Credit scoring: Różnice pomiędzy wersjami
m (Czyszczenie tekstu) |
mNie podano opisu zmian |
||
(Nie pokazano 10 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
'''Credit scoring''' - jest to [[metoda]] punktowa oceny [[zdolność kredytowa|zdolności kredytowej]] [[kredytobiorca|kredytobiorców]] indywidualnych i [[Przedsiębiorstwo|przedsiębiorstw]]. Stosowana jest ona przez instytucje kredytowe do ograniczania [[Ryzyko|ryzyka]] związanego z udzieleniem kredytu danemu podmiotowi. Metoda polega na przyznaniu ocenianym punktów w karcie scoringowej. Dzięki sumie punktów możemy ocenić [[wiarygodność]] kredytobiorcy [[bank|banku]]. (J. Gwizdała 2018, s. 211) | '''Credit scoring''' - jest to [[metoda]] punktowa oceny [[zdolność kredytowa|zdolności kredytowej]] [[kredytobiorca|kredytobiorców]] indywidualnych i [[Przedsiębiorstwo|przedsiębiorstw]]. Stosowana jest ona przez instytucje kredytowe do ograniczania [[Ryzyko|ryzyka]] związanego z udzieleniem kredytu danemu podmiotowi. Metoda polega na przyznaniu ocenianym punktów w karcie scoringowej. Dzięki sumie punktów możemy ocenić [[wiarygodność]] kredytobiorcy [[bank|banku]]. (J. Gwizdała 2018, s. 211) | ||
Linia 22: | Linia 7: | ||
* celem tej metody jest zbadanie [[zdolność kredytowa|zdolności kredytowej]] kredytobiorców ze względu na interesy kredytodawcy, | * celem tej metody jest zbadanie [[zdolność kredytowa|zdolności kredytowej]] kredytobiorców ze względu na interesy kredytodawcy, | ||
* jest okresowo modyfikowany w celu modernizacji oceny wiarygodności potencjalnego kredytobiorcy. | * jest okresowo modyfikowany w celu modernizacji oceny wiarygodności potencjalnego kredytobiorcy. | ||
==Rodzaje credit scoringu== | ==Rodzaje credit scoringu== | ||
Linia 38: | Linia 22: | ||
* Scoring behawioralny (behavioural scoring) - używany jest do oceny stałych klientów, czyli klienta, który korzysta już z oferty kredytodawcy. Odpowiada, na pytanie, czy [[klient]] spełnia określone warunki, aby zaoferować mu dodatkowy [[produkt]] z oferty np. w przypadku banku: zaoferować klientowi dodatkowy kredyt, zwiększyć limit karty. | * Scoring behawioralny (behavioural scoring) - używany jest do oceny stałych klientów, czyli klienta, który korzysta już z oferty kredytodawcy. Odpowiada, na pytanie, czy [[klient]] spełnia określone warunki, aby zaoferować mu dodatkowy [[produkt]] z oferty np. w przypadku banku: zaoferować klientowi dodatkowy kredyt, zwiększyć limit karty. | ||
* Scoring zysku - skupia się na osiągnieciu maksymalnego zysku, a nie ograniczeniu ryzyka kredytowego. Trzeba określić politykę sprzedażową, czyli czy bardziej opłaca się maksymalizować [[zysk]] na kliencie, czy zysk na produkcie. Czasami warto jest zaoferować klientowi nieprzynoszące zysku produktu, aby w efekcie zakupił inne instrumenty, które są bardziej zyskowne. | * Scoring zysku - skupia się na osiągnieciu maksymalnego zysku, a nie ograniczeniu ryzyka kredytowego. Trzeba określić politykę sprzedażową, czyli czy bardziej opłaca się maksymalizować [[zysk]] na kliencie, czy zysk na produkcie. Czasami warto jest zaoferować klientowi nieprzynoszące zysku produktu, aby w efekcie zakupił inne instrumenty, które są bardziej zyskowne. | ||
<google>n</google> | |||
