Manipulacja językowa: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
m (cleanup bibliografii i rotten links)
 
(Nie pokazano 15 wersji utworzonych przez 3 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
'''[[Manipulacja]]''' - jest to kłamliwe, ukryte [[kierowanie]] inną osobą w celu oddziaływania na stan wewnętrzny człowieka oraz jego czynności, dzięki któremu [[nadawca]] osiąga zamierzone korzyści. [[Cele]] propagandy i perswazji są także podobne, ponieważ występują w interesie zarówno nadawcy, jak i odbiorcy. Negatywnie nacechowanym terminem oczywiście jest 'manipulacja', tak jak nadawca wykorzystuje [[słabe strony]] odbiorcy i bezczelnie używa we własnym interesie (Zięba A., 2009 s. 1-2).
|list1=
<ul>
<li>[[Mechanizm obronny]]</li>
<li>[[Komunikacja niewerbalna]]</li>
<li>[[Afirmacja]]</li>
<li>[[Komunikowanie interpersonalne]]</li>
<li>[[Techniki manipulacji]]</li>
<li>[[Empatia]]</li>
<li>[[Inżynieria społeczna]]</li>
<li>[[Wywieranie wpływu na ludzi]]</li>
<li>[[Zasady komunikowania werbalnego]]</li>
</ul>
}}
'''Manipulacja''' - jest to kłamliwe, ukryte kierowanie inną osobą w celu oddziaływania na stan wewnętrzny człowieka oraz jego czynności, dzięki któremu nadawca osiąga zamierzone korzyści. Cele propagandy i perswazji są także podobne, ponieważ występują w interesie zarówno nadawcy, jak i odbiorcy. Negatywnie nacechowanym terminem oczywiście jest 'manipulacja', tak jak nadawca wykorzystuje słabe strony odbiorcy i bezczelnie używa we własnym interesie (Zięba A., 2009 s. 1-2).


== Nakłaniająca funkcja aktów mowy ==
==TL;DR==
Wiadomo, że przemówienie oraz tak zwany 'akt mowy' ma różny charakter i może występować w wielu klasyfikacjach. A więc istnieje pięć głównych aktów mowy   (Zdunkiewicz D., 2010 s. 275-276):
Manipulacja językowa polega na ukrytym kierowaniu inną osobą w celu osiągnięcia korzyści. Istnieje pięć głównych aktów mowy, które mają różne funkcje. Perswazja i manipulacja różnią się oceną nadawcy. Cele perswazji obejmują przekonanie odbiorcy, zmianę postawy i zachowania oraz wywołanie emocji.
 
==Nakłaniająca funkcja aktów mowy==
Wiadomo, że przemówienie oraz tak zwany 'akt mowy' ma różny charakter i może występować w wielu klasyfikacjach. A więc istnieje pięć głównych aktów mowy (Zdunkiewicz D., 2010 s. 275-276):
# ''Asercje'' (asertives) - jest to przedstawienie niepewności w tych czy innych sytuacjach. Występuje w postaci zwątpienia albo przypuszczenia.
# ''Asercje'' (asertives) - jest to przedstawienie niepewności w tych czy innych sytuacjach. Występuje w postaci zwątpienia albo przypuszczenia.
# ''Dyrektywy'' (derictives) - wywarcie presji na inną osobę i zmotywowanie jej do działania. Modą to być prośby, pozwolenia, polecenia.  
# ''Dyrektywy'' (derictives) - wywarcie presji na inną osobę i zmotywowanie jej do działania. Modą to być prośby, pozwolenia, polecenia.
# ''Komisywy'' (commisives) - sytuacja, w której odbiorca się czuję zobowiązanym do działania i ponosi odpowiedzialność za dany czyn. Występuje jako obietnica ze strony odbiorcy, albo jako zobowiązanie.  
# ''Komisywy'' (commisives) - sytuacja, w której [[odbiorca]] się czuję zobowiązanym do działania i ponosi [[odpowiedzialność]] za dany czyn. Występuje jako obietnica ze strony odbiorcy, albo jako [[zobowiązanie]].
# ''Ekspresywy'' (expressives) - wyrażenie stanu psychicznego lub emocjonalnego. Mogą to być gratulację lub kondolencję.
# ''Ekspresywy'' (expressives) - wyrażenie stanu psychicznego lub emocjonalnego. Mogą to być gratulację lub kondolencję.
# ''Dekleratywy'' (declaratives) - wywołanie pewnych wypowiedzi przy pomocy określonych stanów rzeczy w stosunkach międzyludzkich. Są to mianowania, odwołanie albo ogłoszenia.
# ''Dekleratywy'' (declaratives) - wywołanie pewnych wypowiedzi przy pomocy określonych stanów rzeczy w stosunkach międzyludzkich. Są to mianowania, [[odwołanie]] albo ogłoszenia.
<google>t</google>


