Giełda transportowa: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
(LinkTitles.)
mNie podano opisu zmian
 
(Nie pokazano 18 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
'''Giełdy transportowe''' są platformami internetowymi, których zadaniem jest umożliwienie użytkownikowi dokonywania czynności takich jak wyszukiwanie oraz zgłoszenie wolnych ładunków i wolnych przestrzeni ładunkowych (P. Lewandowski i M. Dziechciarz 2011, s. 1125)
|list1=
<ul>
<li>[[Handel elektroniczny]]</li>
<li>[[Serwis transakcyjny]]</li>
<li>[[Metody przyciągania klientów w internecie]]</li>
<li>[[Marketing automation]]</li>
<li>[[Kiosk multimedialny]]</li>
<li>[[Rodzaje witryn internetowych]]</li>
<li>[[Biuro obsługi klienta]]</li>
<li>[[Chmura obliczeniowa]]</li>
<li>[[Nowe media]]</li>
</ul>
}}


Warto podkreślić, że jak podaje J. Mieszaniec i R. Ogrodnik internetowe giełdy transportowe nazywane są również giełdami frachtów i przestrzeni ładunkowych (J. Mieszaniec i R. Ogrodnik 2010, s. 225)


Giełdy elektroniczne - transportowe są rozwiązaniem innowacyjnym, dzięki którego wykorzystaniu przedsiębiorstwa sektora TSL mają możliwość umocnienia swojej pozycji wśród konkurencji. Giełdy te stanowią, bowiem narzędzie, które pozwala znacznie usprawnić przeprowadzenie procesu logistycznego we współczesnym łańcuchu dostaw (I. Wasielewska-Marszałkowska 2014, s. 120) Co więcej giełdy transportowe są instrumentem dającym możliwość szybkiego zawarcia kontraktu z partnerem, który spełnia określone wymagania, a jednocześnie jest atrakcyjny pod względem cenowym oraz jakościowym (I. Wasielewska-Marszałkowska 2014, s. 114-115)


'''Giełdy transportowe''' platformami internetowymi, których zadaniem jest umożliwienie użytkownikowi dokonywania czynności takich jak wyszukiwanie oraz zgłoszenie wolnych ładunków i wolnych przestrzeni ładunkowych. (P. Lewandowski i M. Dziechciarz 2011, s. 1125)  
Przy ich wykorzystaniu, przyjmując analogiczną do licytacji formę działania, znaleźć można najkorzystniejsze dla danego przedsiębiorstwa rozwiązania. Rozwiązania, o których mowa posłużyć mają wyszukaniu zatrudnienia dla swojego taboru bądź też przetransportowaniu ładunku własnego. Co więcej, giełdy transportowe dają swoim użytkownikom możliwość skorzystania z różnorodnych udogodnień, które przyspieszają, a także zabezpieczają zawieranie transakcji. Przykładami działań, jakie mogą znaleźć się w ofercie giełd transportowych, a które służą udoskonalaniu zawierania transakcji : możliwość windykacji [[należności]], ułatwianie kontaktu poprzez wykorzystanie komunikatorów tekstowych, a także określanie map drogowych (P. Lewandowski i M. Dziechciarz 2011, s. 1125-1126)


Warto podkreślić, że jak podaje J. Mieszaniec i R. Ogrodnik internetowe giełdy transportowe nazywane są również giełdami frachtów i przestrzeni ładunkowych. (J. Mieszaniec i R. Ogrodnik 2010, s. 225)
==TL;DR==
Giełdy transportowe to internetowe platformy umożliwiające wyszukiwanie i zgłaszanie wolnych ładunków i przestrzeni ładunkowych. Są narzędziem usprawniającym proces logistyczny, umożliwiają szybkie zawieranie kontraktów i oferują różne udogodnienia. Korzystanie z giełd transportowych ma wiele korzyści, takich jak oszczędność czasu i pieniędzy, rozwój firmy i zwiększenie efektywności pracy. Jednak istnieje ryzyko wyboru nieuczciwych przewoźników. Giełdy transportowe wdrażają rozwiązania mające zapewnić bezpieczeństwo użytkownikom, takie jak opinie i rekomendacje, windykacja należności, autoryzacja użytkowników i katalogi firm. Użytkownicy oczekują prostoty, szybkości, skuteczności i niezawodności działania giełd transportowych.


