Komunikacja werbalna: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Dodanie TL;DR)
m (cleanup bibliografii i rotten links)
 
(Nie pokazano 11 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
|list1=
<ul>
<li>[[Komunikacja werbalna i niewerbalna]]</li>
<li>[[Komunikacja]]</li>
<li>[[Komunikacja społeczna]]</li>
<li>[[Komunikacja interpersonalna]]</li>
<li>[[Komunikacja niewerbalna]]</li>
<li>[[Komunikacja z interesariuszami]]</li>
<li>[[Notatka służbowa]]</li>
<li>[[Projektowanie graficzne]]</li>
<li>[[Komunikowanie interpersonalne]]</li>
</ul>
}}
|list1=<ul>
|list1=<ul>
<li>[[Istota komunikowania]]
<li>[[Istota komunikowania]]
Linia 28: Linia 12:
</ul>
</ul>
}}
}}
'''Komunikacja werbalna''' - [[komunikacja]] interpersonalna, której środkiem jest język mówiony; komunikacji werbalnej najczęściej towarzyszy komunikacja niewerbalna. Komunikacje można zdefiniować jako proces wymiany znaczeń między ludźmi za pośrednictwem wspólnego zestawu symboli (np. języka) lub przekazywania emocji.  
'''Komunikacja werbalna''' - [[komunikacja]] interpersonalna, której środkiem jest język mówiony; komunikacji werbalnej najczęściej towarzyszy komunikacja niewerbalna. Komunikacje można zdefiniować jako proces wymiany znaczeń między ludźmi za pośrednictwem wspólnego zestawu symboli (np. języka) lub przekazywania emocji.


"Definiowanie '''komunikacji jako procesu''' służącego do transmisji lub przekazywania informacji, wiedzy, idei, uczuć czy emocji związane jest z modelem, który w literaturze przedmiotu nazywa się modelem transmisyjnym (inaczej nazywanym  
"Definiowanie '''komunikacji jako procesu''' służącego do transmisji lub przekazywania informacji, wiedzy, idei, uczuć czy emocji związane jest z modelem, który w literaturze przedmiotu nazywa się modelem transmisyjnym (inaczej nazywanym
telegraficznym, hydraulicznym lub szkołą [[proces|procesu]] komunikacyjnego). Natomiast ujmowanie komunikacji jako praktyki społecznej, która służy przede wszystkim tworzeniu związków i więzi społecznych w ramach interakcji społecznych oraz polega na społecznym tworzeniu znaczeń, związane jest z modelem konstytutywnym (rytualnym lub orkiestralnym)". [Kulczycki E. 2012 ]
telegraficznym, hydraulicznym lub szkołą [[proces|procesu]] komunikacyjnego). Natomiast ujmowanie komunikacji jako praktyki społecznej, która służy przede wszystkim tworzeniu związków i więzi społecznych w ramach interakcji społecznych oraz polega na społecznym tworzeniu znaczeń, związane jest z modelem konstytutywnym (rytualnym lub orkiestralnym)". [Kulczycki E. 2012 ]
<google>t</google>


==TL;DR==
==TL;DR==
Komunikacja werbalna to proces wymiany znaczeń między ludźmi za pomocą języka mówionego. Komunikacja niewerbalna, takie jak gesty i wyraz twarzy, często towarzyszy komunikacji werbalnej. Komunikacja może mieć różne funkcje, takie jak informacyjna, ekspresywna i fatyczna. Ważne czynniki w procesie komunikacji to akcentowanie, płynność wypowiedzi i parafrazowanie. Komunikacja pisemna obejmuje notatki, maile i inne formy przekazywania słów w formie pisemnej. Internet i intranet są powszechnymi narzędziami komunikacji. Komunikacja marketingowa na rynkach zagranicznych może napotkać trudności związane z brakiem kontaktów bezpośrednich, barierami językowymi i ograniczeniami budżetowymi.
Komunikacja werbalna to proces wymiany znaczeń między ludźmi za pomocą języka mówionego. Komunikacja niewerbalna, takie jak gesty i wyraz twarzy, często towarzyszy komunikacji werbalnej. Komunikacja może mieć różne funkcje, takie jak informacyjna, ekspresywna i fatyczna. Ważne czynniki w procesie komunikacji to akcentowanie, płynność wypowiedzi i parafrazowanie. Komunikacja pisemna obejmuje notatki, maile i inne formy przekazywania słów w formie pisemnej. Internet i intranet są powszechnymi narzędziami komunikacji. Komunikacja marketingowa na rynkach zagranicznych może napotkać trudności związane z brakiem kontaktów bezpośrednich, barierami językowymi i ograniczeniami budżetowymi.
<google>n</google>


