Kierownik: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (cleanup bibliografii i rotten links)
m (cleanup bibliografii i rotten links)
 
(Nie pokazano 7 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
|list1=
<ul>
<li>[[Lider]]</li>
<li>[[Role menedżerów personalnego i liniowego]]</li>
<li>[[Wymagane kwalifikacje kierownika]]</li>
<li>[[Zdolność do pracy w zespole]]</li>
<li>[[Kierowanie]]</li>
<li>[[Zadania lidera]]</li>
<li>[[Przywództwo]]</li>
<li>[[Zespół projektowy]]</li>
<li>[[Praca zespołowa]]</li>
</ul>
}}
'''Kierownik''' - (ang. Manager) jest określany jako planista, organizator, [[przywódca]], [[kontroler]] danej [[organizacja|organizacji]]. Jest politykiem reprezentującym [[zespół]], trenerem motywujacym i pomagającym zespołowi rozwinąć skrzydła, strategiem oraz administratorem umożliwiającym zespołowi pracę.
'''Kierownik''' - (ang. Manager) jest określany jako planista, organizator, [[przywódca]], [[kontroler]] danej [[organizacja|organizacji]]. Jest politykiem reprezentującym [[zespół]], trenerem motywujacym i pomagającym zespołowi rozwinąć skrzydła, strategiem oraz administratorem umożliwiającym zespołowi pracę.


Linia 25: Linia 10:
* Analizowanie sytuacji - Osoba na tym stanowisku powinna w krótkim czasie ocenić, czy [[dane]] [[zadanie]], problem lub przedmiot do omówienia mają charakter złożony czy rutynowy, kto z jego pracowników ma największą wiedzę na ten temat aby móć się nim zająć, ile czasu pozostało na jego rozwiązanie, oraz jakie jest [[ryzyko]] związane z podjęciem błędnej decyzji.
* Analizowanie sytuacji - Osoba na tym stanowisku powinna w krótkim czasie ocenić, czy [[dane]] [[zadanie]], problem lub przedmiot do omówienia mają charakter złożony czy rutynowy, kto z jego pracowników ma największą wiedzę na ten temat aby móć się nim zająć, ile czasu pozostało na jego rozwiązanie, oraz jakie jest [[ryzyko]] związane z podjęciem błędnej decyzji.
* Ustalenie celu możliwego do osiągnięcia - W zależności od danego zagadnienia lub wyzwania, należy ustalić cele długo, średnio lub krótkookresowe, lub w przypadku celu bezpośredniego kontaktu, należy określić [[wynik]] końcowy oraz wskaźniki powodzenia do niego potrzebne.
* Ustalenie celu możliwego do osiągnięcia - W zależności od danego zagadnienia lub wyzwania, należy ustalić cele długo, średnio lub krótkookresowe, lub w przypadku celu bezpośredniego kontaktu, należy określić [[wynik]] końcowy oraz wskaźniki powodzenia do niego potrzebne.
<google>ban728t</google>
* Wybór odpowiednich zachowań - Chodzi tutaj o korzystanie z własnych praw w taki sposób, aby nie naruszać praw innych osób i wyrażać myśli, uczucia i przekonania w sposób bezpośredni, uczciwy i stosowny. Najlepsze w tym wypadku jest podejście oparte na świadomości własnej wartości (wg. którego unikamy podejścia ustępliwgo oraz agresywnego), dzięki któremu jesteśmy świadomi naszych potrzeb, oraz potrzeb naszych pracowników, co w połączeniu działaniem asertywnym jest prawdopodobnie najlepszym zachowaniem w przypadku rozwiązywania problemów przez osoby na kierowniczych stanowiskach.
* Wybór odpowiednich zachowań - Chodzi tutaj o korzystanie z własnych praw w taki sposób, aby nie naruszać praw innych osób i wyrażać myśli, uczucia i przekonania w sposób bezpośredni, uczciwy i stosowny. Najlepsze w tym wypadku jest podejście oparte na świadomości własnej wartości (wg. którego unikamy podejścia ustępliwgo oraz agresywnego), dzięki któremu jesteśmy świadomi naszych potrzeb, oraz potrzeb naszych pracowników, co w połączeniu działaniem asertywnym jest prawdopodobnie najlepszym zachowaniem w przypadku rozwiązywania problemów przez osoby na kierowniczych stanowiskach.
* Panowanie nad swoim zachowaniem - Unikanie tego co mogłoby przeszkodzić w osiągnięciu celu, oraz zorientowanie swojej uwagi na tym co może pomóc w jego osiągnięciu.
* Panowanie nad swoim zachowaniem - Unikanie tego co mogłoby przeszkodzić w osiągnięciu celu, oraz zorientowanie swojej uwagi na tym co może pomóc w jego osiągnięciu.
* Kształtowanie zachowań innych ludzi - Zaszczepianie prawidłowych metod oraz podejścia do wykonywanych obowiązków, a także inne metody w przypadku bezpośredniego kontaktu, które mogą w znaczny sposób przyczynić się do realizacji celów, takie jak np.: szukanie pomyslów, wskazywanie możliwości i trudności, rozbudowanie cudzego pomysłu, popieranie cudzego zdania, udzielanie informacji oraz zachowania wizualne (niewerbalne - wyraz twarzy, ruchy rąk, postawa [[mowa ciała]], ubiór)
* Kształtowanie zachowań innych ludzi - Zaszczepianie prawidłowych metod oraz podejścia do wykonywanych obowiązków, a także inne metody w przypadku bezpośredniego kontaktu, które mogą w znaczny sposób przyczynić się do realizacji celów, takie jak np.: szukanie pomyslów, wskazywanie możliwości i trudności, rozbudowanie cudzego pomysłu, popieranie cudzego zdania, udzielanie informacji oraz zachowania wizualne (niewerbalne - wyraz twarzy, ruchy rąk, postawa [[mowa ciała]], ubiór)
* Bieżące sprawdzanie zachowań własnych i cudzych.
* Bieżące sprawdzanie zachowań własnych i cudzych.
<google>n</google>


