Legalizacja: Różnice pomiędzy wersjami
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
(Nie pokazano 12 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
'''Legalizacja''' urządzeń to: | '''Legalizacja''' urządzeń to: | ||
* [[zespół]] czynności obejmujących sprawdzenie, stwierdzenie i poświadczenie dowodem legalizacji, że [[przyrząd pomiarowy]] spełnia wymagania, | * [[zespół]] czynności obejmujących sprawdzenie, stwierdzenie i poświadczenie dowodem legalizacji, że [[przyrząd pomiarowy]] spełnia wymagania, | ||
Linia 35: | Linia 20: | ||
* poddaje się je [[Kalibracja|kalibracji]]. | * poddaje się je [[Kalibracja|kalibracji]]. | ||
<google> | <google>n</google> | ||
==Prawna kontrola metrologiczna== | ==Prawna kontrola metrologiczna== | ||
Linia 62: | Linia 47: | ||
'''Legalizacja''' dokumentów to: | '''Legalizacja''' dokumentów to: | ||
[[Procedura]], poprzez którą przedstawiciel dyplomatyczny lub referent konsularny państwa, w którym [[dokument]] ma być przedstawiony, poświadcza '''prawdziwość''' podpisu, rodzaj wykonywanej działalności przez osobę podpisująca dokument oraz w razie [[potrzeby]] [[tożsamość]] pieczęci. | [[Procedura]], poprzez którą przedstawiciel dyplomatyczny lub referent konsularny państwa, w którym [[dokument]] ma być przedstawiony, poświadcza '''prawdziwość''' podpisu, rodzaj wykonywanej działalności przez osobę podpisująca dokument oraz w razie [[potrzeby]] [[tożsamość]] pieczęci. | ||
*procedura jest przeznaczona do dokumentów urzędowych. Dokumenty urzędowe są przygotowane przez jedno umawiające się Państwo, i które później mają być dostarczone na terytorium innego umawiającego się Państwa, | * procedura jest przeznaczona do dokumentów urzędowych. Dokumenty urzędowe są przygotowane przez jedno umawiające się Państwo, i które później mają być dostarczone na terytorium innego umawiającego się Państwa, | ||
*ważnym dokumentem w czynności legalizacji dokumentów jest '''apostille'''. | * ważnym dokumentem w czynności legalizacji dokumentów jest '''apostille'''. | ||
(A. Kwaśniewski 2005, Konwencja znosząca wymóg legalizacji zagranicznych dokumentów urzędowych, s. 1-2) | (A. Kwaśniewski 2005, Konwencja znosząca wymóg legalizacji zagranicznych dokumentów urzędowych, s. 1-2) | ||
==Dokument urzędowy== | ==Dokument urzędowy== | ||
Za dokumenty urzędowe uważa się: | Za dokumenty urzędowe uważa się: | ||
*dokumenty administracyjne, | * dokumenty administracyjne, | ||
*[[akt notarialny|akty notarialne]], | * [[akt notarialny|akty notarialne]], | ||
*dokumenty które pochodzą od organu, urzędnika lub sekretarza sądowego, prokuratora albo urzędnika który dokonuje doręczenia. | * dokumenty które pochodzą od organu, urzędnika lub sekretarza sądowego, prokuratora albo urzędnika który dokonuje doręczenia. | ||
Nie zalicza się do dokumentów urzędowych: | Nie zalicza się do dokumentów urzędowych: | ||
*dokumenty, które są opracowane przez przedstawicieli urzędników konsularnych lub dyplomatycznych, | * dokumenty, które są opracowane przez przedstawicieli urzędników konsularnych lub dyplomatycznych, | ||
*dokumenty, które administracyjnie dotyczą [[odprawa celna|czynności celnej]] lub transakcji handlowych. | * dokumenty, które administracyjnie dotyczą [[odprawa celna|czynności celnej]] lub transakcji handlowych. | ||
(A. Kwaśniewski 2005, Konwencja znosząca wymóg legalizacji zagranicznych dokumentów urzędowych, s.1) | (A. Kwaśniewski 2005, Konwencja znosząca wymóg legalizacji zagranicznych dokumentów urzędowych, s.1) | ||
==Apostille== | ==Apostille== | ||
