Motywy uprawiania turystyki: Różnice pomiędzy wersjami
m (Clean up, replaced: #sp → # sp (10), *s → * s (7), , → , , → (2), e( → e () |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
(Nie pokazano 8 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
Jednym z ważnych czynników determinujących zachowania i decyzje [[turysta|turystów]] są motywy uprawiania [[turystyka|turystyki]]. Przez [[motyw]] można za Ossowską rozumieć "czynnik psychiczny, wyznaczający postępowanie w danej sytuacji". Wiążąc motywy z [[potrzeba]]mi człowieka, można przyjąć, że "motyw to mechanizm lub [[zespół]] mechanizmów wewnętrznych, powodujących i organizujących działania ludzkie ze względu na zaspokojenie potrzeb"(Przecławski, 1996, s. 40). Duża [[różnorodność]] teorii motywacji wcale nie oznacza, że są one diametralnie różne. | Jednym z ważnych czynników determinujących zachowania i decyzje [[turysta|turystów]] są motywy uprawiania [[turystyka|turystyki]]. Przez [[motyw]] można za Ossowską rozumieć "czynnik psychiczny, wyznaczający postępowanie w danej sytuacji". Wiążąc motywy z [[potrzeba]]mi człowieka, można przyjąć, że "motyw to mechanizm lub [[zespół]] mechanizmów wewnętrznych, powodujących i organizujących działania ludzkie ze względu na zaspokojenie potrzeb"(Przecławski, 1996, s. 40). Duża [[różnorodność]] teorii motywacji wcale nie oznacza, że są one diametralnie różne. | ||
O uprawianiu turystyki decydują zatem również motywy uprawiania turystyki. W literaturze przedmiotu znaleźć można wiele podziałów i klasyfikacji motywacji turystycznych. Ponieważ przedstawione zostały te najbardziej charakterystyczne i oddające niemal w sposób wyczerpujący motywy podejmowania decyzji o uprawianiu turystyki. Należy mieć także na uwadze fakt, iż motywy mają uwarunkowania kulturowe i charakterystyczne są dla poszczególnych środowisk, społeczeństw i kultur. | O uprawianiu turystyki decydują zatem również motywy uprawiania turystyki. W literaturze przedmiotu znaleźć można wiele podziałów i klasyfikacji motywacji turystycznych. Ponieważ przedstawione zostały te najbardziej charakterystyczne i oddające niemal w sposób wyczerpujący motywy podejmowania decyzji o uprawianiu turystyki. Należy mieć także na uwadze fakt, iż motywy mają uwarunkowania kulturowe i charakterystyczne są dla poszczególnych środowisk, społeczeństw i kultur. | ||
==TL;DR== | ==TL;DR== | ||
Linia 46: | Linia 29: | ||
# Motyw wyjazdu związany z uprawianiem turystyki w szerokim tego słowa znaczeniu, np. nauka, [[biznes]], [[handel]], sport, kongres, [[konferencja|konferencje]], pielgrzymki, odwiedziny krewnych i znajomych (Przecławski, 1996). | # Motyw wyjazdu związany z uprawianiem turystyki w szerokim tego słowa znaczeniu, np. nauka, [[biznes]], [[handel]], sport, kongres, [[konferencja|konferencje]], pielgrzymki, odwiedziny krewnych i znajomych (Przecławski, 1996). | ||
<google> | <google>n</google> | ||
==Typologia motywów R.Winiarskiego== | ==Typologia motywów R.Winiarskiego== | ||
Linia 107: | Linia 90: | ||
* pragnienie poszerzenia swojej wiedzy na temat kulinariów, | * pragnienie poszerzenia swojej wiedzy na temat kulinariów, | ||
* poznanie tradycji kulinarnych; tradycyjnych potraw na przestrzeni lat, | * poznanie tradycji kulinarnych; tradycyjnych potraw na przestrzeni lat, | ||
* dokonanie zakupów spożywczych (Woźniczko M. | * dokonanie zakupów spożywczych (Woźniczko M. s. 18,19). | ||
===Motywy będące podstawą wyjazdów kulinarnych.=== | ===Motywy będące podstawą wyjazdów kulinarnych.=== | ||
Linia 114: | Linia 97: | ||
# wzięcie udziału w ceremonii otwarcia nowej restauracji, | # wzięcie udziału w ceremonii otwarcia nowej restauracji, | ||
# poszukiwanie konkretnych składników potraw, | # poszukiwanie konkretnych składników potraw, | ||
# poruszanie się po tzw. "szlakach gastronomicznych" (Woźniczko M. | # poruszanie się po tzw. "szlakach gastronomicznych" (Woźniczko M. s. 18,19). | ||
==Turystyka biznesowa-dlaczego ją uprawiamy?== | ==Turystyka biznesowa-dlaczego ją uprawiamy?== | ||
