Spedytor: Różnice pomiędzy wersjami
m (Dodanie TL;DR) |
mNie podano opisu zmian |
||
(Nie pokazano 16 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
'''Spedytor''' (ang. ''forwarder'') - jest to [[osoba fizyczna]] lub prawna, która zawodowo, za odpowiednie [[wynagrodzenie]] zajmuje się przemieszczaniem [[towar]]ów oraz czynnościami z tym związanymi (przeładunek, przewóz, składowanie, [[pakowanie]], [[ubezpieczenie]], [[dystrybucja]] i inne). Spedytor jako [[pośrednik]] transportowy oddaje i/lub odbiera towar od przewoźnika. Spedytor jest rzecznikiem interesu ładunku, nie zaś żadnej ze stron. Jego zadaniem jest minimalizacja całkowitych [[koszt]]ów związanych z procesem spedycyjnym. | '''Spedytor''' (ang. ''forwarder'') - jest to [[osoba fizyczna]] lub prawna, która zawodowo, za odpowiednie [[wynagrodzenie]] zajmuje się przemieszczaniem [[towar]]ów oraz czynnościami z tym związanymi (przeładunek, przewóz, składowanie, [[pakowanie]], [[ubezpieczenie]], [[dystrybucja]] i inne). Spedytor jako [[pośrednik]] transportowy oddaje i/lub odbiera towar od przewoźnika. Spedytor jest rzecznikiem interesu ładunku, nie zaś żadnej ze stron. Jego zadaniem jest minimalizacja całkowitych [[koszt]]ów związanych z procesem spedycyjnym. | ||
Linia 23: | Linia 7: | ||
Spedytor może także sprawować funkcję agenta ubezpieczeniowego, proponując [[klient]]om dodatkową ochronę ubezpieczeniową procesów logistycznych. Istnieje taka możliwość dzięki współpracy operatorów z instytucjami ubezpieczeniowymi. | Spedytor może także sprawować funkcję agenta ubezpieczeniowego, proponując [[klient]]om dodatkową ochronę ubezpieczeniową procesów logistycznych. Istnieje taka możliwość dzięki współpracy operatorów z instytucjami ubezpieczeniowymi. | ||
Spedytor jest zobowiązany do ubezpieczenia przewożonego towaru, jedynie na podstawie pisemnego polecenia, w którym określona jest [[wartość]] przesyłki oraz rodzaje ryzyk, na które towar ma zostać ubezpieczony. Spedytor ponosi [[odpowiedzialność]] za szkody wynikłe z uszkodzenia przesyłki, utraty, czyli zaginięcia przesyłki, ubytku, czyli częściowego zaginięcia przesyłki oraz zwłoki w wykonaniu. | Spedytor jest zobowiązany do ubezpieczenia przewożonego towaru, jedynie na podstawie pisemnego polecenia, w którym określona jest [[wartość]] przesyłki oraz rodzaje ryzyk, na które towar ma zostać ubezpieczony. Spedytor ponosi [[odpowiedzialność]] za szkody wynikłe z uszkodzenia przesyłki, utraty, czyli zaginięcia przesyłki, ubytku, czyli częściowego zaginięcia przesyłki oraz zwłoki w wykonaniu. | ||
Spedytor ma również [[obowiązek]] udzielenia porad swojemu zleceniodawcy, wedle swojej najlepszej woli. W przypadku nieudzielenia informacji, opóźnienia lub też udzielenia informacji błędnej spedytor może zostać pociągnięty do odpowiedzialności. | Spedytor ma również [[obowiązek]] udzielenia porad swojemu zleceniodawcy, wedle swojej najlepszej woli. W przypadku nieudzielenia informacji, opóźnienia lub też udzielenia informacji błędnej spedytor może zostać pociągnięty do odpowiedzialności. | ||
==TL;DR== | ==TL;DR== | ||
Spedytor to osoba lub firma odpowiedzialna za przemieszczanie towarów i związane z tym czynności. Działa jako pośrednik między klientem a przewoźnikiem, minimalizując koszty spedycji. Spedytor może również pełnić funkcję agenta ubezpieczeniowego. Ma obowiązek ubezpieczenia towaru i udzielania porad klientom. Spedytor wykonuje różne funkcje, takie jak doradcza, dokumentacyjna, organizacyjna, wykonawcza i bankowa. Klasyfikuje się go również ze względu na specjalizację w transporcie drogowym, kolejowym, morskim, lotniczym i innych. Pełni także funkcje koordynacyjne, takie jak technolog przemieszczania towarów