Spedycja: Różnice pomiędzy wersjami
m (Dodanie MetaData Description) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
Linia 14: | Linia 14: | ||
}} | }} | ||
'''Spedycja''' to "[[organizowanie]] przewozu ładunków i wykonywanie wszystkich lub niektórych związanych z tym czynności. Działalność ta może być wykonywana przez: | '''Spedycja''' to "[[organizowanie]] przewozu ładunków i wykonywanie wszystkich lub niektórych związanych z tym czynności. Działalność ta może być wykonywana przez: | ||
* użytkownika transportu (spedycja własna); | * użytkownika transportu (spedycja własna); | ||
* [[przedsiębiorstwo]] transportowe ([[funkcja]] spedytora i przewoźnika połączona w jednym przedsiębiorstwie); | * [[przedsiębiorstwo]] transportowe ([[funkcja]] spedytora i przewoźnika połączona w jednym przedsiębiorstwie); | ||
* wyodrębnione przedsiębiorstwo spedycyjne (przedsiębiorstwo to zajmuje się zarobkowo odpłatnie czynnościami związanymi z organizowaniem przewozu ładunków na rzecz określonego zleceniodawcy." | * wyodrębnione przedsiębiorstwo spedycyjne (przedsiębiorstwo to zajmuje się zarobkowo odpłatnie czynnościami związanymi z organizowaniem przewozu ładunków na rzecz określonego zleceniodawcy." | ||
Linia 25: | Linia 25: | ||
==Typy spedycji== | ==Typy spedycji== | ||
* [[usługa]] materialna nakierowana jest na [[zysk]] | * [[usługa]] materialna nakierowana jest na [[zysk]] | ||
* przeznaczona jest na [[sprzedaż]] | * przeznaczona jest na [[sprzedaż]] | ||
Linia 39: | Linia 39: | ||
==Klasyfikacja spedycji== | ==Klasyfikacja spedycji== | ||
Sfery działania i zasięgu obsługiwanego towaru: | Sfery działania i zasięgu obsługiwanego towaru: | ||
* międzynarodowa, | * międzynarodowa, | ||
* krajowa, | * krajowa, | ||
* publiczna, w której przedsiębiorstwo wykonuje usługi zarobkowe na zlecenie innych podmiotów gospodarczych, | * publiczna, w której przedsiębiorstwo wykonuje usługi zarobkowe na zlecenie innych podmiotów gospodarczych, | ||
* własna, w której realizowanie spedycji jest we własnym zakresie w stosunku do [[towarów]] własnego obrotu handlowego, | * własna, w której realizowanie spedycji jest we własnym zakresie w stosunku do [[towarów]] własnego obrotu handlowego, | ||
==Kryteria spedycji== | ==Kryteria spedycji== | ||
Kryterium charakteru i zakresu wykonywanych czynności: | Kryterium charakteru i zakresu wykonywanych czynności: | ||
* czysta inaczej właściwa zajmuje się tylko czynnościami spedycyjnymi, | * czysta inaczej właściwa zajmuje się tylko czynnościami spedycyjnymi, | ||
* mieszana która wykonuje czynności przemieszczania i dodatkowe | * mieszana która wykonuje czynności przemieszczania i dodatkowe | ||
Kryterium rodzaju środka przewożonego: | Kryterium rodzaju środka przewożonego: | ||
* kolejowa dotyczy obsługi [[towar]]ów transportowanych wagonami kolejowymi, oprócz wagonów do przewozów zestawów drogowych (hucke-pack) i sytuacji, w których przewóz kolejowy jest elementem transportu, dokonywanego za pomocą innych środków transportu (tzw. [[transport kombinowany]]), | * kolejowa dotyczy obsługi [[towar]]ów transportowanych wagonami kolejowymi, oprócz wagonów do przewozów zestawów drogowych (hucke-pack) i sytuacji, w których przewóz kolejowy jest elementem transportu, dokonywanego za pomocą innych środków transportu (tzw. [[transport kombinowany]]), | ||