Dodatkowa charakterystyka pracy kierownika.
Dodatkowa charakterystyka pracy kierownika.
Linia 64: Linia 50:
* [[Wymagane kwalifikacje kierownika]]
* [[Wymagane kwalifikacje kierownika]]
* [[Kierownik sprzedaży]]
* [[Kierownik sprzedaży]]
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Lider]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Role menedżerów personalnego i liniowego]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Wymagane kwalifikacje kierownika]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Zdolność do pracy w zespole]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Kierowanie]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Zadania lidera]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Przywództwo]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Zespół projektowy]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Praca zespołowa]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Menedżer średniego szczebla]]}} }}


==Bibliografia==
==Bibliografia==
<noautolinks>
<noautolinks>
* Griffin R.W. (2017), ''Podstawy zarządzania organizacją'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
* Griffin R. (2017), ''Podstawy zarządzania organizacją'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
* Grzesik, K. (2013). ''[https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/10110/Grzesik_Kierownik_projektu_menedzer_czy_przywodca_2013.pdf?sequence=1&isAllowed=y Kierownik projektu-menedżer czy przywódca?]''. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu, (4 (36)), 97-114
* Grzesik K. (2013), ''[https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/10110/Grzesik_Kierownik_projektu_menedzer_czy_przywodca_2013.pdf?sequence=1&isAllowed=y Kierownik projektu-menedżer czy przywódca?]'', Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu, 4 (36)
* Stoner J.A.F., Wankel C.(1994) ''Kierowanie'' PWE, Warszawa, s. 26-28
* Stoner J., Wankel C. (1996), ''Kierowanie'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
* Tokarski S.(2006),''Kierownik w Organizacji'', Diffin, Warszawa, s. 71-77
* Tokarski S. (2006), ''Kierownik w Organizacji'', Difin, Warszawa
* Wydra P. (2006), ''Kierownik i cechy kierownika'', Politechnika Świętokrzyska w Kielcach
* Wydra P. (2006), ''Kierownik i cechy kierownika'', Politechnika Świętokrzyska w Kielcach, Kielce
</noautolinks>
</noautolinks>
[[Kategoria:Kierownik]]
[[Kategoria:Kierownik]]

Aktualna wersja na dzień 12:24, 21 sty 2024

Kierownik - (ang. Manager) jest określany jako planista, organizator, przywódca, kontroler danej organizacji. Jest politykiem reprezentującym zespół, trenerem motywujacym i pomagającym zespołowi rozwinąć skrzydła, strategiem oraz administratorem umożliwiającym zespołowi pracę.

