Turystyka miejska: Różnice pomiędzy wersjami
(LinkTitles.) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
(Nie pokazano 19 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
Miasta od wieków przyciągały [[Turysta|turystów]] oferując im zakwaterowanie, wyżywienie, rozrywkę i inne atrakcje. Z istnieniem miast był ściśle związany [[rozwój]] turystyki uzdrowiskowej której początki sięgają XVI w. oraz późniejsze o 200 lat narodziny mody na wypoczynek nad morzem. [[Turystyka]] miejska stała się nie tylko istotnym elementem krajobrazu gospodarczego większości dużych miast, lecz także katalizatorem odrodzenia i rozwoju. Od kiedy Baltimore zasłynęło w latach 70 ubiegłego wieku przebudową terenów portowych na centrum biurowo-handlowo-rozrywkowe niezliczone miasta poszły w jego ślady, czyniąc turystykę istotnym elementem swojej [[Strategia|strategii]] rozwoju społeczno-gospodarczego. | |||
==TL;DR== | |||
Turystyka miejska stała się istotnym elementem rozwoju miast i regionów. Miasta starają się przyciągnąć turystów poprzez różne metody, jednak zjawisko to może wiązać się z konfliktem interesów między mieszkańcami i władzami. Organizacja imprez sportowych i wydarzeń kulturalnych może przynieść korzyści ekonomiczne. Istnieją jednak także problemy związane z regulacjami prawno-podatkowymi oraz sezonowością turystyki, która może wpływać na życie codzienne mieszkańców. | |||
==Rozwój== | |||
Turystyka miejska jako zagadnienie różnorodne, złożone i dynamiczne wymyka się ścisłym [[Definicja|definicjom]] i analizom, dlatego niektórzy badacze wola posługiwać się węższym pojęciem turystyki wielkomiejskiej. Nie ulega wątpliwości, ze turystyka na obszarach miejskich przyjmująca rozmaite formy (takie jak [[turystyka krajoznawcza]], kulturalna czy imprezowa) stała się w skali globalnej czymś powszechnym. Nie brakuje w europie miast które co roku przyciągają rzesze gości z kraju i zagranicy, a organizacje wielkich imprez, takich jak igrzyska olimpijskie coraz częściej postrzega się jako skuteczny sposób na znaczne zwiększenie napływu turystów zarówno w krótszej jak i dłuższej perspektywie. Na przykład po olimpiadzie w 1992 r. liczba gości odwiedzających Barcelonę niemal się podwoiła, a Sheffield, które w 1991 r. było gospodarzem uniwersjady, w ciągu następnych ośmiu lat zarobiło ok. 30mln. funtów na organizacji kolejnych międzynarodowych zawodów sportowych. | |||
==Metody przyciągania turystów przez miasta== | ==Metody przyciągania turystów przez miasta== | ||
W ostatnich latach w sferze turystyki miejskiej nastąpiła pewna subtelna [[zmiana]] w relacji pomiędzy [[popyt]]em a [[podaż]]ą. O ile kiedyś miasta były w stanie wyróżnić swoja [[Oferta|ofertę]] turystyczna i przez tzw. [[marketing]] miejsca przyciągnąć konkretny typ zwiedzających, o tyle dzisiaj [[rynek]] miejscowości turystycznych jest tak zatłoczony, ze wiele z nich zatraciło swoja wyjątkowość. Turyści mogą teraz do woli przebierać w miejskich ofertach turystycznych w poszukiwaniu najodpowiedniejszego i najbardziej dostępnego zestawu [[Usługa|usług]] oraz atrakcji. Niemal każde [[miasto]] stara się bowiem przyciągnąć uwagę potencjalnych zwiedzających. Jeśli weźmiemy pod uwagę zmiany w rozkładzie i sposobach spędzania czasu wolnego, poszerzenia przez biura podróży oferty kilkudniowych wyjazdów, rozpowszechnienie [[Internet]]u oraz rozwój sieci transportowej, w tym zwłaszcza pojawienie