i składowania, operator środków transportowych, logistyk i makler. Może również pełnić rolę doradcy finansowego. | Spedytor to osoba lub firma odpowiedzialna za przemieszczanie towarów i związane z tym czynności. Działa jako pośrednik między klientem a przewoźnikiem, minimalizując koszty spedycji. Spedytor może również pełnić funkcję agenta ubezpieczeniowego. Ma obowiązek ubezpieczenia towaru i udzielania porad klientom. Spedytor wykonuje różne funkcje, takie jak doradcza, dokumentacyjna, organizacyjna, wykonawcza i bankowa. Klasyfikuje się go również ze względu na specjalizację w transporcie drogowym, kolejowym, morskim, lotniczym i innych. Pełni także funkcje koordynacyjne, takie jak technolog przemieszczania towarów i składowania, operator środków transportowych, logistyk i makler. Może również pełnić rolę doradcy finansowego. | ||
<google>n</google> | |||
==Transportowe funkcje spedytora== | ==Transportowe funkcje spedytora== | ||
Linia 40: | Linia 24: | ||
==Klasyfikacja spedytorów== | ==Klasyfikacja spedytorów== | ||
Ze względu na wyspecjalizowanie wyróżnia się spedytorów: | Ze względu na wyspecjalizowanie wyróżnia się spedytorów: | ||
:* samochodowych, są to firmy oferujące swoje usługi spedycji drogowej poprzez bezpośrednie umowy z przewoźnikami drogowymi, | :* samochodowych, są to firmy oferujące swoje usługi spedycji drogowej poprzez bezpośrednie umowy z przewoźnikami drogowymi, | ||
:* kolejowych, są to firmy oferujące swoje usługi spedycji kolejowej poprzez bezpośrednie umowy z przewoźnikami kolejowymi, | :* kolejowych, są to firmy oferujące swoje usługi spedycji kolejowej poprzez bezpośrednie umowy z przewoźnikami kolejowymi, | ||
Linia 46: | Linia 30: | ||
:* lotniczych, są to firmy oferujące swoje usługi spedycji lotniczej poprzez bezpośrednie umowy z przewoźnikami lotniczymi | :* lotniczych, są to firmy oferujące swoje usługi spedycji lotniczej poprzez bezpośrednie umowy z przewoźnikami lotniczymi | ||
:* rzecznych, | :* rzecznych, | ||
:* wysyłkowych, | :* wysyłkowych, | ||
:* fobowych, | :* fobowych, | ||
:* borderowych, | :* borderowych, | ||
:* celnych, posiadających [[uprawnienia]] do zgłaszania ładunków do odprawy celnej, | :* celnych, posiadających [[uprawnienia]] do zgłaszania ładunków do odprawy celnej, | ||
:* przeładunkowych, zajmujących się przeładunkiem. | :* przeładunkowych, zajmujących się przeładunkiem. | ||
==Koordynacyjne funkcje spedytora== | ==Koordynacyjne funkcje spedytora== | ||
*'''Spedytor-technolog przemieszczania ładunków i ich składowania''' uzgadnia i omawia z producentami wyrobów, załadowcami, przewoźnikami i kupcami formy [[opakowania]] [[towarów]], możliwości wykorzystania w stosunku do ich urządzeń ładunkowych oraz środków przewozowych. Standardowymi zadaniami tych spedytorów jest organizacja przewozów kontenerowych, ładunków ciężkich i ponadgabarytowych, ładunków niebezpiecznych oraz organizacja usług czasowego magazynowania ładunków; | * '''Spedytor-technolog przemieszczania ładunków i ich składowania''' uzgadnia i omawia z producentami wyrobów, załadowcami, przewoźnikami i kupcami formy [[opakowania]] [[towarów]], możliwości wykorzystania w stosunku do ich urządzeń ładunkowych oraz środków przewozowych. Standardowymi zadaniami tych spedytorów jest organizacja przewozów kontenerowych, ładunków ciężkich i ponadgabarytowych, ładunków niebezpiecznych oraz organizacja usług czasowego magazynowania ładunków; | ||
