Interfejs: Różnice pomiędzy wersjami
m (Czyszczenie tekstu) |
m (Czyszczenie tekstu) |
||
Linia 20: | Linia 20: | ||
==Rodzaje interfejsu== | ==Rodzaje interfejsu== | ||
*Wizualny | * Wizualny | ||
**Tekstowy (w szczególności interfejs wiersza poleceń) | **Tekstowy (w szczególności interfejs wiersza poleceń) | ||
**Graficzny | **Graficzny | ||
Linia 36: | Linia 36: | ||
Interfejs użytkownika aplikacji komputerowej obejmuje: | Interfejs użytkownika aplikacji komputerowej obejmuje: | ||
*środki do wyświetlania informacji, wyświetlane [[informacje]], formaty i kody; | *środki do wyświetlania informacji, wyświetlane [[informacje]], formaty i kody; | ||
*tryby poleceń, język "[[interfejs użytkownika]]"; | * tryby poleceń, język "[[interfejs użytkownika]]"; | ||
*urządzenia i technologie do wprowadzania danych; | * urządzenia i technologie do wprowadzania danych; | ||
*dialogi, interakcje i [[transakcje]] między użytkownikiem a komputerem, informacje zwrotne od użytkownika; | * dialogi, interakcje i [[transakcje]] między użytkownikiem a komputerem, informacje zwrotne od użytkownika; | ||
*wsparcie procesu decyzyjnego w konkretnym obszarze tematycznym; | * wsparcie procesu decyzyjnego w konkretnym obszarze tematycznym; | ||
* [[procedura]] korzystania z [[program]]u i [[dokumentacja]] dla niego. | * [[procedura]] korzystania z [[program]]u i [[dokumentacja]] dla niego. | ||
Interfejs użytkownika jest często rozumiany tylko jako wygląd programu. Jednak w praktyce użytkownik postrzega przez niego cały program jako całość, co oznacza, że to zrozumienie jest [[zbyt]] wąskie. | Interfejs użytkownika jest często rozumiany tylko jako wygląd programu. Jednak w praktyce użytkownik postrzega przez niego cały program jako całość, co oznacza, że to zrozumienie jest [[zbyt]] wąskie. | ||
Linia 45: | Linia 45: | ||
Te elementy obejmują: | Te elementy obejmują: | ||
*zestaw zadań użytkownika, które rozwiązuje przy pomocy [[system]]u; | * zestaw zadań użytkownika, które rozwiązuje przy pomocy [[system]]u; | ||
*metafory używane przez system (na przykład pulpit w MS Windows®); | * metafory używane przez system (na przykład pulpit w MS Windows®); | ||
*elementy sterowania systemem; | * elementy sterowania systemem; | ||
*nawigacja między blokami systemu; | * nawigacja między blokami systemu; | ||
*wizualny (i nie tylko) [[projekt]] ekranów programu; | * wizualny (i nie tylko) [[projekt]] ekranów programu; | ||
*środki do wyświetlania informacji, wyświetlanych informacji i formatów; | *środki do wyświetlania informacji, wyświetlanych informacji i formatów; | ||
*urządzenia i [[technologia|technologie]] do wprowadzania [[dane|danych]]; | * urządzenia i [[technologia|technologie]] do wprowadzania [[dane|danych]]; | ||
*dialogi, interakcje i transakcje między użytkownikiem a komputerem; | * dialogi, interakcje i transakcje między użytkownikiem a komputerem; | ||
* [[informacja]] zwrotna od użytkownika; | * [[informacja]] zwrotna od użytkownika; | ||
*wsparcie [[proces decyzyjny|procesu decyzyjnego]] w konkretnym obszarze tematycznym; | * wsparcie [[proces decyzyjny|procesu decyzyjnego]] w konkretnym obszarze tematycznym; | ||
*jak korzystać z programu i dokumentacji do niego. | * jak korzystać z programu i dokumentacji do niego. | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
Linia 64: | Linia 64: | ||
* Rorty R, (2007), ''[https://www.hc.amu.edu.pl/numery/2/homocommunicativus2.pdf#page=56 "Wittgenstein i zwrot lingwistyczny. Perspektywy komunikacji międzykulturowej. Materiały z konferencji"]'', ISSN 1896-3099, 1(2), s. 56; | * Rorty R, (2007), ''[https://www.hc.amu.edu.pl/numery/2/homocommunicativus2.pdf#page=56 "Wittgenstein i zwrot lingwistyczny. Perspektywy komunikacji międzykulturowej. Materiały z konferencji"]'', ISSN 1896-3099, 1(2), s. 56; | ||
* Rydzewski A (1995), ''"Ilustrowany słownik techiki komputerowej"'', Wydawnictwa szkolne i pedagogiczne, s. 74; | * Rydzewski A (1995), ''"Ilustrowany słownik techiki komputerowej"'', Wydawnictwa szkolne i pedagogiczne, s. 74; | ||
* Rzeszewski M, Jasiewicz J, (2009), ''“WebGIS - od map w internecie do | * Rzeszewski M, Jasiewicz J, (2009), ''“WebGIS - od map w internecie do geoprzetwarzania"'', Instytut Geoekologii i Geoinformacji, Poznań, s. 7 | ||
</noautolinks> | </noautolinks> | ||
Wersja z 15:25, 2 lis 2023
Interfejs |
---|
Polecane artykuły |