Apostille ma w celu potwierdzenie prawdziwości podpisu lub pieczęci w dokumencie, w jakim działała osoba. Jest zamieszczona na samym dokumencie albo dodaje się do niego na osobnym arkuszu. Apostille może być wykonana w języku urzędowym państwa, w którym wykonuje się potwierdzenie oryginalności lub również w drugim języku. Tylko sam tytuł apostille musi zachowywać się w języku francuskim. | Apostille ma w celu potwierdzenie prawdziwości podpisu lub pieczęci w dokumencie, w jakim działała osoba. Jest zamieszczona na samym dokumencie albo dodaje się do niego na osobnym arkuszu. Apostille może być wykonana w języku urzędowym państwa, w którym wykonuje się potwierdzenie oryginalności lub również w drugim języku. Tylko sam tytuł apostille musi zachowywać się w języku francuskim. | ||
Linia 83: | Linia 69: | ||
Warunki i wymagania, które musi spełniać [[przedsiębiorca]] w działalności gospodarczej w dziedzinie wytwarzania spirytusu i jego wskazania, wytwarzania i rozlewie wyrobów spirytusowych oraz wytwarzniu wyrobów tytoniowych, innymi słowami to nazywa się [[proces produkcyjny]]. Taki dokument nazywa się [[licencja]] na [[sprzedaż]] alkoholi. | Warunki i wymagania, które musi spełniać [[przedsiębiorca]] w działalności gospodarczej w dziedzinie wytwarzania spirytusu i jego wskazania, wytwarzania i rozlewie wyrobów spirytusowych oraz wytwarzniu wyrobów tytoniowych, innymi słowami to nazywa się [[proces produkcyjny]]. Taki dokument nazywa się [[licencja]] na [[sprzedaż]] alkoholi. | ||
(Kancelaria Sejmu 2001, [[Ustawa]] o wyrobie spirytusu, wyrobie i rozlewie wyrobów spirytusowych oraz wytwarzaniu wyrobów tytoniowych, s. 1) | (Kancelaria Sejmu 2001, [[Ustawa]] o wyrobie spirytusu, wyrobie i rozlewie wyrobów spirytusowych oraz wytwarzaniu wyrobów tytoniowych, s. 1) | ||
==Wymagania do uzyskania licencji== | ==Wymagania do uzyskania licencji== | ||
Wymagania które musi spełniać [[firma]] aby uzyskać zezwolenie(licencje) na sprzedaż lub wytwarzanie wyborów spirytusowych: | Wymagania które musi spełniać [[firma]] aby uzyskać zezwolenie(licencje) na sprzedaż lub wytwarzanie wyborów spirytusowych: | ||
*stan [[zdolność produkcyjna|zdolności produkcyjnej]] urządzeń technicznych dla wytwarzania produktu w porównaniu rocznym, | * stan [[zdolność produkcyjna|zdolności produkcyjnej]] urządzeń technicznych dla wytwarzania produktu w porównaniu rocznym, | ||
*[[informacja]] o stanie przerabianego materiału, | * [[informacja]] o stanie przerabianego materiału, | ||
(Kancelaria Sejmu 2001, Ustawa o wyrobie spirytusu, wyrobie i rozlewie wyrobów spirytusowych oraz wytwarzaniu wyrobów tytoniowych, s. 2) | (Kancelaria Sejmu 2001, Ustawa o wyrobie spirytusu, wyrobie i rozlewie wyrobów spirytusowych oraz wytwarzaniu wyrobów tytoniowych, s. 2) | ||
==Wymagania, które musi spełniać przedsiębiorca, aby uzyskać licencje== | ==Wymagania, które musi spełniać przedsiębiorca, aby uzyskać licencje== | ||
*kreator musi mieć potwierdzony tytuł do obiektów gdzie będzie wykonywać się działalność, której dotyczy wniosek, | * kreator musi mieć potwierdzony tytuł do obiektów gdzie będzie wykonywać się działalność, której dotyczy wniosek, | ||
*zaświadczenie komendanta powiatowego ''Państwowej Służby Pożarnej'', inspektora ochrony środowiska i również inspektora sanitarnego, który będzie świadczyć o tym, że urządzenia techniczne i obiekty budowlane spełniają wszystkie warunki przeciwpożarowe, sanitarne i o ochronie środowiska, | * zaświadczenie komendanta powiatowego ''Państwowej Służby Pożarnej'', inspektora ochrony środowiska i również inspektora sanitarnego, który będzie świadczyć o tym, że urządzenia techniczne i obiekty budowlane spełniają wszystkie warunki przeciwpożarowe, sanitarne i o ochronie środowiska, | ||