*'''Spedytor-operator środków i urządzeń transportowych''' decyduje o dyspozycji i alokacji środków przewozowych i urządzeń ładunkowych, niezależnie od tego, czy jest czy nie jest dysponentem masy ładunkowej przez nie obsługiwanych. Szczególne znaczenie wobec wykonywania przez spedytora typowych zadań, ma [[funkcja]] operatora środków i urządzeń transportowych. Do tych zadań zaliczamy: | * '''Spedytor-operator środków i urządzeń transportowych''' decyduje o dyspozycji i alokacji środków przewozowych i urządzeń ładunkowych, niezależnie od tego, czy jest czy nie jest dysponentem masy ładunkowej przez nie obsługiwanych. Szczególne znaczenie wobec wykonywania przez spedytora typowych zadań, ma [[funkcja]] operatora środków i urządzeń transportowych. Do tych zadań zaliczamy: | ||
:*organizacja usług magazynowania; | :* organizacja usług magazynowania; | ||
:*organizacja wykonawstwa usług ładunkowych i przeładunkowych; | :* organizacja wykonawstwa usług ładunkowych i przeładunkowych; | ||
:*organizacja całopojazdowych przewozów samochodowych; | :* organizacja całopojazdowych przewozów samochodowych; | ||
:*organizacja obsługi transportowej, przede wszystkim na styku transportu kolejowego z transportem samochodowym; | :* organizacja obsługi transportowej, przede wszystkim na styku transportu kolejowego z transportem samochodowym; | ||
:*organizacja kompleksowych systemów wykorzystania powrotnych przebiegów taboru samochodowego. | :* organizacja kompleksowych systemów wykorzystania powrotnych przebiegów taboru samochodowego. | ||
*'''Spedytor-logistyk''' swoją funkcję może wykonywać wobec wyzwań, związanych z praktyką budowy całościowych koncepcji zarządzania łańcuchami dostaw typu: | * '''Spedytor-logistyk''' swoją funkcję może wykonywać wobec wyzwań, związanych z praktyką budowy całościowych koncepcji zarządzania łańcuchami dostaw typu: | ||
:*produkcyjnego i dystrybucyjnego; | :* produkcyjnego i dystrybucyjnego; | ||
:*zaopatrzeniowego; | :* zaopatrzeniowego; | ||
:*zagospodarowania materiałów wtórnych, odpadów, zwrotów surowców i | :* zagospodarowania materiałów wtórnych, odpadów, zwrotów surowców i wyrobów gotowych. | ||
*'''Spedytor-[[makler]]''' posiada swoje gospodarcze uzasadnienie względem stykania się obu profesji na rynkach ubezpieczeniowych, rynkach towarowych i rynkach frachtowych. Dla gestorów znaczącej masy ładunkowej spedytor jest wyjątkowo istotnym źródłem informacji na temat zasad asekuracji wartości ładunków, możliwości ich rynkowego upłynnienia czy wydajnego i bezpiecznego włączenia w międzynarodowy [[obrót]] handlowy. Spedytor może pełnić zadania maklerskie, głównie w stosunku do wykonywania tradycyjnych zadań organizatorskich w transporcie, takich jak: | * '''Spedytor-[[makler]]''' posiada swoje gospodarcze uzasadnienie względem stykania się obu profesji na rynkach ubezpieczeniowych, rynkach towarowych i rynkach frachtowych. Dla gestorów znaczącej masy ładunkowej spedytor jest wyjątkowo istotnym źródłem informacji na temat zasad asekuracji wartości ładunków, możliwości ich rynkowego upłynnienia czy wydajnego i bezpiecznego włączenia w międzynarodowy [[obrót]] handlowy. Spedytor może pełnić zadania maklerskie, głównie w stosunku do wykonywania tradycyjnych zadań organizatorskich w transporcie, takich jak: | ||
:*organizacja i wykonanie czynności sortowniczych i przeładunkowych; | :* organizacja i wykonanie czynności sortowniczych i przeładunkowych; | ||
:*organizacja przewozów i przesyłek zwykłych bądź ekspresowych; | :* organizacja przewozów i przesyłek zwykłych bądź ekspresowych; | ||
:*organizacja wykonawstwa usług składowania ładunków. | :* organizacja wykonawstwa usług składowania ładunków. | ||