==Funkcje komunikatu==
==Funkcje komunikatu==
# '''[[Funkcja]] referencyjna''' (informacyjna)- komunikat o charakterze informacyjnym
# '''[[Funkcja]] referencyjna''' (informacyjna) - komunikat o charakterze informacyjnym
# '''Funkcja ekspresywna'''-zawiera [[informacje]] o emocjach nadawcy
# '''Funkcja ekspresywna'''-zawiera [[informacje]] o emocjach nadawcy
# '''Funkcja fatyczna'''- zorientowana na nawiązanie lub potrzymanie kontaktu między rozmówcami
# '''Funkcja fatyczna''' - zorientowana na nawiązanie lub potrzymanie kontaktu między rozmówcami
# '''Funkcja konatywna (perswazyjna)'''- [[nadawca]] komunikatu wywiera na rozmówcy jakieś wrażenie lub skłonić do zmiany postawy, poglądu albo zachowania
# '''Funkcja konatywna (perswazyjna)'''- [[nadawca]] komunikatu wywiera na rozmówcy jakieś wrażenie lub skłonić do zmiany postawy, poglądu albo zachowania
# '''Funkcja poetycka'''- wiąże się z estetyką formy wypowiedzi
# '''Funkcja poetycka''' - wiąże się z estetyką formy wypowiedzi
# '''Funkcja metajęzykowa'''- pomocna w rozpoznawaniu kodu, odczytaniu komunikatu od [[nadawca|nadawcy]] [Wawrzak-Chodaczek M. 2017 s. 20]
# '''Funkcja metajęzykowa''' - pomocna w rozpoznawaniu kodu, odczytaniu komunikatu od [[nadawca|nadawcy]] [Wawrzak-Chodaczek M. 2017 s. 20]


==Elementy komunikacji==
==Elementy komunikacji==
1. Jednostki, które mają ze sobą kontakt społeczny. Może mieć on charakter bezpośredni lub zdalny (np. za pomocą słowa pisanego, telefonu, poczty elektronicznej, telewizji, radia, filmu, wideo)
1. Jednostki, które mają ze sobą kontakt społeczny. Może mieć on charakter bezpośredni lub zdalny (np. za pomocą słowa pisanego, telefonu, poczty elektronicznej, telewizji, radia, filmu, wideo)


Linia 58: Linia 42:
* wygląd
* wygląd


3. Przekazanie komunikatu w sposób jasny i zrozumiały -wyraźnie powiedzieć lub napisać, co ma się do oznajmienia, bądź umiejętnie zastosować inny środek przekazu).<br>
3. Przekazanie komunikatu w sposób jasny i zrozumiały - wyraźnie powiedzieć lub napisać, co ma się do oznajmienia, bądź umiejętnie zastosować inny środek przekazu).


4. Zrozumienie komunikatu przez [[odbiorca|odbiorcę]]. Komunikacja powinna być procesem dwustronnym. Uwzględniane tylko jednego kierunku przekazywania informacji to ignorowanie wkładu odbiorcy w ten [[proces]]. [Adair J. str 11]
4. Zrozumienie komunikatu przez [[odbiorca|odbiorcę]]. Komunikacja powinna być procesem dwustronnym. Uwzględniane tylko jednego kierunku przekazywania informacji to ignorowanie wkładu odbiorcy w ten [[proces]]. [Adair J. str 11]