*zaświadczenie o niekaralności kreatora lub członków zarządu firmy, | * zaświadczenie o niekaralności kreatora lub członków zarządu firmy, | ||
* zaświadczenie ''Urzędu Skarbowego'' oraz ''[[Zakład Ubezpieczeń Społecznych|Zakładu Ubezpieczeń Społecznych]]'', które świadczy o tym, że kreator nie ma zaległych wpłat w tych instytucjach. | * zaświadczenie ''Urzędu Skarbowego'' oraz ''[[Zakład Ubezpieczeń Społecznych|Zakładu Ubezpieczeń Społecznych]]'', które świadczy o tym, że kreator nie ma zaległych wpłat w tych instytucjach. | ||
==Wymagania, które musi spełniać przedsiębiorca, aby uzyskać licencje== | ==Wymagania, które musi spełniać przedsiębiorca, aby uzyskać licencje== | ||
*kreator musi mieć potwierdzony tytuł do obiektów gdzie będzie wykonywać się działalność, której dotyczy wniosek, | * kreator musi mieć potwierdzony tytuł do obiektów gdzie będzie wykonywać się działalność, której dotyczy wniosek, | ||
*zaświadczenie komendanta powiatowego ''Państwowej Służby Pożarnej'', inspektora ochrony środowiska i również inspektora sanitarnego, który będzie świadczyć o tym, że jest gotowość urządzeń technicznych do udziału w wytwarzaniu wyrobów i obiekty budowlane spełniają wszystkie warunki przeciwpożarowe, sanitarne i o ochronie środowiska, | * zaświadczenie komendanta powiatowego ''Państwowej Służby Pożarnej'', inspektora ochrony środowiska i również inspektora sanitarnego, który będzie świadczyć o tym, że jest gotowość urządzeń technicznych do udziału w wytwarzaniu wyrobów i obiekty budowlane spełniają wszystkie warunki przeciwpożarowe, sanitarne i o ochronie środowiska, | ||
*zaświadczenie o niekaralności kreatora lub członków zarządu firmy, | * zaświadczenie o niekaralności kreatora lub członków zarządu firmy, | ||
* zaświadczenie ''Urzędu Skarbowego oraz'' ''[[Zakład Ubezpieczeń Społecznych|Zakładu Ubezpieczeń Społecznych]]'', które świadczy o tym, że kreator nie ma zaległych wpłat w tych instytucjach. | * zaświadczenie ''Urzędu Skarbowego oraz'' ''[[Zakład Ubezpieczeń Społecznych|Zakładu Ubezpieczeń Społecznych]]'', które świadczy o tym, że kreator nie ma zaległych wpłat w tych instytucjach. | ||
(Kancelaria Sejmu 2001, Ustawa o wyrobie spirytusu, wyrobie i rozlewie wyrobów spirytusowych oraz wytwarzaniu wyrobów tytoniowych, s. 2) | (Kancelaria Sejmu 2001, Ustawa o wyrobie spirytusu, wyrobie i rozlewie wyrobów spirytusowych oraz wytwarzaniu wyrobów tytoniowych, s. 2) | ||
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Znakowanie CE]]}} — {{i5link|a=[[Wzór przemysłowy]]}} — {{i5link|a=[[Deklaracja zgodności]]}} — {{i5link|a=[[Certyfikat europejski]]}} — {{i5link|a=[[Radca prawny]]}} — {{i5link|a=[[Certyfikat]]}} — {{i5link|a=[[Znak towarowy]]}} — {{i5link|a=[[Rzeczoznawca]]}} — {{i5link|a=[[Norma prawna]]}} }} | |||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
<noautolinks> | <noautolinks> | ||
* Boitsov | * Boitsov V. (1975), ''Metrology and scientific progress'', Measurement Techniques, 18(4) | ||
* Egorov | * Egorov V., Shchepotev O. (1976), ''Metrological attestation of measuring devices'', Lesn Prom st | ||
* Grinzaid | * Grinzaid E., Gorokhova V., Nadezhina L., Ashkenazi V., Zolotukhina N., Muromtsev V. (1987), ''Use of a Set of Standard Samples in the Metrological Attestation of Analytical Procedures'', Industrial Laboratory, 53(11) | ||
* | * Kipnis A. (1975), ''Supervision of testing technology'', Measurement Techniques, 18(5) | ||