Po tym jak nadawca uświadamia jaką treść chcę przekazać innej osobie, jaki ma zamiar i intencję - przechodzi do werbalizacji, czyli poszukuje różne możliwości i dopasowuje środki strukturalne danego języka. Dzięki temu, odbiorca będzie mógł zinterpretować ten komunikat jako informację przeznaczoną tylko dla niego z określonym zamiarem praktycznym.
Po tym jak nadawca uświadamia jaką treść chcę przekazać innej osobie, jaki ma zamiar i intencję - przechodzi do werbalizacji, czyli poszukuje różne możliwości i dopasowuje środki strukturalne danego języka. Dzięki temu, odbiorca będzie mógł zinterpretować ten komunikat jako informację przeznaczoną tylko dla niego z określonym zamiarem praktycznym.


Stworzony w dany sposób komunikat prezentuje zbiór wszystkich informacji, które nadawca musiał przekazać. W tym czasie odbiorca odgrywa nie mniejszą rolę, ponieważ zaczyna proces interpretacji i analizowania. Odbiorca odtwarza cały obszar informacji ideacyjnych za pomocą procesu myślowego, w którym na podstawie zdań już uznanych za prawdziwe dochodzi się do uznania nowego twierdzenia. Rekonstruuje jego związek z poznawaniem świata lub badaniem procesów poznawczych (Awdiejew A., 2013).
Stworzony w dany sposób komunikat prezentuje zbiór wszystkich informacji, które nadawca musiał przekazać. W tym czasie odbiorca odgrywa nie mniejszą rolę, ponieważ zaczyna [[proces]] interpretacji i analizowania. Odbiorca odtwarza cały obszar informacji ideacyjnych za pomocą procesu myślowego, w którym na podstawie zdań już uznanych za prawdziwe dochodzi się do uznania nowego twierdzenia. Rekonstruuje jego związek z poznawaniem świata lub badaniem procesów poznawczych (Awdiejew A., 2013).
 
<google>n</google>


== Różnica między perswazją a manipulacją ==
==Różnica między perswazją a manipulacją==
Podstawową różnicą między danymi pojęciami stanowi ocena nadawcy. Manipulacją językową zarządzają ludzie, których zamiar uważamy za nieuczciwe, dlatego takie osoby są to nasi przeciwnicy i konkurenci. Dosłownie pojęcie 'manipulacja językowa' dedukowana jest jako manipulacja języka: może to być kształtowanie informacji w swój sposób, przekazywanie niewłaściwej definicji znaczeniowej i tak dalej.
Podstawową różnicą między danymi pojęciami stanowi [[ocena]] nadawcy. Manipulacją językową zarządzają ludzie, których zamiar uważamy za nieuczciwe, dlatego takie osoby są to nasi przeciwnicy i konkurenci. Dosłownie pojęcie 'manipulacja językowa' dedukowana jest jako manipulacja języka: może to być kształtowanie informacji w swój sposób, przekazywanie niewłaściwej definicji znaczeniowej i tak dalej.


