Zarządzanie rozwojem firmy: Różnice pomiędzy wersjami
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
m (Pozycjonowanie) |
||
(Nie pokazano 3 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
Jest to [[system]], którego celem jest kształtowanie postępu ekonomicznego, organizacyjnego, personalnego, informacyjnego i techniczno-produkcyjnego. Jego częścią podmiotową są instytucje zarządzania strategicznego i taktycznego a częścią przedmiotową jest działalność globalna przedsiębiorstwa oraz poszczególne jego dziedziny. | Jest to [[system]], którego celem jest kształtowanie postępu ekonomicznego, organizacyjnego, personalnego, informacyjnego i techniczno-produkcyjnego. Jego częścią podmiotową są instytucje zarządzania strategicznego i taktycznego a częścią przedmiotową jest działalność globalna przedsiębiorstwa oraz poszczególne jego dziedziny. | ||
Przestrzeń rozwoju [[firma|firmy]], na którą oddziałuje [[proces]] zarządzania, tworzą takie dziedziny jak: | Przestrzeń rozwoju [[firma|firmy]], na którą oddziałuje [[proces]] zarządzania, tworzą takie dziedziny jak: | ||
Linia 41: | Linia 26: | ||
* przewaga innowacyjności i kreatywności. | * przewaga innowacyjności i kreatywności. | ||
W okresie pionierskim występują liczne niebezpieczeństwa, których przyczynami jest małe doświadczenie a co za tym idzie [[zbyt]] niskie [[kwalifikacje]], słaba możliwość samofinansowania działalności a także zbyt mocne podejście techniczne. | W okresie pionierskim występują liczne niebezpieczeństwa, których przyczynami jest małe doświadczenie a co za tym idzie [[zbyt]] niskie [[kwalifikacje]], słaba możliwość samofinansowania działalności a także zbyt mocne podejście techniczne. | ||
Przedsiębiorstwa wzrastające i ekspansywne. Wzrost przedsiębiorstwa oznacza rozbudowę potencjału wewnętrznego, natomiast ekspansja oznacza łączenie się z innymi przedsiębiorstwami bądź [[fuzje]] czy [[akwizycja|akwizycje]]. | Przedsiębiorstwa wzrastające i ekspansywne. Wzrost przedsiębiorstwa oznacza rozbudowę potencjału wewnętrznego, natomiast ekspansja oznacza łączenie się z innymi przedsiębiorstwami bądź [[fuzje]] czy [[akwizycja|akwizycje]]. | ||
<google>n</google> | |||
Przedsiębiorstwa dojrzałe. W okresie tym przedsiębiorstwa mają wysoki, wolny [[rachunek]] przepływów pieniężnych|Cash Flow]], dzięki ekonomii skali niskie koszty, posiadają możliwość zarządzania większymi zasobami, posiadają [[know-how]] i doświadczenie w zakresie realizowanych przedsięwzięć. Mimo pozytywnych cech występują również i [[zagrożenia]] takie jak marnotrawstwo środków powodowane konfliktami i walką o władzę a także występują bariery dla innowacji i swobody wobec pracowników przedsiębiorczo nastawionych. | Przedsiębiorstwa dojrzałe. W okresie tym przedsiębiorstwa mają wysoki, wolny [[rachunek]] przepływów pieniężnych|Cash Flow]], dzięki ekonomii skali niskie koszty, posiadają możliwość zarządzania większymi zasobami, posiadają [[know-how]] i doświadczenie w zakresie realizowanych przedsięwzięć. Mimo pozytywnych cech występują również i [[zagrożenia]] takie jak marnotrawstwo środków powodowane konfliktami i walką o władzę a także występują bariery dla innowacji i swobody wobec pracowników przedsiębiorczo nastawionych. | ||
Linia 74: | Linia 60: | ||
[[Grafika:schemat zarzadzania rozwojem firmy.gif]] | [[Grafika:schemat zarzadzania rozwojem firmy.gif]] | ||
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Rozwój przedsiębiorstwa]]}} — {{i5link|a=[[Strategia biznesowa]]}} — {{i5link|a=[[Zarządzanie innowacjami]]}} — {{i5link|a=[[Rodzaje restrukturyzacji]]}} — {{i5link|a=[[Rozwój przez restrukturyzację]]}} — {{i5link|a=[[Korporacja międzynarodowa]]}} — {{i5link|a=[[Teoria wiązki celów]]}} — {{i5link|a=[[Centrum transferu technologii]]}} — {{i5link|a=[[Strategiczna jednostka gospodarcza]]}} }} | |||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
<noautolinks> | <noautolinks> | ||
* Machaczka J., ''Podstawy zarządzania'', Wydawnictwo | * Machaczka J. (2001), ''Podstawy zarządzania'', Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków | ||
* Stabryła A., ''Zarządzanie rozwojem firmy'', Wydawnictwo | * Stabryła A. (1996), ''Zarządzanie rozwojem firmy'', Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków | ||
</noautolinks> | </noautolinks> | ||
Aktualna wersja na dzień 19:06, 18 lis 2023
Jest to system, którego celem jest kształtowanie postępu ekonomicznego, organizacyjnego, personalnego, informacyjnego i techniczno-produkcyjnego. Jego częścią podmiotową są instytucje zarządzania strategicznego i taktycznego a częścią przedmiotową jest działalność globalna przedsiębiorstwa oraz poszczególne jego dziedziny. Przestrzeń rozwoju firmy, na którą oddziałuje proces zarządzania, tworzą takie dziedziny jak:
- Strategia zarządzania przedsiębiorstwem,
- Restrukturyzacja firmy,
- Struktura organizacyjna,
- System motywacyjny,
- System informacji menadżerskiej,
- System jakości itd.