Linia 121: | Linia 104: | ||
# obowiązek uczestnictwa właścicieli, członków zarządu bądź pracowników przedsiębiorstwa w konferencjach lub spotkaniach biznesowych, wystawach bądź targach pracy, | # obowiązek uczestnictwa właścicieli, członków zarządu bądź pracowników przedsiębiorstwa w konferencjach lub spotkaniach biznesowych, wystawach bądź targach pracy, | ||
# potrzeba realizowania określonych obowiązków, związanych z pracą zawodową przez indywidualne jednostki, pojedynczych pracowników, | # potrzeba realizowania określonych obowiązków, związanych z pracą zawodową przez indywidualne jednostki, pojedynczych pracowników, | ||
# chęć wynagrodzenia i wyróżnienia pracowników, co skutkuje dowartościowaniem i mobilizacją personelu do ciągłej, efektywnej pracy (Iwan B., Kacprzak M., | # chęć wynagrodzenia i wyróżnienia pracowników, co skutkuje dowartościowaniem i mobilizacją personelu do ciągłej, efektywnej pracy (Iwan B., Kacprzak M., s. 18-20), | ||
# obowiązek uczestnictwa właścicieli, członków zarządu bądź pracowników przedsiębiorstwa w wydarzeniach korporacyjncyh, podczas których może mieć miejsce premiera produktu, [[konferencja]] prasowa bądź szkolenie (Celuch K. | # obowiązek uczestnictwa właścicieli, członków zarządu bądź pracowników przedsiębiorstwa w wydarzeniach korporacyjncyh, podczas których może mieć miejsce premiera produktu, [[konferencja]] prasowa bądź szkolenie (Celuch K. s. 30) | ||
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Typologia turystów]]}} — {{i5link|a=[[Rekreacja]]}} — {{i5link|a=[[Turystyka sentymentalna]]}} — {{i5link|a=[[Turystyka krajoznawcza]]}} — {{i5link|a=[[Czas wolny]]}} — {{i5link|a=[[Konsumpcjonizm]]}} — {{i5link|a=[[Funkcje turystyki]]}} — {{i5link|a=[[System wartości]]}} — {{i5link|a=[[Rozwój osobisty]]}} }} | |||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
<noautolinks> | <noautolinks> | ||
* Celuch K. | * Celuch K. (2010), ''Turystyka biznesowa'', Zeszyty Naukowe nr 24, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Ekonomiczno-Informatycznej w Warszawie | ||
* Durydwika M. | * Durydwika M. (2013), ''Turystyka kulinarna - nowy (?) trend w turystyce kulturowej'', Prace i Studia Geograficzne, T.52, Warszawa | ||
* Iwan B., Kacprzak M. | * Iwan B., Kacprzak M. (red.) (2012), ''Turystyka biznesowa, determinanty rozwoju'', Wyższa Szkoła Turystyki i Języków Obcych w Warszawie, Warszawa | ||
* Kazimierczak M., Malchrowicz-Mośko E. | * Kazimierczak M., Malchrowicz-Mośko E. (2013), ''[http://www.folia-turistica.pl/attachments/article/402/FT_28_2013_POL.pdf#page=67 Turystyka sportowa - specyfika i trendy rozwojowe]'', Folia Turistica, nr 28 | ||
* Różycki P. (2009), ''Zarys wiedzy o turystyce'', Proksenia, Kraków | * Różycki P. (2009), ''Zarys wiedzy o turystyce'', Proksenia, Kraków | ||
* Woźniczko M. | * Woźniczko M. (2015), ''Turystyka Kulinarna'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa | ||
</noautolinks> | </noautolinks> | ||
Aktualna wersja na dzień 23:06, 13 sty 2024
Jednym z ważnych czynników determinujących zachowania i decyzje turystów są motywy uprawiania turystyki. Przez motyw można za Ossowską rozumieć "czynnik psychiczny, wyznaczający postępowanie w danej sytuacji". Wiążąc motywy z potrzebami człowieka, można przyjąć, że "motyw to mechanizm lub zespół mechanizmów wewnętrznych, powodujących i organizujących działania ludzkie ze względu na zaspokojenie potrzeb"(Przecławski, 1996, s. 40). Duża różnorodność teorii motywacji wcale nie oznacza, że są one diametralnie różne.
O uprawianiu turystyki decydują zatem również motywy uprawiania turystyki. W literaturze przedmiotu znaleźć można wiele podziałów i klasyfikacji motywacji turystycznych. Ponieważ przedstawione zostały te najbardziej charakterystyczne i oddające niemal w sposób wyczerpujący motywy podejmowania decyzji o uprawianiu turystyki. Należy mieć także na uwadze fakt, iż motywy mają uwarunkowania kulturowe i charakterystyczne są dla poszczególnych środowisk, społeczeństw i kultur.