* morska umożliwia obsługę przesyłek na zasadzie drzwi-drzwi, obejmuje szereg działań wykonywanych przez spedytora, których rezultatem jest przesłanie przesyłki frachtem morskim, wszystkimi jego formami i dostępnymi sposobami. Spedytorem morskim jest [[firma]], która oferuje usługi spedycji morskiej za pomocą umów z przewoźnikami morskimi i portami morskimi. Ważną rolę w działalności spedycji morskich mogą spełniać umowy z władzami portowymi. Niektórzy z małych [[spedytor]]ów, wyspecjalizowali się w sprzedaży usług portowych. Rzadko kiedy pojawiają się one bezpośrednio przed klientami, w większości firmy te są podwykonawcami spedytorów, | * morska umożliwia obsługę przesyłek na zasadzie drzwi-drzwi, obejmuje szereg działań wykonywanych przez spedytora, których rezultatem jest przesłanie przesyłki frachtem morskim, wszystkimi jego formami i dostępnymi sposobami. Spedytorem morskim jest [[firma]], która oferuje usługi spedycji morskiej za pomocą umów z przewoźnikami morskimi i portami morskimi. Ważną rolę w działalności spedycji morskich mogą spełniać umowy z władzami portowymi. Niektórzy z małych [[spedytor]]ów, wyspecjalizowali się w sprzedaży usług portowych. Rzadko kiedy pojawiają się one bezpośrednio przed klientami, w większości firmy te są podwykonawcami spedytorów, | ||
* lotnicza to działania [[spedytor]]a, których celem jest przesłanie przesyłki transportem lotniczym przy użyciu wszystkich dostępnych sposobów i form. Podobnie jak [[spedycja morska]], umożliwia także obsługę przesyłek na zasadzie drzwi-drzwi, | * lotnicza to działania [[spedytor]]a, których celem jest przesłanie przesyłki transportem lotniczym przy użyciu wszystkich dostępnych sposobów i form. Podobnie jak [[spedycja morska]], umożliwia także obsługę przesyłek na zasadzie drzwi-drzwi, | ||
* samochodowa do przewozu towaru wykorzystuje samochód lub zestaw drogowy (ciągnik z naczepą lub samochód z przyczepą lub przyczepami). Wymienione środki transportu można podzielić na: | * samochodowa do przewozu towaru wykorzystuje samochód lub zestaw drogowy (ciągnik z naczepą lub samochód z przyczepą lub przyczepami). Wymienione środki transportu można podzielić na: | ||
:*samochody niskotonażowe, których ładowność wynosi od 1,5 do 7,5 tony; | :*samochody niskotonażowe, których ładowność wynosi od 1,5 do 7,5 tony; | ||
Linia 59: | Linia 59: | ||
:*zestawy specjalistyczne do przewozów ciężkich i ponadgabarytowych, których ładowność może wynosić nawet do 200 ton. | :*zestawy specjalistyczne do przewozów ciężkich i ponadgabarytowych, których ładowność może wynosić nawet do 200 ton. | ||
Kryterium miejsca wykonywania usługi: miejska: | Kryterium miejsca wykonywania usługi: miejska: | ||
* portowa, | * portowa, | ||
* dworcowa, | * dworcowa, | ||
* targowo-wystawowa, | * targowo-wystawowa, | ||
Kryterium fazy procesu transportowego: | Kryterium fazy procesu transportowego: | ||
* nadania, | * nadania, | ||
* odbioru, | * odbioru, | ||
* w czasie przemieszczania ładunku, | * w czasie przemieszczania ładunku, | ||
Kryterium specjalizacji czynności spedycyjnych: | Kryterium specjalizacji czynności spedycyjnych: | ||
* celna, | * celna, | ||
* przeładunkowa, | * przeładunkowa, | ||
* wysyłkowa, | * wysyłkowa, | ||
* odbiorcza, | * odbiorcza, | ||
Linia 85: | Linia 85: | ||
==Spedycja - mocne strony== | ==Spedycja - mocne strony== | ||
Spedycja jest bardzo przydatna usługa, która może być wykonywana przez wiele różnych podmiotów. Jej główne zalety to: | Spedycja jest bardzo przydatna usługa, która może być wykonywana przez wiele różnych podmiotów. Jej główne zalety to: | ||