się w Europie tanich linii lotniczych to możemy powiedzieć ze miasta nastawione na turystykę stały się w pewnym sensie substytucyjne względem siebie. Wymaga to od nich zastosowania nowych strategii uwzględniających dynamikę otoczenia, w którym funkcjonują. | W ostatnich latach w sferze turystyki miejskiej nastąpiła pewna subtelna [[zmiana]] w relacji pomiędzy [[popyt]]em a [[podaż]]ą. O ile kiedyś miasta były w stanie wyróżnić swoja [[Oferta|ofertę]] turystyczna i przez tzw. [[marketing]] miejsca przyciągnąć konkretny typ zwiedzających, o tyle dzisiaj [[rynek]] miejscowości turystycznych jest tak zatłoczony, ze wiele z nich zatraciło swoja wyjątkowość. Turyści mogą teraz do woli przebierać w miejskich ofertach turystycznych w poszukiwaniu najodpowiedniejszego i najbardziej dostępnego zestawu [[Usługa|usług]] oraz atrakcji. Niemal każde [[miasto]] stara się bowiem przyciągnąć uwagę potencjalnych zwiedzających. Jeśli weźmiemy pod uwagę zmiany w rozkładzie i sposobach spędzania czasu wolnego, poszerzenia przez biura podróży oferty kilkudniowych wyjazdów, rozpowszechnienie [[Internet]]u oraz rozwój sieci transportowej, w tym zwłaszcza pojawienie się w Europie tanich linii lotniczych to możemy powiedzieć ze miasta nastawione na turystykę stały się w pewnym sensie substytucyjne względem siebie. Wymaga to od nich zastosowania nowych strategii uwzględniających dynamikę otoczenia, w którym funkcjonują. | ||
<google>n</google> | |||
==Efekty dla miasta i regionu== | ==Efekty dla miasta i regionu== | ||
Nadrzędnym celem stymulowania turystyki miejskiej jest społeczno-gospodarczy rozwój danego miasta czy regionu. W odniesieniu do obszarów miejskich ostatnio często mówi się o ich ożywianiu. Turystyka służy wówczas za narzędzie wspomagające przeobrażanie centrów miast lub dzielnic portowych z myślą o przyciągnięciu zewnętrznych [[inwestor]]ów, pobudzeniu [[Wzrost gospodarczy|wzrostu gospodarczego]], przeprowadzeniu modernizacji oraz, szerzej ujmując, zmiany [[Wizerunek|wizerunku]] miejsca i wzmocnienia jego potencjału marketingowego. | Nadrzędnym celem stymulowania turystyki miejskiej jest społeczno-gospodarczy rozwój danego miasta czy regionu. W odniesieniu do obszarów miejskich ostatnio często mówi się o ich ożywianiu. Turystyka służy wówczas za narzędzie wspomagające przeobrażanie centrów miast lub dzielnic portowych z myślą o przyciągnięciu zewnętrznych [[inwestor]]ów, pobudzeniu [[Wzrost gospodarczy|wzrostu gospodarczego]], przeprowadzeniu modernizacji oraz, szerzej ujmując, zmiany [[Wizerunek|wizerunku]] miejsca i wzmocnienia jego potencjału marketingowego. | ||
== Problem w rozwoju turystyki miast == | ==Problem w rozwoju turystyki miast== | ||
Wprowadzanie i rozwój turystyki miast jest procesem który musi łączyć ze sobą wiele czynników i spełniać interesy wielu podmiotów. [[Konflikt]] interesów to jedna z najczęstszych przyczyn ograniczania rozwoju turystyki miast. Najpowszechniejszym kłopotem jest odmienne podejście władz i mieszkańców co do zjawiska turystyki. Władze bardzo często inwestują w sferę turystyczną, aby uatrakcyjnić miasto dla osób z zewnątrz, przy czym wykorzystują na to środki które według mieszkańców powinny być przekazane na [[cele]] poprawiające ich komfort życia. Kolejnym problemem jest charakter jaki nabywa miasto wraz z popularyzacją funkcji turystycznej. Natłok turystów w najatrakcyjniejszych częściach