Zarówno perswazję jak i manipulację można stosować w różnych sytuacjach i celach. Z reguły celem 'perswazji' jest dobro adresata, wówczas gdy przy manipulacji adresat może być narzędziem w obcych rękach (Lange M, 2015, s. 59-60).
Zarówno perswazję jak i manipulację można stosować w różnych sytuacjach i celach. Z reguły celem 'perswazji' jest [[dobro]] adresata, wówczas gdy przy manipulacji adresat może być narzędziem w obcych rękach (Lange M, 2015, s. 59-60).


== Cele perswazji ==
==Cele perswazji==
Pojęcie '''"perswazja"''' jest dosyć popularnym terminem, znany jeszcze z czasów starożytności i ma bezpośredni związek z namawianiem, przekonywaniem albo doradzaniem. Mirosław Korolko mówi o perswazji tak: "oznacza trudną do opisania syntezę intelektualnych, moralnych i emocjonalnych składników (elementów) mowy skierowanych do rozumu, woli i uczuć adresata" (Habrajska G., 2005, s. 108).
Pojęcie '''"[[perswazja]]"''' jest dosyć popularnym terminem, znany jeszcze z czasów starożytności i ma bezpośredni związek z namawianiem, przekonywaniem albo doradzaniem. Mirosław Korolko mówi o perswazji tak: "oznacza trudną do opisania syntezę intelektualnych, moralnych i emocjonalnych składników (elementów) mowy skierowanych do rozumu, woli i uczuć adresata" (Habrajska G., 2005, s. 108).


Cele perswazji są następujące (Habrajska G., 2005, s. 109-115):
Cele perswazji są następujące (Habrajska G., 2005, s. 109-115):
# ''Cel społeczny perswazji'' - umożliwia przystosowanie do życia pewnej grupy społecznej w celu realizowania dyskusji (w rodzinie, szkole, wśród znajomych). Może się spotykać również w dyskursach politycznych.  
# ''Cel społeczny perswazji'' - umożliwia przystosowanie do życia pewnej grupy społecznej w celu realizowania dyskusji (w rodzinie, szkole, wśród znajomych). Może się spotykać również w dyskursach politycznych.
# ''Cel dyskursy perswazyjnego'' - składa się z dwóch faz. W pierwszej oczekiwanym rezultatem jest zmiana postawy grupy perswazyjnej, w drugiej - ma wywołać oczekiwane zachowanie. Stanowią go takie cechy jak przekonywanie, propaganda i agitacja.
# ''Cel dyskursy perswazyjnego'' - składa się z dwóch faz. W pierwszej oczekiwanym rezultatem jest [[zmiana]] postawy grupy perswazyjnej, w drugiej - ma wywołać oczekiwane zachowanie. Stanowią go takie cechy jak przekonywanie, propaganda i agitacja.
# ''Kreowanie dyspozycji odbiorcy'' - najważniejszym zadaniem dla nadawcy jest to, by inna osoba była zainteresowana danym tematem , ponieważ tak czy inaczej, ale odbiorca zawsze będzie traktował informację, którą uzna za istotną dla siebie z powodów ideologicznych - lepiej i poważnej, niż tą, która nie dotyczy jego wprost. Na przykład, osoby mające dochód na poziomie minimalnym nie będą zaciekawione zmianami drugiego i trzeciego progu podatkowego, ponieważ to w żaden sposób nie wpłynie na ich stan finansowy.
# ''Kreowanie dyspozycji odbiorcy'' - najważniejszym zadaniem dla nadawcy jest to, by inna osoba była zainteresowana danym tematem, ponieważ tak czy inaczej, ale odbiorca zawsze będzie traktował informację, którą uzna za istotną dla siebie z powodów ideologicznych - lepiej i poważnej, niż tą, która nie dotyczy jego wprost. Na przykład, osoby mające [[dochód]] na poziomie minimalnym nie będą zaciekawione zmianami drugiego i trzeciego progu podatkowego, ponieważ to w żaden sposób nie wpłynie na ich stan finansowy.
# ''Przygotowanie emocjonalne odbiorcy'' - zmierza do tego, aby wywołać w nim emocje typu radości, złości czy wściekłości. Wywołanie takich silnych emocji sprowadza się do tego, że nadawca zaczyna dominować nad odbiorcą i kontrolować jego emocje. Trzeba dopasować pewny 'gorący' temat do odbiorcy, wtedy skuteczność działania sięga swego maksimum. Takim tematem może być np. aborcja, podsłuchiwanie smartfonów użytkowników w celu wysyłanie dopasowanej reklamy.
# ''Przygotowanie emocjonalne odbiorcy'' - zmierza do tego, aby wywołać w nim emocje typu radości, złości czy wściekłości. Wywołanie takich silnych emocji sprowadza się do tego, że nadawca zaczyna dominować nad odbiorcą i kontrolować jego emocje. Trzeba dopasować pewny 'gorący' temat do odbiorcy, wtedy [[skuteczność]] działania sięga swego maksimum. Takim tematem może być np. aborcja, podsłuchiwanie smartfonów użytkowników w celu wysyłanie dopasowanej reklamy.
 