Prace nad rozwojem należą do kierownictwa szczebla strategicznego i taktycznego oraz podporządkowanych im jednostek organizacyjnych (ekonomiczno-zarządczych i przygotowania technicznego). W zarządzaniu rozwojem uczestniczy także tzw. agent zmiany czyli instytucja konsultantów, koordynatorów, jak również komisji będących ciałami wieloosobowymi, których zadaniem jest organizacja i nadzór w zakresie "zmian i rozwoju".
TL;DR
Artykuł przedstawia system zarządzania rozwojem firmy, który składa się z instytucji zarządzania i dziedzin działalności przedsiębiorstwa. Przedstawia również cykl życia przedsiębiorstwa, w którym wyróżnia się cztery formy rozwojowe. Omawiane są także narzędzia zarządzania rozwojem firmy, takie jak programowanie i planowanie.
Cykl życia przedsiębiorstwa
Cykl życia przedsiębiorstwa (podobnie jak cykl życia produktu) oznacza występowanie kolejnych form rozwojowych, przedstawiający widoczne różnice, zarówno pod względem ilościowym, jak i jakościowym. Można wyróżnić cztery podstawowe formy rozwojowe:
- przedsiębiorstwa pionierskie
- przedsiębiorstwa wzrastające i ekspansywne
- przedsiębiorstwa dojrzałe
- przedsiębiorstwa schyłkowe.
Przedsiębiorstwa pionierskie są dużą i zróżnicowaną grupą, do której należy nowo zakładane firmy oraz firmy innowacyjne (np. high technology, market driver - firmy odkrywające a nawet tworzące nowe rynki lub tzw. leveraged buyouts - specjalizujące się w przejmowaniu innych firm o zaniżonej wartości rynkowej, przeprowadzające ich restrukturyzację i rewitalizację). Do zalet takich przedsiębiorstw zaliczamy:
- szybkość działania,
- bardzo dobry stopień elastyczności i adaptacyjności,
- w miarę niskie koszty organizacji i zarządzania,
- "siłą napędową" jest właściciel,
- przewaga innowacyjności i kreatywności.
W okresie pionierskim występują liczne niebezpieczeństwa, których przyczynami jest małe doświadczenie a co za tym idzie zbyt niskie kwalifikacje, słaba możliwość samofinansowania działalności a także zbyt mocne podejście techniczne. Przedsiębiorstwa wzrastające i ekspansywne. Wzrost przedsiębiorstwa oznacza rozbudowę potencjału wewnętrznego, natomiast ekspansja oznacza łączenie się z innymi przedsiębiorstwami bądź fuzje czy akwizycje.
Przedsiębiorstwa dojrzałe. W okresie tym przedsiębiorstwa mają wysoki, wolny rachunek przepływów pieniężnych|Cash Flow]], dzięki ekonomii skali niskie koszty, posiadają możliwość zarządzania większymi zasobami, posiadają know-how i doświadczenie w zakresie realizowanych przedsięwzięć. Mimo pozytywnych cech występują również i zagrożenia takie jak marnotrawstwo środków powodowane konfliktami i walką o władzę a także występują bariery dla innowacji i swobody wobec pracowników przedsiębiorczo nastawionych.
Przedsiębiorstwa schyłkowe. Przedsiębiorstwa przechodzą kryzys, który wskutek połączenie wielu zjawisk zagraża bytowi przedsiębiorstwom, jego pozycji rynkowej oraz zdolności do generowania dochodów. Przyczyny kryzysu mogą być:
a. zewnętrzne
- wahania w popycie na wyroby lub usługi,
- pojawienie się nowych konkurentów,
- niekorzystne regulacje prawne, zmiany sytuacji polityczne.
b. wewnętrzne
- błędy w zarządzaniu,
- szybki wzrost,
- konflikty i walka o władzę,
- brak wykwalifikowanej kadry.
Oznakami pojawienia się kryzysu jest np.
- wykorzystanie rezerw,
- odpływ środków,
- słaba motywacja,
- złe nastroje menedżerów i pracowników,
- możliwość ogłoszenia upadłości firmy.
Narzędzia zarządzania rozwojem firmy
Głównymi narzędziami zarządzania firmą jest:
- programowanie - wyznacza sekwencje celów przedsiębiorstwa, następnie precyzuje założenia ich realizacji oraz wyznacza etapy działalności globalnej(skierowane jest na znalezienie rozwiązań ramowych)
- planowanie - polega na rozwinięciu programów, pod kątem rozdziału zadań między poszczególne komórki
Programy i plany ukierunkowane są na restrukturyzację i innowacje.
Zarządzanie rozwojem firmy — artykuły polecane |
Rozwój przedsiębiorstwa — Strategia biznesowa — Zarządzanie innowacjami — Rodzaje restrukturyzacji — Rozwój przez restrukturyzację — Korporacja międzynarodowa — Teoria wiązki celów — Centrum transferu technologii — Strategiczna jednostka gospodarcza |
Bibliografia
- Machaczka J. (2001), Podstawy zarządzania, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków
- Stabryła A. (1996), Zarządzanie rozwojem firmy, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków
Autor: Trębacz Justyna