Giełdy elektroniczne – transportowe są rozwiązaniem innowacyjnym, dzięki którego wykorzystaniu przedsiębiorstwa sektora TSL mają możliwość umocnienia swojej pozycji wśród konkurencji. Giełdy te stanowią, bowiem narzędzie, które pozwala znacznie usprawnić przeprowadzenie procesu logistycznego we współczesnym łańcuchu dostaw. (I. Wasielewska-Marszałkowska 2014, s. 120) Co więcej giełdy transportowe są instrumentem dającym możliwość szybkiego zawarcia kontraktu z partnerem, który spełnia określone wymagania, a jednocześnie jest atrakcyjny pod względem cenowym oraz jakościowym. (I. Wasielewska-Marszałkowska 2014, s. 114-115)
<google>n</google>
 
Przy ich wykorzystaniu, przyjmując analogiczną do licytacji formę działania, znaleźć można najkorzystniejsze dla danego przedsiębiorstwa rozwiązania. Rozwiązania, o których mowa posłużyć mają wyszukaniu zatrudnienia dla swojego taboru bądź też przetransportowaniu ładunku własnego. Co więcej, giełdy transportowe dają swoim użytkownikom możliwość skorzystania z różnorodnych udogodnień, które przyspieszają, a także zabezpieczają zawieranie transakcji. Przykładami działań, jakie mogą znaleźć się w ofercie giełd transportowych, a które służą udoskonalaniu zawierania transakcji są: możliwość windykacji [[należności]], ułatwianie kontaktu poprzez wykorzystanie komunikatorów tekstowych, a także określanie map drogowych. (P. Lewandowski i M. Dziechciarz 2011, s. 1125-1126)
<google>t</google>


==Formy korzystania z baz danych==
==Formy korzystania z baz danych==
T. Grzelak przedstawia dwie formy korzystania z baz danych:
T. Grzelak przedstawia dwie formy korzystania z baz danych:
*'''Giełdy transportowe online''', to [[system]] korzystania z baz danych, z którym styczność mamy, w momencie, w którym tak dodawanie własnych ofert jak i przeglądanie ofert, które są już dostępne w bazie danych odbywa się w trakcie utrzymania łączności z siecią [[Internet]]. Ten system użytkowania bazy danych polecany jest ze względu na wygodę oraz [[ekonomiczność]] w sytuacji, w której [[zobowiązanie]] użytkownika, co do opłaty za nawiązanie połączenia z Internetem przyjmuje formę abonamentu, którego wysokość nie ma powiązania z czasem trwania połączenia.  
* '''Giełdy transportowe online''', to [[system]] korzystania z baz danych, z którym styczność mamy, w momencie, w którym tak dodawanie własnych ofert jak i przeglądanie ofert, które są już dostępne w bazie danych odbywa się w trakcie utrzymania łączności z siecią [[Internet]]. Ten system użytkowania bazy danych polecany jest ze względu na wygodę oraz [[ekonomiczność]] w sytuacji, w której [[zobowiązanie]] użytkownika, co do opłaty za nawiązanie połączenia z Internetem przyjmuje formę abonamentu, którego wysokość nie ma powiązania z czasem trwania połączenia.
*'''Giełdy transportowe offline''', ich użytkowanie ogranicza się do nawiązania połączenia z bazą danych w sytuacji, w której osoba z nich korzystająca chce pobrać i/lub udostępnić ofertę własną. Po dokonaniu tych czynności połączenie zostaje przerwane. Należy podkreślić fakt, że w tym wypadku sam [[proces]] wprowadzania ofert własnych ma miejsce przed nawiązaniem połączenia, natomiast przepatrywanie ofert najczęściej odbywa się po połączeniu, kiedy są one już zaktualizowane. Ta [[opcja]] użytkowania baz danych, jest opłacalna dla osoby, która dostęp do Internetu zyskuje dzięki wykorzystaniu modemu i która zobowiązana jest do wniesienia opłaty za rzeczywisty czas nawiązywania połączenia.  
* '''Giełdy transportowe offline''', ich użytkowanie ogranicza się do nawiązania połączenia z bazą danych w sytuacji, w której osoba z nich korzystająca chce pobrać i/lub udostępnić ofertę własną. Po dokonaniu tych czynności połączenie zostaje przerwane. Należy podkreślić fakt, że w tym wypadku sam [[proces]] wprowadzania ofert własnych ma miejsce przed nawiązaniem połączenia, natomiast przepatrywanie ofert najczęściej odbywa się po połączeniu, kiedy są one już zaktualizowane. Ta [[opcja]] użytkowania baz danych, jest opłacalna dla osoby, która dostęp do Internetu zyskuje dzięki wykorzystaniu modemu i która zobowiązana jest do wniesienia opłaty za rzeczywisty czas nawiązywania połączenia.
:(T. Grzelak 2006, s. 31)
:(T. Grzelak 2006, s. 31)


