Alokacja zasobów: Różnice pomiędzy wersjami
m (Infobox5 upgrade) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
(Nie pokazano 2 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 10: | Linia 10: | ||
* Monopol - monopolista ma możliwość kształtowania ceny danego produktu, która maksymalizuje jego [[zysk]]. Cena takiego zasobu jest zazwyczaj zdecydowania wyższa niż na rynku konkurencyjnym. Może on sztucznie regulować podaż i ograniczać [[dostępność]] danego zasobu co prowadzi do zachwiania efektywności rynku. | * Monopol - monopolista ma możliwość kształtowania ceny danego produktu, która maksymalizuje jego [[zysk]]. Cena takiego zasobu jest zazwyczaj zdecydowania wyższa niż na rynku konkurencyjnym. Może on sztucznie regulować podaż i ograniczać [[dostępność]] danego zasobu co prowadzi do zachwiania efektywności rynku. | ||
* [[Rynek regulowany]] - to rynek, gdzie cena jest odgórnie ustalana przez organizację lub [[rząd]]. Zakładamy, że zasób jest ograniczony ilościowo i regulator określa cenę poniżej ceny rynkowej, co powoduje, że na dany zasób jest duży popyt i występuje [[nadwyżka]] popytu nad podażą. Skutkiem takiej sytuacji jest to, że [[dostawca]] zarabia mniej niż gdyby cena ustalana była na rynku konkurencyjnym i w następstwie nie osiąga maksymalnego, możliwego zysku. Osoby które chcą nabyć [[dane]] [[dobro]], mogą go nie zdobyć mimo posiadania wystarczającej ilości środków, co w konsekwencji prowadzi do sytuacji, w której [[rynek]] staje się nieefektywny. | * [[Rynek regulowany]] - to rynek, gdzie cena jest odgórnie ustalana przez organizację lub [[rząd]]. Zakładamy, że zasób jest ograniczony ilościowo i regulator określa cenę poniżej ceny rynkowej, co powoduje, że na dany zasób jest duży popyt i występuje [[nadwyżka]] popytu nad podażą. Skutkiem takiej sytuacji jest to, że [[dostawca]] zarabia mniej niż gdyby cena ustalana była na rynku konkurencyjnym i w następstwie nie osiąga maksymalnego, możliwego zysku. Osoby które chcą nabyć [[dane]] [[dobro]], mogą go nie zdobyć mimo posiadania wystarczającej ilości środków, co w konsekwencji prowadzi do sytuacji, w której [[rynek]] staje się nieefektywny. | ||
<google> | |||
<google>n</google> | |||
==Alokacja efektywna== | ==Alokacja efektywna== | ||
Linia 39: | Linia 40: | ||
<noautolinks> | <noautolinks> | ||
* Begg D., Fisher S., Vernasca G., Dornbusch R. (2014), ''Ekonomia: Makroekonomia'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa | * Begg D., Fisher S., Vernasca G., Dornbusch R. (2014), ''Ekonomia: Makroekonomia'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa | ||
* Czerniachowicz B. | * Czerniachowicz B. (2012), ''[http://www.wneiz.pl/nauka_wneiz/frfu/51-2012/FRFU-51-439.pdf Zasoby przedsiębiorstwa jako czynniki kreowania przewagi konkurencyjnej]'', Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia nr 51, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego | ||
* Steinerowska-Streb I. | * Steinerowska-Streb I. (2011), ''Determinanty efektywności alokacji zasobów przez małe i średnie przedsiębiorstwa w gospodarkach rynkowych'', C.H. Beck, Warszawa | ||
* Varian H. (2013), ''Mikroekonomia. Kurs średni - ujęcie nowoczesne'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa | * Varian H. (2013), ''Mikroekonomia. Kurs średni - ujęcie nowoczesne'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa | ||
* Walczak W. (2010), ''[https://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/36/id/775 Znaczenie niematerialnych zasobów w procesach budowania wartości rynkowej przedsiębiorstwa]'', E-mentor, Vol. 36, Nr 4 | * Walczak W. (2010), ''[https://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/36/id/775 Znaczenie niematerialnych zasobów w procesach budowania wartości rynkowej przedsiębiorstwa]'', E-mentor, Vol. 36, Nr 4 |
Aktualna wersja na dzień 22:50, 11 sty 2024
Alokacja zasobów w gospodarce rozumiana jest przez wykaz lub wyczerpujący opis tego, kto produkuje określone zasoby, a kto je otrzymuje. Zakres możliwości alokacyjnych jest zależny od dostępnych technologii i wielkości zasobów przedsiębiorstwa. Na ostateczną wartość alokacji mają wpływ gusta konsumentów, które decydują, jak ludzie oceniają to, co otrzymują.