* '''[[Oszczędność]] czasu''': spedytorzy potrafią zoptymalizować [[proces]] logistyczny, przyspieszając dostawy ładunków do celu. | * '''[[Oszczędność]] czasu''': spedytorzy potrafią zoptymalizować [[proces]] logistyczny, przyspieszając dostawy ładunków do celu. | ||
* '''Oszczędność kosztów''': spedytorzy mogą identyfikować najlepsze [[opcje]] dostawy, dzięki czemu można zaoszczędzić na opłatach i innych kosztach. | * '''Oszczędność kosztów''': spedytorzy mogą identyfikować najlepsze [[opcje]] dostawy, dzięki czemu można zaoszczędzić na opłatach i innych kosztach. | ||
Linia 93: | Linia 93: | ||
==Spedycja - ograniczenia== | ==Spedycja - ograniczenia== | ||
Spedycja jest ważnym elementem łańcucha dostaw i ma swoje ograniczenia i [[słabe strony]]. Oto one: | Spedycja jest ważnym elementem łańcucha dostaw i ma swoje ograniczenia i [[słabe strony]]. Oto one: | ||
* Ograniczenia finansowe – Spedycja może być bardzo kosztowna, szczególnie dla małych firm, które mogą nie mieć wystarczających środków na pokrycie jej kosztów. | * Ograniczenia finansowe – Spedycja może być bardzo kosztowna, szczególnie dla małych firm, które mogą nie mieć wystarczających środków na pokrycie jej kosztów. | ||
* Niedostateczne [[zabezpieczenie]] – Spedycja nie zawsze gwarantuje bezpieczny transport ładunków, ponieważ czasami [[nadzór]] nad ładunkami jest niewystarczający. | * Niedostateczne [[zabezpieczenie]] – Spedycja nie zawsze gwarantuje bezpieczny transport ładunków, ponieważ czasami [[nadzór]] nad ładunkami jest niewystarczający. | ||
* Niska [[wydajność]] – Niewłaściwa organizacja może powodować opóźnienia w dostawie i przewozie ładunków z powodu [[zbyt]] wolnego tempa pracy. | * Niska [[wydajność]] – Niewłaściwa organizacja może powodować opóźnienia w dostawie i przewozie ładunków z powodu [[zbyt]] wolnego tempa pracy. | ||
* Niewystarczająca [[jakość]] usług – Niektóre firmy spedycyjne mogą nie oferować wystarczająco wysokiego poziomu usług, co może prowadzić do przewlekłych problemów w dostawach. | * Niewystarczająca [[jakość]] usług – Niektóre firmy spedycyjne mogą nie oferować wystarczająco wysokiego poziomu usług, co może prowadzić do przewlekłych problemów w dostawach. | ||
* Trudność w dostosowaniu – Niektóre firmy spedycyjne mają ograniczone możliwości dostosowania się do zmieniających się potrzeb i wymagań klientów. | * Trudność w dostosowaniu – Niektóre firmy spedycyjne mają ograniczone możliwości dostosowania się do zmieniających się potrzeb i wymagań klientów. | ||
* Wysokie [[koszty]] ponoszone przez klientów – Koszty związane z usługami spedycyjnymi są często wyższe niż w przypadku innych usług transportowych. | * Wysokie [[koszty]] ponoszone przez klientów – Koszty związane z usługami spedycyjnymi są często wyższe niż w przypadku innych usług transportowych. | ||
==Spedycja - podmioty zaangażowane== | ==Spedycja - podmioty zaangażowane== | ||
Usługa spedycji może być świadczona przez: | Usługa spedycji może być świadczona przez: | ||
* '''Przewoźników''': którzy udostępniają swoje usługi przewozu towarów i ładunków. | * '''Przewoźników''': którzy udostępniają swoje usługi przewozu towarów i ładunków. | ||
* '''Spedytorów''': którzy oferują usługi transportu i logistyki. | * '''Spedytorów''': którzy oferują usługi transportu i logistyki. | ||