* | * ''Konwencja znosząca wymóg legalizacji zagranicznych dokumentów urzędowych, sporządzona w Hadze dnia 5 października 1961 r.'' [https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu20051120938 Dz.U. 2005 nr 112 poz. 938] | ||
* ''Ustawa z dnia 11 maja 2001 r. Prawo o miarach.'' [https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20010630636 Dz.U. 2001 nr 63 poz. 636] | |||
* Ustawa z dnia 2 marca | * ''Ustawa z dnia 2 marca 2001 r. o wyrobie alkoholu etylowego oraz wytwarzaniu wyrobów tytoniowych'' [https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20010310353 Dz.U. 2001 nr 31 poz. 353] | ||
</noautolinks> | </noautolinks> | ||
{{a|Andrzej Kogut, Natalia Hurkovska}} | {{a|Andrzej Kogut, Natalia Hurkovska}} | ||
[[en:Attestation services]] | [[en:Attestation services]] | ||
[[Kategoria: | [[Kategoria:Zdolność pomiarowa]] | ||
{{#metamaster:description|Legalizacja urządzeń to proces sprawdzania i poświadczania zgodności narzędzi pomiarowych z przepisami. Cechowanie symbolami legalizacyjnymi. Dowiedz się więcej na naszej stronie.}} | {{#metamaster:description|Legalizacja urządzeń to proces sprawdzania i poświadczania zgodności narzędzi pomiarowych z przepisami. Cechowanie symbolami legalizacyjnymi. Dowiedz się więcej na naszej stronie.}} |
Aktualna wersja na dzień 22:57, 13 sty 2024
Legalizacja urządzeń to:
- zespół czynności obejmujących sprawdzenie, stwierdzenie i poświadczenie dowodem legalizacji, że przyrząd pomiarowy spełnia wymagania,
- czynności wykonywane przez organ państwowej służby metrologii prawnej w celu stwierdzenia i zaświadczenia, że narzędzie pomiarowe spełnia wymagania przepisów legalizacyjnych, składają się ze sprawdzenia i ocechowania narzędzia.
Cecha legalizacyjna, sygnatura umieszczana na narzędziach pomiarowych (wagach, odważnikach, przymiarach i innych) dopuszczająca je do użycia w zgodności z przepisami legalizacyjnymi.
Cechowanie, umieszczanie na narzędziu pomiarowym symboli (cech) legalizacyjnych. Niektóre z tych cech mogą zabezpieczać poszczególne elementy narzędzia przed dokonaniem zmian po legalizacji. Termin cechowania stosowany jest często niepoprawnie dla określania czynności wzorcowania przyrządu.
TL;DR
- Legalizacja urządzeń to proces sprawdzania i stwierdzania, czy przyrząd pomiarowy spełnia wymagania przepisów legalizacyjnych. - Legalizacja obejmuje cechowanie narzędzi symbolami legalizacyjnymi. - Przyrząd pomiarowy to narzędzie służące do dokonywania pomiarów w różnych dziedzinach. - Prawna kontrola metrologiczna to proces zatwierdzania typu i legalizacji przyrządów pomiarowych. - Legalizacja dokumentów to procedura potwierdzania prawdziwości podpisu, rodzaju działalności i tożsamości osoby. - Apostille jest formą potwierdzenia oryginalności podpisu lub pieczęci na dokumencie. - Legalizacja alkoholi to proces uzyskiwania licencji na sprzedaż i wytwarzanie wyrobów spirytusowych. - Przedsiębiorca musi spełnić określone wymagania, aby otrzymać licencję na sprzedaż lub wytwarzanie alkoholi.
Przyrząd pomiarowy
Przyrząd pomiarowy - pojęcie ogólne określające całą gamę narzędzi (urządzeń) służących do dokonywania pomiarów fizycznych, chemicznych, geodezyjnych i in. Przyrządy pomiarowe, które mogą być stosowane:
- w ochronie zdrowia, życia i środowiska,
- w ochronie bezpieczeństwa i porządku publicznego,
- w ochronie praw konsumenta,
- przy pobieraniu opłat, podatków i innych należności budżetowych oraz ustalaniu opustów, kar umownych, wynagrodzeń i odszkodowań, a także przy pobieraniu i ustalaniu podobnych należności i świadczeń,
- przy dokonywaniu kontroli celnej,
- w obrocie podlegają prawnej kontroli metrologicznej
- poddaje się je kalibracji.