*'''Spedytor-[[doradca]] finansowy''' występuje w sytuacji kiedy zleca się organizatorowi przemieszczenie ładunków i podjęcie [[należności]] za dostarczone przesyłki lub [[sprzedaż]] przesyłki. W wyniku tych działań, w gestii spedytora czasowo mogą pozostawać środki finansowe zleceniodawcy, które stanowić będą [[zasób]] kapitałowy, późniejsze jego zagospodarowanie zależne jest od uzgodnień między spedytorem a jego klientem. Spedytor również może zostać upoważniony do najoptymalniejszego ulokowania wolnych środków finansowych na rynku kapitałowym. Wymaga to od niego odpowiedniej orientacji w zakresie usług bankowych, struktur rynków kapitałowych, czy rynków papierów wartościowych. | * '''Spedytor-[[doradca]] finansowy''' występuje w sytuacji kiedy zleca się organizatorowi przemieszczenie ładunków i podjęcie [[należności]] za dostarczone przesyłki lub [[sprzedaż]] przesyłki. W wyniku tych działań, w gestii spedytora czasowo mogą pozostawać środki finansowe zleceniodawcy, które stanowić będą [[zasób]] kapitałowy, późniejsze jego zagospodarowanie zależne jest od uzgodnień między spedytorem a jego klientem. Spedytor również może zostać upoważniony do najoptymalniejszego ulokowania wolnych środków finansowych na rynku kapitałowym. Wymaga to od niego odpowiedniej orientacji w zakresie usług bankowych, struktur rynków kapitałowych, czy rynków papierów wartościowych. | ||
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Konsygnatariusz]]}} — {{i5link|a=[[Dokumentacja przewozowa]]}} — {{i5link|a=[[Transport multimodalny]]}} — {{i5link|a=[[Operator logistyczny]]}} — {{i5link|a=[[Przewoźnik]]}} — {{i5link|a=[[Loco]]}} — {{i5link|a=[[Kanał dystrybucji]]}} — {{i5link|a=[[Dystrybutor]]}} — {{i5link|a=[[FCA]]}} }} | |||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
* '' | <noautolinks> | ||
* '' | * Dowigałło Z. (2004), ''Nowy słownik ekonomiczny przedsiębiorcy'', Wydawnictwo ZNICZ, Szczecin | ||
* | * Dowigałło Z. (2004), ''Nowy słownik ekonomiczny przedsiębiorcy'', Wydawnictwo ZNICZ, Szczecin | ||
* Kos B. (red.) (2003), ''Nowoczesne produkty na rynku usług'', Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice | |||
* | * Krasucki Z. (1997), ''Transport i spedycja w handlu zagranicznym'', Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk | ||
* Książkiewicz D. (2003), ''[https://www.logistyka.net.pl/images/articles/5368/L2003-2s24.pdf Rola spedytora w nowoczesnych przedsiębiorstwach logistycznych]'', Logistyka nr 2 | |||
* Książkiewicz D. (2003), ''[ | * Rymarczyk J. (red.) (2017), ''Handel zagraniczny. Organizacja i technika'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa | ||
* Sikorski P | * Sikorski P., Zembrzycki T. (2006), ''Spedycja w praktyce'', Polskie Wydawnictwo Transportowe, Warszawa | ||
* Stępień B. (red.) (2016), ''Handel zagraniczny. Poradnik dla praktyków'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa | |||
* | * Wyższa Szkoła Cła i Logistyki (2008), ''Logistyczny wymiar spedycji międzynarodowej'', Wydawnictwo Wyższej Szkoły Cła i Logistyki, Warszawa | ||
</noautolinks> | |||
{{a|Dorota Rajda, Marcin Błądek}} | {{a|Dorota Rajda, Marcin Błądek}} | ||
[[Kategoria:Spedycja]] | |||
[[en:Forwarder]] | |||
{{#metamaster:description|Spedytor - osoba lub firma zajmująca się transportem towarów. Minimalizuje koszty spedycji, oferuje ubezpieczenie i porady logistyczne. Ponosi odpowiedzialność za szkody w transporcie.}} | |||
Aktualna wersja na dzień 07:57, 19 sty 2024
Spedytor (ang. forwarder) - jest to osoba fizyczna lub prawna, która zawodowo, za odpowiednie wynagrodzenie zajmuje się przemieszczaniem towarów oraz czynnościami z tym związanymi (przeładunek, przewóz, składowanie, pakowanie, ubezpieczenie, dystrybucja i inne). Spedytor jako pośrednik transportowy oddaje i/lub odbiera towar od przewoźnika. Spedytor jest rzecznikiem interesu ładunku, nie zaś żadnej ze stron. Jego zadaniem jest minimalizacja całkowitych kosztów związanych z procesem spedycyjnym.
