Spedycja: Różnice pomiędzy wersjami
m (Infobox update) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
(Nie pokazano 18 wersji utworzonych przez 3 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
'''Spedycja''' to "[[organizowanie]] przewozu ładunków i wykonywanie wszystkich lub niektórych związanych z tym czynności. Działalność ta może być wykonywana przez: | |||
* użytkownika transportu (spedycja własna); | |||
* [[przedsiębiorstwo]] transportowe ([[funkcja]] spedytora i przewoźnika połączona w jednym przedsiębiorstwie); | |||
* wyodrębnione przedsiębiorstwo spedycyjne (przedsiębiorstwo to zajmuje się zarobkowo odpłatnie czynnościami związanymi z organizowaniem przewozu ładunków na rzecz określonego zleceniodawcy". | |||
Inna z definicji spedycji określa ją "jako zorganizowanie przemieszczenia ładunków przy zastosowaniu odpowiednio dobranych środków transportowych i sposobu przewozu, w wyniku czego następuje przesłanie ładunku od nadawcy do odbiorcy". | |||
Spedycja to | ==TL;DR== | ||
Spedycja to organizowanie przewozu ładunków i wykonywanie związanych z tym czynności. Może być wykonywana przez różne podmioty i obejmuje transport drogowy, morski, lotniczy oraz kolejowy. Spedycja ma wiele zalet, takich jak oszczędność czasu i kosztów, większa skuteczność, profesjonalizm i łatwość kontaktu. Jednak ma też ograniczenia, takie jak koszty, niewystarczające zabezpieczenie, niska wydajność i niewystarczająca jakość usług. Usługi spedycji mogą być świadczone przez przewoźników, spedytorów, operatorów logistycznych i usługodawców logistycznych. Spedycja obejmuje zarządzanie procesami transportowymi, zarządzanie zapasami, optymalizację kosztów logistycznych i świadczenie usług konsultingowych. | |||
==Typy spedycji== | ==Typy spedycji== | ||
* [[usługa]] materialna nakierowana jest na [[zysk]] | * [[usługa]] materialna nakierowana jest na [[zysk]] | ||
* przeznaczona jest na sprzedaż | * przeznaczona jest na [[sprzedaż]] | ||
Spedycja to jeden z działów transportu polegający na organizowaniu przewozu [[towar]]ów, którą możemy podzielić na dwa czynniki: | Spedycja to jeden z działów transportu polegający na organizowaniu przewozu [[towar]]ów, którą możemy podzielić na dwa czynniki: | ||
* czynnościowy, w którym to czynniku wyodrębniamy funkcję przewoźnika, oraz funkcję zamawiającego usługę przewozu | * czynnościowy, w którym to czynniku wyodrębniamy funkcję przewoźnika, oraz funkcję zamawiającego usługę przewozu | ||
* handlowy, w którym to czynniku chodzi o rozdzielenie praw własności do przewożonego towaru od podjęcia się wykonawstwa usługi i jego dystrybucji | * handlowy, w którym to czynniku chodzi o rozdzielenie praw własności do przewożonego towaru od podjęcia się wykonawstwa [[usługi]] i jego dystrybucji | ||
Spedycja jest przykładem działalności gospodarczej, która polega na organizowaniu przewozu ładunków na zlecenie jakiegoś [[Podmiot gospodarczy|podmiotu gospodarczego]], który może mieć formę prawną osoby prawnej lub fizycznej. | Spedycja jest przykładem działalności gospodarczej, która polega na organizowaniu przewozu ładunków na zlecenie jakiegoś [[Podmiot gospodarczy|podmiotu gospodarczego]], który może mieć formę prawną osoby prawnej lub fizycznej. | ||
<google> | |||
<google>n</google> | |||
==Podział spedycji== | ==Podział spedycji== | ||
* spedycja gałęziowa, w której całość pracy wykonywana jest przez użycie jednego rodzaju środka przewozowego, | * spedycja gałęziowa, w której całość pracy wykonywana jest przez użycie jednego rodzaju środka przewozowego, | ||