miasta powoduje zabicie ich lokalnej, kameralnej funkcji. Następuje zjawisko zabierania miasta mieszkańcom, co powoduje ogromne napięcia pomiędzy mieszkańcami żyjącymi z turystyki, a tymi którzy mają inne źródła dochodów. Konflikt ten stał się ostatnio popularny między innymi w Barcelonie, gdzie mieszkańcy otwarcie protestują przeciw [[zbyt]] dużej liczbie turystów <ref> T. Żabińska 2012, s. 133-138 | Wprowadzanie i rozwój turystyki miast jest procesem który musi łączyć ze sobą wiele czynników i spełniać interesy wielu podmiotów. [[Konflikt]] interesów to jedna z najczęstszych przyczyn ograniczania rozwoju turystyki miast. Najpowszechniejszym kłopotem jest odmienne podejście władz i mieszkańców co do zjawiska turystyki. Władze bardzo często inwestują w sferę turystyczną, aby uatrakcyjnić miasto dla osób z zewnątrz, przy czym wykorzystują na to środki które według mieszkańców powinny być przekazane na [[cele]] poprawiające ich komfort życia. Kolejnym problemem jest charakter jaki nabywa miasto wraz z popularyzacją funkcji turystycznej. Natłok turystów w najatrakcyjniejszych częściach miasta powoduje zabicie ich lokalnej, kameralnej funkcji. Następuje zjawisko zabierania miasta mieszkańcom, co powoduje ogromne napięcia pomiędzy mieszkańcami żyjącymi z turystyki, a tymi którzy mają inne źródła dochodów. Konflikt ten stał się ostatnio popularny między innymi w Barcelonie, gdzie mieszkańcy otwarcie protestują przeciw [[zbyt]] dużej liczbie turystów <ref> T. Żabińska 2012, s. 133-138 </ref>. | ||
Inną barierą jest [[działanie]] organów państwa w zakresie promocji turystyki miast. Uregulowanie odpowiednich aktów prawnych, zważanie na [[prawo]] europejskie, czy współ[[praca]] samorząd-[[władza]] centralna często hamuje tempo rozwoju turystyki miast, gdyż ta stosunkowo nowa odnoga turystki potrzebuje stabilnej koncepcji społeczno-gospodarczej oraz stabilnej sytuacji prawnej, by efektywnie działać. Nieefektywność w działaniu państwa na rzecz turystyki jest z kolei następnym powodem nieufności mieszkańców miast co do inwestycji związanych ściśle z turystyką <ref> U. Szubert- Zarzeczny 2012, s. 15-20 | Inną barierą jest [[działanie]] organów państwa w zakresie promocji turystyki miast. Uregulowanie odpowiednich aktów prawnych, zważanie na [[prawo]] europejskie, czy współ[[praca]] samorząd-[[władza]] centralna często hamuje tempo rozwoju turystyki miast, gdyż ta stosunkowo nowa odnoga turystki potrzebuje stabilnej koncepcji społeczno-gospodarczej oraz stabilnej sytuacji prawnej, by efektywnie działać. Nieefektywność w działaniu państwa na rzecz turystyki jest z kolei następnym powodem nieufności mieszkańców miast co do inwestycji związanych ściśle z turystyką <ref> U. Szubert - Zarzeczny 2012, s. 15-20 </ref>. | ||
Następnym ograniczeniem jest sezonowość turystyki miast. Powoduje ona problemy związane z oceną liczby użytkowników bazy noclegowej, sanatoryjnej, gastronomicznej, a także handlu oraz infrastruktury technicznej. Wiąże się to siłą rzeczy z niestabilnością liczby miejsc pracy, a także sezonowym dużym obciążeniem infrastruktury drogowej, obniżającym atrakcyjność oferty miasta, ale przede wszystkim powodującym pogorszenie w sezonie warunków życia mieszkańców, które wraca do [[normy]] wraz z końcem sezonu turystycznego <ref> B. Czarnecki 2015, s. 4-7 </ref>. | Następnym ograniczeniem jest sezonowość turystyki miast. Powoduje ona problemy związane z oceną liczby użytkowników bazy noclegowej, sanatoryjnej, gastronomicznej, a także handlu oraz infrastruktury technicznej. Wiąże się to siłą rzeczy z niestabilnością liczby miejsc pracy, a także sezonowym dużym obciążeniem infrastruktury drogowej, obniżającym atrakcyjność oferty miasta, ale przede wszystkim powodującym pogorszenie w sezonie warunków życia mieszkańców, które wraca do [[normy]] wraz z końcem sezonu turystycznego <ref> B. Czarnecki 2015, s. 4-7 </ref>. | ||
