Procedura analizy bilansu: Różnice pomiędzy wersjami
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
(Nie pokazano 1 pośredniej wersji utworzonej przez tego samego użytkownika) | |||
Linia 33: | Linia 33: | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
<noautolinks> | <noautolinks> | ||
* L. | * Bednarski L. (1990), ''Sprawozdanie z rocznej działalności przedsiębiorstwa i jego analiza w systemie anglo-amerykańskim'', IKR, Żyrardów | ||
* Grabiec W. (1991), ''Ocena pozycji finansowej przedsiębiorstwa przy gospodarce rynkowej'', Rachunkowość, nr 2 | |||
* Waśniewski T. (1989), ''Metody analizy finansowej w przedsiębiorstwie'', PWE, Warszawa | * Waśniewski T. (1989), ''Metody analizy finansowej w przedsiębiorstwie'', PWE, Warszawa | ||
</noautolinks> | </noautolinks> | ||
Aktualna wersja na dzień 16:12, 19 gru 2023
Analiza pozycji finansowej przedsiębiorstwa, przeprowadzana między innymi na podstawie bilansu oraz rachunku zysków i strat, uwzględnia różne stopnie szczegółowości, dzieląc się na analizę wstępną i analizę właściwą.
Podstawowy zakres analizy finansowej przedsiębiorstwa stanowi analiza oparta na sprawozdaniach finansowych. W ramach tej analizy wyróżnia się zazwyczaj:
- analizę porównawczą danych - polega na ustaleniu i ogólnej ocenie wzrostu lub zmniejszeniu poszczególnych składników bilansu
- analizę struktury danych " polega na ustaleniu i ocenie udziału poszczególnych pozycji w ogólnych kwotach aktywów oraz pasywów. Daje to orientację o randze objętych badaniem składników bilansu i ich zmianach strukturalnych.
- analizę wskaźnikową,
- analizę wybranych zagadnień
Analiza wstępna obejmuje analiza porównawczą danych i analizę struktury danych.
Procedura analizy bilansu
Przy analizie bilansu przestrzega się zasady stopniowego przechodzenia od zagadnień ogólnych do oceny pozycji szczegółowych.
Rozpoczyna się ją od analizy wstępnej, określanej jako tak zwane czytanie bilansu, które umożliwia wyrobienie poglądu na ogólną sytuację finansową i wykrycie pozycji świadczących o nieprawidłowej gospodarce przedsiębiorstwa. Polega ono na zinterpretowaniu treści poszczególnych pozycji, umiejętnym badaniu zmian i proporcji tych pozycji, trafnym ustaleniu, co te zmiany oznaczają oraz jaki mają wpływ na gospodarkę finansową. Znajomość treści poszczególnych pozycji analitycznego bilansu umożliwia analizowanie zawartych w tym zestawieniu informacji tak w układzie poziomym, jak i pionowym.
Etapy analizy bilansu
Analiza bilansu jest kluczowym narzędziem w ocenie finansowej przedsiębiorstwa. Procedura analizy bilansu skupia się na ocenie aktywów, pasywów i kapitału własnego firmy w określonym okresie. Oto ogólna procedura analizy bilansu oraz jej najważniejsze kroki:
- Zbieranie danych: W pierwszym kroku, zbierane są dane finansowe firmy, w tym bilans, z określonego okresu. Bilans przedstawia aktywa (np. środki trwałe, zapasy, należności), pasywa (np. zadłużenie, zobowiązania krótko - i długoterminowe) i kapitał własny.
- Przygotowanie bilansu: Bilans może być przygotowany w formie prostej tabeli lub arkusza kalkulacyjnego, gdzie aktywa są zestawione po stronie lewej, a pasywa i kapitał własny po prawej.
- Analiza aktywów: Skoncentruj się na ocenie aktywów firmy. To obejmuje sprawdzenie, czy aktywa są zarejestrowane poprawnie i czy są one wykorzystywane efektywnie w działalności firmy. Kluczowe aspekty to np. płynność aktywów, ich wartość rynkowa oraz poziom zużycia aktywów trwałych.
- Analiza pasywów: Oceniaj strukturę pasywów firmy, w tym rodzaje zobowiązań i ich terminy zapadalności. Sprawdź, czy firma jest w stanie obsłużyć swoje zobowiązania, zwłaszcza te krótkoterminowe, za pomocą dostępnych aktywów. Przeanalizuj także strukturę kapitału własnego i zadłużenie.
- Obliczanie wskaźników: Wykorzystaj różne wskaźniki finansowe, takie jak wskaźnik płynności, zadłużenia, rentowności, rotacji aktywów, czy rentowności kapitału własnego. Wskaźniki te pomagają ocenić zdrowie finansowe firmy i jej wydajność.
- Porównywanie z wcześniejszymi okresami: Dokonaj porównań między analizowanym okresem a poprzednimi okresami, aby zidentyfikować trendy i zmiany w finansach firmy.
- Porównywanie z branżą i konkurentami: Porównaj wyniki firmy z wynikami innych firm w branży oraz konkurentami. To pozwoli zrozumieć pozycję firmy na rynku.
- Interpretacja i wnioski: Na podstawie zebranych danych i analizy wskaźników dokonaj interpretacji wyników. Zidentyfikuj mocne i słabe strony firmy, a także ewentualne ryzyka i obszary do poprawy.
- Podsumowanie i raport: Przygotuj raport zawierający wyniki analizy bilansu oraz rekomendacje. Ten raport może być używany do podejmowania decyzji finansowych, planowania strategii i podejmowania działań korekcyjnych.
Procedura analizy bilansu — artykuły polecane |
Analiza ekonomiczna — Analiza rachunku zysków i strat — Struktura bilansu — Analiza finansowa — Rachunkowość — Analiza bilansu w układzie poziomym — Analiza sytuacji finansowej — Analiza sytuacji ekonomicznej — Rachunkowość trójwymiarowa |
Bibliografia
- Bednarski L. (1990), Sprawozdanie z rocznej działalności przedsiębiorstwa i jego analiza w systemie anglo-amerykańskim, IKR, Żyrardów
- Grabiec W. (1991), Ocena pozycji finansowej przedsiębiorstwa przy gospodarce rynkowej, Rachunkowość, nr 2
- Waśniewski T. (1989), Metody analizy finansowej w przedsiębiorstwie, PWE, Warszawa
Autor: Anna Cios