==Budowa modelu scoringowego== | ==Budowa modelu scoringowego== | ||
Linia 48: | Linia 34: | ||
==Scoring w Polsce== | ==Scoring w Polsce== | ||
[[Biuro Informacji Kredytowej]] SA (BIK) to jedna agencja kredytowa na polskim rynku, która dostarcza scoringu w postaci ogólnego modelu polskim kredytodawcom. [[Bank]], w trakcie oceny klienta, zamawia w BIK-u raport, w którym są zawarte dane klienta podlegające Ustawie o ochronie danych osobowych. BIK posiada wszelkie [[informacje]] dzięki dostaeczaniu informacji przez banki oraz [[SKOK]]-i. Posiadane dobrych i złych informacji o klientach przez BIK pozwala na wiarygodną ocenę punktową. Natomiast dla klientów indywidualnych BIK oferuje trzy rodzaje raportów: [[informacja]] ustawowa (jest ona bezpłatna i udostępniania nie częściej, niż raz na 6 miesięcy na wniosek osoby zainteresowanej); raport PLUS; raport PLUS z informacją o ocenie punktowej (raport udostępniany jest już odpłatnie). (A. Krysiak 2012, s. 173) | [[Biuro Informacji Kredytowej]] SA (BIK) to jedna agencja kredytowa na polskim rynku, która dostarcza scoringu w postaci ogólnego modelu polskim kredytodawcom. [[Bank]], w trakcie oceny klienta, zamawia w BIK-u raport, w którym są zawarte dane klienta podlegające Ustawie o ochronie danych osobowych. BIK posiada wszelkie [[informacje]] dzięki dostaeczaniu informacji przez banki oraz [[SKOK]]-i. Posiadane dobrych i złych informacji o klientach przez BIK pozwala na wiarygodną ocenę punktową. Natomiast dla klientów indywidualnych BIK oferuje trzy rodzaje raportów: [[informacja]] ustawowa (jest ona bezpłatna i udostępniania nie częściej, niż raz na 6 miesięcy na wniosek osoby zainteresowanej); raport PLUS; raport PLUS z informacją o ocenie punktowej (raport udostępniany jest już odpłatnie). (A. Krysiak 2012, s. 173) | ||
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Customer Satisfaction Index]]}} — {{i5link|a=[[Testowanie produktów]]}} — {{i5link|a=[[7 narzędzi TQC]]}} — {{i5link|a=[[Metody pozyskiwania informacji z rynku]]}} — {{i5link|a=[[Analiza danych]]}} — {{i5link|a=[[Zdolność kredytowa]]}} — {{i5link|a=[[Minima sensoryczne]]}} — {{i5link|a=[[Metody analizy strategicznej]]}} — {{i5link|a=[[Metoda XYZ]]}} }} | |||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
<noautolinks> | <noautolinks> | ||
* Gwizdała J. (2018), ''Ryzyko kredytowe w działalności banku komercyjnego'', Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk | |||
* Gwizdała J. (2018) | * Jajuga K. (2013), ''[https://www.dbc.wroc.pl/Content/27836/Pisula_Metodyczne_aspekty_zastosowania_modeli_skoringowych.pdf Inwestycje finansowe i ubezpieczenia – tendencje światowe a rynek polski]'', Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, nr 323 | ||
* Jajuga K. ( | * Jajuga K. (red.) (2008), ''Zarządzanie ryzykiem'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa | ||
* Kałużny R. (2009), ''Pomiar ryzyka kredytowego banku'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa | |||
* Kałużny R. (2009) | * Krysiak A., Staniszewska A., Wiatr M. (2012), ''Zarządzanie portfelem kredytowym banku'', Oficyna Wydawnicza Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Warszawa | ||
* Krysiak A. (2012) | * Wątroba J. (2004), ''[https://media.statsoft.pl/_old_dnn/downloads/04skoring.pdf Skoring kredytowy a modele data mining]'', StatSoft Polska | ||