Linia 111: | Linia 111: | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
* Hajdul M. (2010), [ | <noautolinks> | ||
* Hajdul M. (2010), [https://www.logforum.net/pdf/6_3_5_10.pdf''Model of coordination of transport processes according to the concept of sustainable''], LogForum, s. 45-55 | |||
* J.Tarski "Ekonomika i organizacja transportu międzynarodowego" PWE, Warszawa 1973, s. 389-390 | |||
* Sikorski P. M., Zembrzycki T. (2006), ''Spedycja w Praktyce'' PWT, Warszawa, s. 102-143 | * Sikorski P. M., Zembrzycki T. (2006), ''Spedycja w Praktyce'' PWT, Warszawa, s. 102-143 | ||
* Szołtysek J. (2006), [https://sdl.org.pl/Content/16633/Szoltysek_Zarzadzanie_przeplywami.pdf''Zarządzanie przepływami ładunków w miastach''], Transport miejski i regionalny, s. 25-35 | |||
* Szołtysek J. (2006), [ | * T.Szczepaniak, "Transport i spedycja w handlu zagranicznym" PWE, Warszawa 2002, s. 281 | ||
* | |||
* Wyższa Szkoła Cła i Logistyki (2008), ''Logistyczny wymiar spedycji międzynarodowej'' Wydawnictwo Wyższej Szkoły Cła i Logistyki, Warszawa, s. 71 | * Wyższa Szkoła Cła i Logistyki (2008), ''Logistyczny wymiar spedycji międzynarodowej'' Wydawnictwo Wyższej Szkoły Cła i Logistyki, Warszawa, s. 71 | ||
</noautolinks> | |||
{{a|Marian Krzywoń, Marcin Błądek}} | {{a|Marian Krzywoń, Marcin Błądek}} |
Wersja z 09:14, 29 paź 2023
Spedycja |
---|
Polecane artykuły |
Spedycja to "organizowanie przewozu ładunków i wykonywanie wszystkich lub niektórych związanych z tym czynności. Działalność ta może być wykonywana przez:
- użytkownika transportu (spedycja własna);
- przedsiębiorstwo transportowe (funkcja spedytora i przewoźnika połączona w jednym przedsiębiorstwie);
- wyodrębnione przedsiębiorstwo spedycyjne (przedsiębiorstwo to zajmuje się zarobkowo odpłatnie czynnościami związanymi z organizowaniem przewozu ładunków na rzecz określonego zleceniodawcy."
Inna z definicji spedycji określa ją "jako zorganizowanie przemieszczenia ładunków przy zastosowaniu odpowiednio dobranych środków transportowych i sposobu przewozu, w wyniku czego następuje przesłanie ładunku od nadawcy do odbiorcy."
TL;DR
Spedycja to organizowanie przewozu ładunków i wykonywanie związanych z tym czynności. Może być wykonywana przez różne podmioty i obejmuje transport drogowy, morski, lotniczy oraz kolejowy. Spedycja ma wiele zalet, takich jak oszczędność czasu i kosztów, większa skuteczność, profesjonalizm i łatwość kontaktu. Jednak ma też ograniczenia, takie jak koszty, niewystarczające zabezpieczenie, niska wydajność i niewystarczająca jakość usług. Usługi spedycji mogą być świadczone przez przewoźników, spedytorów, operatorów logistycznych i usługodawców logistycznych. Spedycja obejmuje zarządzanie procesami transportowymi, zarządzanie zapasami, optymalizację kosztów logistycznych i świadczenie usług konsultingowych.
Typy spedycji
Spedycja to jeden z działów transportu polegający na organizowaniu przewozu towarów, którą możemy podzielić na dwa czynniki:
- czynnościowy, w którym to czynniku wyodrębniamy funkcję przewoźnika, oraz funkcję zamawiającego usługę przewozu
- handlowy, w którym to czynniku chodzi o rozdzielenie praw własności do przewożonego towaru od podjęcia się wykonawstwa usługi i jego dystrybucji
Spedycja jest przykładem działalności gospodarczej, która polega na organizowaniu przewozu ładunków na zlecenie jakiegoś podmiotu gospodarczego, który może mieć formę prawną osoby prawnej lub fizycznej.
