Usługa kurierska: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (cleanup bibliografii i rotten links)
m (cleanup bibliografii i rotten links)
 
(Nie pokazano 5 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
|list1=
<ul>
<li>[[Fracht]]</li>
<li>[[Rodzaje sklepów]]</li>
<li>[[Handel elektroniczny]]</li>
<li>[[Franchising]]</li>
<li>[[Sprzedaż detaliczna]]</li>
<li>[[B2B]]</li>
<li>[[Sezonowość popytu turystycznego]]</li>
<li>[[Surcharge]]</li>
<li>[[Handel detaliczny]]</li>
</ul>
}}
'''[[Usługa]] kurierska''' polega na odebraniu przesyłki od zleceniodawcy i dostarczeniu jej pod wskazany adres w wyznaczonym terminie. [[Usługi]] kurierskie są istotnym elementem struktur logistycznych. Lata 90 XX wieku uważane są za początek rozwoju sektora usług KEP - Rynku usług kurierskich, ekspresowych i paczkowych, który dynamicznie ewoluuje (A. Marczuk i in., 2015, s. 3075)
'''[[Usługa]] kurierska''' polega na odebraniu przesyłki od zleceniodawcy i dostarczeniu jej pod wskazany adres w wyznaczonym terminie. [[Usługi]] kurierskie są istotnym elementem struktur logistycznych. Lata 90 XX wieku uważane są za początek rozwoju sektora usług KEP - Rynku usług kurierskich, ekspresowych i paczkowych, który dynamicznie ewoluuje (A. Marczuk i in., 2015, s. 3075)


Linia 22: Linia 7:


==KEP - rodzaje firm świadczących usługi w Polsce==
==KEP - rodzaje firm świadczących usługi w Polsce==
<google>t</google>
# Firmy działające na arenie międzynarodowej (tzw. Intregatorzy) posiadające dużą ilość oddziałów, do których zaliczają się m. in.: UPS, TNT FedEx, DHL.
# Firmy działające na arenie międzynarodowej (tzw. Intregatorzy) posiadające dużą ilość oddziałów, do których zaliczają się m. in.: UPS, TNT FedEx, DHL.
# Przedsiębiorstwa świadczące swoje usługi przede wszystkim w Europie np. GLS, DPD.
# Przedsiębiorstwa świadczące swoje usługi przede wszystkim w Europie np. GLS, DPD.
Linia 36: Linia 20:
* dostarczanie przesyłek ustalonych terminach - na czas,
* dostarczanie przesyłek ustalonych terminach - na czas,
* wysoki poziom świadczenia usług (D. Rucińska, 2016, s. 168)
* wysoki poziom świadczenia usług (D. Rucińska, 2016, s. 168)
<google>n</google>


Klienci firm świadczących usługi kurierskie najczęściej zwracają uwagę na:
Klienci firm świadczących usługi kurierskie najczęściej zwracają uwagę na:
Linia 60: Linia 46:
# dostawy tego samego dnia - usługa ta w dalszym ciągu nie jest usługą najtańszą, ponieważ wiąże się z dostarczeniem przesyłki z punktu A do punktu B w krótkim czasie i bez korzystania z lokalizacji pośrednich.
# dostawy tego samego dnia - usługa ta w dalszym ciągu nie jest usługą najtańszą, ponieważ wiąże się z dostarczeniem przesyłki z punktu A do punktu B w krótkim czasie i bez korzystania z lokalizacji pośrednich.
# zwroty zakupów - [[Klient]], który dokonał zakupu przez [[internet]] ma prawo do odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni. Polacy coraz częściej korzystają z możliwości zwrotu zakupionych produktów, ponieważ wzrasta ich świadomość dotycząca przełożenia jakości do ceny oraz sam zwrot jest bezpłatny (koszt ponosi [[sprzedawca]]). W tym wypadku firmy kurierskie współtworzą, umożliwiają korzystanie lub użytkują [[zasoby]] poprzez wykorzystanie społeczności. Usługi te często świadczą firmy: Instacart i UberRUSH. (I. Fachner, G. Szyszka, 2018, s. 38-41)
# zwroty zakupów - [[Klient]], który dokonał zakupu przez [[internet]] ma prawo do odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni. Polacy coraz częściej korzystają z możliwości zwrotu zakupionych produktów, ponieważ wzrasta ich świadomość dotycząca przełożenia jakości do ceny oraz sam zwrot jest bezpłatny (koszt ponosi [[sprzedawca]]). W tym wypadku firmy kurierskie współtworzą, umożliwiają korzystanie lub użytkują [[zasoby]] poprzez wykorzystanie społeczności. Usługi te często świadczą firmy: Instacart i UberRUSH. (I. Fachner, G. Szyszka, 2018, s. 38-41)
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Fracht]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Rodzaje sklepów]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Handel elektroniczny]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Franchising]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Sprzedaż detaliczna]]}} &mdash; {{i5link|a=[[B2B]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Sezonowość popytu turystycznego]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Surcharge]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Handel detaliczny]]}} }}