Prawna kontrola metrologiczna
Prawna kontrola metrologiczna przyrządów pomiarowych jest wykonywana przez:
- zatwierdzenie typu przyrządu pomiarowego na podstawie badania typu - przed wprowadzeniem typu przyrządu pomiarowego do obrotu lub
- legalizację pierwotną albo legalizację jednostkową - przed wprowadzeniem danego egzemplarza przyrządu pomiarowego do obrotu lub użytkowania, a także
- legalizację ponowną - w stosunku do przyrządów pomiarowych wprowadzonych do obrotu lub użytkowania.
Zakres prawnej kontroli metrologicznej w zależności od rodzaju przyrządu pomiarowego może obejmować:
- zatwierdzenie typu i legalizację pierwotną albo legalizację jednostkową oraz legalizację ponowną,
- zatwierdzenie typu i legalizację pierwotną albo legalizację jednostkową,
- wyłącznie zatwierdzenie typu,
- legalizację pierwotną albo legalizację jednostkową i legalizację ponowną.
Legalizacja jednostkowa jest legalizacją pierwotną przyrządu pomiarowego w wykonaniu jednostkowym, skonstruowanego dla określonego, szczególnego zastosowania.
Legalizacja ponowna urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym - tachografów samochodowych jest wykonywana wyłącznie po naprawie.
W przypadku stwierdzenia na podstawie przeprowadzonego sprawdzenia przyrządu pomiarowego, że przyrząd pomiarowy spełnia wymagania, organ administracji miar lub podmiot upoważniony poświadczają dowodem legalizacji dokonanie legalizacji oraz zabezpieczają, jeżeli jest to niezbędne, określone elementy przyrządu pomiarowego przed dostępem osób nieuprawnionych za pomocą cech zabezpieczających.
Legalizacja jest ważna przez czas określony. Jeżeli przyrząd pomiarowy podlega tylko zatwierdzeniu typu i legalizacji pierwotnej albo legalizacji jednostkowej, legalizacja jest ważna przez czas nieokreślony. Legalizacja traci ważność w przypadku:
- stwierdzenia, że przyrząd pomiarowy przestał spełniać wymagania,
- uszkodzenia przyrządu pomiarowego,
- uszkodzenia albo zniszczenia cechy legalizacji lub cechy zabezpieczającej,
- zmiany miejsca instalacji lub użytkowania przyrządu pomiarowego, w którym legalizacja była wykonana.
Legalizacja dokumentów to: Procedura, poprzez którą przedstawiciel dyplomatyczny lub referent konsularny państwa, w którym dokument ma być przedstawiony, poświadcza prawdziwość podpisu, rodzaj wykonywanej działalności przez osobę podpisująca dokument oraz w razie potrzeby tożsamość pieczęci.
- procedura jest przeznaczona do dokumentów urzędowych. Dokumenty urzędowe są przygotowane przez jedno umawiające się Państwo, i które później mają być dostarczone na terytorium innego umawiającego się Państwa,
- ważnym dokumentem w czynności legalizacji dokumentów jest apostille.
(A. Kwaśniewski 2005, Konwencja znosząca wymóg legalizacji zagranicznych dokumentów urzędowych, s. 1-2)
Dokument urzędowy
Za dokumenty urzędowe uważa się:
- dokumenty administracyjne,
- akty notarialne,
- dokumenty które pochodzą od organu, urzędnika lub sekretarza sądowego, prokuratora albo urzędnika który dokonuje doręczenia.
Nie zalicza się do dokumentów urzędowych:
- dokumenty, które są opracowane przez przedstawicieli urzędników konsularnych lub dyplomatycznych,
- dokumenty, które administracyjnie dotyczą czynności celnej lub transakcji handlowych.