Linia 37: | Linia 26: | ||
==Klasyfikacja spedycji== | ==Klasyfikacja spedycji== | ||
Sfery działania i zasięgu obsługiwanego towaru: | Sfery działania i zasięgu obsługiwanego towaru: | ||
* międzynarodowa, | * międzynarodowa, | ||
* krajowa, | * krajowa, | ||
* publiczna, w której przedsiębiorstwo wykonuje usługi zarobkowe na zlecenie innych podmiotów gospodarczych, | * publiczna, w której przedsiębiorstwo wykonuje usługi zarobkowe na zlecenie innych podmiotów gospodarczych, | ||
* własna, w której realizowanie spedycji jest we własnym zakresie w stosunku do towarów własnego obrotu handlowego, | * własna, w której realizowanie spedycji jest we własnym zakresie w stosunku do [[towarów]] własnego obrotu handlowego, | ||
==Kryteria spedycji== | ==Kryteria spedycji== | ||
Kryterium charakteru i zakresu wykonywanych czynności: | Kryterium charakteru i zakresu wykonywanych czynności: | ||
* czysta inaczej właściwa zajmuje się tylko czynnościami spedycyjnymi, | * czysta inaczej właściwa zajmuje się tylko czynnościami spedycyjnymi, | ||
* mieszana która wykonuje czynności przemieszczania i dodatkowe | * mieszana która wykonuje czynności przemieszczania i dodatkowe | ||
Kryterium rodzaju środka przewożonego: | Kryterium rodzaju środka przewożonego: | ||
* kolejowa dotyczy obsługi [[towar]]ów transportowanych wagonami kolejowymi, oprócz wagonów do przewozów zestawów drogowych (hucke-pack) i sytuacji, w których przewóz kolejowy jest elementem transportu, dokonywanego za pomocą innych środków transportu (tzw. transport kombinowany), | * kolejowa dotyczy obsługi [[towar]]ów transportowanych wagonami kolejowymi, oprócz wagonów do przewozów zestawów drogowych (hucke-pack) i sytuacji, w których przewóz kolejowy jest elementem transportu, dokonywanego za pomocą innych środków transportu (tzw. [[transport kombinowany]]), | ||
* morska umożliwia obsługę przesyłek na zasadzie drzwi-drzwi, obejmuje szereg działań wykonywanych przez spedytora, których rezultatem jest przesłanie przesyłki frachtem morskim, wszystkimi jego formami i dostępnymi sposobami. Spedytorem morskim jest firma, która oferuje usługi spedycji morskiej za pomocą umów z przewoźnikami morskimi i portami morskimi. Ważną rolę w działalności spedycji morskich mogą spełniać umowy z władzami portowymi. Niektórzy z małych [[spedytor]]ów, wyspecjalizowali się w sprzedaży usług portowych. Rzadko kiedy pojawiają się one bezpośrednio przed klientami, w większości firmy te są podwykonawcami spedytorów, | * morska umożliwia obsługę przesyłek na zasadzie drzwi-drzwi, obejmuje szereg działań wykonywanych przez spedytora, których rezultatem jest przesłanie przesyłki frachtem morskim, wszystkimi jego formami i dostępnymi sposobami. Spedytorem morskim jest [[firma]], która oferuje usługi spedycji morskiej za pomocą umów z przewoźnikami morskimi i portami morskimi. Ważną rolę w działalności spedycji morskich mogą spełniać umowy z władzami portowymi. Niektórzy z małych [[spedytor]]ów, wyspecjalizowali się w sprzedaży usług portowych. Rzadko kiedy pojawiają się one bezpośrednio przed klientami, w większości firmy te są podwykonawcami spedytorów, | ||
* lotnicza to działania [[spedytor]]a, których celem jest przesłanie przesyłki transportem lotniczym przy użyciu wszystkich dostępnych sposobów i form. Podobnie jak spedycja morska, umożliwia także obsługę przesyłek na zasadzie drzwi-drzwi, | * lotnicza to działania [[spedytor]]a, których celem jest przesłanie przesyłki transportem lotniczym przy użyciu wszystkich dostępnych sposobów i form. Podobnie jak spedycja morska, umożliwia także obsługę przesyłek na zasadzie drzwi-drzwi, | ||
