Zarządzanie rozwojem firmy

Zarządzanie rozwojem firmy
Polecane artykuły

Jest to system, którego celem jest kształtowanie postępu ekonomicznego, organizacyjnego, personalnego, informacyjnego i techniczno-produkcyjnego. Jego częścią podmiotową są instytucje zarządzania strategicznego i taktycznego a częścią przedmiotową jest działalność globalna przedsiębiorstwa oraz poszczególne jego dziedziny. Przestrzeń rozwoju firmy, na którą oddziałuje proces zarządzania, tworzą takie dziedziny jak:

Prace nad rozwojem należą do kierownictwa szczebla strategicznego i taktycznego oraz podporządkowanych im jednostek organizacyjnych (ekonomiczno-zarządczych i przygotowania technicznego). W zarządzaniu rozwojem uczestniczy także tzw. agent zmiany czyli instytucja konsultantów, koordynatorów, jak również komisji będących ciałami wieloosobowymi, których zadaniem jest organizacja i nadzór w zakresie "zmian i rozwoju".

Cykl życia przedsiębiorstwa

Cykl życia przedsiębiorstwa (podobnie jak cykl życia produktu) oznacza występowanie kolejnych form rozwojowych, przedstawiający widoczne różnice, zarówno pod względem ilościowym, jak i jakościowym. Można wyróżnić cztery podstawowe formy rozwojowe:

  • przedsiębiorstwa pionierskie
  • przedsiębiorstwa wzrastające i ekspansywne
  • przedsiębiorstwa dojrzałe
  • przedsiębiorstwa schyłkowe.

Przedsiębiorstwa pionierskie są dużą i zróżnicowaną grupą, do której należy nowo zakładane firmy oraz firmy innowacyjne (np. high technology, market driver - firmy odkrywające a nawet tworzące nowe rynki lub tzw. leveraged buyouts - specjalizujące się w przejmowaniu innych firm o zaniżonej wartości rynkowej, przeprowadzające ich restrukturyzację i rewitalizację). Do zalet takich przedsiębiorstw zaliczamy:

  • szybkość działania,
  • bardzo dobry stopień elastyczności i adaptacyjności,
  • w miarę niskie koszty organizacji i zarządzania,
  • "siłą napędową" jest właściciel,
  • przewaga innowacyjności i kreatywności.

W okresie pionierskim występują liczne niebezpieczeństwa, których przyczynami jest małe doświadczenie a co za tym idzie zbyt niskie kwalifikacje, słaba możliwość samofinansowania działalności a także zbyt mocne podejście techniczne.

Przedsiębiorstwa wzrastające i ekspansywne. Wzrost przedsiębiorstwa oznacza rozbudowę potencjału wewnętrznego, natomiast ekspansja oznacza łączenie się z innymi przedsiębiorstwami bądź fuzje czy akwizycje.

Przedsiębiorstwa dojrzałe. W okresie tym przedsiębiorstwa mają wysoki, wolny rachunek przepływów pieniężnych|Cash Flow]], dzięki ekonomii skali niskie koszty, posiadają możliwość zarządzania większymi zasobami, posiadają know-how i doświadczenie w zakresie realizowanych przedsięwzięć. Mimo pozytywnych cech występują również i zagrożenia takie jak marnotrawstwo środków powodowane konfliktami i walką o władzę a także występują bariery dla innowacji i swobody wobec pracowników przedsiębiorczo nastawionych.

Przedsiębiorstwa schyłkowe. Przedsiębiorstwa przechodzą kryzys, który wskutek połączenie wielu zjawisk zagraża bytowi przedsiębiorstwom, jego pozycji rynkowej oraz zdolności do generowania dochodów. Przyczyny kryzysu mogą być:

a. zewnętrzne

  • wahania w popycie na wyroby lub usługi,
  • pojawienie się nowych konkurentów,
  • niekorzystne regulacje prawne, zmiany sytuacji polityczne.

b. wewnętrzne

  • błędy w zarządzaniu,
  • szybki wzrost,
  • konflikty i walka o władzę,
  • brak wykwalifikowanej kadry.

Oznakami pojawienia się kryzysu jest np.

  • wykorzystanie rezerw,
  • odpływ środków,
  • słaba motywacja,
  • złe nastroje menedżerów i pracowników,
  • możliwość ogłoszenia upadłości firmy.

Narzędzia zarządzania rozwojem firmy

Głównymi narzędziami zarządzania firmą jest:

  • programowanie - wyznacza sekwencje celów przedsiębiorstwa, następnie precyzuje założenia ich realizacji oraz wyznacza etapy działalności globalnej(skierowane jest na znalezienie rozwiązań ramowych)
  • planowanie - polega na rozwinięciu programów, pod kątem rozdziału zadań między poszczególne komórki

Programy i plany ukierunkowane są na restrukturyzację i innowacje.

Schemat zarzadzania rozwojem firmy.gif

Bibliografia

  • Stabryła A., Zarządzanie rozwojem firmy, Wydawnictwo AE w Krakowie, Kraków 1996, s. 14-15.
  • Machaczka J., Podstawy zarządzania, Wydawnictwo AE w Krakowie, Kraków 1999r, s. 108-113

Autor: Trębacz Justyna