TL;DR
Alokacja zasobów odnosi się do tego, kto produkuje i otrzymuje zasoby. Jest uzależniona od rodzaju struktury rynku, na którym dany zasób występuje. Alokacja efektywna oznacza takie rozmieszczenie zasobów, w którym nie ma możliwości poprawy sytuacji wszystkich osób zaangażowanych w wymianę. Decyzje dotyczące alokacji zasobów są reakcją na zmiany rynkowe i zależą od czynników zewnętrznych (globalizacja, technologia, lokalizacja, transfer wiedzy) i wewnętrznych (rozmiar działalności, struktura organizacyjna, innowacje, wykorzystanie zdolności pracowników).
Struktury rynkowe
Alokacja zasobów jest uzależniona w dużej mierze od rodzaju struktury rynku, na którym dany zasób występuje. Obecnie rozróżniamy następujące struktury:
- Rynek konkurencyjny, tzw. wolny rynek - jest to rodzaj rynku, na którym alokacja jest ustalana poprzez mechanizmy rynkowe, tj. regulują ją popyt i podaż. Cena danego dobra jest ustalana przez przecięcie krzywych popytu i podaży, zostaje określony poziom cen i ilości danego dobra, na które jest zapotrzebowanie. Działanie tego rynku pozwala najlepiej rozdysponować dany zasób.
- Monopol różnicujący ceny - odnosi się do sprzedaży produktu po zróżnicowanych cenach. Monopolista posiadający dany zasób jest w stanie sprzedać go po różnych cenach, może do tego wykorzystać np. aukcje lub licytacje.
- Monopol - monopolista ma możliwość kształtowania ceny danego produktu, która maksymalizuje jego zysk. Cena takiego zasobu jest zazwyczaj zdecydowania wyższa niż na rynku konkurencyjnym. Może on sztucznie regulować podaż i ograniczać dostępność danego zasobu co prowadzi do zachwiania efektywności rynku.
- Rynek regulowany - to rynek, gdzie cena jest odgórnie ustalana przez organizację lub rząd. Zakładamy, że zasób jest ograniczony ilościowo i regulator określa cenę poniżej ceny rynkowej, co powoduje, że na dany zasób jest duży popyt i występuje nadwyżka popytu nad podażą. Skutkiem takiej sytuacji jest to, że dostawca zarabia mniej niż gdyby cena ustalana była na rynku konkurencyjnym i w następstwie nie osiąga maksymalnego, możliwego zysku. Osoby które chcą nabyć dane dobro, mogą go nie zdobyć mimo posiadania wystarczającej ilości środków, co w konsekwencji prowadzi do sytuacji, w której rynek staje się nieefektywny.
Alokacja efektywna
Alokacja efektywna według Pareta jest to jedno z ważniejszych pojęć w ekonomii. Alokacja efektywna w sensie Pareta może być opisana jako takie rozmieszczenie, przy którym zachodzi przynajmniej jedna z poniższych sytuacji:
- nie ma sposobu na poprawę sytuacji wszystkich osób zaangażowanych w proces wymiany; albo
- nie ma sposobu poprawy sytuacji którejś z osób, bez pogarszania sytuacji kogoś innego; albo
- wszystkie korzyści z wymiany uległy wyczerpaniu; albo
- nie ma możliwości obustronnie korzystnej wymiany.