(A. Kwaśniewski 2005, Konwencja znosząca wymóg legalizacji zagranicznych dokumentów urzędowych, s.1)
Apostille
Apostille ma w celu potwierdzenie prawdziwości podpisu lub pieczęci w dokumencie, w jakim działała osoba. Jest zamieszczona na samym dokumencie albo dodaje się do niego na osobnym arkuszu. Apostille może być wykonana w języku urzędowym państwa, w którym wykonuje się potwierdzenie oryginalności lub również w drugim języku. Tylko sam tytuł apostille musi zachowywać się w języku francuskim. Po poprawnym uzupełnieniu papieru, apostille świadczy prawdziwość podpisu, pieczęci i charakter działalności osoby, która podpisała dokument. (A. Kwaśniewski 2005, Konwencja znosząca wymóg legalizacji zagranicznych dokumentów urzędowych, s.2)
Legalizacja alkoholi to: Warunki i wymagania, które musi spełniać przedsiębiorca w działalności gospodarczej w dziedzinie wytwarzania spirytusu i jego wskazania, wytwarzania i rozlewie wyrobów spirytusowych oraz wytwarzniu wyrobów tytoniowych, innymi słowami to nazywa się proces produkcyjny. Taki dokument nazywa się licencja na sprzedaż alkoholi. (Kancelaria Sejmu 2001, Ustawa o wyrobie spirytusu, wyrobie i rozlewie wyrobów spirytusowych oraz wytwarzaniu wyrobów tytoniowych, s. 1)
Wymagania do uzyskania licencji
Wymagania które musi spełniać firma aby uzyskać zezwolenie(licencje) na sprzedaż lub wytwarzanie wyborów spirytusowych:
- stan zdolności produkcyjnej urządzeń technicznych dla wytwarzania produktu w porównaniu rocznym,
- informacja o stanie przerabianego materiału,
(Kancelaria Sejmu 2001, Ustawa o wyrobie spirytusu, wyrobie i rozlewie wyrobów spirytusowych oraz wytwarzaniu wyrobów tytoniowych, s. 2)
Wymagania, które musi spełniać przedsiębiorca, aby uzyskać licencje
- kreator musi mieć potwierdzony tytuł do obiektów gdzie będzie wykonywać się działalność, której dotyczy wniosek,
- zaświadczenie komendanta powiatowego Państwowej Służby Pożarnej, inspektora ochrony środowiska i również inspektora sanitarnego, który będzie świadczyć o tym, że urządzenia techniczne i obiekty budowlane spełniają wszystkie warunki przeciwpożarowe, sanitarne i o ochronie środowiska,
- zaświadczenie o niekaralności kreatora lub członków zarządu firmy,
- zaświadczenie Urzędu Skarbowego oraz Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, które świadczy o tym, że kreator nie ma zaległych wpłat w tych instytucjach.
Wymagania, które musi spełniać przedsiębiorca, aby uzyskać licencje
- kreator musi mieć potwierdzony tytuł do obiektów gdzie będzie wykonywać się działalność, której dotyczy wniosek,
- zaświadczenie komendanta powiatowego Państwowej Służby Pożarnej, inspektora ochrony środowiska i również inspektora sanitarnego, który będzie świadczyć o tym, że jest gotowość urządzeń technicznych do udziału w wytwarzaniu wyrobów i obiekty budowlane spełniają wszystkie warunki przeciwpożarowe, sanitarne i o ochronie środowiska,
- zaświadczenie o niekaralności kreatora lub członków zarządu firmy,
- zaświadczenie Urzędu Skarbowego oraz Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, które świadczy o tym, że kreator nie ma zaległych wpłat w tych instytucjach.
(Kancelaria Sejmu 2001, Ustawa o wyrobie spirytusu, wyrobie i rozlewie wyrobów spirytusowych oraz wytwarzaniu wyrobów tytoniowych, s. 2)
Legalizacja — artykuły polecane |
Znakowanie CE — Wzór przemysłowy — Deklaracja zgodności — Certyfikat europejski — Radca prawny — Certyfikat — Znak towarowy — Rzeczoznawca — Norma prawna |
Bibliografia
- Boitsov V. (1975), Metrology and scientific progress, Measurement Techniques, 18(4)
- Egorov V., Shchepotev O. (1976), Metrological attestation of measuring devices, Lesn Prom st
- Grinzaid E., Gorokhova V., Nadezhina L., Ashkenazi V., Zolotukhina N., Muromtsev V. (1987), Use of a Set of Standard Samples in the Metrological Attestation of Analytical Procedures, Industrial Laboratory, 53(11)
- Kipnis A. (1975), Supervision of testing technology, Measurement Techniques, 18(5)
- Konwencja znosząca wymóg legalizacji zagranicznych dokumentów urzędowych, sporządzona w Hadze dnia 5 października 1961 r. Dz.U. 2005 nr 112 poz. 938
- Ustawa z dnia 11 maja 2001 r. Prawo o miarach. Dz.U. 2001 nr 63 poz. 636
- Ustawa z dnia 2 marca 2001 r. o wyrobie alkoholu etylowego oraz wytwarzaniu wyrobów tytoniowych Dz.U. 2001 nr 31 poz. 353
Autor: Andrzej Kogut, Natalia Hurkovska