* samochodowa do przewozu towaru wykorzystuje samochód lub zestaw drogowy (ciągnik z naczepą lub samochód z przyczepą lub przyczepami). Wymienione środki transportu można podzielić na: | * samochodowa do przewozu towaru wykorzystuje samochód lub zestaw drogowy (ciągnik z naczepą lub samochód z przyczepą lub przyczepami). Wymienione środki transportu można podzielić na: | ||
:*samochody niskotonażowe, których ładowność wynosi od 1,5 do 7,5 tony; | :* samochody niskotonażowe, których ładowność wynosi od 1,5 do 7,5 tony; | ||
:*samochody średniotonażowe, których ładowność wynosi do 12 ton; | :* samochody średniotonażowe, których ładowność wynosi do 12 ton; | ||
:*zestawy wysokotonażowe o ładowności do 26 ton, aczkolwiek w niektórych krajach (m. in. Szwecja) | :* zestawy wysokotonażowe o ładowności do 26 ton, aczkolwiek w niektórych krajach (m. in. Szwecja) występują zestawy drogowe o ładowności ponad 26 ton, co wynika z przepisów danego kraju o maksymalnej dopuszczalnej masie zestawu drogowego; | ||
:*zestawy specjalistyczne do przewozów ciężkich i ponadgabarytowych, których ładowność może wynosić nawet do 200 ton. | :* zestawy specjalistyczne do przewozów ciężkich i ponadgabarytowych, których ładowność może wynosić nawet do 200 ton. | ||
Kryterium miejsca wykonywania usługi: miejska: | Kryterium miejsca wykonywania usługi: miejska: | ||
* portowa, | * portowa, | ||
* dworcowa, | * dworcowa, | ||
* targowo-wystawowa, | * targowo-wystawowa, | ||
Kryterium fazy procesu transportowego: | Kryterium fazy procesu transportowego: | ||
* nadania, | * nadania, | ||
* odbioru, | * odbioru, | ||
* w czasie przemieszczania ładunku, | * w czasie przemieszczania ładunku, | ||
Kryterium specjalizacji czynności spedycyjnych: | Kryterium specjalizacji czynności spedycyjnych: | ||
* celna, | * celna, | ||
* przeładunkowa, | * przeładunkowa, | ||
* wysyłkowa, | * wysyłkowa, | ||
* odbiorcza, | * odbiorcza, | ||
Linia 74: | Linia 63: | ||
==Proces ewolucji przedsiębiorstw spedycyjnych== | ==Proces ewolucji przedsiębiorstw spedycyjnych== | ||
Sformalizowania działalności spedycyjnej upatrywać można u zarania XIX wieku we francuskim systemie prawa handlowego (Code do Commerce z 1808 r.), gdzie [[spedytor]]a traktowano jako komisanta. Spedycja polska na tym tle wyraźnie zarysowuje nowatorską rolę w Europie. W 1858r. Carl Hartwig (mieszkaniec Poznania) rejestruje firmę, która następnie w niedługim czasie została jedną z czołowych firm spedycyjno-transportowych w Europie. W 1939 r. po zajęciu Polski przez Niemcy hitlerowskie, firma niemiecka Schenker przejmuje całe mienie polskiej firmy C.Hartwig. | Sformalizowania działalności spedycyjnej upatrywać można u zarania XIX wieku we francuskim systemie prawa handlowego (Code do Commerce z 1808 r.), gdzie [[spedytor]]a traktowano jako komisanta. Spedycja polska na tym tle wyraźnie zarysowuje nowatorską rolę w Europie. W 1858r. Carl Hartwig (mieszkaniec Poznania) rejestruje firmę, która następnie w niedługim czasie została jedną z czołowych firm spedycyjno-transportowych w Europie. W 1939 r. po zajęciu Polski przez Niemcy hitlerowskie, firma niemiecka Schenker przejmuje całe mienie polskiej firmy C.Hartwig. | ||