* Wątroba J. (2004) | |||
</noautolinks> | </noautolinks> | ||
{{a| Kinga Kluczewska}} | {{a| Kinga Kluczewska}} | ||
[[Kategoria: | [[Kategoria:Kredyt]] | ||
{{#metamaster:description|Metoda oceny zdolności kredytowej oparta na scoringowej karcie. Punktacja pomaga instytucjom kredytowym minimalizować ryzyko udzielenia kredytu.}} | {{#metamaster:description|Metoda oceny zdolności kredytowej oparta na scoringowej karcie. Punktacja pomaga instytucjom kredytowym minimalizować ryzyko udzielenia kredytu.}} |
Aktualna wersja na dzień 18:40, 16 sty 2024
Credit scoring - jest to metoda punktowa oceny zdolności kredytowej kredytobiorców indywidualnych i przedsiębiorstw. Stosowana jest ona przez instytucje kredytowe do ograniczania ryzyka związanego z udzieleniem kredytu danemu podmiotowi. Metoda polega na przyznaniu ocenianym punktów w karcie scoringowej. Dzięki sumie punktów możemy ocenić wiarygodność kredytobiorcy banku. (J. Gwizdała 2018, s. 211)
Cechy credit scoringu
Credit scoring wyróżnia się następującymi cechami (A. Krysiak 2012, s. 160):
- bazuje na zebranych danych, które wywodzą się z empirycznego porównania grup rzetelnych i nierzetelnych kredytobiorców, którzy zabiegali się o kredyt w określonym przedziale czasowym,
- oparty jest na podstawie zaakceptowanych i zatwierdzonych metodach statystycznych,
- celem tej metody jest zbadanie zdolności kredytowej kredytobiorców ze względu na interesy kredytodawcy,
- jest okresowo modyfikowany w celu modernizacji oceny wiarygodności potencjalnego kredytobiorcy.
Rodzaje credit scoringu
Kryterium klasyfikacji credit scoringu wyróżniamy (J Gwizdała 2018, s. 214):
- Ze względu na cel analizy scoringowej,
- Ze względu na oceniany podmiot (scoring osób fizycznych; scoring podmiotów gospodarczych),
- Ze względu na rodzaj kredytów (scoring kredytów konsumpcyjnych; scoring kredytów gospodarczych),
- Ze względu na cel wykorzystania (zewnętrzny - tworzony dla obcych instytucji; wewnętrzny - tworzony dla potrzeb własnych),
- Ze względu na podmiot dokonujący oceny ryzyka kredytowego (scoring banku komercyjnego; scoring banku centralnego; scoring biura kredytowego; scoring agencji ratingowej; ocena emitentów kart płatniczych; ocena towarzystwa ubezpieczeniowego),
- Ze względu na dziedzinę, w której jest wykorzystywany scoring (scoring bankowy; scoring ubezpieczeniowy; scoring marketingowy).
Koncepcje credit scoringu
Credit scoring dzieli się na 3 rodzaje w zależności jaką funkcję pełni (A. Krysiak 2012, s. 163):
- Scoring użytkowy (application scoring) - nazywany również scoringiem aplikacyjnym; ten rodzaj scoringu wykorzystywany jest do oceny nowych klientów. Na podstawie analizy danych dotyczących kredytobiorców, którzy otrzymali w przeszłośći kredyt, jest budowana karta scoringowa. Stosowany jest przez banki, ubezpieczalnie oraz przedsiębiorstwa wysyłkowe.
- Scoring behawioralny (behavioural scoring) - używany jest do oceny stałych klientów, czyli klienta, który korzysta już z oferty kredytodawcy. Odpowiada, na pytanie, czy klient spełnia określone warunki, aby zaoferować mu dodatkowy produkt z oferty np. w przypadku banku: zaoferować klientowi dodatkowy kredyt, zwiększyć limit karty.