TL;DR

Kierownik to osoba odpowiedzialna za planowanie, organizację, motywację i kontrolę zespołu w organizacji. Kierownik powinien posiadać umiejętności analizowania sytuacji, ustalania celów, wyboru odpowiednich zachowań, panowania nad swoim zachowaniem, kształtowania zachowań innych ludzi oraz sprawdzania zachowań własnych i cudzych. Praca kierownika wiąże się z pracą z ludźmi, odpowiedzialnością, dysponowaniem zasobami, ustalaniem priorytetów, przydzielaniem zadań, myśleniem analitycznym i syntetycznym, rozjemczym i politycznym podejściem. Kierownik powinien także być dyplomatą i podejmować trudne decyzje.

Kim są i co robią Kierownicy

Przez kierowanie rozumiemy wpływ przez pobudzenie i koordynację działalności zespołowej, zmierzającej do realizacji stojących przed zespołem celów. Pojęcie koordynacji, kierowania jest tu rozumiane szeroko - jako spełnianie funkcji obejmowanych w teorii organizacji mianem planowania, organizowania, motywowania i kontrolowania. Wpływ kierownika na swoich podwładnych rośnie wówczas, gdy jej jego próby odziaływania przynoszą obopólne korzyści. Praca kierownika w najszerszym rozumieniu polega na wywieraniu przez niego wpływu na innych pracowników, aby w jak największym stopniu udoskonalić ich pracę, i tym samym poprawić funkcjonowanie danego przedsiębiorstwa.

==Aby dobrze zobrazować pracę oraz obowiązki kierownika w danym przedsiębiorstwie, można posłużyć się sześcioma podstawowymi umiejętnościami, które każdy kierownik powinien posiadać:

  • Analizowanie sytuacji - Osoba na tym stanowisku powinna w krótkim czasie ocenić, czy dane zadanie, problem lub przedmiot do omówienia mają charakter złożony czy rutynowy, kto z jego pracowników ma największą wiedzę na ten temat aby móć się nim zająć, ile czasu pozostało na jego rozwiązanie, oraz jakie jest ryzyko związane z podjęciem błędnej decyzji.
  • Ustalenie celu możliwego do osiągnięcia - W zależności od danego zagadnienia lub wyzwania, należy ustalić cele długo, średnio lub krótkookresowe, lub w przypadku celu bezpośredniego kontaktu, należy określić wynik końcowy oraz wskaźniki powodzenia do niego potrzebne.
  • Wybór odpowiednich zachowań - Chodzi tutaj o korzystanie z własnych praw w taki sposób, aby nie naruszać praw innych osób i wyrażać myśli, uczucia i przekonania w sposób bezpośredni, uczciwy i stosowny. Najlepsze w tym wypadku jest podejście oparte na świadomości własnej wartości (wg. którego unikamy podejścia ustępliwgo oraz agresywnego), dzięki któremu jesteśmy świadomi naszych potrzeb, oraz potrzeb naszych pracowników, co w połączeniu działaniem asertywnym jest prawdopodobnie najlepszym zachowaniem w przypadku rozwiązywania problemów przez osoby na kierowniczych stanowiskach.
  • Panowanie nad swoim zachowaniem - Unikanie tego co mogłoby przeszkodzić w osiągnięciu celu, oraz zorientowanie swojej uwagi na tym co może pomóc w jego osiągnięciu.
  • Kształtowanie zachowań innych ludzi - Zaszczepianie prawidłowych metod oraz podejścia do wykonywanych obowiązków, a także inne metody w przypadku bezpośredniego kontaktu, które mogą w znaczny sposób przyczynić się do realizacji celów, takie jak np.: szukanie pomyslów, wskazywanie możliwości i trudności, rozbudowanie cudzego pomysłu, popieranie cudzego zdania, udzielanie informacji oraz zachowania wizualne (niewerbalne - wyraz twarzy, ruchy rąk, postawa mowa ciała, ubiór)
  • Bieżące sprawdzanie zachowań własnych i cudzych.