==Korzyści oraz wątpliwości związane z użytkowaniem giełd transportowych==
==Korzyści oraz wątpliwości związane z użytkowaniem giełd transportowych==
To, co niewątpliwie stanowi zaletę tego typu giełd to fakt, że gromadzą one w jednym miejscu dużą ilość różnorodnych ofert i tym samym kształtują konkurencję wśród przewoźników, a ponadto szansę wyszukania oferty za wyjątkowo korzystną cenę. (W. Budzyński 2017, s. 25)
To, co niewątpliwie stanowi zaletę tego typu giełd to fakt, że gromadzą one w jednym miejscu dużą ilość różnorodnych ofert i tym samym kształtują konkurencję wśród przewoźników, a ponadto szansę wyszukania oferty za wyjątkowo korzystną cenę. (W. Budzyński 2017, s. 25)
Wykorzystywanie w swoich działaniach giełd transportowych jest dla użytkowników szansą na zaoszczędzenie czasu oraz środków finansowych. Dostęp do tak dużej bazy ofert owocuje szansą na szybki [[rozwój]] firmy, minimalizację kosztów, a także wzrost efektywności pracy. Co więcej giełdy dają możliwość tego by w prosty sposób stworzyć [[plan]] transportu obejmującego teren całej Europy. (B. Kos 2011, s. 591-593)
Wykorzystywanie w swoich działaniach giełd transportowych jest dla użytkowników szansą na zaoszczędzenie czasu oraz środków finansowych. Dostęp do tak dużej bazy ofert owocuje szansą na szybki [[rozwój]] firmy, minimalizację kosztów, a także wzrost efektywności pracy. Co więcej giełdy dają możliwość tego by w prosty sposób stworzyć [[plan]] transportu obejmującego teren całej Europy (B. Kos 2011, s. 591-593)
Stale doskonalona [[oferta]], która dopasowywana jest do potrzeb potencjalnych klientów to rzecz, która niewątpliwie może decydować o pozycji danej giełdy na rynku oraz jej renomie. (B. Borycka i E. Kempa 2012, s. 27)
Stale doskonalona [[oferta]], która dopasowywana jest do potrzeb potencjalnych klientów to rzecz, która niewątpliwie może decydować o pozycji danej giełdy na rynku oraz jej renomie (B. Borycka i E. Kempa 2012, s. 27)


I. Wasielewska-Marszałkowska wskazuje na to, że użytkowanie giełd transportowych, traktowanych, jako narzędzie, które skierowane jest dla firm z sektora TSL, chociaż nie tylko, daje możliwość wyróżnienia zalet mających wpływ na kreowanie konkurencyjności przedsiębiorstw funkcjonujących we wspomnianym już sektorze TSL. Wśród nich autorka wyróżnia.:
I. Wasielewska-Marszałkowska wskazuje na to, że użytkowanie giełd transportowych, traktowanych, jako narzędzie, które skierowane jest dla firm z sektora TSL, chociaż nie tylko, daje możliwość wyróżnienia zalet mających wpływ na kreowanie konkurencyjności przedsiębiorstw funkcjonujących we wspomnianym już sektorze TSL. Wśród nich autorka wyróżnia.:
Linia 46: Linia 31:
* Zdecydowanie bardziej niezawodna oraz szybsza [[wymiana]] danych na temat realizacji [[usługi]] dla danego klienta,
* Zdecydowanie bardziej niezawodna oraz szybsza [[wymiana]] danych na temat realizacji [[usługi]] dla danego klienta,
* Opcja umożliwiające sprawdzenie oraz dokonanie oceny wiarygodności finansowej potencjalnego partnera w łańcuchu dostaw (weryfikacja jak i zaświadczenie dokonywane jest przez instytucje niezależne oraz stanowisko kontrahentów)
* Opcja umożliwiające sprawdzenie oraz dokonanie oceny wiarygodności finansowej potencjalnego partnera w łańcuchu dostaw (weryfikacja jak i zaświadczenie dokonywane jest przez instytucje niezależne oraz stanowisko kontrahentów)
* Wzrost poziomu oferowanych usług wiążący się z czasem realizacji oraz wymianą informacji.  
* Wzrost poziomu oferowanych usług wiążący się z czasem realizacji oraz wymianą informacji.
:(I. Wasielewska-Marszałkowska 2014, s. 120)
:(I. Wasielewska-Marszałkowska 2014, s. 120)