- Scoring zysku - skupia się na osiągnieciu maksymalnego zysku, a nie ograniczeniu ryzyka kredytowego. Trzeba określić politykę sprzedażową, czyli czy bardziej opłaca się maksymalizować zysk na kliencie, czy zysk na produkcie. Czasami warto jest zaoferować klientowi nieprzynoszące zysku produktu, aby w efekcie zakupił inne instrumenty, które są bardziej zyskowne.
Budowa modelu scoringowego
Fazy wprowadzania systemu credit-scoring (A. Krysiak 2012, s. 166):
- Faza koncepcyjna - polega na zebraniu odpowiedniego zespołu specjalistów (statystyków, analityków kredytowych, sprzedawców, informatyków) i określeniu celu modelu, czyli jakich klientów ma analizować i do czego służyć.
- Faza projektowania - polega na określeniu grup "dobrych" i "złych" klientów; na wyborze populacji bazowej klientów, która jest wykorzystywana do budowy systemu; analizie danych oraz wyborze właściwych charakterystyk i ich atrybutów oraz, w wyniku analizy statystycznej, przypisanie do nich poszczególnych wag; wykonaniu testów.
- Faza wdrożenia - w tej fazie systemy informatyczne muszą zostać zintegrowane; pracownicy muszą zostać wyszkoleni, aby odpowiednio wprowadzali dane oraz interpretowali ich wyniki; od tej fazy zależy, czy opracowany model scoringowy będzie efektywny i skuteczny.
- Faza monitoringu systemu credit-scoring - w każdym modelu konieczna jest faza monitorowania, ponieważ mogą wystąpić jakieś zdarzenia losowe. Wpływać może zmiana demograficzna, polityka kredytowa, cykl koniunkturalny, recesja albo ekspancja itp.
Scoring w Polsce
Biuro Informacji Kredytowej SA (BIK) to jedna agencja kredytowa na polskim rynku, która dostarcza scoringu w postaci ogólnego modelu polskim kredytodawcom. Bank, w trakcie oceny klienta, zamawia w BIK-u raport, w którym są zawarte dane klienta podlegające Ustawie o ochronie danych osobowych. BIK posiada wszelkie informacje dzięki dostaeczaniu informacji przez banki oraz SKOK-i. Posiadane dobrych i złych informacji o klientach przez BIK pozwala na wiarygodną ocenę punktową. Natomiast dla klientów indywidualnych BIK oferuje trzy rodzaje raportów: informacja ustawowa (jest ona bezpłatna i udostępniania nie częściej, niż raz na 6 miesięcy na wniosek osoby zainteresowanej); raport PLUS; raport PLUS z informacją o ocenie punktowej (raport udostępniany jest już odpłatnie). (A. Krysiak 2012, s. 173)
Credit scoring — artykuły polecane |
Customer Satisfaction Index — Testowanie produktów — 7 narzędzi TQC — Metody pozyskiwania informacji z rynku — Analiza danych — Zdolność kredytowa — Minima sensoryczne — Metody analizy strategicznej — Metoda XYZ |
Bibliografia
- Gwizdała J. (2018), Ryzyko kredytowe w działalności banku komercyjnego, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk
- Jajuga K. (2013), Inwestycje finansowe i ubezpieczenia – tendencje światowe a rynek polski, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, nr 323
- Jajuga K. (red.) (2008), Zarządzanie ryzykiem, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
- Kałużny R. (2009), Pomiar ryzyka kredytowego banku, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
- Krysiak A., Staniszewska A., Wiatr M. (2012), Zarządzanie portfelem kredytowym banku, Oficyna Wydawnicza Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Warszawa
- Wątroba J. (2004), Skoring kredytowy a modele data mining, StatSoft Polska
Autor: Kinga Kluczewska