==Bibliografia==
==Bibliografia==
<noautolinks>
<noautolinks>
* Fachner I., Szyszka G.(2018). ''[https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/15762/R17.pdf?sequence=1 Logistyka w Polsce - Raport 2017]'', Biblioteka Logistyczna, Poznań
* Fachner I., Szyszka G. (2018), ''[https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/15762/R17.pdf?sequence=1 Logistyka w Polsce - Raport 2017]'', Biblioteka Logistyczna, Poznań
* Łukasik Z. (red.). (2017). ''[https://yadda.icm.edu.pl/baztech/element/bwmeta1.element.baztech-ef4cdf5f-9ae7-460e-9b9e-6a9ce99580f7 Usługi logistyczne w przedsiębiorstwach kurierskich krajowych i międzynarodowych]'', ''Autobusy : technika, eksploatacja, systemy transportowe '', nr 9
* Łukasik Z. (red.) (2017), ''[https://yadda.icm.edu.pl/baztech/element/bwmeta1.element.baztech-ef4cdf5f-9ae7-460e-9b9e-6a9ce99580f7 Usługi logistyczne w przedsiębiorstwach kurierskich krajowych i międzynarodowych]'', Autobusy : technika, eksploatacja, systemy transportowe , nr 9
* Marcysiak A., Pieniak-Lendzion K., Lendzion M. (2013). ''Usługi kurierskie na rynku usług logistycznych w Polsce'', ''Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach '' nr 96
* Marcysiak A. (2013), ''Usługi kurierskie na rynku usług logistycznych w Polsce'', Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo-humanistycznego, Nr 96
* Marczuk A. (red.).(2015). '' Rynek i logistyka usług kurierskich w Polsce'', ''Logistyka-nauka'', nr 3
* Marczuk A. (red.) (2015), ''Rynek i logistyka usług kurierskich w Polsce'', Logistyka-nauka, nr 3
* Rucińska D. (2016), ''[https://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.ekon-element-000171459225 Rynek przesyłek kurierskich , ekspresowych i paczkowych (KEP) - warunki funkcjonowania i rozwoju w drugiej dekadzie XXI wieku]'', Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Gdańskiego. Ekonomika Transportu i Logistyka, nr.61
* Rucińska D. (2016), ''[https://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.ekon-element-000171459225 Rynek przesyłek kurierskich , ekspresowych i paczkowych (KEP) - warunki funkcjonowania i rozwoju w drugiej dekadzie XXI wieku]'', Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Gdańskiego. Ekonomika Transportu i Logistyka, nr.61
* ''Ustawa z dnia 23 listopada 2012 r. Prawo pocztowe'',  [https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20120001529 Dz.U. 2012 poz. 1529]
* ''Ustawa z dnia 23 listopada 2012 r. Prawo pocztowe'',  [https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20120001529 Dz.U. 2012 poz. 1529]

Aktualna wersja na dzień 19:49, 16 sty 2024

Usługa kurierska polega na odebraniu przesyłki od zleceniodawcy i dostarczeniu jej pod wskazany adres w wyznaczonym terminie. Usługi kurierskie są istotnym elementem struktur logistycznych. Lata 90 XX wieku uważane są za początek rozwoju sektora usług KEP - Rynku usług kurierskich, ekspresowych i paczkowych, który dynamicznie ewoluuje (A. Marczuk i in., 2015, s. 3075)

Termin określający usługę kurierską, , usługi nie mającej charakteru powszechnego, polegającej na zarobkowym, przyspieszonym przewozie i doręczaniu w gwarantowanym terminie przesyłek" widniał jedynie w Ustawie z 23 listopada 1990 r. o łączności, która została zastąpiona Ustawą z dnia 12 czerwca 2003 r. Prawo pocztowe. W ustawie tej nie zastosowano definicji usługi kurierskiej, dlatego firmy kurierskie odnoszą się po części do przepisów pocztowych i do przepisów przewozowych.

TL;DR

Artykuł opisuje rozwój i rodzaje firm kurierskich w Polsce oraz determinanty jakości usług kurierskich. Wskazuje również na kierunki rozwoju branży, takie jak handel transgraniczny, dostawy tego samego dnia i zwroty zakupów. Rynek usług kurierskich w Polsce rośnie, jednak średnie ceny są niższe niż na rynku europejskim z powodu niższych kosztów zatrudnienia w Polsce.

