Outsourcing marketingu: Różnice pomiędzy wersjami
m (Pozycjonowanie) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
(Nie pokazano 6 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 50: | Linia 50: | ||
* modyfikacja i aktualizacja treści i grafiki stron serwisu w uzgodnionym zakresie, | * modyfikacja i aktualizacja treści i grafiki stron serwisu w uzgodnionym zakresie, | ||
* stałe [[monitorowanie]] zachowań stron konkurencyjnych. | * stałe [[monitorowanie]] zachowań stron konkurencyjnych. | ||
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Agencje public relations]]}} — {{i5link|a=[[Wymagania dla stanowiska kierownika marketingu]]}} — {{i5link|a=[[Call center]]}} — {{i5link|a=[[Konferencja]]}} — {{i5link|a=[[Employer branding]]}} — {{i5link|a=[[Networking]]}} — {{i5link|a=[[Trade fair]]}} — {{i5link|a=[[Strategia komunikacji]]}} — {{i5link|a=[[Agencja reklamowa]]}} }} | |||
==Przypisy== | ==Przypisy== | ||
<references /> | <references /> | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
<noautolinks> | <noautolinks> | ||
* Biesaga-Słomczewska | * Biesaga-Słomczewska J. (2004), ''[https://dspace.uni.lodz.pl/xmlui/bitstream/handle/11089/7276/292-299.pdf?sequence=1&isAllowed=y Marketingowe zarządzanie czynnikiem ludzkim w konfrontacji z praktyką]'' | ||
* Doyle P.(2003), ''Marketing wartości'', | * Doyle P. (2003), ''Marketing wartości'', Felberg SJA, Warszawa | ||
* Hajduk G.(2013), ''Outsourcing komunikacji rynkowej'' Handel wewnętrzny Vol.2013 Nr | * Hajduk G. (2013), ''Outsourcing komunikacji rynkowej'', Handel wewnętrzny Vol.2013 Nr 1 | ||
* Kłos M.(2017), ''Outsourcing w polskich przedsiębiorstwach'', | * Kłos M. (2017), ''Outsourcing w polskich przedsiębiorstwach'', CeDeWu, Warszawa | ||
* Kopczyński T.(2010), ''Outsourcing w zarządzaniu przedsiębiorstwem'', Warszawa | * Kopczyński T. (2010), ''Outsourcing w zarządzaniu przedsiębiorstwem'', Warszawa | ||
* Kotler P. (2004), ''Marketing od A do Z'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa | * Kotler P. (2004), ''Marketing od A do Z'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa | ||
* Świeczak W.(2012), [https://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.baztech-7581538a-1d37-474f-8c12-164daf671d2c/c/Swieczak_content_PIL_225_2012.pdf | * Świeczak W. (2012), ''[https://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.baztech-7581538a-1d37-474f-8c12-164daf671d2c/c/Swieczak_content_PIL_225_2012.pdf Content marketing jako istotny element strategii marketingowej]'', Prace Instytutu Lotnictwa, Nr.4 | ||
* Tkaczyk J.(2012), ''Trendy konsumenckie i ich implikacje marketingowe'', Handel Wewnętrzny, Vol.2012 Nr.6 | * Tkaczyk J. (2012), ''Trendy konsumenckie i ich implikacje marketingowe'', Handel Wewnętrzny, Vol.2012 Nr.6 | ||
</noautolinks> | </noautolinks> | ||
Aktualna wersja na dzień 21:15, 5 sty 2024
Outsourcing marketingu jest to proces zlecenia działań marketingowych zewnętrznej firmie. Outsourcing jest obecnie jedną z najszybciej rozwijających się dziedzin. Początkowo odnosił się jedynie do działań firmy, które nie zaliczały się do podstawowych, na przykład remonty, utrzymanie czystości w biurach. Jednakże dzisiaj obowiązuje zasada, że firma powinna zlecać na zewnątrz wszystko to, co ktoś inny może zrobić taniej i lepiej.
