znajdują się w wybranym przez nadawcę kanale <ref>Nowacki R. 2006, s.10</ref>.
'''Reklama''' - jest to promowanie określonych [[towarów]], idei czy usług. Przekazy te są płatne i znajdują się w wybranym przez nadawcę kanale <ref>Nowacki R. 2006, s.10</ref>.


'''Celem reklamy jest''' <ref>Rydel M. 1995, s.74</ref>:  
'''Celem reklamy jest''' <ref>Rydel M. 1995, s.74</ref>:  
Linia 42: Linia 42:
* Kształtowanie pozytywnej opinii o produkcie  
* Kształtowanie pozytywnej opinii o produkcie  


'''Rodzaje reklamy''' <ref>Drzazga M. 2006, s.101</ref>:  
'''[[Rodzaje reklamy]]''' <ref>Drzazga M. 2006, s.101</ref>:  
* Reklama informacyjna
* Reklama informacyjna
* Reklama nakłaniająca  
* Reklama nakłaniająca  
Linia 55: Linia 55:


== Sprzedaż osobista w promocji-mix==
== Sprzedaż osobista w promocji-mix==
'''Sprzedaż osobista''' - polega na demonstrowaniu oferty podczas rozmowy sprzedawcy z potencjalnym klientem, która ma na celu zawarcie transakcji.  
'''[[Sprzedaż osobista]]''' - polega na demonstrowaniu oferty podczas rozmowy sprzedawcy z potencjalnym klientem, która ma na celu zawarcie transakcji.  


'''Główne formy sprzedaży bezpośredniej''' to <ref>Mazurek-Łopacinska K., 2002, s. 177</ref>:
'''Główne formy sprzedaży bezpośredniej''' to <ref>Mazurek-Łopacinska K., 2002, s. 177</ref>:
* odwiedzanie potencjalnych klientów
* odwiedzanie potencjalnych klientów
* odwiedzanie instytucji,
* odwiedzanie instytucji,
* organizowanie przyjęć
* [[organizowanie]] przyjęć
* przesyłanie towarów do domów
* przesyłanie towarów do domów


'''Proces sprzedaży osobistej'''<ref>Wiktor J. 2005, s.40</ref>:
'''[[Proces]] sprzedaży osobistej'''<ref>Wiktor J. 2005, s.40</ref>:
# Przygotowanie wstępne  
# Przygotowanie wstępne  
# Spotkanie z klientem (prezentacja oferty, pokonywania oporu, zawarcie transakcji)
# Spotkanie z klientem (prezentacja oferty, pokonywania oporu, zawarcie transakcji)
Linia 69: Linia 69:


==Promocja sprzedaży w promocji-mix==  
==Promocja sprzedaży w promocji-mix==  
 ”'''Promocja sprzedaży''' to zespół różnorodnych działań, mających na celu stworzenie nadzwyczajnych, dodatkowych i krótkotrwałych bodźców zwiększających atrakcyjność produktu dla nabywcy i podwyższających jego skłonność do zakupu <ref>Taranko T. 2015, str. 64</ref>.”
 ”'''Promocja sprzedaży''' to [[zespół]] różnorodnych działań, mających na celu stworzenie nadzwyczajnych, dodatkowych i krótkotrwałych bodźców zwiększających atrakcyjność produktu dla nabywcy i podwyższających jego skłonność do zakupu <ref>Taranko T. 2015, str. 64</ref>.”


'''Formy promocji sprzedaży''' <ref>Drzazga M. 2006, s.109</ref>:
'''Formy promocji sprzedaży''' <ref>Drzazga M. 2006, s.109</ref>:
Linia 77: Linia 77:


'''Cele promocji sprzedaży''' <ref>Drzazga M. 2006,s.110</ref>:  
'''Cele promocji sprzedaży''' <ref>Drzazga M. 2006,s.110</ref>:  
* wprowadzenie na rynek nowego produktu  
* wprowadzenie na [[rynek]] nowego produktu  
* poburzanie konsumentów do oferty
* poburzanie konsumentów do oferty
* przywlekanie nowych konsumentów
* przywlekanie nowych konsumentów
* utrzymanie i odzyskanie utraconych klientów
* utrzymanie i odzyskanie utraconych klientów
* budowanie marki produktu
* [[budowanie marki]] produktu
* poszerzenie zasięgu dystrybucji produktów
* poszerzenie zasięgu dystrybucji produktów