Według powyższych kryteriów niemożliwa jest poprawa sytuacji obu podmiotów jednocześnie. Kryteria Pareta stawiają wiele ograniczeń, dlatego też często wykorzystuje się także kryterium Kaldora-Hicksa.
Czynniki determinujące alokację zasobów
Decyzje dotyczące alokacji zasobów są reakcją przedsiębiorstw na zachodzące zmiany rynkowe. Dlatego ważne jest, aby już na wstępie rozpoznać kluczowe aspekty, mające znaczenie dla rozwoju, wartości i konkurencyjności firmy. Czynniki takie mogą mieć charakter zewnętrzny, czyli związane są z otoczeniem przedsiębiorstwa oraz wewnętrzny, dotyczą charakterystyki ich działalności.
Najważniejsze czynniki zewnętrzne:
- globalizacja - mobilność, przepływ dóbr, kapitałów i siły roboczej, rozwój komunikacji, telekomunikacji, szybki przepływ informacji. Wszystkie te procesy są zarówno wyzwaniem dla przedsiębiorstwa, jak i szansą, ponieważ światowe rynki są bardziej dostępne, ale z drugiej strony wiąże się to z ponoszeniem kosztów i ryzykiem,
- technologia - przyczynia się do rozwoju nowych, innowacyjnych produktów, usług, dystrybucji. Stosowanie technologi w przedsiębiorstwie pozwala szybko reagować na zachodzące na rynkach zmiany,
- lokalizacja - duży wpływ na skuteczniejsze działanie firmy, dostosowywanie się do zmian oraz rozwijanie posiadanych zasobów ma funkcjonowanie przedsiębiorstwa wokół powiązanych firm, z którymi współpracuje. Wiąże się to z wieloma korzyściami, np. zdobyciem potrzebnej wiedzy i informacji, możliwością promocji, wsparciem,
- transfer wiedzy - współcześnie w gospodarce różnorakie dziedziny łączą się i przenikają, dlatego istnieje bardzo dużo korzyści z transferu doświadczeń i wiedzy pomiędzy firmami.
Czynniki wewnętrzne:
- rozmiar działalności i struktura organizacyjna - z reguły mniejsze przedsiębiorstwa mogą łatwiej dostosować się do zachodzących zmian, dzięki większej gotowości do podejmowania ryzyka i wykorzystywaniu pojawiających się okazji lub lokacji zasobów,
- otwartość na innowacje - warunki technologiczne przedsiębiorstwa oraz atrakcyjność wprowadzanego produktu decydują o powodzeniu innowacji w firmie,
- wykorzystanie zdolności pracowników - siła robocza składa się z różnych grup ludzi, o różnej osobowości, metodach pracy, intuicji, ambicji. Mówi się, że obniżanie kosztów nie jest tak ważnym elementem rozwoju ekonomicznego przedsiębiorstwa jak posiadanie dobrze wykwalifikowanych pracowników.
Alokacja zasobów — artykuły polecane |
Menedżerska teoria przedsiębiorstwa — Ewolucyjna teoria przedsiębiorstwa — Otoczenie bliższe — Bariery mobilności wewnątrzsektorowej — Szanse — Wymiana międzynarodowa — Mikrootoczenie — Otoczenie konkurencyjne — Monopol naturalny |
Bibliografia
- Begg D., Fisher S., Vernasca G., Dornbusch R. (2014), Ekonomia: Makroekonomia, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
- Czerniachowicz B. (2012), Zasoby przedsiębiorstwa jako czynniki kreowania przewagi konkurencyjnej, Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia nr 51, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego
- Steinerowska-Streb I. (2011), Determinanty efektywności alokacji zasobów przez małe i średnie przedsiębiorstwa w gospodarkach rynkowych, C.H. Beck, Warszawa
- Varian H. (2013), Mikroekonomia. Kurs średni - ujęcie nowoczesne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
- Walczak W. (2010), Znaczenie niematerialnych zasobów w procesach budowania wartości rynkowej przedsiębiorstwa, E-mentor, Vol. 36, Nr 4
Autor: Michał Podzorski, Patrycja Filipek