==Ważne czynniki w procesie komunikacji==
==Ważne czynniki w procesie komunikacji==
*'''akcentowanie''' często ważniejsze niż sama treść wiadomości
* '''akcentowanie''' - często ważniejsze niż sama treść wiadomości
*'''płynność wypowiedzi'''
* '''płynność wypowiedzi'''
*'''parafrazowanie''' ujmowanie w inne słowa zasłyszany komunikat, upewniając się czy dobrze został zrozumiany, czyli takie powtarzanie tego co usłyszeliśmy
* '''parafrazowanie''' - ujmowanie w inne słowa zasłyszany komunikat, upewniając się czy dobrze został zrozumiany, czyli takie powtarzanie tego co usłyszeliśmy
*'''potwierdzenie''' dopowiadamy pewne słowa, potwierdzając, że jesteśmy zainteresowani wypowiedzią i słuchamy uważnie
* '''potwierdzenie''' - dopowiadamy pewne słowa, potwierdzając, że jesteśmy zainteresowani wypowiedzią i słuchamy uważnie


==Komunikacja pisemna==
==Komunikacja pisemna==
Komunikat komunikacji pisemnej to wszelkie notatki, listy, faksy, maile i wszystkie inne sposoby przekazywania słów czy symboli w formie pisemnej. Komunikaty pisemne są sprawdzalne i mogą być przechowywane przez [[długi okres]] czasu.
Komunikat komunikacji pisemnej to wszelkie notatki, listy, faksy, maile i wszystkie inne sposoby przekazywania słów czy symboli w formie pisemnej. Komunikaty pisemne są sprawdzalne i mogą być przechowywane przez [[długi okres]] czasu.


"Porozumiewanie się przy wykorzystaniu współczesnych kanałów komunikacji jest nieodłącznym elementem życia zawodowego i osobistego (...). Powszechnym narzędziem przekazywania informacji stała się sieć [[intranet]] i [[internet]]. Internet jest nie tylko globalną siecią, ale przede wszystkim globalnym systemem komunikacyjnym, a przesyłanie danych nie jest związane w żadnym stopniu z ograniczeniami terytorialnymi. Jest to sieć dostępna dla wszystkich użytkowników korzystających z komputera i połączenia internetowego. W komunikacji zespołów projektowych używa się również intranetu, który ma charakter zamknięty i ograniczony do pracowników jednej organizacji, instytucji lub grupy zadaniowej. Istnieje również odmiana intranetu o nazwie ekstranet tu dostęp do wewnętrznej sieci mogą uzyskać osoby z zewnątrz. Taki dostęp jest możliwy jedynie na ściśle określonych warunkach". [Major P. 2017]
"Porozumiewanie się przy wykorzystaniu współczesnych kanałów komunikacji jest nieodłącznym elementem życia zawodowego i osobistego (...). Powszechnym narzędziem przekazywania informacji stała się sieć [[intranet]] i [[internet]]. Internet jest nie tylko globalną siecią, ale przede wszystkim globalnym systemem komunikacyjnym, a przesyłanie danych nie jest związane w żadnym stopniu z ograniczeniami terytorialnymi. Jest to sieć dostępna dla wszystkich użytkowników korzystających z komputera i połączenia internetowego. W komunikacji zespołów projektowych używa się również intranetu, który ma charakter zamknięty i ograniczony do pracowników jednej organizacji, instytucji lub grupy zadaniowej. Istnieje również odmiana intranetu o nazwie ekstranet - tu dostęp do wewnętrznej sieci mogą uzyskać osoby z zewnątrz. Taki dostęp jest możliwy jedynie na ściśle określonych warunkach". [Major P. 2017]