==Public Relations w promocji-mix==
==Public Relations w promocji-mix==
„'''Public Relations''' to wszelkie działania mające na celu promowanie i/lub ochronę image przedsiębiorstwa lub produktu” <ref>Kotler Ph. 1999, s. 546</ref>.
„'''Public Relations''' to wszelkie działania mające na celu promowanie i/lub ochronę [[image]] przedsiębiorstwa lub produktu” <ref>Kotler Ph. 1999, s. 546</ref>.


'''Zadania realizowane w PB''' <ref>Drzazga M. 2006, s.131</ref>:
'''Zadania realizowane w PB''' <ref>Drzazga M. 2006, s.131</ref>:
Linia 94: Linia 94:
* zapobieganie i eliminowanie sytuacji trudnych  
* zapobieganie i eliminowanie sytuacji trudnych  
* działalność charytatywna
* działalność charytatywna
* sponsoring
* [[sponsoring]]


==Przypisy==
==Przypisy==
Linia 103: Linia 103:
* Dojwa K., Bodziany M. (2013), [https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/7251/ksiazka%20ostatnia%20wersja%20z%2026.12%2022.00%20-automatyczny%20spis%20tresci%20%20(1).pdf?sequence=1 ''Public Relations instytucji bezpieczeństwa''], Wyższa Szkoła Oficerskich Wojsk Lądowych imienia Generała Tadeusza Kościuszki, Wrocław.  
* Dojwa K., Bodziany M. (2013), [https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/7251/ksiazka%20ostatnia%20wersja%20z%2026.12%2022.00%20-automatyczny%20spis%20tresci%20%20(1).pdf?sequence=1 ''Public Relations instytucji bezpieczeństwa''], Wyższa Szkoła Oficerskich Wojsk Lądowych imienia Generała Tadeusza Kościuszki, Wrocław.  
* Drzazga M. (2006), ''Systemy promocji przedsiębiorstw'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
* Drzazga M. (2006), ''Systemy promocji przedsiębiorstw'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
* Gawroński S. (2006), ''Media relations – współpraca dziennikarzy i specjalistów PR'', Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania, Rzeszów. s. 97.
* Gawroński S. (2006), ''[[Media relations]] współ[[praca]] dziennikarzy i specjalistów PR'', Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania, Rzeszów. s. 97.
* Gołąb-Andrzejak E. (2014), [https://www.researchgate.net/profile/Edyta_Golab-Andrzejak/publication/326441131_Sposoby_oraz_narzedzia_promocji_podnoszace_atrakcyjnosc_imprezy_biegowej/links/5b4dca530f7e9b240fe56bb1/Sposoby-oraz-narzedzia-promocji-podnoszace-atrakcyjnosc-imprezy-biegowej.pdf ''Sposoby oraz narzędzia promocji podnoszące atrakcyjność imprezy biegowej''], Politechnika Gdańska, Gdańsk.
* Gołąb-Andrzejak E. (2014), [https://www.researchgate.net/profile/Edyta_Golab-Andrzejak/publication/326441131_Sposoby_oraz_narzedzia_promocji_podnoszace_atrakcyjnosc_imprezy_biegowej/links/5b4dca530f7e9b240fe56bb1/Sposoby-oraz-narzedzia-promocji-podnoszace-atrakcyjnosc-imprezy-biegowej.pdf ''Sposoby oraz narzędzia promocji podnoszące atrakcyjność imprezy biegowej''], Politechnika Gdańska, Gdańsk.
* Kotler Ph. (1991), ''Marketing Management Analysis, Planning, Implementation and Control'', Wyd. VII, Englewood Cliffs, New York.
* Kotler Ph. (1991), ''[[Marketing]] Management Analysis, Planning, Implementation and Control'', Wyd. VII, Englewood Cliffs, New York.
* Kotler Ph. (1999), ''Marketing. Analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola'', Felberg SJA, Warszawa.