Podział spedycji
- spedycja gałęziowa, w której całość pracy wykonywana jest przez użycie jednego rodzaju środka przewozowego,
- spedycja intermodalna, w ramach której angażuje się pracę nie jednej gałęzi transportu
Klasyfikacja spedycji
Sfery działania i zasięgu obsługiwanego towaru:
- międzynarodowa,
- krajowa,
- publiczna, w której przedsiębiorstwo wykonuje usługi zarobkowe na zlecenie innych podmiotów gospodarczych,
- własna, w której realizowanie spedycji jest we własnym zakresie w stosunku do towarów własnego obrotu handlowego,
Kryteria spedycji
Kryterium charakteru i zakresu wykonywanych czynności:
- czysta inaczej właściwa zajmuje się tylko czynnościami spedycyjnymi,
- mieszana która wykonuje czynności przemieszczania i dodatkowe
Kryterium rodzaju środka przewożonego:
- kolejowa dotyczy obsługi towarów transportowanych wagonami kolejowymi, oprócz wagonów do przewozów zestawów drogowych (hucke-pack) i sytuacji, w których przewóz kolejowy jest elementem transportu, dokonywanego za pomocą innych środków transportu (tzw. transport kombinowany),
- morska umożliwia obsługę przesyłek na zasadzie drzwi-drzwi, obejmuje szereg działań wykonywanych przez spedytora, których rezultatem jest przesłanie przesyłki frachtem morskim, wszystkimi jego formami i dostępnymi sposobami. Spedytorem morskim jest firma, która oferuje usługi spedycji morskiej za pomocą umów z przewoźnikami morskimi i portami morskimi. Ważną rolę w działalności spedycji morskich mogą spełniać umowy z władzami portowymi. Niektórzy z małych spedytorów, wyspecjalizowali się w sprzedaży usług portowych. Rzadko kiedy pojawiają się one bezpośrednio przed klientami, w większości firmy te są podwykonawcami spedytorów,
- lotnicza to działania spedytora, których celem jest przesłanie przesyłki transportem lotniczym przy użyciu wszystkich dostępnych sposobów i form. Podobnie jak spedycja morska, umożliwia także obsługę przesyłek na zasadzie drzwi-drzwi,
- samochodowa do przewozu towaru wykorzystuje samochód lub zestaw drogowy (ciągnik z naczepą lub samochód z przyczepą lub przyczepami). Wymienione środki transportu można podzielić na:
- samochody niskotonażowe, których ładowność wynosi od 1,5 do 7,5 tony;
- samochody średniotonażowe, których ładowność wynosi do 12 ton;
- zestawy wysokotonażowe o ładowności do 26 ton, aczkolwiek w niektórych krajach (m. in. Szwecja) występują zestawy drogowe o ładowności ponad 26 ton, co wynika z przepisów danego kraju o maksymalnej dopuszczalnej masie zestawu drogowego;
- zestawy specjalistyczne do przewozów ciężkich i ponadgabarytowych, których ładowność może wynosić nawet do 200 ton.
Kryterium miejsca wykonywania usługi: miejska:
- portowa,
- dworcowa,
- targowo-wystawowa,
Kryterium fazy procesu transportowego:
- nadania,
- odbioru,
- w czasie przemieszczania ładunku,
Kryterium specjalizacji czynności spedycyjnych:
- celna,
- przeładunkowa,
- wysyłkowa,
- odbiorcza,
Spedycja obejmuje wszelkie czynności potrzebne do terminowego, bezpiecznego i ekonomicznego przesłania ładunków z wyjątkiem samego przewozu.
Proces ewolucji przedsiębiorstw spedycyjnych
Sformalizowania działalności spedycyjnej upatrywać można u zarania XIX wieku we francuskim systemie prawa handlowego (Code do Commerce z 1808 r.), gdzie spedytora traktowano jako komisanta. Spedycja polska na tym tle wyraźnie zarysowuje nowatorską rolę w Europie. W 1858r. Carl Hartwig (mieszkaniec Poznania) rejestruje firmę, która następnie w niedługim czasie została jedną z czołowych firm spedycyjno-transportowych w Europie. W 1939 r. po zajęciu Polski przez Niemcy hitlerowskie, firma niemiecka Schenker przejmuje całe mienie polskiej firmy C.Hartwig. Na drugą połowę XIX wieku przypada rozwój spedycji kolejowej i spedycji morskiej w żegludze regularnej, natomiast w okresie międzywojennym XX wieku spedycji samochodowej. W ostatnich dekadach XX wieku przeważał pogląd o konieczności korzystania z autonomicznych firm spedycyjnych, także przez duże organizacje w miejsce wydziałów spedycyjnych w małych lub średnich przedsiębiorstwach handlowych.
Spedycja - przykłady
- Przewoźnik drogowy – spedytor wyznacza trasę przewozu, wybiera odpowiednią flotę pojazdów i zarządza jej planowaniem, organizuje odprawy i wykonuje wszelkie formalności celne oraz dokumenty transportowe. Przykład: firma transportowa, przewożąca towary za granicę.
- Spedytor morski – zajmuje się załadunkiem, przeładunkiem i rozładunkiem ładunków na statku, a także zapewnia transport docelowy. Przykład: firma spedycyjna organizująca transport ładunków morskich na trasie z Europy do Ameryki.