==Trudności w komunikacji marketingowej na rynkach UE==  
==Trudności w komunikacji marketingowej na rynkach UE==
"Ponad 63% badanych przedsiębiorstw napotyka wiele problemów w procesie komunikacji z podmiotami otoczenia na rynkach zagranicznych. Bardzo częstym źródłem tych problemów są [[zbyt]] rzadkie w stosunku do potrzeb kontakty bezpośrednie. Okazuje się, że komunikacja elektroniczna, jakkolwiek ważna i mająca wiele zalet, nie może całkowicie zastąpić komunikacji bezpośredniej. Równie częstym źródłem problemów są bariery językowe. Brak znajomości lub niewystarczająca znajomość języków obcych jednego z uczestników procesu komunikacji istotnie ją utrudnia i może być przyczyną konfliktów. Dla blisko połowy [[firma|firm]] źródłem problemów są [[ograniczenia budżetowe]]. Zbyt małe środki finansowe mają wpływ na skromniejszy niż na rynku krajowym zestaw stosowanych narzędzi komunikacji, w tym na niewystarczający poziom promocji osobistej powiązanej silnie z kontaktami bezpośrednimi. Relatywnie niewielkimi źródłami problemów są nieetyczne zachowania uczestników procesu komunikacji, ograniczenia prawne oraz czynniki związane z nowymi technologiami". [Bajdak A. 2013 s. 19]
"Ponad 63% badanych przedsiębiorstw napotyka wiele problemów w procesie komunikacji z podmiotami otoczenia na rynkach zagranicznych. Bardzo częstym źródłem tych problemów są [[zbyt]] rzadkie w stosunku do potrzeb kontakty bezpośrednie. Okazuje się, że komunikacja elektroniczna, jakkolwiek ważna i mająca wiele zalet, nie może całkowicie zastąpić komunikacji bezpośredniej. Równie częstym źródłem problemów są bariery językowe. Brak znajomości lub niewystarczająca znajomość języków obcych jednego z uczestników procesu komunikacji istotnie ją utrudnia i może być przyczyną konfliktów. Dla blisko połowy [[firma|firm]] źródłem problemów są [[ograniczenia budżetowe]]. Zbyt małe środki finansowe mają wpływ na skromniejszy niż na rynku krajowym zestaw stosowanych narzędzi komunikacji, w tym na niewystarczający poziom promocji osobistej powiązanej silnie z kontaktami bezpośrednimi. Relatywnie niewielkimi źródłami problemów są nieetyczne zachowania uczestników procesu komunikacji, ograniczenia prawne oraz czynniki związane z nowymi technologiami". [Bajdak A. 2013 s. 19]
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Komunikacja werbalna i niewerbalna]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Komunikacja]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Komunikacja społeczna]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Komunikacja interpersonalna]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Komunikacja niewerbalna]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Komunikacja z interesariuszami]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Notatka służbowa]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Projektowanie graficzne]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Komunikowanie interpersonalne]]}} }}


==Bibliografia==
==Bibliografia==
* Adair J. (2009) ''Komunikacja i prezentacje według Johna Adaira'', Oficyna, Kraków 2009
<noautolinks>
* Bajdak A. (2013)[https://www.sbc.org.pl/dlibra/publication/107208/edition/100926/content?ref=desc ''Komunikacja marketingowa polskich przedsiębiorstw na rynkach krajów UE'' ], Studia Ekonomiczne / Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
* Adair J. (2009), ''Komunikacja i prezentacje według Johna Adaira'', Oficyna, Kraków
* Kulczycki E. (2012) [https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/2236/1/Teoretyzowanie%20komunikacji_Emanuel%20Kulczycki.pdf ''Teoretyzowanie komunikacji'' ] Wydawnictwo Naukowe Instytutu Filozoficznego UAM, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, Poznań
* Bajdak A. (2013), ''[https://www.sbc.org.pl/dlibra/publication/107208/edition/100926/content?ref=desc Komunikacja marketingowa polskich przedsiębiorstw na rynkach krajów UE]'', Studia Ekonomiczne, nr 140
* Major P., Spałek S. (2017) [http://www.ptzp.org.pl/files/konferencje/kzz/artyk_pdf_2017/T1/t1_200.pdf''Omówienie tradycyjnych i współczesnych metod komunikacji w zespołach projektowych'' ], Wydział Organizacji i Zarządzania, Politechnika Śląska
* Kulczycki E. (2012), ''Teoretyzowanie komunikacji'', Wydawnictwo Naukowe Instytutu Filozoficznego UAM, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, Poznań
* Wawrzak-Chodaczek M. (2017) ''Komunikacja interpersonalna i masowa-wybrane teorie i praktyki'', Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków
* Major P., Spałek S. (2017), ''Omówienie tradycyjnych i współczesnych metod komunikacji w zespołach projektowych'', Wydział Organizacji i Zarządzania, Politechnika Śląska
* Wawrzak-Chodaczek M. (2017), ''Komunikacja interpersonalna i masowa-wybrane teorie i praktyki'', Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków
</noautolinks>