* Kotler Ph. (1999), ''Marketing. Analiza, [[planowanie]], wdrażanie i [[kontrola]]'', Felberg SJA, Warszawa.
* Mazurek-Łopacinska K. (2002), ''Sprzedaż bezpośrednia'', „Marketing w Praktyce”, Akademia Ekonomiczna w Poznaniu, Poznań.  
* Mazurek-Łopacinska K. (2002), ''[[Sprzedaż bezpośrednia]]'', „Marketing w Praktyce”, Akademia Ekonomiczna w Poznaniu, Poznań.  
* Nowacki R. (2010), ''Podręcznik. Reklama'', Difin, Warszawa.
* Nowacki R. (2010), ''Podręcznik. Reklama'', Difin, Warszawa.
* Oczachowska A. (2009), [http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Ekonomiczne_Problemy_Uslug/Ekonomiczne_Problemy_Uslug-r2009-t-n42/Ekonomiczne_Problemy_Uslug-r2009-t-n42-s171-177/Ekonomiczne_Problemy_Uslug-r2009-t-n42-s171-177.pdf ''Sprzedaż osobista w systemie komunikacji marketingowej''], „Ekonomiczne Problemy Usług nr 42”, Muzeum Historii Polski, Szczecin.  
* Oczachowska A. (2009), [http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Ekonomiczne_Problemy_Uslug/Ekonomiczne_Problemy_Uslug-r2009-t-n42/Ekonomiczne_Problemy_Uslug-r2009-t-n42-s171-177/Ekonomiczne_Problemy_Uslug-r2009-t-n42-s171-177.pdf ''Sprzedaż osobista w systemie komunikacji marketingowej''], „Ekonomiczne Problemy Usług nr 42”, [[Muzeum]] Historii Polski, Szczecin.  
* Rydel M. (1995), ''Podręczny słownik promocji. Public relations, reklama, akwizycja, b.w.s.'', Gdańska Fundacja Kształcenia Menedżerów, Gdańsk.
* Rydel M. (1995), ''Podręczny słownik promocji. Public relations, reklama, [[akwizycja]], b.w.s.'', Gdańska [[Fundacja]] Kształcenia Menedżerów, Gdańsk.
* Szewczyk I., Gajewska P. (2013), [https://www.humanitas.edu.pl/resources/upload/dokumenty/Wydawnictwo/Zarzadzanie_zeszyt/Zarz%202_2013%20podzielone/Gajewska%20Szewczyk.pdf ''Analiza związku narzędzi promocji z satysfakcją nabywcy- model kano''], Akademia Techniczno-Humanistyczna w Bielsku-Białej, Bielska-Biała.
* Szewczyk I., Gajewska P. (2013), [https://www.humanitas.edu.pl/resources/upload/dokumenty/Wydawnictwo/Zarzadzanie_zeszyt/Zarz%202_2013%20podzielone/Gajewska%20Szewczyk.pdf ''Analiza związku narzędzi promocji z satysfakcją nabywcy- model kano''], Akademia Techniczno-Humanistyczna w Bielsku-Białej, Bielska-Biała.
* Szuta A. (2014), [https://www.kwartalnikrsk.pl/assets/rsk1-2014-szuta.pdf ''Narzędzia promotion-mix w kampaniach wyborczych''], Uniwersytet Gdański, Gdańsk.
* Szuta A. (2014), [https://www.kwartalnikrsk.pl/assets/rsk1-2014-szuta.pdf ''Narzędzia promotion-mix w kampaniach wyborczych''], Uniwersytet Gdański, Gdańsk.
* Taranko T. (2015),  ''Komunikacja marketingowa. Istota, uwarunkowania, efekty'', Wolters Kluwer SA, Warszawa
* Taranko T. (2015),  ''[[Komunikacja]] marketingowa. Istota, uwarunkowania, efekty'', Wolters Kluwer SA, Warszawa
* Wiktor J. (2005), ''Promocja.System komunikacji przedsiębiorstwa z rynkiem'', PWN, Warszawa.
* Wiktor J. (2005), ''Promocja.System komunikacji przedsiębiorstwa z rynkiem'', PWN, Warszawa.



Wersja z 05:54, 21 maj 2020

Promocja-mix
Polecane artykuły

Promocja-mix - jest to jedno z podstawowych rodzajów promocji, które określa w jaki sposób można wykorzystać wszystkie strategie promocji razem.