- Spedytor lotniczy – zapewnia transport ładunku drogą lotniczą, zajmuje się załadunkiem, przeładunkiem i rozładunkiem ładunków na samolocie, a także wykonuje wszelkie formalności celne i dokumenty transportowe. Przykład: firma spedycyjna organizująca transport ładunków lotniczych z Chin do Europy.
- Spedytor kolejowy – zajmuje się załadunkiem, przeładunkiem i rozładunkiem ładunków na pociągu, a także wykonuje wszelkie formalności celne i dokumenty transportowe. Przykład: firma spedycyjna organizująca transport ładunków kolejowych na trasie z Polski do Niemiec.
Spedycja - mocne strony
Spedycja jest bardzo przydatna usługa, która może być wykonywana przez wiele różnych podmiotów. Jej główne zalety to:
- Oszczędność czasu: spedytorzy potrafią zoptymalizować proces logistyczny, przyspieszając dostawy ładunków do celu.
- Oszczędność kosztów: spedytorzy mogą identyfikować najlepsze opcje dostawy, dzięki czemu można zaoszczędzić na opłatach i innych kosztach.
- Większa skuteczność: spedytorzy są w stanie zapewnić większą skuteczność logistyczną, wykorzystując lepsze narzędzia i technologie.
- Profesjonalizm: spedytorzy są wykwalifikowani i mogą zapewnić wysokiej jakości usługi przewozu ładunków.
- Łatwość kontaktu: spedytorzy są dostępni przez całą dobę, dzięki czemu można łatwo uzyskać informacje o stanie przesyłki.
Spedycja - ograniczenia
Spedycja jest ważnym elementem łańcucha dostaw i ma swoje ograniczenia i słabe strony. Oto one:
- Ograniczenia finansowe – Spedycja może być bardzo kosztowna, szczególnie dla małych firm, które mogą nie mieć wystarczających środków na pokrycie jej kosztów.
- Niedostateczne zabezpieczenie – Spedycja nie zawsze gwarantuje bezpieczny transport ładunków, ponieważ czasami nadzór nad ładunkami jest niewystarczający.
- Niska wydajność – Niewłaściwa organizacja może powodować opóźnienia w dostawie i przewozie ładunków z powodu zbyt wolnego tempa pracy.
- Niewystarczająca jakość usług – Niektóre firmy spedycyjne mogą nie oferować wystarczająco wysokiego poziomu usług, co może prowadzić do przewlekłych problemów w dostawach.
- Trudność w dostosowaniu – Niektóre firmy spedycyjne mają ograniczone możliwości dostosowania się do zmieniających się potrzeb i wymagań klientów.
- Wysokie koszty ponoszone przez klientów – Koszty związane z usługami spedycyjnymi są często wyższe niż w przypadku innych usług transportowych.
Spedycja - podmioty zaangażowane
Usługa spedycji może być świadczona przez:
- Przewoźników: którzy udostępniają swoje usługi przewozu towarów i ładunków.
- Spedytorów: którzy oferują usługi transportu i logistyki.
- Operatorów logistycznych: którzy zapewniają zintegrowane usługi transportowe i logistyczne.
- Usługodawców logistycznych: którzy specjalizują się w tworzeniu i świadczeniu usług logistycznych.
Ponadto, spedycja obejmuje również zarządzanie procesami transportowymi, zarządzanie zapasami, zarządzanie przepływem ładunków, optymalizację kosztów logistycznych, planowanie i monitorowanie tras przewozu ładunków oraz świadczenie usług konsultingowych.
Bibliografia
- Hajdul M. (2010), Model of coordination of transport processes according to the concept of sustainable, LogForum, s. 45-55
- J.Tarski "Ekonomika i organizacja transportu międzynarodowego" PWE, Warszawa 1973, s. 389-390
- Sikorski P. M., Zembrzycki T. (2006), Spedycja w Praktyce PWT, Warszawa, s. 102-143
- Szołtysek J. (2006), Zarządzanie przepływami ładunków w miastach, Transport miejski i regionalny, s. 25-35
- T.Szczepaniak, "Transport i spedycja w handlu zagranicznym" PWE, Warszawa 2002, s. 281
- Wyższa Szkoła Cła i Logistyki (2008), Logistyczny wymiar spedycji międzynarodowej Wydawnictwo Wyższej Szkoły Cła i Logistyki, Warszawa, s. 71
Autor: Marian Krzywoń, Marcin Błądek