{{a|Edyta Pałucka}}
{{a|Edyta Pałucka}}
[[Kategoria:Komunikacja]]
[[Kategoria:Komunikacja]]
{{#metamaster:description|Komunikacja werbalna to proces interpersonalny oparty na języku mówionym i symbolach, służący wymianie znaczeń między ludźmi.}}

Aktualna wersja na dzień 23:26, 19 gru 2023

|list1=

|list2=

|list3=

}} Komunikacja werbalna - komunikacja interpersonalna, której środkiem jest język mówiony; komunikacji werbalnej najczęściej towarzyszy komunikacja niewerbalna. Komunikacje można zdefiniować jako proces wymiany znaczeń między ludźmi za pośrednictwem wspólnego zestawu symboli (np. języka) lub przekazywania emocji.

"Definiowanie komunikacji jako procesu służącego do transmisji lub przekazywania informacji, wiedzy, idei, uczuć czy emocji związane jest z modelem, który w literaturze przedmiotu nazywa się modelem transmisyjnym (inaczej nazywanym telegraficznym, hydraulicznym lub szkołą procesu komunikacyjnego). Natomiast ujmowanie komunikacji jako praktyki społecznej, która służy przede wszystkim tworzeniu związków i więzi społecznych w ramach interakcji społecznych oraz polega na społecznym tworzeniu znaczeń, związane jest z modelem konstytutywnym (rytualnym lub orkiestralnym)". [Kulczycki E. 2012 ]

TL;DR

Komunikacja werbalna to proces wymiany znaczeń między ludźmi za pomocą języka mówionego. Komunikacja niewerbalna, takie jak gesty i wyraz twarzy, często towarzyszy komunikacji werbalnej. Komunikacja może mieć różne funkcje, takie jak informacyjna, ekspresywna i fatyczna. Ważne czynniki w procesie komunikacji to akcentowanie, płynność wypowiedzi i parafrazowanie. Komunikacja pisemna obejmuje notatki, maile i inne formy przekazywania słów w formie pisemnej. Internet i intranet są powszechnymi narzędziami komunikacji. Komunikacja marketingowa na rynkach zagranicznych może napotkać trudności związane z brakiem kontaktów bezpośrednich, barierami językowymi i ograniczeniami budżetowymi.

Funkcje komunikatu

  1. Funkcja referencyjna (informacyjna) - komunikat o charakterze informacyjnym
  2. Funkcja ekspresywna-zawiera informacje o emocjach nadawcy
  3. Funkcja fatyczna - zorientowana na nawiązanie lub potrzymanie kontaktu między rozmówcami
  4. Funkcja konatywna (perswazyjna)- nadawca komunikatu wywiera na rozmówcy jakieś wrażenie lub skłonić do zmiany postawy, poglądu albo zachowania
  5. Funkcja poetycka - wiąże się z estetyką formy wypowiedzi
  6. Funkcja metajęzykowa - pomocna w rozpoznawaniu kodu, odczytaniu komunikatu od nadawcy [Wawrzak-Chodaczek M. 2017 s. 20]

Elementy komunikacji

1. Jednostki, które mają ze sobą kontakt społeczny. Może mieć on charakter bezpośredni lub zdalny (np. za pomocą słowa pisanego, telefonu, poczty elektronicznej, telewizji, radia, filmu, wideo)

2. Wspólne środki komunikacji. Środkiem tym jest najczęściej język, ale ważna jest również mowa ciała, w tym:

  • gestykulacja
  • kontakt wzrokowy
  • ton głosu
  • wyraz twarzy
  • postawa
  • umiejętność wywoływania wzruszenia
  • wygląd

3. Przekazanie komunikatu w sposób jasny i zrozumiały - wyraźnie powiedzieć lub napisać, co ma się do oznajmienia, bądź umiejętnie zastosować inny środek przekazu).