== | {{infobox5|list1={{i5link|a=[[Sezonowość popytu turystycznego]]}} — {{i5link|a=[[Turystyka rowerowa]]}} — {{i5link|a=[[Funkcje turystyki]]}} — {{i5link|a=[[Konsekwencje rozwoju turystyki]]}} — {{i5link|a=[[Suburbanizacja]]}} — {{i5link|a=[[Turystyka biznesowa]]}} — {{i5link|a=[[Szlak turystyczny]]}} — {{i5link|a=[[Turystyka]]}} — {{i5link|a=[[Sport zimowy]]}} }} | ||
== Przypisy == | ==Przypisy== | ||
<references /> | <references /> | ||
==Bibliografia== | |||
<noautolinks> | |||
* Ashworth G., Page S. (2011), ''Urban tourism research: Recent progress and current paradoxes'', Tourism Management, 32(1) | |||
* Bramwell B. (1998), ''User satisfaction and product development in urban tourism'', Tourism Management, 19(1) | |||
* Czarnecki B. (2015), ''Turystyka jako czynnik rozwoju miasta'', Białystok | |||
* Douglas N., Derrett R. (2001), ''Special interest tourism'', John Wiley and Sons Australia, Ltd | |||
* Edwards D., Griffin T., Hayllar B. (2008), ''[https://opus.lib.uts.edu.au/bitstream/10453/10042/1/2007005161.pdf Urban tourism research: developing an agenda.]'', Annals of Tourism Research, 35(4), 1032-1052 | |||
* Law C. (1993), ''Urban tourism: attracting visitors to large cities'', Mansell Publishing Limited | |||
* Maitland R., Ritchie B. (red.) (2009), ''City tourism: National capital perspectives'', Cabi | |||
* Pender L., Sharpley R. (2008), ''Zarządzanie turystyką'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa | |||
* Szubert-Zarzeczny U. (2012), ''Turystyka na obszarach miejskich uwarunkowania rozwoju narzędzia promocji'', Katowice | |||
* Żabińska T. (2012), ''Turystyka w dużych miastach metropoliach. Wybrane problemy rozwoju i zarządzania'', Katowice | |||
</noautolinks> | |||
{{a|Dariusz Stachura Michał Kapusta}} | {{a|Dariusz Stachura Michał Kapusta}} | ||
[[Kategoria: | [[Kategoria:Rodzaje turystyki]] | ||
[[en:Urban tourism]] | [[en:Urban tourism]] | ||
{{#metamaster:description|Turystyka miejska stała się istotnym elementem rozwoju miast i regionów. Miasta starają się przyciągnąć turystów poprzez różne metody, jednak zjawisko to może wiązać się z konfliktem interesów między mieszkańcami i władzami.}} |
Aktualna wersja na dzień 22:29, 13 sty 2024
Miasta od wieków przyciągały turystów oferując im zakwaterowanie, wyżywienie, rozrywkę i inne atrakcje. Z istnieniem miast był ściśle związany rozwój turystyki uzdrowiskowej której początki sięgają XVI w. oraz późniejsze o 200 lat narodziny mody na wypoczynek nad morzem. Turystyka miejska stała się nie tylko istotnym elementem krajobrazu gospodarczego większości dużych miast, lecz także katalizatorem odrodzenia i rozwoju. Od kiedy Baltimore zasłynęło w latach 70 ubiegłego wieku przebudową terenów portowych na centrum biurowo-handlowo-rozrywkowe niezliczone miasta poszły w jego ślady, czyniąc turystykę istotnym elementem swojej strategii rozwoju społeczno-gospodarczego.