Promocja-mix to część marketingu mix i jedno z czterech podstawowych narzędzi marketingowych obok produktu, ceny i kanałów dystrybucji [1].

Instrumenty promocji-mix

Cztery najważniejsze instrumenty promocji-mix to[2]:

Cele promocji-mix

Możemy wymienić następujące cele promocji-mix [3]:

  • tworzenie świadomości dostępności produktów
  • zachęcanie klientów do wypróbowania proponowanych produktów
  • pobudzanie klientów do ponownego skorzystania z oferty;
  • wytworzenie i utrzymanie pozytywnego wizerunku
  • poprawa sytuacji ekonomiczno-finansowej firmy
  • informowanie klientów o działaniach i planach na przyszłość

Reklama w promocji-mix

Reklama - jest to promowanie określonych towarów, idei czy usług. Przekazy te są płatne i znajdują się w wybranym przez nadawcę kanale [4].

Celem reklamy jest [5]:

  • Kreowanie potrzeb
  • Określenie atrakcyjności produktu
  • Kształtowanie pozytywnej opinii o produkcie

Rodzaje reklamy [6]:

  • Reklama informacyjna
  • Reklama nakłaniająca
  • Reklama przypominająca

Formy reklamy [7]:

  • Reklama masowa
  • Reklama półmasowa
  • Reklama zindywidualizowana
  • Reklama w mediach on-line
  • Reklama w mediach off-line

Sprzedaż osobista w promocji-mix

Sprzedaż osobista - polega na demonstrowaniu oferty podczas rozmowy sprzedawcy z potencjalnym klientem, która ma na celu zawarcie transakcji.

Główne formy sprzedaży bezpośredniej to [8]:

  • odwiedzanie potencjalnych klientów
  • odwiedzanie instytucji,
  • organizowanie przyjęć
  • przesyłanie towarów do domów

Proces sprzedaży osobistej[9]:

  1. Przygotowanie wstępne
  2. Spotkanie z klientem (prezentacja oferty, pokonywania oporu, zawarcie transakcji)
  3. Zadania po sprzedaży

Promocja sprzedaży w promocji-mix

 ”Promocja sprzedaży to zespół różnorodnych działań, mających na celu stworzenie nadzwyczajnych, dodatkowych i krótkotrwałych bodźców zwiększających atrakcyjność produktu dla nabywcy i podwyższających jego skłonność do zakupu [10].”

Formy promocji sprzedaży [11]:

  • Promocja skierowana do konsumentów
  • Promocja skierowana do pośredników handlowych
  • Promocja skierowana do personelu

Cele promocji sprzedaży [12]:

  • wprowadzenie na rynek nowego produktu
  • poburzanie konsumentów do oferty
  • przywlekanie nowych konsumentów
  • utrzymanie i odzyskanie utraconych klientów
  • budowanie marki produktu
  • poszerzenie zasięgu dystrybucji produktów

Public Relations w promocji-mix

Public Relations to wszelkie działania mające na celu promowanie i/lub ochronę image przedsiębiorstwa lub produktu” [13].

Zadania realizowane w PB [14]:

  • budowa reputacji firmy
  • rozpowszechnianie informacji
  • utrzymywanie kontaktów z interesariuszami
  • podtrzymywanie opłacalnych więzi ze społecznościami i władzami lokalnym
  • zapobieganie i eliminowanie sytuacji trudnych
  • działalność charytatywna
  • sponsoring

Przypisy

  1. Kotler Ph. 1991, s.10
  2. Davis A. 2007, s.45-46
  3. Gawroński S. 2006, s.97
  4. Nowacki R. 2006, s.10
  5. Rydel M. 1995, s.74
  6. Drzazga M. 2006, s.101
  7. Drzazga M. 2006, s.101, s. 139-145
  8. Mazurek-Łopacinska K., 2002, s. 177
  9. Wiktor J. 2005, s.40
  10. Taranko T. 2015, str. 64
  11. Drzazga M. 2006, s.109
  12. Drzazga M. 2006,s.110
  13. Kotler Ph. 1999, s. 546
  14. Drzazga M. 2006, s.131

Bibliografia

Autor: Yuliia Ivanitska