Proces projektowania aplikacji informatycznych: Różnice pomiędzy wersjami
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
m (Czyszczenie tekstu) |
||
Linia 21: | Linia 21: | ||
==Cele procesu== | ==Cele procesu== | ||
[[Cele]] główne: | [[Cele]] główne: | ||
* Stworzenie projektu aplikacji informatycznej | * Stworzenie projektu aplikacji informatycznej | ||
* Uwzględnienie w projekcie wymagań i oczekiwań użytkownika | * Uwzględnienie w projekcie wymagań i oczekiwań użytkownika | ||
Linia 27: | Linia 26: | ||
Cele pośrednie: | Cele pośrednie: | ||
* Dążenie do skrócenia czasu wykonywania poszczególnych etapów procesu | * Dążenie do skrócenia czasu wykonywania poszczególnych etapów procesu | ||
* Usprawnianie komunikacji z głównym użytkownikiem | * Usprawnianie komunikacji z głównym użytkownikiem | ||
Linia 38: | Linia 36: | ||
==Zasoby (dane wejściowe)== | ==Zasoby (dane wejściowe)== | ||
=== 1. Uczestnicy procesu === | ===1. Uczestnicy procesu=== | ||
Uczestnikami procesu projektowania aplikacji informatycznych są: | Uczestnikami procesu projektowania aplikacji informatycznych są: | ||
* Komitet sterujący | * Komitet sterujący | ||
* [[Kierownik]] projektu | * [[Kierownik]] projektu | ||
Linia 48: | Linia 45: | ||
* Zespół testerów | * Zespół testerów | ||
===2. Zasoby materialne === | ===2. Zasoby materialne=== | ||
* [[Sprzęt komputerowy]] | * [[Sprzęt komputerowy]] | ||
* Specjalistyczne oprogramowanie | * Specjalistyczne oprogramowanie | ||
=== 3. Zasoby informacyjne=== | ===3. Zasoby informacyjne=== | ||
* [[Wiedza]] uczestników procesów projektowania | * [[Wiedza]] uczestników procesów projektowania | ||
* [[Potrzeby]] i wymagania uzyskane od głównego użytkownika. | * [[Potrzeby]] i wymagania uzyskane od głównego użytkownika. | ||
=== 4. Narzędzia, metody i techniki === | ===4. Narzędzia, metody i techniki=== | ||
'''Metody i techniki''' | |||
* [[Metodyka PRINCE II|Prince2]] | * [[Metodyka PRINCE II|Prince2]] | ||
* [[Metodyka SCRUM|Scrum]] | * [[Metodyka SCRUM|Scrum]] | ||
Linia 65: | Linia 62: | ||
* Unified Modeling Language (UML) | * Unified Modeling Language (UML) | ||
* Systemy zarządzania przebiegiem procesów pracy (ang. ''[[Workflow|workflow]]'') | * Systemy zarządzania przebiegiem procesów pracy (ang. ''[[Workflow|workflow]]'') | ||
'''Narzędzia''' | |||
* [[Microsoft Project|Microsoft project]] | * [[Microsoft Project|Microsoft project]] | ||
* Lotus Notes | * Lotus Notes | ||
Linia 95: | Linia 92: | ||
==Odpowiedzialność i uprawnienia== | ==Odpowiedzialność i uprawnienia== | ||
{| border=1 | {| border=1 | ||
| Stanowisko | | Stanowisko | ||
Linia 178: | Linia 174: | ||
|} | |} | ||
==Diagram procesu== | ==Diagram procesu== | ||
{| border=1 | {| border=1 | ||
| '''Uczestnicy''' | | '''Uczestnicy''' | ||
Linia 272: | Linia 267: | ||
|} | |} | ||
[[Kategoria:Zarządzanie procesami]] | [[Kategoria:Zarządzanie procesami]] | ||
{{a|Marcin Kozera, Łukasz Lekki}} | {{a|Marcin Kozera, Łukasz Lekki}} | ||
{{#metamaster:description|Projektowanie aplikacji informatycznych - analiza, projektowanie i implementacja oprogramowania. Dowiedz się, jak tworzyć funkcjonalne i efektywne aplikacje.}} | {{#metamaster:description|Projektowanie aplikacji informatycznych - analiza, projektowanie i implementacja oprogramowania. Dowiedz się, jak tworzyć funkcjonalne i efektywne aplikacje.}} |
Wersja z 10:25, 2 lis 2023
Proces projektowania aplikacji informatycznych |
---|
Polecane artykuły |
To tylko przykład procesu. Nie traktuj go jako idealny wzorzec, a raczej jako wersję poglądową.