Spedytor jest pośrednikiem między klientem a przewoźnikiem. Nieustannie wpływa na optymalizowanie usługi transportu i powoduje, że usługa ta staje się zdecydowanie łatwiej dostępna.
Spedytor, jako pośrednik transportowy, działa we własnym imieniu, ale na rachunek zleceniodawcy. Istnieją dwa wyjątki od tej zasady: (a) tzw. spedycja własna - spedytor działa we własnym imieniu i na własny rachunek; (b) w krajach anglosaskich spedytor ma status agenta, co oznacza, iż działa zarówno w imieniu, jak i na rachunek zleceniodawcy.
Spedytor może także sprawować funkcję agenta ubezpieczeniowego, proponując klientom dodatkową ochronę ubezpieczeniową procesów logistycznych. Istnieje taka możliwość dzięki współpracy operatorów z instytucjami ubezpieczeniowymi.
Spedytor jest zobowiązany do ubezpieczenia przewożonego towaru, jedynie na podstawie pisemnego polecenia, w którym określona jest wartość przesyłki oraz rodzaje ryzyk, na które towar ma zostać ubezpieczony. Spedytor ponosi odpowiedzialność za szkody wynikłe z uszkodzenia przesyłki, utraty, czyli zaginięcia przesyłki, ubytku, czyli częściowego zaginięcia przesyłki oraz zwłoki w wykonaniu.
Spedytor ma również obowiązek udzielenia porad swojemu zleceniodawcy, wedle swojej najlepszej woli. W przypadku nieudzielenia informacji, opóźnienia lub też udzielenia informacji błędnej spedytor może zostać pociągnięty do odpowiedzialności.
TL;DR
Spedytor to osoba lub firma odpowiedzialna za przemieszczanie towarów i związane z tym czynności. Działa jako pośrednik między klientem a przewoźnikiem, minimalizując koszty spedycji. Spedytor może również pełnić funkcję agenta ubezpieczeniowego. Ma obowiązek ubezpieczenia towaru i udzielania porad klientom. Spedytor wykonuje różne funkcje, takie jak doradcza, dokumentacyjna, organizacyjna, wykonawcza i bankowa. Klasyfikuje się go również ze względu na specjalizację w transporcie drogowym, kolejowym, morskim, lotniczym i innych. Pełni także funkcje koordynacyjne, takie jak technolog przemieszczania towarów i składowania, operator środków transportowych, logistyk i makler. Może również pełnić rolę doradcy finansowego.
Transportowe funkcje spedytora
- doradcza - polegająca na współpracy spedytora ze stronami jeszcze przed zawarciem kontraktu handlowego,
- dokumentacyjna - spedytor zajmuje się sporządzeniem i skompletowaniem dokumentów niezbędnych przy realizacji kontraktu,
- organizacyjna - ma miejsce wówczas, gdy spedytor nie wykonuje czynności przewozowych samodzielnie, a zleca jedynie ich wykonawstwo (tzw. spedycja czysta), obecnie rzadko spotykana,
- wykonawcza - kiedy spedytor bezpośrednio wykonuje fizycznie czynności związane z przemieszczaniem ładunków,
- bankowa - spedytor działając na rachunek zleceniodawcy, w jego imieniu rozlicza koszty operacji spedycyjnych.
Klasyfikacja spedytorów
Ze względu na wyspecjalizowanie wyróżnia się spedytorów:
- samochodowych, są to firmy oferujące swoje usługi spedycji drogowej poprzez bezpośrednie umowy z przewoźnikami drogowymi,
- kolejowych, są to firmy oferujące swoje usługi spedycji kolejowej poprzez bezpośrednie umowy z przewoźnikami kolejowymi,
- morskich, są to firmy oferujące swoje usługi spedycji morskiej poprzez bezpośrednie umowy z przewoźnikami morskimi oraz portami morskimi,
- lotniczych, są to firmy oferujące swoje usługi spedycji lotniczej poprzez bezpośrednie umowy z przewoźnikami lotniczymi
- rzecznych,
- wysyłkowych,
- fobowych,
- borderowych,
- celnych, posiadających uprawnienia do zgłaszania ładunków do odprawy celnej,
- przeładunkowych, zajmujących się przeładunkiem.