Jeśli zaś chodzi o wątpliwości, jakie mogą pojawić się przy użytkowaniu giełd transportowych to wspomnieć należy o ryzyku przypadkowości doboru przewoźnika. Niebezpieczeństwo pojawia się w sytuacji, kiedy zleceniodawca nie miał nigdy wcześniej styczności z firmą przewoźnika, a więc w momencie, w którym jest ona dla niego podmiotem zupełnie nowym. Ważnym jest by zleceniodawca był świadomy tego, że w tym wypadku przy pozyskaniu oferty konkurencyjnej cenowo, pojawia się także zwiększone [[ryzyko]] transakcji zawartej w taki sposób. Pod słowem ryzyko rozumie się tu, [[prawdopodobieństwo]] natknięcia się na nieszczególnie solidnych przewoźników. (W. Budzyński 2017, s. 24-25)
Jeśli zaś chodzi o wątpliwości, jakie mogą pojawić się przy użytkowaniu giełd transportowych to wspomnieć należy o ryzyku przypadkowości doboru przewoźnika. Niebezpieczeństwo pojawia się w sytuacji, kiedy zleceniodawca nie miał nigdy wcześniej styczności z firmą przewoźnika, a więc w momencie, w którym jest ona dla niego podmiotem zupełnie nowym. Ważnym jest by zleceniodawca był świadomy tego, że w tym wypadku przy pozyskaniu oferty konkurencyjnej cenowo, pojawia się także zwiększone [[ryzyko]] transakcji zawartej w taki sposób. Pod słowem ryzyko rozumie się tu, [[prawdopodobieństwo]] natknięcia się na nieszczególnie solidnych przewoźników (W. Budzyński 2017, s. 24-25)


==Rozwiązania, które wdrażane są przez giełdy transportowe po to, aby zapewnić ich użytkownikom bezpieczeństwo==
==Rozwiązania, które wdrażane są przez giełdy transportowe po to, aby zapewnić ich użytkownikom bezpieczeństwo==
B. Kos wśród działań, jakie podejmowane są w celu zapewnienia maksymalnego bezpieczeństwa osobom będącym użytkownikami giełd transportowych, w tym postępowania stanowiącego ochronę przed nieuczciwymi dłużnikami wyróżnia:
B. Kos wśród działań, jakie podejmowane są w celu zapewnienia maksymalnego bezpieczeństwa osobom będącym użytkownikami giełd transportowych, w tym postępowania stanowiącego ochronę przed nieuczciwymi dłużnikami wyróżnia:
* Tworzenie możliwości wyrażania opinii oraz składania rekomendacji na temat firm transportowych oraz spedycyjnych, jakie funkcjonują na danej giełdzie,
* Tworzenie możliwości wyrażania opinii oraz składania rekomendacji na temat firm transportowych oraz spedycyjnych, jakie funkcjonują na danej giełdzie,
* Opracowanie przez giełdy własnego bądź też wykorzystanie zewnętrznego systemu windykacji należności,  
* Opracowanie przez giełdy własnego bądź też wykorzystanie zewnętrznego systemu windykacji należności,
* Zastosowanie procedury autoryzacji nowych użytkowników, weryfikowanie klientów,
* Zastosowanie procedury autoryzacji nowych użytkowników, weryfikowanie klientów,
* Tworzenie katalogów firm, dzięki którym możliwym staje się udostępnianie poszerzonych informacji dotyczących użytkowników danej giełdy, a konkretnie wiadomości odnoszących się do profilu działania oraz wskazujących poziom wiarygodności,  
* Tworzenie katalogów firm, dzięki którym możliwym staje się udostępnianie poszerzonych informacji dotyczących użytkowników danej giełdy, a konkretnie wiadomości odnoszących się do profilu działania oraz wskazujących poziom wiarygodności,
* Oferowanie użytkownikom dodatkowych usług, których celem jest pomoc w procesie windykacji nieopłaconych faktur,
* Oferowanie użytkownikom dodatkowych usług, których celem jest pomoc w procesie windykacji nieopłaconych faktur,
* Sporządzanie kodeksów etycznych, wprowadzanie możliwości korzystania z forów użytkowników, opcja uzyskania certyfikatu rzetelnego przewoźnika oraz udostępnienie systemów wzajemnej oceny oraz komentarzy po przeprowadzonych transakcjach.  
* Sporządzanie kodeksów etycznych, wprowadzanie możliwości korzystania z forów użytkowników, opcja uzyskania certyfikatu rzetelnego przewoźnika oraz udostępnienie systemów wzajemnej oceny oraz komentarzy po przeprowadzonych transakcjach.
:(B. Kos 2011, s. 593-594)
:(B. Kos 2011, s. 593-594)