Na drugą połowę XIX wieku przypada rozwój spedycji kolejowej i spedycji morskiej w żegludze regularnej, natomiast w okresie międzywojennym XX wieku spedycji samochodowej. W ostatnich dekadach XX wieku przeważał pogląd o konieczności korzystania z autonomicznych firm spedycyjnych, także przez duże organizacje w miejsce wydziałów spedycyjnych w małych lub średnich przedsiębiorstwach handlowych. | Na drugą połowę XIX wieku przypada [[rozwój]] spedycji kolejowej i spedycji morskiej w żegludze regularnej, natomiast w okresie międzywojennym XX wieku spedycji samochodowej. W ostatnich dekadach XX wieku przeważał pogląd o konieczności korzystania z autonomicznych firm spedycyjnych, także przez duże organizacje w miejsce wydziałów spedycyjnych w małych lub średnich przedsiębiorstwach handlowych. | ||
==Spedycja - przykłady== | |||
* [[Przewoźnik]] drogowy - spedytor wyznacza trasę przewozu, wybiera odpowiednią flotę pojazdów i zarządza jej planowaniem, organizuje odprawy i wykonuje wszelkie formalności celne oraz dokumenty transportowe. Przykład: [[firma transportowa]], przewożąca [[towary]] za granicę. | |||
* Spedytor morski - zajmuje się załadunkiem, przeładunkiem i rozładunkiem ładunków na statku, a także zapewnia transport docelowy. Przykład: firma spedycyjna organizująca transport ładunków morskich na trasie z Europy do Ameryki. | |||
* Spedytor lotniczy - zapewnia transport ładunku drogą lotniczą, zajmuje się załadunkiem, przeładunkiem i rozładunkiem ładunków na samolocie, a także wykonuje wszelkie formalności celne i dokumenty transportowe. Przykład: firma spedycyjna organizująca transport ładunków lotniczych z Chin do Europy. | |||
* Spedytor kolejowy - zajmuje się załadunkiem, przeładunkiem i rozładunkiem ładunków na pociągu, a także wykonuje wszelkie formalności celne i dokumenty transportowe. Przykład: firma spedycyjna organizująca transport ładunków kolejowych na trasie z Polski do Niemiec. | |||
==Spedycja - mocne strony== | |||
Spedycja jest bardzo przydatna usługa, która może być wykonywana przez wiele różnych podmiotów. Jej główne zalety to: | |||
* '''[[Oszczędność]] czasu''': spedytorzy potrafią zoptymalizować [[proces]] logistyczny, przyspieszając dostawy ładunków do celu. | |||
* '''Oszczędność kosztów''': spedytorzy mogą identyfikować najlepsze [[opcje]] dostawy, dzięki czemu można zaoszczędzić na opłatach i innych kosztach. | |||
* '''Większa [[skuteczność]]''': spedytorzy są w stanie zapewnić większą skuteczność logistyczną, wykorzystując lepsze narzędzia i technologie. | |||
* '''[[Profesjonalizm]]''': spedytorzy są wykwalifikowani i mogą zapewnić wysokiej jakości usługi przewozu ładunków. | |||
* '''Łatwość kontaktu''': spedytorzy są dostępni przez całą dobę, dzięki czemu można łatwo uzyskać [[informacje]] o stanie przesyłki. | |||
==Spedycja - ograniczenia== | |||
Spedycja jest ważnym elementem łańcucha dostaw i ma swoje ograniczenia i [[słabe strony]]. Oto one: | |||
* Ograniczenia finansowe - Spedycja może być bardzo kosztowna, szczególnie dla małych firm, które mogą nie mieć wystarczających środków na pokrycie jej kosztów. | |||
* Niedostateczne [[zabezpieczenie]] - Spedycja nie zawsze gwarantuje bezpieczny transport ładunków, ponieważ czasami [[nadzór]] nad ładunkami jest niewystarczający. | |||
* Niska [[wydajność]] - Niewłaściwa organizacja może powodować opóźnienia w dostawie i przewozie ładunków z powodu [[zbyt]] wolnego tempa pracy. | |||