4. Zrozumienie komunikatu przez odbiorcę. Komunikacja powinna być procesem dwustronnym. Uwzględniane tylko jednego kierunku przekazywania informacji to ignorowanie wkładu odbiorcy w ten proces. [Adair J. str 11]

Ważne czynniki w procesie komunikacji

  • akcentowanie - często ważniejsze niż sama treść wiadomości
  • płynność wypowiedzi
  • parafrazowanie - ujmowanie w inne słowa zasłyszany komunikat, upewniając się czy dobrze został zrozumiany, czyli takie powtarzanie tego co usłyszeliśmy
  • potwierdzenie - dopowiadamy pewne słowa, potwierdzając, że jesteśmy zainteresowani wypowiedzią i słuchamy uważnie

Komunikacja pisemna

Komunikat komunikacji pisemnej to wszelkie notatki, listy, faksy, maile i wszystkie inne sposoby przekazywania słów czy symboli w formie pisemnej. Komunikaty pisemne są sprawdzalne i mogą być przechowywane przez długi okres czasu.

"Porozumiewanie się przy wykorzystaniu współczesnych kanałów komunikacji jest nieodłącznym elementem życia zawodowego i osobistego (...). Powszechnym narzędziem przekazywania informacji stała się sieć intranet i internet. Internet jest nie tylko globalną siecią, ale przede wszystkim globalnym systemem komunikacyjnym, a przesyłanie danych nie jest związane w żadnym stopniu z ograniczeniami terytorialnymi. Jest to sieć dostępna dla wszystkich użytkowników korzystających z komputera i połączenia internetowego. W komunikacji zespołów projektowych używa się również intranetu, który ma charakter zamknięty i ograniczony do pracowników jednej organizacji, instytucji lub grupy zadaniowej. Istnieje również odmiana intranetu o nazwie ekstranet - tu dostęp do wewnętrznej sieci mogą uzyskać osoby z zewnątrz. Taki dostęp jest możliwy jedynie na ściśle określonych warunkach". [Major P. 2017]

Trudności w komunikacji marketingowej na rynkach UE

"Ponad 63% badanych przedsiębiorstw napotyka wiele problemów w procesie komunikacji z podmiotami otoczenia na rynkach zagranicznych. Bardzo częstym źródłem tych problemów są zbyt rzadkie w stosunku do potrzeb kontakty bezpośrednie. Okazuje się, że komunikacja elektroniczna, jakkolwiek ważna i mająca wiele zalet, nie może całkowicie zastąpić komunikacji bezpośredniej. Równie częstym źródłem problemów są bariery językowe. Brak znajomości lub niewystarczająca znajomość języków obcych jednego z uczestników procesu komunikacji istotnie ją utrudnia i może być przyczyną konfliktów. Dla blisko połowy firm źródłem problemów są ograniczenia budżetowe. Zbyt małe środki finansowe mają wpływ na skromniejszy niż na rynku krajowym zestaw stosowanych narzędzi komunikacji, w tym na niewystarczający poziom promocji osobistej powiązanej silnie z kontaktami bezpośrednimi. Relatywnie niewielkimi źródłami problemów są nieetyczne zachowania uczestników procesu komunikacji, ograniczenia prawne oraz czynniki związane z nowymi technologiami". [Bajdak A. 2013 s. 19]


Komunikacja werbalnaartykuły polecane
Komunikacja werbalna i niewerbalnaKomunikacjaKomunikacja społecznaKomunikacja interpersonalnaKomunikacja niewerbalnaKomunikacja z interesariuszamiNotatka służbowaProjektowanie graficzneKomunikowanie interpersonalne

Bibliografia

  • Adair J. (2009), Komunikacja i prezentacje według Johna Adaira, Oficyna, Kraków
  • Bajdak A. (2013), Komunikacja marketingowa polskich przedsiębiorstw na rynkach krajów UE, Studia Ekonomiczne, nr 140
  • Kulczycki E. (2012), Teoretyzowanie komunikacji, Wydawnictwo Naukowe Instytutu Filozoficznego UAM, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, Poznań
  • Major P., Spałek S. (2017), Omówienie tradycyjnych i współczesnych metod komunikacji w zespołach projektowych, Wydział Organizacji i Zarządzania, Politechnika Śląska
  • Wawrzak-Chodaczek M. (2017), Komunikacja interpersonalna i masowa-wybrane teorie i praktyki, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków


Autor: Edyta Pałucka