==Oczekiwania osób korzystających z elektronicznych giełd transportowych==
==Oczekiwania osób korzystających z elektronicznych giełd transportowych==
J. Sosnowski i Ł. Nowakowski wśród oczekiwań użytkowników, co do elektronicznych giełd transportowych wskazują konieczność skupienia się na zagadnieniach takich jak:
J. Sosnowski i Ł. Nowakowski wśród oczekiwań użytkowników, co do elektronicznych giełd transportowych wskazują konieczność skupienia się na zagadnieniach takich jak:
* Prostota oraz szybkość obsługi aplikacji giełdowych, które powinny cechować się czytelnością oraz jasnością użytkowania,
* Prostota oraz szybkość obsługi aplikacji giełdowych, które powinny cechować się czytelnością oraz jasnością użytkowania,
* Zwrócenie szczególnej uwagi na szybkość pracy, szybkie tempo przetwarzania informacji, oferowanie nowych rozwiązań, a także funkcji, które posłużyć mają zwiększeniu efektywności pracy osoby, która korzysta z giełdy,
* Zwrócenie szczególnej uwagi na szybkość pracy, szybkie tempo przetwarzania informacji, oferowanie nowych rozwiązań, a także funkcji, które posłużyć mają zwiększeniu efektywności pracy osoby, która korzysta z giełdy,
* Przejawiająca się w dużej ilości użytkowników [[skuteczność]] giełdy, co znaczy, że [[giełda]] transportowa ma charakteryzować się znaczącym udziałem w rynku,
* Przejawiająca się w dużej ilości użytkowników [[skuteczność]] giełdy, co znaczy, że [[giełda]] transportowa ma charakteryzować się znaczącym udziałem w rynku,
* Pewność ciągłości pracy, a konkretniej [[niezawodność]], która objawia się ograniczeniem występowania awarii systemu giełdowego.  
* Pewność ciągłości pracy, a konkretniej [[niezawodność]], która objawia się ograniczeniem występowania awarii systemu giełdowego.
:(J. Sosnowski, Ł. Nowakowski 2015, s. 40-41)  
:(J. Sosnowski, Ł. Nowakowski 2015, s. 40-41)
 
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Handel elektroniczny]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Serwis transakcyjny]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Metody przyciągania klientów w internecie]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Marketing automation]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Kiosk multimedialny]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Rodzaje witryn internetowych]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Biuro obsługi klienta]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Chmura obliczeniowa]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Nowe media]]}} }}


==Bibliografia==
==Bibliografia==
* Borycka B., Kempa E. (2012). ''[http://dp.pcz.pl/znwz/files/ZN_ZARZADZANIE_nr_7.pdf#page=18 Istota giełd transportowych na przykładzie giełdy TimoCom],'' "Zeszyty Naukowe Politechniki Częstochowskiej. [[Zarządzanie]]", nr 7  
<noautolinks>
* Budzyński W. (2017). ''[[Transport]] w przedsiębiorstwie. [[Logistyka]], [[spedycja]], reklamacje'' Poltext, Warszawa
* Borycka B., Kempa E. (2012), ''Istota giełd transportowych na przykładzie giełdy TimoCom,'', Zeszyty Naukowe Politechniki Częstochowskiej. Zarządzanie, nr 7
* Grzelak T. (2006). ''[http://www.wzieu.pl/zn/447/ZN_447.pdf#page=26 Zastosowanie technologii GPS, GPRS, wykorzystanie Internetu oraz systemu zdalnego zarządzania ruchem (ATMS) we współczesnym transporcie],''"Współczesne procesy i zjawiska w transporcie"
* Budzyński W. (2017), ''Transport w przedsiębiorstwie. Logistyka, spedycja, reklamacje'', Poltext, Warszawa
* Kos B. (2011). ''[http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Ekonomiczne_Problemy_Uslug/Ekonomiczne_Problemy_Uslug-r2011-t-n73/Ekonomiczne_Problemy_Uslug-r2011-t-n73-s587-595/Ekonomiczne_Problemy_Uslug-r2011-t-n73-s587-595.pdf Internetowe giełdy transportowe w działalności przedsiębiorstw TSL (transport-spedycja-logistyka)],'' "Ekonomiczne Problemy Usług", nr 73
* Knosala R. (red.) (2010), ''Komputerowo zintegrowane zarządzanie'', Oficyna Wydawnicza Polskiego Towarzystwa Zarządzania Produkcją, Opole
* Lewandowski P., Dziechciarz M. (2011). ''[https://www.czasopismologistyka.pl/artykuly-naukowe/send/205-artykuly-na-plycie-cd3/806-artykul Wpływ giełd transportowych na sektor TSL],'' "Logistyka", nr 5
* Kos B. (2011), ''[https://bazhum.muzhp.pl/media//files/Ekonomiczne_Problemy_Uslug/Ekonomiczne_Problemy_Uslug-r2011-t-n73/Ekonomiczne_Problemy_Uslug-r2011-t-n73-s587-595/Ekonomiczne_Problemy_Uslug-r2011-t-n73-s587-595.pdf Internetowe giełdy transportowe w działalności przedsiębiorstw TSL (transport-spedycja-logistyka)]'', Ekonomiczne Problemy Usług, nr 73
* Mieszaniec J., Ogrodnik R. (2010). ''[http://www.ptzp.org.pl/files/konferencje/kzz/artyk_pdf_2010/106_Mieszaniec_J.pdf Innowacyjne rozwiązania dla wzrostu konkurencyjności przedsiębiorstwa w obszarze zarządzania transportem],'' [w:] Knosala R. (red.) "Komputerowo zintegrowane zarządzanie", Oficyna Wydawnicza Polskiego Towarzystwa Zarządzania Produkcją, Opole
* Lewandowski P., Dziechciarz M. (2011), ''Wpływ giełd transportowych na sektor TSL'', Logistyka, nr 5
* Sosnowski J., Nowakowski Ł. (2015). ''Elektroniczne giełdy transportowe'', Difin, Warszawa
* Sosnowski J., Nowakowski Ł. (2015), ''Elektroniczne giełdy transportowe'', Difin, Warszawa
* Wasilewska-Marszałkowska I. (2014). ''Spedycja we współczesnych łańcuchach dostaw'', CeDeWu, Warszawa
* Wasilewska-Marszałkowska I. (2014), ''Spedycja we współczesnych łańcuchach dostaw'', CeDeWu, Warszawa
* Grzelak T. (2006), ''Zastosowanie technologii GPS, GPRS, wykorzystanie Internetu oraz systemu zdalnego zarządzania ruchem (ATMS) we współczesnym transporcie]'', Współczesne procesy i zjawiska w transporcie
</noautolinks>