Zwrócił już na to uwagę Henry Ford: "Jeśli jest coś, czego nie potrafimy zrobić wydajniej, taniej i lepiej niż konkurenci, nie ma sensu, żebyśmy to robili i powinniśmy zatrudnić do wykonania tej pracy kogoś, kto zrobi to lepiej niż my" Henry Ford, 1923.
TL;DR
Outsourcing marketingu to proces zlecania działań marketingowych firmom zewnętrznym. Firmy reklamowe specjalizują się w różnych obszarach marketingu, a outsourcing pozwala firmom skupić się na głównych celach. Wdrażanie outsourcingu marketingowego ma wiele korzyści, takich jak korzystanie z specjalistów, niższe koszty i lepsze wyniki. Firmy zlecają takie zadania jak opracowanie produktów, badania rynku i wykonywanie nośników reklam. Outsourcing marketingu może być idealnym rozwiązaniem, gdy firma nie ma wystarczających zasobów wewnętrznych. Istnieje wiele firm outsourcingowych, które oferują różne usługi, takie jak tworzenie stron internetowych i akcje marketingowe w internecie.
Charakterystyka działań
Większość prac z zakresu reklamy oraz badania rynkowe już jest wykonywana przez podmioty zewnętrzne. Firmy reklamowe zaczynają się specjalizować w określonych działaniach marketingowych, zajmują się m.in. wprowadzaniem produktu na rynek, jego promocją, utrzymaniem zainteresowania, projektowaniem reklam a nawet kupowania czasu antenowego w radiu czy telewizji. Firmy zlecają usługę całkowitą, nie tylko jedną część. [1]
W dzisiejszym biznesie outsourcing rozpowszechnia się w bardzo szybkim tempie. Przedsiębiorstwa zlecają na zewnątrz zadania marketingowe, ponieważ ma to znaczenie strategiczne. Pozwala skupić się firmą nad ich głównymi celami, ich kluczowej działalności aby nie marnować środków i czasu na tematy poboczne. Działy marketingu są poddawane outsourcingowi, jednak nie w dużym stopniu. Działy marketingu są na tyle kluczowe aby nie dawać firmom zewnętrznym pełnego dostępu do naszych zasobów oraz wiedzy.
"Klasycznym przykładem zleceń zewnętrznym w badaniach przedsiębiorstwa jest organizowanie:
- działań promocyjnych (38,7% wskazań, w tym 14,3% to wskazania na zwiększenie zakresu outsourcingu),
- działań reklamowych (39,5% wskazań, w tym 16% to wskazanie zwiększenia zakresu),
- badań marketingowych (38,6% wskazań, w tym 16% za zwiększeniem zakresu)".[2]
Cel wdrażania outsourcingu w marketingu
Podstawowym powodem popularności outsourcingu marketingowego jest chęć skorzystania ze specjalistów dostępnych w przedsiębiorstwach zewnętrznych. Ponadto firmy marketingowe, wraz ze swoimi koneksjami w branży oraz stałymi zleceniami ma większą możliwość negocjacji cen, szerszy dostęp do reklamodawców oraz ma możliwość benchmarku z innymi podobnymi produktami którymi się zajmowała[3]
Marketing realizowany we własnym przedsiębiorstwie ma też swoje zalety. Pozwala pracownikom myśleć z perspektywy przedsiębiorstwa w którym pracują, wiedzą czego ono oczekuje, oraz nie dopuszcza do wypływu informacji poza firmę.[4] Niższe koszty oraz lepsze wyniki oferowane przez zleceniodawców wynikają z działalności na większą skalę oraz specjalizacji w danej dziedzinie. Przykładem może być firma Nike która zleca wytwarzanie obuwia firmom azjatyckim.