|
TL;DR
Artykuł opisuje proces projektowania aplikacji informatycznych. Cele procesu to stworzenie aplikacji uwzględniającej wymagania użytkownika i koszty, skrócenie czasu wykonywania etapów i usprawnienie komunikacji. Proces składa się z analizy wymagań, tworzenia modelu funkcjonalnego i logicznego, budowy struktury fizycznej aplikacji, testowania i zamknięcia projektu. Uczestnikami procesu są komitet sterujący, kierownik projektu, zespół projektowy, główny użytkownik i zespół testerów. Narzędzia i metody to m.in. PRINCE2, SCRUM, .NET Framework i UML. Odpowiedzialności i uprawnienia są przypisane do poszczególnych stanowisk, a wyjściem jest gotowa aplikacja informatyczna.
Cele procesu
Cele główne:
- Stworzenie projektu aplikacji informatycznej
- Uwzględnienie w projekcie wymagań i oczekiwań użytkownika
- Zachowanie równowagi pomiędzy przewidywanymi kosztami a dostępnym budżetem
Cele pośrednie:
- Dążenie do skrócenia czasu wykonywania poszczególnych etapów procesu
- Usprawnianie komunikacji z głównym użytkownikiem
Charakterystyka procesu
Proces projektowania aplikacji informatycznych ma na celu przygotowanie w pełni użytecznego i wykonalnego projektu aplikacji zapewniającego jej właściwą strukturą i funkcjonalność. Dokonuje się to poprzez kolejne etapy pracy zespołu projektowego nadzorowanego przez kierownika projektu jak i komitet sterujący odpowiedzialny za całość wykonywanej pracy.
Jednym z najważniejszych etapów procesu jest analiza wymagań użytkownika na podstawie której zespół projektowy może dopiero przystąpić do tworzenia modelu funkcjonalnego aplikacji. Model funkcjonalny zostaje w dalszych etapach procesu wykorzystany do budowy modelu logicznego aplikacji jak i do stworzenia podstaw jej struktury fizycznej. Całość procesu jest na bieżąco kontrolowana i korygowana poprzez stosowne raporty i spotkania zespołu z kierownikiem projekt.
Zasoby (dane wejściowe)
1. Uczestnicy procesu
Uczestnikami procesu projektowania aplikacji informatycznych są:
- Komitet sterujący
- Kierownik projektu
- Kierownik zespołu projektowego
- Zespół projektowy
- Główny użytkownik
- Zespół testerów
2. Zasoby materialne
- Sprzęt komputerowy
- Specjalistyczne oprogramowanie
3. Zasoby informacyjne
4. Narzędzia, metody i techniki
Metody i techniki
- Prince2
- Scrum
- Extreme programming
- Microsoft Solution Framework
- Diagramy przepływy danych
- Unified Modeling Language (UML)
- Systemy zarządzania przebiegiem procesów pracy (ang. workflow)
Narzędzia
- Microsoft project
- Lotus Notes
- Narzędzia CASE
- Narzędzia automatyzacji testów
- Narzędzia testów unitowych
Opis procesu
1 Komitet sterujący powołuje kierownika projektu w oparciu o profil projektu, a także na podstawie jego kompetencji na płaszczyźnie planowania, organizowania, motywacji i kontroli. Wybór ten pozwoli na sprawne zorganizowanie zespołu projektowego.
2 Kierownik projektu w porozumieniu z głównym użytkownikiem dokonują analizy potrzeb i modelowania przyszłej aplikacji. Na tym etapie zostaje przygotowana dokumentacja zbioru wymagań aplikacji, na podstawie której będzie tworzony projekt aplikacji.
3 Kierownik zespołu projektowego dokonuje zdefiniowania funkcjonalnego modelu aplikacji, opisującego interakcje ze światem zewnętrznym, strukturę aplikacji oraz przepływ danych i sterowania między elementami aplikacji.