{{a|Małgorzata Pabian}}
{{a|Małgorzata Pabian}}
[[Kategoria:Logistyka]]
[[Kategoria:Transport]]
 
{{#metamaster:description|Giełda transportowa to platforma internetowa ułatwiająca wyszukiwanie i zgłaszanie wolnych ładunków. Usprawnia proces logistyczny, umożliwia szybkie zawarcie kontraktu z partnerem spełniającym wymagania.}}

Aktualna wersja na dzień 11:17, 10 sty 2024

Giełdy transportowe są platformami internetowymi, których zadaniem jest umożliwienie użytkownikowi dokonywania czynności takich jak wyszukiwanie oraz zgłoszenie wolnych ładunków i wolnych przestrzeni ładunkowych (P. Lewandowski i M. Dziechciarz 2011, s. 1125)

Warto podkreślić, że jak podaje J. Mieszaniec i R. Ogrodnik internetowe giełdy transportowe nazywane są również giełdami frachtów i przestrzeni ładunkowych (J. Mieszaniec i R. Ogrodnik 2010, s. 225)

Giełdy elektroniczne - transportowe są rozwiązaniem innowacyjnym, dzięki którego wykorzystaniu przedsiębiorstwa sektora TSL mają możliwość umocnienia swojej pozycji wśród konkurencji. Giełdy te stanowią, bowiem narzędzie, które pozwala znacznie usprawnić przeprowadzenie procesu logistycznego we współczesnym łańcuchu dostaw (I. Wasielewska-Marszałkowska 2014, s. 120) Co więcej giełdy transportowe są instrumentem dającym możliwość szybkiego zawarcia kontraktu z partnerem, który spełnia określone wymagania, a jednocześnie jest atrakcyjny pod względem cenowym oraz jakościowym (I. Wasielewska-Marszałkowska 2014, s. 114-115)

Przy ich wykorzystaniu, przyjmując analogiczną do licytacji formę działania, znaleźć można najkorzystniejsze dla danego przedsiębiorstwa rozwiązania. Rozwiązania, o których mowa posłużyć mają wyszukaniu zatrudnienia dla swojego taboru bądź też przetransportowaniu ładunku własnego. Co więcej, giełdy transportowe dają swoim użytkownikom możliwość skorzystania z różnorodnych udogodnień, które przyspieszają, a także zabezpieczają zawieranie transakcji. Przykładami działań, jakie mogą znaleźć się w ofercie giełd transportowych, a które służą udoskonalaniu zawierania transakcji są: możliwość windykacji należności, ułatwianie kontaktu poprzez wykorzystanie komunikatorów tekstowych, a także określanie map drogowych (P. Lewandowski i M. Dziechciarz 2011, s. 1125-1126)

TL;DR

Giełdy transportowe to internetowe platformy umożliwiające wyszukiwanie i zgłaszanie wolnych ładunków i przestrzeni ładunkowych. Są narzędziem usprawniającym proces logistyczny, umożliwiają szybkie zawieranie kontraktów i oferują różne udogodnienia. Korzystanie z giełd transportowych ma wiele korzyści, takich jak oszczędność czasu i pieniędzy, rozwój firmy i zwiększenie efektywności pracy. Jednak istnieje ryzyko wyboru nieuczciwych przewoźników. Giełdy transportowe wdrażają rozwiązania mające zapewnić bezpieczeństwo użytkownikom, takie jak opinie i rekomendacje, windykacja należności, autoryzacja użytkowników i katalogi firm. Użytkownicy oczekują prostoty, szybkości, skuteczności i niezawodności działania giełd transportowych.