* Niewystarczająca [[jakość]] usług - Niektóre firmy spedycyjne mogą nie oferować wystarczająco wysokiego poziomu usług, co może prowadzić do przewlekłych problemów w dostawach. | |||
* Trudność w dostosowaniu - Niektóre firmy spedycyjne mają ograniczone możliwości dostosowania się do zmieniających się potrzeb i wymagań klientów. | |||
* Wysokie [[koszty]] ponoszone przez klientów - Koszty związane z usługami spedycyjnymi są często wyższe niż w przypadku innych usług transportowych. | |||
==Spedycja - podmioty zaangażowane== | |||
Usługa spedycji może być świadczona przez: | |||
* '''Przewoźników''': którzy udostępniają swoje usługi przewozu towarów i ładunków. | |||
* '''Spedytorów''': którzy oferują usługi transportu i logistyki. | |||
* '''Operatorów logistycznych''': którzy zapewniają zintegrowane usługi transportowe i logistyczne. | |||
* '''Usługodawców logistycznych''': którzy specjalizują się w tworzeniu i świadczeniu usług logistycznych. | |||
Ponadto, spedycja obejmuje również [[zarządzanie procesami]] transportowymi, [[zarządzanie zapasami]], zarządzanie przepływem ładunków, optymalizację kosztów logistycznych, [[planowanie]] i [[monitorowanie]] tras przewozu ładunków oraz świadczenie usług konsultingowych. | |||
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Logistyka międzynarodowa]]}} — {{i5link|a=[[Transport multimodalny]]}} — {{i5link|a=[[Przemyt]]}} — {{i5link|a=[[Handel detaliczny]]}} — {{i5link|a=[[Przemysł turystyczny]]}} — {{i5link|a=[[Transport]]}} — {{i5link|a=[[Centrum logistyczne]]}} — {{i5link|a=[[Turystyka medyczna]]}} — {{i5link|a=[[Usługa kurierska]]}} }} | |||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
* Hajdul M. (2010), [ | <noautolinks> | ||
* Sikorski P | * Hajdul M. (2010), ''[https://www.logforum.net/pdf/6_3_5_10.pdf Model of coordination of transport processes according to the concept of sustainable]'', LogForum | ||
* T. | * Sikorski P., Zembrzycki T. (2006), ''Spedycja w praktyce'', Polskie Wydawnictwo Transportowe, Warszawa | ||
* Szołtysek J. (2006), | * Szczepaniak T. (red.) (2002), ''Transport i spedycja w handlu zagranicznym'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa | ||
* J. | * Szołtysek J. (2006), ''Zarządzanie przepływami ładunków w miastach'', Transport miejski i regionalny | ||
* Wyższa Szkoła Cła i Logistyki (2008), ''Logistyczny wymiar spedycji międzynarodowej'' Wydawnictwo Wyższej Szkoły Cła i Logistyki, Warszawa | * Tarski J. (1973), ''Ekonomika i organizacja transportu międzynarodowego'', PWE, Warszawa | ||
* Wyższa Szkoła Cła i Logistyki (2008), ''Logistyczny wymiar spedycji międzynarodowej'', Wydawnictwo Wyższej Szkoły Cła i Logistyki, Warszawa | |||
</noautolinks> | |||
{{a|Marian Krzywoń, Marcin Błądek}} | {{a|Marian Krzywoń, Marcin Błądek}} | ||
[[Kategoria: | [[Kategoria:Spedycja]] | ||
[[en:Shipping]] | [[en:Shipping]] | ||
{{#metamaster:description|Spedycja to organizowanie przewozu ładunków i związane z tym czynności. Odkryj więcej na temat tej dziedziny.}} |
Aktualna wersja na dzień 23:47, 9 sty 2024
Spedycja to "organizowanie przewozu ładunków i wykonywanie wszystkich lub niektórych związanych z tym czynności. Działalność ta może być wykonywana przez:
- użytkownika transportu (spedycja własna);
- przedsiębiorstwo transportowe (funkcja spedytora i przewoźnika połączona w jednym przedsiębiorstwie);
- wyodrębnione przedsiębiorstwo spedycyjne (przedsiębiorstwo to zajmuje się zarobkowo odpłatnie czynnościami związanymi z organizowaniem przewozu ładunków na rzecz określonego zleceniodawcy".