TL;DR
Turystyka miejska stała się istotnym elementem rozwoju miast i regionów. Miasta starają się przyciągnąć turystów poprzez różne metody, jednak zjawisko to może wiązać się z konfliktem interesów między mieszkańcami i władzami. Organizacja imprez sportowych i wydarzeń kulturalnych może przynieść korzyści ekonomiczne. Istnieją jednak także problemy związane z regulacjami prawno-podatkowymi oraz sezonowością turystyki, która może wpływać na życie codzienne mieszkańców.
Rozwój
Turystyka miejska jako zagadnienie różnorodne, złożone i dynamiczne wymyka się ścisłym definicjom i analizom, dlatego niektórzy badacze wola posługiwać się węższym pojęciem turystyki wielkomiejskiej. Nie ulega wątpliwości, ze turystyka na obszarach miejskich przyjmująca rozmaite formy (takie jak turystyka krajoznawcza, kulturalna czy imprezowa) stała się w skali globalnej czymś powszechnym. Nie brakuje w europie miast które co roku przyciągają rzesze gości z kraju i zagranicy, a organizacje wielkich imprez, takich jak igrzyska olimpijskie coraz częściej postrzega się jako skuteczny sposób na znaczne zwiększenie napływu turystów zarówno w krótszej jak i dłuższej perspektywie. Na przykład po olimpiadzie w 1992 r. liczba gości odwiedzających Barcelonę niemal się podwoiła, a Sheffield, które w 1991 r. było gospodarzem uniwersjady, w ciągu następnych ośmiu lat zarobiło ok. 30mln. funtów na organizacji kolejnych międzynarodowych zawodów sportowych.
Metody przyciągania turystów przez miasta
W ostatnich latach w sferze turystyki miejskiej nastąpiła pewna subtelna zmiana w relacji pomiędzy popytem a podażą. O ile kiedyś miasta były w stanie wyróżnić swoja ofertę turystyczna i przez tzw. marketing miejsca przyciągnąć konkretny typ zwiedzających, o tyle dzisiaj rynek miejscowości turystycznych jest tak zatłoczony, ze wiele z nich zatraciło swoja wyjątkowość. Turyści mogą teraz do woli przebierać w miejskich ofertach turystycznych w poszukiwaniu najodpowiedniejszego i najbardziej dostępnego zestawu usług oraz atrakcji. Niemal każde miasto stara się bowiem przyciągnąć uwagę potencjalnych zwiedzających. Jeśli weźmiemy pod uwagę zmiany w rozkładzie i sposobach spędzania czasu wolnego, poszerzenia przez biura podróży oferty kilkudniowych wyjazdów, rozpowszechnienie Internetu oraz rozwój sieci transportowej, w tym zwłaszcza pojawienie się w Europie tanich linii lotniczych to możemy powiedzieć ze miasta nastawione na turystykę stały się w pewnym sensie substytucyjne względem siebie. Wymaga to od nich zastosowania nowych strategii uwzględniających dynamikę otoczenia, w którym funkcjonują.
Efekty dla miasta i regionu
Nadrzędnym celem stymulowania turystyki miejskiej jest społeczno-gospodarczy rozwój danego miasta czy regionu. W odniesieniu do obszarów miejskich ostatnio często mówi się o ich ożywianiu. Turystyka służy wówczas za narzędzie wspomagające przeobrażanie centrów miast lub dzielnic portowych z myślą o przyciągnięciu zewnętrznych inwestorów, pobudzeniu wzrostu gospodarczego, przeprowadzeniu modernizacji oraz, szerzej ujmując, zmiany wizerunku miejsca i wzmocnienia jego potencjału marketingowego.