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Mechanizm obronny]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Komunikacja niewerbalna]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Afirmacja]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Komunikowanie interpersonalne]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Techniki manipulacji]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Empatia]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Inżynieria społeczna]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Wywieranie wpływu na ludzi]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Zasady komunikowania werbalnego]]}} }}


== Bibliografia ==
==Bibliografia==
* Awdiejew A., (2013), ''Gramatyka interakcyjna'', Uniwersytet Jagiellonski, Kraków
<noautolinks>
* Habrajska G., (2005), [http://bazhum.muzhp.pl/media/files/Acta_Universitatis_Lodziensis_Folia_Litteraria_Polonica/Acta_Universitatis_Lodziensis_Folia_Litteraria_Polonica-r2005-t7-n2/Acta_Universitatis_Lodziensis_Folia_Litteraria_Polonica-r2005-t7-n2-s91-126/Acta_Universitatis_Lodziensis_Folia_Litteraria_Polonica-r2005-t7-n2-s91-126.pdf ''Nakłanianie, Perswazja, Manipulacja językowa''], Uniwersytet Łódzki, Łódź
* Awdiejew A. (2013), ''Gramatyka interakcyjna'', Uniwersytet Jagielloński, Kraków
* Lange M. (2015), [http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Prace_Jezykoznawcze/Prace_Jezykoznawcze-r2015-t17-n1/Prace_Jezykoznawcze-r2015-t17-n1-s57-68/Prace_Jezykoznawcze-r2015-t17-n1-s57-68.pdf ''Perswazja czy manipulacja?''], Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, Gdańsk  
* Habrajska G. (2005), ''[https://bazhum.muzhp.pl/media/files/Acta_Universitatis_Lodziensis_Folia_Litteraria_Polonica/Acta_Universitatis_Lodziensis_Folia_Litteraria_Polonica-r2005-t7-n2/Acta_Universitatis_Lodziensis_Folia_Litteraria_Polonica-r2005-t7-n2-s91-126/Acta_Universitatis_Lodziensis_Folia_Litteraria_Polonica-r2005-t7-n2-s91-126.pdf Nakłanianie, perswazja, manipulacja językowa]'', Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica, 7/2
* Zdunkiewicz D., (2010), ''Akty mowy'' , Encyklopedia kultury polskiej XX w. , t. 2. Współczesny język polski , (red.) J. Bartmiński, Wrocław
* Lange M. (2015), ''[https://bazhum.muzhp.pl/media//files/Prace_Jezykoznawcze/Prace_Jezykoznawcze-r2015-t17-n1/Prace_Jezykoznawcze-r2015-t17-n1-s57-68/Prace_Jezykoznawcze-r2015-t17-n1-s57-68.pdf Perswazja czy manipulacja?]'', Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, Gdańsk
* Zięba A., (2009), ''[https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/4565/1/08.%20Zi%C4%99ba.pdf Językowe środki perswazji i manipulacji w informacjach prasowych]'' Sorus S.C., Warszawa
* Zdunkiewicz D. (2010), ''Akty mowy'', [w:] Encyklopedia kultury polskiej XX w., t. 2. Współczesny język polski, (red.) J. Bartmiński, Wrocław
* Zięba A. (2009), ''Językowe środki perswazji i manipulacji w informacjach prasowych'', Sorus S.C., Warszawa
</noautolinks>