4 Zespół projektowy na podstawie analizy wymagań użytkownika oraz funkcjonalnego modelu tworzy model logiczny aplikacji. Stanowi on uszczegółowienie modelu funkcjonalnego i zawiera listę funkcji aplikacji i współzależności między nimi ,które będą utworzone w projekcie fizycznym. Pozwoli to na wyeliminowanie zbędnych przepływów i zasobów danych.
5 Po zdefiniowaniu modelu logicznego zespół projektowy pod nadzorem kierownika projektu przystępuje do budowy struktury fizycznej aplikacji. W tym modelu definiowane są elementy oprogramowania (software), procedury, funkcje, metody i bloki oraz interakcje między nimi.
6 Kierownik projektu, organizuje krótkie, codzienne spotkania z zespołem projektowym, na których motywuje i inspiruje pracowników do dalszej pracy. Efektem tego jest weryfikacja postępów prac nad kolejnymi częściami projektu.
7 Zespół testerów pod kontrolą kierownika projektu przygotowuje oraz realizuje testy aplikacji na podstawie uprzednio przygotowanych szablonów i scenariuszy. Na koniec, zespół testerów sporządza raport wyników.
8 Kierownik projektu, na podstawie raportu wyników przygotowuje projekt do zamknięcia, w wyniku czego sporządzany jest dokument przekazania zawierający rejestr doświadczeń zdobytych w trakcie prowadzenia projektu.
9 Komitet sterujący dokonując przeglądu oceniającego, zatwierdza projekt.
Wyjścia (dane wyjściowe)
- Aplikacja informatyczna
Odpowiedzialność i uprawnienia
Stanowisko | Numer zadania | Uprawniony do | Odpowiada za |
Komitet sterujący | Powołania zespołu projektowego | Właściwy dobór wykonawców projektu | |
Dokonania przeglądu oceniającego projekt;
Zamknięcia projektu |
Całościową kontrolę postępów pracy nad projektem oraz efekt końcowy projektu | ||
Kierownik projektu | Do kontaktu z głównym użytkownikiem w celu dokonania analizy jego wymagań | Prawidłową analizę wymogów aplikacji pod kątem potrzeb użytkownika głównego, | |
Uczestnictwa w procesie budowy modelu logicznego aplikacji | Prawidłowe zdefiniowanie metod, procedur i funkcji występujących w aplikacji. Poprawny przebieg budowy modelu logicznego. | ||
Weryfikacji prac zespołu projektowego; motywowania, inspirowania zespołu projektowego. | Kontrole wszystkich prac projektowych, terminowe wykonywanie projektu; monitorowanie kosztów oraz problemów powstałych w trakcie projektowania. | ||
Kontroli przebiegu testów aplikacji, współpracy z testerami | Właściwy przebieg procedury testowania aplikacji | ||
Sporządzenia dokumentu przekazania oraz do przedstawienia swojej opinii | Przygotowanie projektu do zamknięcia | ||
Kierownik zespołu | Zdefiniowania struktury aplikacji | Prawidłowo zdefiniowaną strukturę aplikacji | |
Zespół projektowy | Budowy modelu fizycznego aplikacji | Prawidłową konstrukcję modelu fizycznego. | |
Główny użytkownik | Kontaktu z Kierownikiem projektu w celu sprecyzowania założeń, jakie powinna spełniać aplikacja | Sformułowanie listy wymagań stawianych przed aplikacja. Znajomość celów biznesowych. | |
Zespół testerów | Przeprowadzenia testów aplikacji oraz do sporządzenia raportu z ich przebiegu | Prawidłowy przebieg testów, odnalezienie ewentualnych błędów w funkcjonowaniu aplikacji |
Diagram procesu
Uczestnicy
zadania |
Komitet Sterujący | Kierownik projektu | Kierownik zespołu projektowego | Zespół projektowy | Główny użytkownik | Zespół testerów |
1 | ||||||
2 | ||||||
3 | ||||||
4 | ||||||
5 | ||||||
6 | ||||||
7 | ||||||
8 | ||||||
9 |
Autor: Marcin Kozera, Łukasz Lekki