Koordynacyjne funkcje spedytora
- Spedytor-technolog przemieszczania ładunków i ich składowania uzgadnia i omawia z producentami wyrobów, załadowcami, przewoźnikami i kupcami formy opakowania towarów, możliwości wykorzystania w stosunku do ich urządzeń ładunkowych oraz środków przewozowych. Standardowymi zadaniami tych spedytorów jest organizacja przewozów kontenerowych, ładunków ciężkich i ponadgabarytowych, ładunków niebezpiecznych oraz organizacja usług czasowego magazynowania ładunków;
- Spedytor-operator środków i urządzeń transportowych decyduje o dyspozycji i alokacji środków przewozowych i urządzeń ładunkowych, niezależnie od tego, czy jest czy nie jest dysponentem masy ładunkowej przez nie obsługiwanych. Szczególne znaczenie wobec wykonywania przez spedytora typowych zadań, ma funkcja operatora środków i urządzeń transportowych. Do tych zadań zaliczamy:
- organizacja usług magazynowania;
- organizacja wykonawstwa usług ładunkowych i przeładunkowych;
- organizacja całopojazdowych przewozów samochodowych;
- organizacja obsługi transportowej, przede wszystkim na styku transportu kolejowego z transportem samochodowym;
- organizacja kompleksowych systemów wykorzystania powrotnych przebiegów taboru samochodowego.
- Spedytor-logistyk swoją funkcję może wykonywać wobec wyzwań, związanych z praktyką budowy całościowych koncepcji zarządzania łańcuchami dostaw typu:
- produkcyjnego i dystrybucyjnego;
- zaopatrzeniowego;
- zagospodarowania materiałów wtórnych, odpadów, zwrotów surowców i wyrobów gotowych.
- Spedytor-makler posiada swoje gospodarcze uzasadnienie względem stykania się obu profesji na rynkach ubezpieczeniowych, rynkach towarowych i rynkach frachtowych. Dla gestorów znaczącej masy ładunkowej spedytor jest wyjątkowo istotnym źródłem informacji na temat zasad asekuracji wartości ładunków, możliwości ich rynkowego upłynnienia czy wydajnego i bezpiecznego włączenia w międzynarodowy obrót handlowy. Spedytor może pełnić zadania maklerskie, głównie w stosunku do wykonywania tradycyjnych zadań organizatorskich w transporcie, takich jak:
- organizacja i wykonanie czynności sortowniczych i przeładunkowych;
- organizacja przewozów i przesyłek zwykłych bądź ekspresowych;
- organizacja wykonawstwa usług składowania ładunków.
- Spedytor-doradca finansowy występuje w sytuacji kiedy zleca się organizatorowi przemieszczenie ładunków i podjęcie należności za dostarczone przesyłki lub sprzedaż przesyłki. W wyniku tych działań, w gestii spedytora czasowo mogą pozostawać środki finansowe zleceniodawcy, które stanowić będą zasób kapitałowy, późniejsze jego zagospodarowanie zależne jest od uzgodnień między spedytorem a jego klientem. Spedytor również może zostać upoważniony do najoptymalniejszego ulokowania wolnych środków finansowych na rynku kapitałowym. Wymaga to od niego odpowiedniej orientacji w zakresie usług bankowych, struktur rynków kapitałowych, czy rynków papierów wartościowych.
Spedytor — artykuły polecane |
Konsygnatariusz — Dokumentacja przewozowa — Transport multimodalny — Operator logistyczny — Przewoźnik — Loco — Kanał dystrybucji — Dystrybutor — FCA |
Bibliografia
- Dowigałło Z. (2004), Nowy słownik ekonomiczny przedsiębiorcy, Wydawnictwo ZNICZ, Szczecin
- Dowigałło Z. (2004), Nowy słownik ekonomiczny przedsiębiorcy, Wydawnictwo ZNICZ, Szczecin
- Kos B. (red.) (2003), Nowoczesne produkty na rynku usług, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice
- Krasucki Z. (1997), Transport i spedycja w handlu zagranicznym, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk
- Książkiewicz D. (2003), Rola spedytora w nowoczesnych przedsiębiorstwach logistycznych, Logistyka nr 2
- Rymarczyk J. (red.) (2017), Handel zagraniczny. Organizacja i technika, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
- Sikorski P., Zembrzycki T. (2006), Spedycja w praktyce, Polskie Wydawnictwo Transportowe, Warszawa
- Stępień B. (red.) (2016), Handel zagraniczny. Poradnik dla praktyków, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
- Wyższa Szkoła Cła i Logistyki (2008), Logistyczny wymiar spedycji międzynarodowej, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Cła i Logistyki, Warszawa
Autor: Dorota Rajda, Marcin Błądek