TL;DR
Artykuł omawia różne klasyfikacje motywów uprawiania turystyki. Wyróżnione są m.in. motywy związane z poznawaniem kultury, przyrody i życia społecznego, chęcią opuszczenia swojego stałego środowiska, przebywaniem z kimś poza miejscem zamieszkania, zawieraniem nowych znajomości, zaspokojeniem potrzeb estetycznych i emocjonalnych, potrzeb twórczych, biologicznych, a także motywy związane z nauką, biznesem, sportem, pielgrzymkami i odwiedzinami krewnych i znajomych. Omówione są również motywy związane z turystyką kulinarą i turystyką biznesową.
Klasyfikacja Bocheńskiej i Bujaka
Klasyfikacja motywów według Bocheńskiej i Bujaka (1975):
- Motywy wyjazdu związane z pragnieniem udania się do określonego kraju lub miejscowości w celu:
- poznania kultury,
- poznania przyrody,
- poznania życia społecznego.
- Motyw wyjazdu związany z chęcią opuszczenia na jakiś czas swojego stałego pobytu w celu:
- opuszczenia zdegradowanego środowiska,
- opuszczenia środowiska pracy lub nauki,
- opuszczenie środowiska społecznego w szerokim znaczeniu.
- Motyw wyjazdu związany z chęcią przebywania z kimś poza miejscem stałego zamieszkania:
- wyjazd z rodziną,
- wyjazd z grupa przyjaciół,
- wyjazd z osobą bliską, kochaną.
- Motyw wyjazdu związany z pragnieniem zawarcia nowych znajomości, poznania nowych ludzi.
- Motyw wyjazdu związany z pragnieniem pozostawania w zgodzie ze stereotypami i normami obowiązującymi w danym środowisku.
- Motyw wyjazdu związany z zaspokojeniem potrzeb estetycznych i emocjonalnych.
- Motyw wyjazdu związany z zaspokojeniem potrzeb twórczych.
- Motyw wyjazdu związany z zaspokojeniem potrzeb biologicznych:
- wyjazd leczniczy,
- wyjazd wypoczynkowy.
- Motyw wyjazdu związany z uprawianiem turystyki w szerokim tego słowa znaczeniu, np. nauka, biznes, handel, sport, kongres, konferencje, pielgrzymki, odwiedziny krewnych i znajomych (Przecławski, 1996).
Typologia motywów R.Winiarskiego
Bardzo interesująco podziału motywów uprawiania turystyki i rekreacji dokonał R. Winiarski (1988), wyróżniając, na podstawie przeprowadzonych badań, siedem rodzajów motywacji turystyczno-rekreacyjnej. Rodzaje motywacji:
- aktywnościowa,
- katarktyczna,
- zdrowotna,
- społeczna,
- emocjonalna,
- ambicjonalna,
- poznawcza.
Grupy motywów wg K.Lubańskiego
K. Lubański (1987) wyróżnił grupy motywów, którymi kieruje się młodzież, uprawiając turystykę. Motywy zostały pogrupowane według następującej hierarchii:
- motyw wypoczynkowy,
- motyw zmiany otoczenia,
- motyw emocjonalny,
- motyw współuczestnictwa,
- motyw poznawczy,
- motyw samorealizacyjny,
- motyw zdrowotny.
Typologia rozszerzona
Klasyfikacja ta jednak nie jest wyczerpująca i w dzisiejszej dobie wymaga uzupełnienia. Świadczy o tym, że wraz z rozwojem turystyki globalizacją zmienia się także, w niektórych obszarach, zakres potrzeb i motywów. Wyżej wymienione podziały motywów są w pewnych obszarach spójne i wyczerpujące. Częściowo nawet się powtarzają, jednak jak się wydaje, wymagają rozszerzenia, szczególnie w sferze potrzeb emocjonalnych. Rozszerzenie i uzupełnienie o:
- poznanie nowych ludzi,
- poznanie nowych kultur, zabytków,
- obcowanie z przyrodą,
- wypoczynek (rekreacja),
- rozrywka (zabawa),
- poprawa stanu zdrowia,
- odwiedziny krewnych i znajomych,
- nauka (kursy),
- pielgrzymki (spotkania z Bogiem),
- uprawianie sportu,
- cele zarobkowe,
- chęć uwolnienia się od obowiązków domowych lub szkolnych (w przypadku młodzieży)
- chęć wyrwania się spod kontroli np. rodziców,
- chęć spędzania z kimś czasu poza miejscem zamieszkania,
- chęć zaimponowania komuś,
- chęć przeżycia przygody lub ryzyka.