INTERFEJS (układ sprzęgający, interface) - układ lub urządzenie umożliwiające wzajemną komunikację (przesyłanie informacji) pomiędzy dwoma różnymi urządzeniami. Interfejs zapewnia dopasowanie poziomów elektrycznych sygnałów oraz szybkości i formatu przesyłanych danych, a także określa protokół transmisji. Istnieje kilka interfejsów standardowych stosowanych przez wielu producentów, co umożliwia łączenie sprzętu, aplikacji bądź różnych części sieci komputerowej. Interfejsy występują między elementami sprzętu (interfejs sprzętowy) np. karta interfejsu sieciowego, między programami np. komunikacja za pośrednictwem plików do wymiany komunikatów IPC, oraz między ludźmi, a komputerami np. interfejs graficzny. W zależności od zastosowanych środków technicznych wyróżnia się interfejsy znakowe, graficzne, głosowe, dotykowe i mieszane. W węższym znaczeniu interfejsem nazywa się układ umożliwiający przyłączenie urządzenia zewnętrznego np. drukarki lub monitora ekranowego do komputera. (Informatyka. SŁłownik Encyklopedyczny, 1999, s. 140)
Najczęściej mamy do czynienia z obsługą graficznego interfejsu użytkownika (Graphical User Interface, GUI), który został wprowadzony po raz pierwszy w komputerach Macintosh firmy Apple w 1983 roku, a obecnie jest standardem w każdym komputerze. Interfejs graficzny użytkownika to oprogramowanie systemowe, które umożliwia komunikacje z komputerem w taki sposób, że użytkownik wydaje polecenia wybierając kursorem (sterowanym najczęściej z pomocą myszy) odpowiednie okna, ikony, przyciski lub rozmaite pola menu wyświetlane na ekranie monitora (najbardziej rozpowszechnionym interfejsem graficznym jest Windows). Do sterowania kursorem, zamiast myszy, stosowane są także wybrane klawisze klawiatury lub coraz częściej ekrany dotykowe. Komunikacja odbywa się praktycznie bez wypisywania poleceń za pomocą klawiatury, co jest bardzo wygodne i łatwe w obsłudze. Korzystanie z interfejsu graficznego nie wymaga pamiętania licznych nazw poleceń, co daje mu przewagę nad interfejsem znakowym, zwłaszcza wśród początkujących użytkowników. Interfejs graficzny niejednokrotnie wymaga stosowania dużych pamięci operacyjnych.
Rodzaje interfejsu
- Wizualny
- Tekstowy (w szczególności interfejs wiersza poleceń)
- Graficzny
- Okno
- WIMP
- Oparte na sieci
- Indukcyjny
- Skalowalny
- Tactile (ang.)
- Gest
- Głos
- Dotyk
Interfejs programu komputerowego
Interfejs użytkownika aplikacji komputerowej obejmuje:
- środki do wyświetlania informacji, wyświetlane informacje, formaty i kody;
- tryby poleceń, język "interfejs użytkownika";
- urządzenia i technologie do wprowadzania danych;
- dialogi, interakcje i transakcje między użytkownikiem a komputerem, informacje zwrotne od użytkownika;
- wsparcie procesu decyzyjnego w konkretnym obszarze tematycznym;
- procedura korzystania z programu i dokumentacja dla niego.
Interfejs użytkownika jest często rozumiany tylko jako wygląd programu. Jednak w praktyce użytkownik postrzega przez niego cały program jako całość, co oznacza, że to zrozumienie jest zbyt wąskie. W rzeczywistości interfejs użytkownika łączy wszystkie elementy i komponenty programu, które mogą wpływać na interakcję użytkownika z oprogramowaniem, a nie tylko na ekranie, który widzi użytkownik.
Te elementy obejmują:
- zestaw zadań użytkownika, które rozwiązuje przy pomocy systemu;
- metafory używane przez system (na przykład pulpit w MS Windows®);
- elementy sterowania systemem;
- nawigacja między blokami systemu;
- wizualny (i nie tylko) projekt ekranów programu;
- środki do wyświetlania informacji, wyświetlanych informacji i formatów;
- urządzenia i technologie do wprowadzania danych;
- dialogi, interakcje i transakcje między użytkownikiem a komputerem;
- informacja zwrotna od użytkownika;
- wsparcie procesu decyzyjnego w konkretnym obszarze tematycznym;
- jak korzystać z programu i dokumentacji do niego.
Bibliografia
- Lawenda M, (2001), "Laboratorium wirtualne i teleimersja", Poznań, Raport wewnętrzny PCSS nr RW-34/01, s. 25;
- Pfaffenberger B, (1999), "Słownik terminów komputerowych", Prószyński i S-ka, Warszawa, s. 109;
- Płoski Z, (1999), "Informatyka. SŁłownik Encyklopedyczny", Wydawnictwo EUROPA, s. 140;
- Rorty R, (2007), "Wittgenstein i zwrot lingwistyczny. Perspektywy komunikacji międzykulturowej. Materiały z konferencji", ISSN 1896-3099, 1(2), s. 56;
- Rydzewski A (1995), "Ilustrowany słownik techiki komputerowej", Wydawnictwa szkolne i pedagogiczne, s. 74;
- Rzeszewski M, Jasiewicz J, (2009), “WebGIS - od map w internecie do geoprzetwarzania", Instytut Geoekologii i Geoinformacji, Poznań, s. 7
Autor: Oksana Saverska