[[Kategoria:Socjologia]]
{{a|Tetiana Duplii}}.
{{a|Tetiana Duplii}}.
[[Kategoria:Postawy]]
{{#metamaster:description|Manipulacja językowa - kłamliwe i ukryte kierowanie inną osobą w celu osiągnięcia korzyści. Dowiedz się więcej o manipulacji językowej.}}

Aktualna wersja na dzień 00:12, 5 sty 2024

Manipulacja - jest to kłamliwe, ukryte kierowanie inną osobą w celu oddziaływania na stan wewnętrzny człowieka oraz jego czynności, dzięki któremu nadawca osiąga zamierzone korzyści. Cele propagandy i perswazji są także podobne, ponieważ występują w interesie zarówno nadawcy, jak i odbiorcy. Negatywnie nacechowanym terminem oczywiście jest 'manipulacja', tak jak nadawca wykorzystuje słabe strony odbiorcy i bezczelnie używa we własnym interesie (Zięba A., 2009 s. 1-2).

TL;DR

Manipulacja językowa polega na ukrytym kierowaniu inną osobą w celu osiągnięcia korzyści. Istnieje pięć głównych aktów mowy, które mają różne funkcje. Perswazja i manipulacja różnią się oceną nadawcy. Cele perswazji obejmują przekonanie odbiorcy, zmianę postawy i zachowania oraz wywołanie emocji.

Nakłaniająca funkcja aktów mowy

Wiadomo, że przemówienie oraz tak zwany 'akt mowy' ma różny charakter i może występować w wielu klasyfikacjach. A więc istnieje pięć głównych aktów mowy (Zdunkiewicz D., 2010 s. 275-276):

  1. Asercje (asertives) - jest to przedstawienie niepewności w tych czy innych sytuacjach. Występuje w postaci zwątpienia albo przypuszczenia.
  2. Dyrektywy (derictives) - wywarcie presji na inną osobę i zmotywowanie jej do działania. Modą to być prośby, pozwolenia, polecenia.
  3. Komisywy (commisives) - sytuacja, w której odbiorca się czuję zobowiązanym do działania i ponosi odpowiedzialność za dany czyn. Występuje jako obietnica ze strony odbiorcy, albo jako zobowiązanie.
  4. Ekspresywy (expressives) - wyrażenie stanu psychicznego lub emocjonalnego. Mogą to być gratulację lub kondolencję.
  5. Dekleratywy (declaratives) - wywołanie pewnych wypowiedzi przy pomocy określonych stanów rzeczy w stosunkach międzyludzkich. Są to mianowania, odwołanie albo ogłoszenia.

Po tym jak nadawca uświadamia jaką treść chcę przekazać innej osobie, jaki ma zamiar i intencję - przechodzi do werbalizacji, czyli poszukuje różne możliwości i dopasowuje środki strukturalne danego języka. Dzięki temu, odbiorca będzie mógł zinterpretować ten komunikat jako informację przeznaczoną tylko dla niego z określonym zamiarem praktycznym.

Stworzony w dany sposób komunikat prezentuje zbiór wszystkich informacji, które nadawca musiał przekazać. W tym czasie odbiorca odgrywa nie mniejszą rolę, ponieważ zaczyna proces interpretacji i analizowania. Odbiorca odtwarza cały obszar informacji ideacyjnych za pomocą procesu myślowego, w którym na podstawie zdań już uznanych za prawdziwe dochodzi się do uznania nowego twierdzenia. Rekonstruuje jego związek z poznawaniem świata lub badaniem procesów poznawczych (Awdiejew A., 2013).