Inna z definicji spedycji określa ją "jako zorganizowanie przemieszczenia ładunków przy zastosowaniu odpowiednio dobranych środków transportowych i sposobu przewozu, w wyniku czego następuje przesłanie ładunku od nadawcy do odbiorcy".
TL;DR
Spedycja to organizowanie przewozu ładunków i wykonywanie związanych z tym czynności. Może być wykonywana przez różne podmioty i obejmuje transport drogowy, morski, lotniczy oraz kolejowy. Spedycja ma wiele zalet, takich jak oszczędność czasu i kosztów, większa skuteczność, profesjonalizm i łatwość kontaktu. Jednak ma też ograniczenia, takie jak koszty, niewystarczające zabezpieczenie, niska wydajność i niewystarczająca jakość usług. Usługi spedycji mogą być świadczone przez przewoźników, spedytorów, operatorów logistycznych i usługodawców logistycznych. Spedycja obejmuje zarządzanie procesami transportowymi, zarządzanie zapasami, optymalizację kosztów logistycznych i świadczenie usług konsultingowych.
Typy spedycji
Spedycja to jeden z działów transportu polegający na organizowaniu przewozu towarów, którą możemy podzielić na dwa czynniki:
- czynnościowy, w którym to czynniku wyodrębniamy funkcję przewoźnika, oraz funkcję zamawiającego usługę przewozu
- handlowy, w którym to czynniku chodzi o rozdzielenie praw własności do przewożonego towaru od podjęcia się wykonawstwa usługi i jego dystrybucji
Spedycja jest przykładem działalności gospodarczej, która polega na organizowaniu przewozu ładunków na zlecenie jakiegoś podmiotu gospodarczego, który może mieć formę prawną osoby prawnej lub fizycznej.
Podział spedycji
- spedycja gałęziowa, w której całość pracy wykonywana jest przez użycie jednego rodzaju środka przewozowego,
- spedycja intermodalna, w ramach której angażuje się pracę nie jednej gałęzi transportu
Klasyfikacja spedycji
Sfery działania i zasięgu obsługiwanego towaru:
- międzynarodowa,
- krajowa,
- publiczna, w której przedsiębiorstwo wykonuje usługi zarobkowe na zlecenie innych podmiotów gospodarczych,
- własna, w której realizowanie spedycji jest we własnym zakresie w stosunku do towarów własnego obrotu handlowego,
Kryteria spedycji
Kryterium charakteru i zakresu wykonywanych czynności:
- czysta inaczej właściwa zajmuje się tylko czynnościami spedycyjnymi,
- mieszana która wykonuje czynności przemieszczania i dodatkowe
Kryterium rodzaju środka przewożonego:
- kolejowa dotyczy obsługi towarów transportowanych wagonami kolejowymi, oprócz wagonów do przewozów zestawów drogowych (hucke-pack) i sytuacji, w których przewóz kolejowy jest elementem transportu, dokonywanego za pomocą innych środków transportu (tzw. transport kombinowany),
- morska umożliwia obsługę przesyłek na zasadzie drzwi-drzwi, obejmuje szereg działań wykonywanych przez spedytora, których rezultatem jest przesłanie przesyłki frachtem morskim, wszystkimi jego formami i dostępnymi sposobami. Spedytorem morskim jest firma, która oferuje usługi spedycji morskiej za pomocą umów z przewoźnikami morskimi i portami morskimi. Ważną rolę w działalności spedycji morskich mogą spełniać umowy z władzami portowymi. Niektórzy z małych spedytorów, wyspecjalizowali się w sprzedaży usług portowych. Rzadko kiedy pojawiają się one bezpośrednio przed klientami, w większości firmy te są podwykonawcami spedytorów,
- lotnicza to działania spedytora, których celem jest przesłanie przesyłki transportem lotniczym przy użyciu wszystkich dostępnych sposobów i form. Podobnie jak spedycja morska, umożliwia także obsługę przesyłek na zasadzie drzwi-drzwi,
- samochodowa do przewozu towaru wykorzystuje samochód lub zestaw drogowy (ciągnik z naczepą lub samochód z przyczepą lub przyczepami). Wymienione środki transportu można podzielić na:
- samochody niskotonażowe, których ładowność wynosi od 1,5 do 7,5 tony;
- samochody średniotonażowe, których ładowność wynosi do 12 ton;
- zestawy wysokotonażowe o ładowności do 26 ton, aczkolwiek w niektórych krajach (m. in. Szwecja) występują zestawy drogowe o ładowności ponad 26 ton, co wynika z przepisów danego kraju o maksymalnej dopuszczalnej masie zestawu drogowego;
- zestawy specjalistyczne do przewozów ciężkich i ponadgabarytowych, których ładowność może wynosić nawet do 200 ton.