Formy korzystania z baz danych

T. Grzelak przedstawia dwie formy korzystania z baz danych:

  • Giełdy transportowe online, to system korzystania z baz danych, z którym styczność mamy, w momencie, w którym tak dodawanie własnych ofert jak i przeglądanie ofert, które są już dostępne w bazie danych odbywa się w trakcie utrzymania łączności z siecią Internet. Ten system użytkowania bazy danych polecany jest ze względu na wygodę oraz ekonomiczność w sytuacji, w której zobowiązanie użytkownika, co do opłaty za nawiązanie połączenia z Internetem przyjmuje formę abonamentu, którego wysokość nie ma powiązania z czasem trwania połączenia.
  • Giełdy transportowe offline, ich użytkowanie ogranicza się do nawiązania połączenia z bazą danych w sytuacji, w której osoba z nich korzystająca chce pobrać i/lub udostępnić ofertę własną. Po dokonaniu tych czynności połączenie zostaje przerwane. Należy podkreślić fakt, że w tym wypadku sam proces wprowadzania ofert własnych ma miejsce przed nawiązaniem połączenia, natomiast przepatrywanie ofert najczęściej odbywa się po połączeniu, kiedy są one już zaktualizowane. Ta opcja użytkowania baz danych, jest opłacalna dla osoby, która dostęp do Internetu zyskuje dzięki wykorzystaniu modemu i która zobowiązana jest do wniesienia opłaty za rzeczywisty czas nawiązywania połączenia.
(T. Grzelak 2006, s. 31)

Korzyści oraz wątpliwości związane z użytkowaniem giełd transportowych

To, co niewątpliwie stanowi zaletę tego typu giełd to fakt, że gromadzą one w jednym miejscu dużą ilość różnorodnych ofert i tym samym kształtują konkurencję wśród przewoźników, a ponadto szansę wyszukania oferty za wyjątkowo korzystną cenę. (W. Budzyński 2017, s. 25) Wykorzystywanie w swoich działaniach giełd transportowych jest dla użytkowników szansą na zaoszczędzenie czasu oraz środków finansowych. Dostęp do tak dużej bazy ofert owocuje szansą na szybki rozwój firmy, minimalizację kosztów, a także wzrost efektywności pracy. Co więcej giełdy dają możliwość tego by w prosty sposób stworzyć plan transportu obejmującego teren całej Europy (B. Kos 2011, s. 591-593) Stale doskonalona oferta, która dopasowywana jest do potrzeb potencjalnych klientów to rzecz, która niewątpliwie może decydować o pozycji danej giełdy na rynku oraz jej renomie (B. Borycka i E. Kempa 2012, s. 27)

I. Wasielewska-Marszałkowska wskazuje na to, że użytkowanie giełd transportowych, traktowanych, jako narzędzie, które skierowane jest dla firm z sektora TSL, chociaż nie tylko, daje możliwość wyróżnienia zalet mających wpływ na kreowanie konkurencyjności przedsiębiorstw funkcjonujących we wspomnianym już sektorze TSL. Wśród nich autorka wyróżnia.:

  • Usprawnienie przebiegu działań biznesowych,
  • Udoskonalenie czynności, które związane są z logistyczną obsługą klienta,
  • Zmniejszenie kosztów przestoju ładunku,
  • Przyspieszenie czasu zrealizowania zamówień bądź też zleceń klientów,
  • Przesyłanie oraz regulowanie kosztów zleceń w formie elektronicznej,
  • Zdecydowanie bardziej niezawodna oraz szybsza wymiana danych na temat realizacji usługi dla danego klienta,
  • Opcja umożliwiające sprawdzenie oraz dokonanie oceny wiarygodności finansowej potencjalnego partnera w łańcuchu dostaw (weryfikacja jak i zaświadczenie dokonywane jest przez instytucje niezależne oraz stanowisko kontrahentów)
  • Wzrost poziomu oferowanych usług wiążący się z czasem realizacji oraz wymianą informacji.
(I. Wasielewska-Marszałkowska 2014, s. 120)