Dodatkowa charakterystyka pracy kierownika.

  • Pracują z ludźmi i przez ludzi.

Oznacza to, że kierownicy oprócz współpracy z podwładnymi muszą dogadywać się z innymi kierownikami w organizacji a także z klientami, odbiorcami, dostawcami itd. Kierownicy zatem pracują z każdym, na każdym szczeblu, wewnątrz lub na zewnątrz swojej organizacji.

Pilnują zadań, które są im powierzone, dbają aby cele były należycie wykonane, Odpowiadają za działania podwładnych.

  • Mają do dyspozycji podwłanych i inne zasoby

Mogą uzyskiwać więcej niż inni członkowie organizacji gdyż mogą polegać na siebie oraz na podwładnych, dlatego też wymaga się od nich więcej niż od innych.

  • Doprowadzają do równowagi między konkurencyjnymi celami i ustalają priorytety

Kierownik stoi wobec wielu organizacyjnych celów, problemów i potrzeb współzawodniczących o czas i zasoby kierownika. Ograniczenie zasobów powoduje, że kierownik musi doprowadzić do równowagi między różnymi celami i potrzebami. Ustala się zadania na każdy dzień w kolejności ich ważności od spraw najwazniejszych roztrzyganych natychmiast do spraw mniej ważnych rozważanych później.

  • Ustalają kto ma wykonać określone zadanie

Przydzielają określone zadania podwładnym według kwalifikacji

  • Muszą myśleć analitycznie i syntetycznie

Aby myśleć analitycznie, kierownik powinien umieć rozłożyć problem na składniki, przeanalizować je i obmyślić praktyczne rozwiązanie. W mysleniu syntetycznym, rozważają całość zadania w sposob abstrakcyjny i odnosząc je do innych zadań.

  • Są rozjemcami

Organizacje składają się z ludzi, a Ci nie zawsze dobrze się porozumiewają ze sobą. Czasem mogą wystąpic konflikty między nimi. Kierownik jest od tego aby złagodzić poszczególne konflikty, które mogą spowodować zaburzenia w realizacji postanowionych przez organizacje celów.

  • Są politykami

Kierownicy muszą nawiązywać stosunki, stosować perswazję i kompromisy dla wspierania celów organizacji podobnie jak politycy, którzy realizują swoje programy

  • Są dyplomatami

Są przedstawicielami swoich jednostek na zebraniach organizacji, a także reprezentują całą organizację lub jej jednostkę wobec klientów, odbiorców, kontrahentów, urzęników i pracowników inncyh organizacji. podejmują trudne decyzje

Od kierowników oczekuje się, że znajdą rozwiązanie trudnych problemów i że doprowadzą do wdrożenia podjętych decyzji.

Patrz także:


Kierownikartykuły polecane
LiderRole menedżerów personalnego i liniowegoWymagane kwalifikacje kierownikaZdolność do pracy w zespoleKierowanieZadania lideraPrzywództwoZespół projektowyPraca zespołowaMenedżer średniego szczebla

Bibliografia

  • Griffin R. (2017), Podstawy zarządzania organizacją, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
  • Grzesik K. (2013), Kierownik projektu-menedżer czy przywódca?, Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu, 4 (36)
  • Stoner J., Wankel C. (1996), Kierowanie, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
  • Tokarski S. (2006), Kierownik w Organizacji, Difin, Warszawa
  • Wydra P. (2006), Kierownik i cechy kierownika, Politechnika Świętokrzyska w Kielcach, Kielce

Autor: Piotr Tabak, Jarosław Łyżwa