KEP - rodzaje firm świadczących usługi w Polsce

  1. Firmy działające na arenie międzynarodowej (tzw. Intregatorzy) posiadające dużą ilość oddziałów, do których zaliczają się m. in.: UPS, TNT FedEx, DHL.
  2. Przedsiębiorstwa świadczące swoje usługi przede wszystkim w Europie np. GLS, DPD.
  3. Firmy prowadzące działalność wyłącznie w kraju, które prosperują dzięki rozwiniętej sieci placówek krajowych. Należą do nich m. in.: Opek i Siódemka.
  4. Podmioty świadczące usługi na rynku lokalnym, często współpracujące z firmami wymienionymi powyżej np. Sprinter (Grupa ta jest najliczniejsza.)
  5. Przedsiębiorstwa wyspecjalizowane - nakierowane na konkretne grono konsumentów (A. Marcysiak, K. Pieniak-Lendzion, M. Lendzion, 2013, s. 32)

Determinanty jakości usług kurierskich

Stale rozwijający się sektor usług logistycznych charakteryzuje się:

  • bezzwłocznym doręczeniem przesyłek,
  • ujednoliceniem usług,
  • dostosowanie usług do indywidualnych potrzeb klientów,
  • dostarczanie przesyłek ustalonych terminach - na czas,
  • wysoki poziom świadczenia usług (D. Rucińska, 2016, s. 168)

Klienci firm świadczących usługi kurierskie najczęściej zwracają uwagę na:

  • opcję monitorowania nadanych przesyłek przez platformy internetowe,
  • ewentualność zmiany, w dowolnym momencie, adresu dostawy paczki,
  • sposób płatności - głównie za pobraniem, bowiem jest to rodzaj zabezpieczenia adresata w przypadku gdy nie ma on zaufania do odbiorcy
  • szybki i efektywny kontakt z klientem
  • klarowną instrukcje opisującą warunki (ceny, gabaryty paczki, ubezpieczenie, termin odbioru od zleceniodawcy oraz termin dostawy do adresata) i sposoby zamówienia usługi kurierskiej (A. Marczuk i in., 2015, s. 3082)

Polskie firmy kurierskie oferują m.in.:

  1. dostarczenie paczki w dniu jej nadania,
  2. doręczenie dzień po nadaniu przesyłki,
  3. doręczenie paczki w ciągu dwóch dni,
  4. odbiór paczki od zleceniodawcy wieczorem i dostarczenie jej odbiorcy porankiem dnia następnego,
  5. dostarczenie przesyłki w nocy - dotyczy najczęściej zleceń pilnych (Z. Łukasik i in., 2017, s.159)

Firmy kurierskie ujednolicają gabaryty paczek pod względem wagi i wymiarów, aby koszt transportu małej przesyłki nie był taki sam jak koszt przesyłki ważącej tyle samo, ale większej pod względem rozmiaru (A. Marcysiak, K. Pieniak-Lendzion, M. Lendzion, 2013, s. 31)

Kierunki rozwoju firm kurierskich w Polsce

Rynek usług kurierskich, ekspresowych i paczkowych permanentnie rozpowszechnia się, a jego sprawność i wydajność będą eksploatowane przez długi czas. Ilość świadczonych usług kurierskich z roku na rok jest coraz większa. W Polsce w latach 2012-2017 odnotowano 53% wzrost wartości branży, co stanowi około 3% udział w rynku europejskim. Warto podkreślić, że wzrost wartościowy był mniejszy od wzrostu ilościowego równego 62%, bowiem średnie ceny usług kurierskich w Polsce są prawie połowę niższe od cen obowiązujących na rynku europejskim. Głównym czynnikiem determinującym ten fakt są niższe koszty zatrudnienia pracowników w Polsce.

E-handel jako prekursor branży KEP łączy ze sobą trzy kierunki rozwoju:

  1. handel transgraniczny - Polacy coraz częściej dokonują zakupów zagranicznych za pomocą internetu. Ceny przesyłek zagranicznych oferowane przez firmy z branży KEP są niestety często zbyt wysokie, dlatego konsumenci nadal korzystają z usług pocztowych. Firmy kurierskie trudnią się obniżeniem różnic pomiędzy kosztami usług krajowych i zagranicznych.
  2. dostawy tego samego dnia - usługa ta w dalszym ciągu nie jest usługą najtańszą, ponieważ wiąże się z dostarczeniem przesyłki z punktu A do punktu B w krótkim czasie i bez korzystania z lokalizacji pośrednich.
  3. zwroty zakupów - Klient, który dokonał zakupu przez internet ma prawo do odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni. Polacy coraz częściej korzystają z możliwości zwrotu zakupionych produktów, ponieważ wzrasta ich świadomość dotycząca przełożenia jakości do ceny oraz sam zwrot jest bezpłatny (koszt ponosi sprzedawca). W tym wypadku firmy kurierskie współtworzą, umożliwiają korzystanie lub użytkują zasoby poprzez wykorzystanie społeczności. Usługi te często świadczą firmy: Instacart i UberRUSH. (I. Fachner, G. Szyszka, 2018, s. 38-41)


Usługa kurierskaartykuły polecane
FrachtRodzaje sklepówHandel elektronicznyFranchisingSprzedaż detalicznaB2BSezonowość popytu turystycznegoSurchargeHandel detaliczny

Bibliografia


Autor: Anita Terech

Uwaga.png

Treść tego artykułu została oparta na aktach prawnych.

Zwróć uwagę, że niektóre akty prawne mogły ulec zmianie od czasu publikacji tego tekstu.