Klasyfikacja McIntoisha, Kaspara, Jędrzejczyka
Znacznie krótszą klasyfikację motywów proponuje, za R. W. McIntoshem i C. Kasparem, I. Jędrzejczyk (2000). Motywy zostały podzielone na sześć grup. Są to:
- motywacje odnowy sił fizycznych, np. wypoczynek, leczenie, sport,
- motywacje odnowy sił psychicznych, duchowych, w tym wyłamanie się z izolacji dnia powszechnego, rozrywka, relaks, poszukiwanie przygody,
- motywacje interpersonalne, np. odwiedzanie przyjaciół, poszukiwanie towarzystwa i kontaktów międzyludzkich,
- motywacje związane z ucieczką od cywilizacji i powrót do natury,
- motywacje kulturowe, chęć poznania nowych miejsc, krajów, zwyczajów, folkloru, zainteresowanie sztuką oraz motywy religijne,
- motywacje związane z prestiżem i statusem społecznym, np. własny rozwój, podnoszenie kwalifikacji zawodowych, chęć zdobycia uznania, upoważnia i szacunku.
Turystyka kulinarna
Pojęcie turystyki kulinarnej jest coraz bardziej popularne w zachodniej Europie, a także w Polsce. Turystyka kulinarna należy do szeroko pojmowanej turystyki kulturowej, ponieważ:
- sposoby żywienia oraz tradycje kulinarne są nieodłącznie związane z uwarunkowaniami kulturowymi,
- dzięki poznaniu nieznanych produktów, spożyciu nowych potraw, możemy poznać inne kultury,
- podczas podróży kulinarnych turyści odkrywają nowe kraje, bądź regiony, spotykają się z ich mieszkańcami, uczestniczą w wydarzeniach kulturowych.
Powody uprawiania turystyki kulinarnej:
- poszukiwanie lokalnych, regionalnych oraz narodowych surowców i produktów żywnościowych,
- pragnienie poszerzenia swojej wiedzy na temat kulinariów,
- poznanie tradycji kulinarnych; tradycyjnych potraw na przestrzeni lat,
- dokonanie zakupów spożywczych (Woźniczko M. s. 18,19).
Motywy będące podstawą wyjazdów kulinarnych.
- spotkanie znanego restauratora bądź szefa kuchni,
- uczestniczenie w konkursach lub festynach gastronomicznych,
- wzięcie udziału w ceremonii otwarcia nowej restauracji,
- poszukiwanie konkretnych składników potraw,
- poruszanie się po tzw. "szlakach gastronomicznych" (Woźniczko M. s. 18,19).
Turystyka biznesowa-dlaczego ją uprawiamy?
Podstawowe motywy uprawiania turystyki biznesowej:
- chęć, bądź obowiązek rozwoju pracowników, poprzez uczestnictwo w zintegrowanych szkoleniach nieorganizowanych przez przedsiębiorstwo,
- obowiązek uczestnictwa właścicieli, członków zarządu bądź pracowników przedsiębiorstwa w konferencjach lub spotkaniach biznesowych, wystawach bądź targach pracy,
- potrzeba realizowania określonych obowiązków, związanych z pracą zawodową przez indywidualne jednostki, pojedynczych pracowników,
- chęć wynagrodzenia i wyróżnienia pracowników, co skutkuje dowartościowaniem i mobilizacją personelu do ciągłej, efektywnej pracy (Iwan B., Kacprzak M., s. 18-20),
- obowiązek uczestnictwa właścicieli, członków zarządu bądź pracowników przedsiębiorstwa w wydarzeniach korporacyjncyh, podczas których może mieć miejsce premiera produktu, konferencja prasowa bądź szkolenie (Celuch K. s. 30)
Motywy uprawiania turystyki — artykuły polecane |
Typologia turystów — Rekreacja — Turystyka sentymentalna — Turystyka krajoznawcza — Czas wolny — Konsumpcjonizm — Funkcje turystyki — System wartości — Rozwój osobisty |
Bibliografia
- Celuch K. (2010), Turystyka biznesowa, Zeszyty Naukowe nr 24, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Ekonomiczno-Informatycznej w Warszawie
- Durydwika M. (2013), Turystyka kulinarna - nowy (?) trend w turystyce kulturowej, Prace i Studia Geograficzne, T.52, Warszawa
- Iwan B., Kacprzak M. (red.) (2012), Turystyka biznesowa, determinanty rozwoju, Wyższa Szkoła Turystyki i Języków Obcych w Warszawie, Warszawa
- Kazimierczak M., Malchrowicz-Mośko E. (2013), Turystyka sportowa - specyfika i trendy rozwojowe, Folia Turistica, nr 28
- Różycki P. (2009), Zarys wiedzy o turystyce, Proksenia, Kraków
- Woźniczko M. (2015), Turystyka Kulinarna, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
Autor: Irena Kras, Julia Sitko