Kryterium miejsca wykonywania usługi: miejska:
- portowa,
- dworcowa,
- targowo-wystawowa,
Kryterium fazy procesu transportowego:
- nadania,
- odbioru,
- w czasie przemieszczania ładunku,
Kryterium specjalizacji czynności spedycyjnych:
- celna,
- przeładunkowa,
- wysyłkowa,
- odbiorcza,
Spedycja obejmuje wszelkie czynności potrzebne do terminowego, bezpiecznego i ekonomicznego przesłania ładunków z wyjątkiem samego przewozu.
Proces ewolucji przedsiębiorstw spedycyjnych
Sformalizowania działalności spedycyjnej upatrywać można u zarania XIX wieku we francuskim systemie prawa handlowego (Code do Commerce z 1808 r.), gdzie spedytora traktowano jako komisanta. Spedycja polska na tym tle wyraźnie zarysowuje nowatorską rolę w Europie. W 1858r. Carl Hartwig (mieszkaniec Poznania) rejestruje firmę, która następnie w niedługim czasie została jedną z czołowych firm spedycyjno-transportowych w Europie. W 1939 r. po zajęciu Polski przez Niemcy hitlerowskie, firma niemiecka Schenker przejmuje całe mienie polskiej firmy C.Hartwig. Na drugą połowę XIX wieku przypada rozwój spedycji kolejowej i spedycji morskiej w żegludze regularnej, natomiast w okresie międzywojennym XX wieku spedycji samochodowej. W ostatnich dekadach XX wieku przeważał pogląd o konieczności korzystania z autonomicznych firm spedycyjnych, także przez duże organizacje w miejsce wydziałów spedycyjnych w małych lub średnich przedsiębiorstwach handlowych.
Spedycja - przykłady
- Przewoźnik drogowy - spedytor wyznacza trasę przewozu, wybiera odpowiednią flotę pojazdów i zarządza jej planowaniem, organizuje odprawy i wykonuje wszelkie formalności celne oraz dokumenty transportowe. Przykład: firma transportowa, przewożąca towary za granicę.
- Spedytor morski - zajmuje się załadunkiem, przeładunkiem i rozładunkiem ładunków na statku, a także zapewnia transport docelowy. Przykład: firma spedycyjna organizująca transport ładunków morskich na trasie z Europy do Ameryki.
- Spedytor lotniczy - zapewnia transport ładunku drogą lotniczą, zajmuje się załadunkiem, przeładunkiem i rozładunkiem ładunków na samolocie, a także wykonuje wszelkie formalności celne i dokumenty transportowe. Przykład: firma spedycyjna organizująca transport ładunków lotniczych z Chin do Europy.
- Spedytor kolejowy - zajmuje się załadunkiem, przeładunkiem i rozładunkiem ładunków na pociągu, a także wykonuje wszelkie formalności celne i dokumenty transportowe. Przykład: firma spedycyjna organizująca transport ładunków kolejowych na trasie z Polski do Niemiec.