Jeśli zaś chodzi o wątpliwości, jakie mogą pojawić się przy użytkowaniu giełd transportowych to wspomnieć należy o ryzyku przypadkowości doboru przewoźnika. Niebezpieczeństwo pojawia się w sytuacji, kiedy zleceniodawca nie miał nigdy wcześniej styczności z firmą przewoźnika, a więc w momencie, w którym jest ona dla niego podmiotem zupełnie nowym. Ważnym jest by zleceniodawca był świadomy tego, że w tym wypadku przy pozyskaniu oferty konkurencyjnej cenowo, pojawia się także zwiększone ryzyko transakcji zawartej w taki sposób. Pod słowem ryzyko rozumie się tu, prawdopodobieństwo natknięcia się na nieszczególnie solidnych przewoźników (W. Budzyński 2017, s. 24-25)

Rozwiązania, które wdrażane są przez giełdy transportowe po to, aby zapewnić ich użytkownikom bezpieczeństwo

B. Kos wśród działań, jakie podejmowane są w celu zapewnienia maksymalnego bezpieczeństwa osobom będącym użytkownikami giełd transportowych, w tym postępowania stanowiącego ochronę przed nieuczciwymi dłużnikami wyróżnia:

  • Tworzenie możliwości wyrażania opinii oraz składania rekomendacji na temat firm transportowych oraz spedycyjnych, jakie funkcjonują na danej giełdzie,
  • Opracowanie przez giełdy własnego bądź też wykorzystanie zewnętrznego systemu windykacji należności,
  • Zastosowanie procedury autoryzacji nowych użytkowników, weryfikowanie klientów,
  • Tworzenie katalogów firm, dzięki którym możliwym staje się udostępnianie poszerzonych informacji dotyczących użytkowników danej giełdy, a konkretnie wiadomości odnoszących się do profilu działania oraz wskazujących poziom wiarygodności,
  • Oferowanie użytkownikom dodatkowych usług, których celem jest pomoc w procesie windykacji nieopłaconych faktur,
  • Sporządzanie kodeksów etycznych, wprowadzanie możliwości korzystania z forów użytkowników, opcja uzyskania certyfikatu rzetelnego przewoźnika oraz udostępnienie systemów wzajemnej oceny oraz komentarzy po przeprowadzonych transakcjach.
(B. Kos 2011, s. 593-594)

Oczekiwania osób korzystających z elektronicznych giełd transportowych

J. Sosnowski i Ł. Nowakowski wśród oczekiwań użytkowników, co do elektronicznych giełd transportowych wskazują konieczność skupienia się na zagadnieniach takich jak:

  • Prostota oraz szybkość obsługi aplikacji giełdowych, które powinny cechować się czytelnością oraz jasnością użytkowania,
  • Zwrócenie szczególnej uwagi na szybkość pracy, szybkie tempo przetwarzania informacji, oferowanie nowych rozwiązań, a także funkcji, które posłużyć mają zwiększeniu efektywności pracy osoby, która korzysta z giełdy,
  • Przejawiająca się w dużej ilości użytkowników skuteczność giełdy, co znaczy, że giełda transportowa ma charakteryzować się znaczącym udziałem w rynku,
  • Pewność ciągłości pracy, a konkretniej niezawodność, która objawia się ograniczeniem występowania awarii systemu giełdowego.
(J. Sosnowski, Ł. Nowakowski 2015, s. 40-41)


Giełda transportowaartykuły polecane
Handel elektronicznySerwis transakcyjnyMetody przyciągania klientów w internecieMarketing automationKiosk multimedialnyRodzaje witryn internetowychBiuro obsługi klientaChmura obliczeniowaNowe media

Bibliografia

  • Borycka B., Kempa E. (2012), Istota giełd transportowych na przykładzie giełdy TimoCom,, Zeszyty Naukowe Politechniki Częstochowskiej. Zarządzanie, nr 7
  • Budzyński W. (2017), Transport w przedsiębiorstwie. Logistyka, spedycja, reklamacje, Poltext, Warszawa
  • Knosala R. (red.) (2010), Komputerowo zintegrowane zarządzanie, Oficyna Wydawnicza Polskiego Towarzystwa Zarządzania Produkcją, Opole
  • Kos B. (2011), Internetowe giełdy transportowe w działalności przedsiębiorstw TSL (transport-spedycja-logistyka), Ekonomiczne Problemy Usług, nr 73
  • Lewandowski P., Dziechciarz M. (2011), Wpływ giełd transportowych na sektor TSL, Logistyka, nr 5
  • Sosnowski J., Nowakowski Ł. (2015), Elektroniczne giełdy transportowe, Difin, Warszawa
  • Wasilewska-Marszałkowska I. (2014), Spedycja we współczesnych łańcuchach dostaw, CeDeWu, Warszawa
  • Grzelak T. (2006), Zastosowanie technologii GPS, GPRS, wykorzystanie Internetu oraz systemu zdalnego zarządzania ruchem (ATMS) we współczesnym transporcie], Współczesne procesy i zjawiska w transporcie


Autor: Małgorzata Pabian