Różnica między perswazją a manipulacją

Podstawową różnicą między danymi pojęciami stanowi ocena nadawcy. Manipulacją językową zarządzają ludzie, których zamiar uważamy za nieuczciwe, dlatego takie osoby są to nasi przeciwnicy i konkurenci. Dosłownie pojęcie 'manipulacja językowa' dedukowana jest jako manipulacja języka: może to być kształtowanie informacji w swój sposób, przekazywanie niewłaściwej definicji znaczeniowej i tak dalej.

Zarówno perswazję jak i manipulację można stosować w różnych sytuacjach i celach. Z reguły celem 'perswazji' jest dobro adresata, wówczas gdy przy manipulacji adresat może być narzędziem w obcych rękach (Lange M, 2015, s. 59-60).

Cele perswazji

Pojęcie "perswazja" jest dosyć popularnym terminem, znany jeszcze z czasów starożytności i ma bezpośredni związek z namawianiem, przekonywaniem albo doradzaniem. Mirosław Korolko mówi o perswazji tak: "oznacza trudną do opisania syntezę intelektualnych, moralnych i emocjonalnych składników (elementów) mowy skierowanych do rozumu, woli i uczuć adresata" (Habrajska G., 2005, s. 108).

Cele perswazji są następujące (Habrajska G., 2005, s. 109-115):

  1. Cel społeczny perswazji - umożliwia przystosowanie do życia pewnej grupy społecznej w celu realizowania dyskusji (w rodzinie, szkole, wśród znajomych). Może się spotykać również w dyskursach politycznych.
  2. Cel dyskursy perswazyjnego - składa się z dwóch faz. W pierwszej oczekiwanym rezultatem jest zmiana postawy grupy perswazyjnej, w drugiej - ma wywołać oczekiwane zachowanie. Stanowią go takie cechy jak przekonywanie, propaganda i agitacja.
  3. Kreowanie dyspozycji odbiorcy - najważniejszym zadaniem dla nadawcy jest to, by inna osoba była zainteresowana danym tematem, ponieważ tak czy inaczej, ale odbiorca zawsze będzie traktował informację, którą uzna za istotną dla siebie z powodów ideologicznych - lepiej i poważnej, niż tą, która nie dotyczy jego wprost. Na przykład, osoby mające dochód na poziomie minimalnym nie będą zaciekawione zmianami drugiego i trzeciego progu podatkowego, ponieważ to w żaden sposób nie wpłynie na ich stan finansowy.
  4. Przygotowanie emocjonalne odbiorcy - zmierza do tego, aby wywołać w nim emocje typu radości, złości czy wściekłości. Wywołanie takich silnych emocji sprowadza się do tego, że nadawca zaczyna dominować nad odbiorcą i kontrolować jego emocje. Trzeba dopasować pewny 'gorący' temat do odbiorcy, wtedy skuteczność działania sięga swego maksimum. Takim tematem może być np. aborcja, podsłuchiwanie smartfonów użytkowników w celu wysyłanie dopasowanej reklamy.


Manipulacja językowaartykuły polecane
Mechanizm obronnyKomunikacja niewerbalnaAfirmacjaKomunikowanie interpersonalneTechniki manipulacjiEmpatiaInżynieria społecznaWywieranie wpływu na ludziZasady komunikowania werbalnego

Bibliografia

  • Awdiejew A. (2013), Gramatyka interakcyjna, Uniwersytet Jagielloński, Kraków
  • Habrajska G. (2005), Nakłanianie, perswazja, manipulacja językowa, Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica, 7/2
  • Lange M. (2015), Perswazja czy manipulacja?, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, Gdańsk
  • Zdunkiewicz D. (2010), Akty mowy, [w:] Encyklopedia kultury polskiej XX w., t. 2. Współczesny język polski, (red.) J. Bartmiński, Wrocław
  • Zięba A. (2009), Językowe środki perswazji i manipulacji w informacjach prasowych, Sorus S.C., Warszawa


Autor: Tetiana Duplii

.