Spedycja - mocne strony
Spedycja jest bardzo przydatna usługa, która może być wykonywana przez wiele różnych podmiotów. Jej główne zalety to:
- Oszczędność czasu: spedytorzy potrafią zoptymalizować proces logistyczny, przyspieszając dostawy ładunków do celu.
- Oszczędność kosztów: spedytorzy mogą identyfikować najlepsze opcje dostawy, dzięki czemu można zaoszczędzić na opłatach i innych kosztach.
- Większa skuteczność: spedytorzy są w stanie zapewnić większą skuteczność logistyczną, wykorzystując lepsze narzędzia i technologie.
- Profesjonalizm: spedytorzy są wykwalifikowani i mogą zapewnić wysokiej jakości usługi przewozu ładunków.
- Łatwość kontaktu: spedytorzy są dostępni przez całą dobę, dzięki czemu można łatwo uzyskać informacje o stanie przesyłki.
Spedycja - ograniczenia
Spedycja jest ważnym elementem łańcucha dostaw i ma swoje ograniczenia i słabe strony. Oto one:
- Ograniczenia finansowe - Spedycja może być bardzo kosztowna, szczególnie dla małych firm, które mogą nie mieć wystarczających środków na pokrycie jej kosztów.
- Niedostateczne zabezpieczenie - Spedycja nie zawsze gwarantuje bezpieczny transport ładunków, ponieważ czasami nadzór nad ładunkami jest niewystarczający.
- Niska wydajność - Niewłaściwa organizacja może powodować opóźnienia w dostawie i przewozie ładunków z powodu zbyt wolnego tempa pracy.
- Niewystarczająca jakość usług - Niektóre firmy spedycyjne mogą nie oferować wystarczająco wysokiego poziomu usług, co może prowadzić do przewlekłych problemów w dostawach.
- Trudność w dostosowaniu - Niektóre firmy spedycyjne mają ograniczone możliwości dostosowania się do zmieniających się potrzeb i wymagań klientów.
- Wysokie koszty ponoszone przez klientów - Koszty związane z usługami spedycyjnymi są często wyższe niż w przypadku innych usług transportowych.
Spedycja - podmioty zaangażowane
Usługa spedycji może być świadczona przez:
- Przewoźników: którzy udostępniają swoje usługi przewozu towarów i ładunków.
- Spedytorów: którzy oferują usługi transportu i logistyki.
- Operatorów logistycznych: którzy zapewniają zintegrowane usługi transportowe i logistyczne.
- Usługodawców logistycznych: którzy specjalizują się w tworzeniu i świadczeniu usług logistycznych.
Ponadto, spedycja obejmuje również zarządzanie procesami transportowymi, zarządzanie zapasami, zarządzanie przepływem ładunków, optymalizację kosztów logistycznych, planowanie i monitorowanie tras przewozu ładunków oraz świadczenie usług konsultingowych.
Spedycja — artykuły polecane |
Logistyka międzynarodowa — Transport multimodalny — Przemyt — Handel detaliczny — Przemysł turystyczny — Transport — Centrum logistyczne — Turystyka medyczna — Usługa kurierska |
Bibliografia
- Hajdul M. (2010), Model of coordination of transport processes according to the concept of sustainable, LogForum
- Sikorski P., Zembrzycki T. (2006), Spedycja w praktyce, Polskie Wydawnictwo Transportowe, Warszawa
- Szczepaniak T. (red.) (2002), Transport i spedycja w handlu zagranicznym, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
- Szołtysek J. (2006), Zarządzanie przepływami ładunków w miastach, Transport miejski i regionalny
- Tarski J. (1973), Ekonomika i organizacja transportu międzynarodowego, PWE, Warszawa
- Wyższa Szkoła Cła i Logistyki (2008), Logistyczny wymiar spedycji międzynarodowej, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Cła i Logistyki, Warszawa
Autor: Marian Krzywoń, Marcin Błądek