Problem w rozwoju turystyki miast
Wprowadzanie i rozwój turystyki miast jest procesem który musi łączyć ze sobą wiele czynników i spełniać interesy wielu podmiotów. Konflikt interesów to jedna z najczęstszych przyczyn ograniczania rozwoju turystyki miast. Najpowszechniejszym kłopotem jest odmienne podejście władz i mieszkańców co do zjawiska turystyki. Władze bardzo często inwestują w sferę turystyczną, aby uatrakcyjnić miasto dla osób z zewnątrz, przy czym wykorzystują na to środki które według mieszkańców powinny być przekazane na cele poprawiające ich komfort życia. Kolejnym problemem jest charakter jaki nabywa miasto wraz z popularyzacją funkcji turystycznej. Natłok turystów w najatrakcyjniejszych częściach miasta powoduje zabicie ich lokalnej, kameralnej funkcji. Następuje zjawisko zabierania miasta mieszkańcom, co powoduje ogromne napięcia pomiędzy mieszkańcami żyjącymi z turystyki, a tymi którzy mają inne źródła dochodów. Konflikt ten stał się ostatnio popularny między innymi w Barcelonie, gdzie mieszkańcy otwarcie protestują przeciw zbyt dużej liczbie turystów [1].
Inną barierą jest działanie organów państwa w zakresie promocji turystyki miast. Uregulowanie odpowiednich aktów prawnych, zważanie na prawo europejskie, czy współpraca samorząd-władza centralna często hamuje tempo rozwoju turystyki miast, gdyż ta stosunkowo nowa odnoga turystki potrzebuje stabilnej koncepcji społeczno-gospodarczej oraz stabilnej sytuacji prawnej, by efektywnie działać. Nieefektywność w działaniu państwa na rzecz turystyki jest z kolei następnym powodem nieufności mieszkańców miast co do inwestycji związanych ściśle z turystyką [2].
Następnym ograniczeniem jest sezonowość turystyki miast. Powoduje ona problemy związane z oceną liczby użytkowników bazy noclegowej, sanatoryjnej, gastronomicznej, a także handlu oraz infrastruktury technicznej. Wiąże się to siłą rzeczy z niestabilnością liczby miejsc pracy, a także sezonowym dużym obciążeniem infrastruktury drogowej, obniżającym atrakcyjność oferty miasta, ale przede wszystkim powodującym pogorszenie w sezonie warunków życia mieszkańców, które wraca do normy wraz z końcem sezonu turystycznego [3].
Turystyka miejska — artykuły polecane |
Sezonowość popytu turystycznego — Turystyka rowerowa — Funkcje turystyki — Konsekwencje rozwoju turystyki — Suburbanizacja — Turystyka biznesowa — Szlak turystyczny — Turystyka — Sport zimowy |
Przypisy
Bibliografia
- Ashworth G., Page S. (2011), Urban tourism research: Recent progress and current paradoxes, Tourism Management, 32(1)
- Bramwell B. (1998), User satisfaction and product development in urban tourism, Tourism Management, 19(1)
- Czarnecki B. (2015), Turystyka jako czynnik rozwoju miasta, Białystok
- Douglas N., Derrett R. (2001), Special interest tourism, John Wiley and Sons Australia, Ltd
- Edwards D., Griffin T., Hayllar B. (2008), Urban tourism research: developing an agenda., Annals of Tourism Research, 35(4), 1032-1052
- Law C. (1993), Urban tourism: attracting visitors to large cities, Mansell Publishing Limited
- Maitland R., Ritchie B. (red.) (2009), City tourism: National capital perspectives, Cabi
- Pender L., Sharpley R. (2008), Zarządzanie turystyką, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
- Szubert-Zarzeczny U. (2012), Turystyka na obszarach miejskich uwarunkowania rozwoju narzędzia promocji, Katowice
- Żabińska T. (2012), Turystyka w dużych miastach metropoliach. Wybrane problemy rozwoju i zarządzania, Katowice
Autor: Dariusz Stachura Michał Kapusta