Zadania w outsourcingu marketingowym
Współcześnie outsourcing marketingu jest bardzo popularny. Firmy zlecają takie zadania jak:
- opracowanie nowych produktów,
- działania handlowe, badania rynku,
- wyszukiwanie powierzchni reklamowych
- wykonywanie nośników reklam, itp.
Powody wdrażania outsourcingu w marketingu
Jednym z powodów jest to, że zatrudnianie w firmie fachowców z każdej dziedziny marketingu może być dla firmy finansowo niewykonalne. Z drugiej strony oczekiwanie, że dotychczas zatrudniona kadra będzie specjalistą w każdym obszarze jest mało realne.
Z podobną sytuacją mamy do czynienia jeżeli firma ma ograniczone zasoby marketingowe, pod względem dostępnych ludzi, wiedzy i materiałów. Świeże spojrzenie z zewnątrz może pomóc firmom w przezwyciężaniu chwilowych przeszkód.
Czasem więc najszybszym i najefektywniejszym sposobem realizacji projektu jest przekazanie go na zewnątrz, gdzie grupa osób, ekspertów w swojej dziedzinie w stu procentach skoncentruje się na jego realizacji.
Firma outsourcingowa umożliwia elastyczne korzystanie z wiedzy i umiejętności ekspertów z dziedziny marketingu dokładnie wtedy i w tych obszarach, w których są oni niezbędni.
Oferta firm outsourcingowych
Powstaje coraz więcej firm nastawionych na działalność outsourcingową. Wiele z nich zajmuje się stałą obsługą marketingu internetowego. Do podstawowych działań należą:
- tworzenie stron internetowych i umieszczanie ich na najwyższych pozycjach w wyszukiwarkach internetowych,
- stały serwis doradczy dotyczący wszystkich aspektów działalności firmy w internecie,
- realizacja internetowych akcji marketingowych w ustalonym zakresie,
- opieka techniczna nad serwerem www oraz serwerem pocztowym,
- modyfikacja i aktualizacja treści i grafiki stron serwisu w uzgodnionym zakresie,
- stałe monitorowanie zachowań stron konkurencyjnych.
Outsourcing marketingu — artykuły polecane |
Agencje public relations — Wymagania dla stanowiska kierownika marketingu — Call center — Konferencja — Employer branding — Networking — Trade fair — Strategia komunikacji — Agencja reklamowa |
Przypisy
- ↑ Kłos M.(2017), Outsourcing w polskich przedsiębiorstwach, Wydawnictwo CeDeWu, Warszawa s.170
- ↑ Kłos M.(2017), Outsourcing w polskich przedsiębiorstwach, Wydawnictwo CeDeWu, Warszawa s.169
- ↑ Kłos M.(2017), Outsourcing w polskich przedsiębiorstwach, Wydawnictwo CeDeWu, Warszawa s.170
- ↑ Kłos M.(2017), Outsourcing w polskich przedsiębiorstwach, Wydawnictwo CeDeWu, Warszawa s.171
Bibliografia
- Biesaga-Słomczewska J. (2004), Marketingowe zarządzanie czynnikiem ludzkim w konfrontacji z praktyką
- Doyle P. (2003), Marketing wartości, Felberg SJA, Warszawa
- Hajduk G. (2013), Outsourcing komunikacji rynkowej, Handel wewnętrzny Vol.2013 Nr 1
- Kłos M. (2017), Outsourcing w polskich przedsiębiorstwach, CeDeWu, Warszawa
- Kopczyński T. (2010), Outsourcing w zarządzaniu przedsiębiorstwem, Warszawa
- Kotler P. (2004), Marketing od A do Z, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
- Świeczak W. (2012), Content marketing jako istotny element strategii marketingowej, Prace Instytutu Lotnictwa, Nr.4
- Tkaczyk J. (2012), Trendy konsumenckie i ich implikacje marketingowe, Handel Wewnętrzny, Vol.2012 Nr.6
Autor: Iwona Łyszczarczyk, Aleksandra Kocjan