DMAIC: Różnice pomiędzy wersjami
m (Dodanie MetaData Description) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
Linia 13: | Linia 13: | ||
</ul> | </ul> | ||
}} | }} | ||
'''DMAIC''' (skrót od ang. '''D'''efine, '''M'''easure, '''A'''nalyse, '''I'''mprove oraz '''C'''ontrol – Definiowanie, [[Pomiar]], Analiza, Doskonalenie, [[Kontrolowanie]]) odnosi się do cyklu doskonalenia opartego na danych używanego do poprawy, optymalizacji i stabilizacji [[proces biznesowy|procesów biznesowych]] i projektowych. [[Cykl]] doskonalenia DMAIC jest podstawowym narzędziem wykorzystywanym do prowadzenia projektów zgodnie z metodologią [[Six Sigma]]. Jednakże cykl DMAIC nie ogranicza się wyłącznie do Six Sigma i może być wykorzystywany jako baza/punkt wyjścia dla innych aplikacji usprawniających procesy. DMAIC rozwiązuje problemy związane z defektami lub awariami, odchyleniem od celu, nadmiernym kosztem lub czasem. Identyfikuje kluczowe wymagania, wyniki, zadania i standardowe narzędzia dla zespołu projektowego do wykorzystania przy rozwiązywaniu problemu. (R. Shankar (2009) s. XVI-XVIII) | '''DMAIC''' (skrót od ang. '''D'''efine, '''M'''easure, '''A'''nalyse, '''I'''mprove oraz '''C'''ontrol – Definiowanie, [[Pomiar]], Analiza, Doskonalenie, [[Kontrolowanie]]) odnosi się do cyklu doskonalenia opartego na danych używanego do poprawy, optymalizacji i stabilizacji [[proces biznesowy|procesów biznesowych]] i projektowych. [[Cykl]] doskonalenia DMAIC jest podstawowym narzędziem wykorzystywanym do prowadzenia projektów zgodnie z metodologią [[Six Sigma]]. Jednakże cykl DMAIC nie ogranicza się wyłącznie do Six Sigma i może być wykorzystywany jako baza/punkt wyjścia dla innych aplikacji usprawniających procesy. DMAIC rozwiązuje problemy związane z defektami lub awariami, odchyleniem od celu, nadmiernym kosztem lub czasem. Identyfikuje kluczowe wymagania, wyniki, zadania i standardowe narzędzia dla zespołu projektowego do wykorzystania przy rozwiązywaniu problemu. (R. Shankar (2009) s. XVI-XVIII) | ||
Linia 27: | Linia 25: | ||
DMAIC opiera się na trzech podstawowych zasadach: | DMAIC opiera się na trzech podstawowych zasadach: | ||
* Koncentracja na wynikach; bazuje na danych, faktach i metrykach. | * Koncentracja na wynikach; bazuje na danych, faktach i metrykach. | ||
* [[Praca]] jest oparta na projektach i strukturze projektowej | * [[Praca]] jest oparta na projektach i strukturze projektowej | ||
* Właściwa kombinacja powiązań: narzędzia – zadania – [[produkty cząstkowe]], która różni się w zależności od jednego z 5 etapów metody. | * Właściwa kombinacja powiązań: narzędzia – zadania – [[produkty cząstkowe]], która różni się w zależności od jednego z 5 etapów metody. | ||
Linia 34: | Linia 32: | ||
==5 kroków DMAIC== | ==5 kroków DMAIC== | ||
* '''Definiowanie''' | * '''Definiowanie''' | ||
Celem tego kroku jest wyraźne określenie problemu biznesowego, celu projektu, potencjalnych zasobów, zakresu projektu i [[harmonogram projektu|harmonogramu projektu]]. | Celem tego kroku jest wyraźne określenie problemu biznesowego, celu projektu, potencjalnych zasobów, zakresu projektu i [[harmonogram projektu|harmonogramu projektu]]. | ||
Opis problemu powinien obejmować określenie negatywnego wpływu na klienta, a także czas trwania problemu. Niektóre rodzaje problemów mają nieograniczony [[zakres]] i skalę, od problemów pracowników po problemy związane z procesem produkcyjnym lub reklamą. Bez względu na rodzaj problemu, powinien on być systemowy - częścią istniejącego, stabilnego stanu procesu, w którym problem nie jest zdarzeniem jednorazowym, a występuje przez kilka cykli.(R. Shankar (2009) s. 1-3) | Opis problemu powinien obejmować określenie negatywnego wpływu na klienta, a także czas trwania problemu. Niektóre rodzaje problemów mają nieograniczony [[zakres]] i skalę, od problemów pracowników po problemy związane z procesem produkcyjnym lub reklamą. Bez względu na rodzaj problemu, powinien on być systemowy - częścią istniejącego, stabilnego stanu procesu, w którym problem nie jest zdarzeniem jednorazowym, a występuje przez kilka cykli.(R. Shankar (2009) s. 1-3) | ||
* '''Pomiar''' | * '''Pomiar''' | ||
Linia 49: | Linia 47: | ||
Projekt wg DMAIC zazwyczaj działa przez stosunkowo krótki czas (od trzech do dziewięciu miesięcy), w porównaniu z projektami badawczo-rozwojowymi (przy użyciu metodyki UAPL lub DFSS) i zarządzaniem linią operacyjną (przy użyciu metodyki LMAD), które mogą trwać wiele lat. Biorąc pod uwagę stosunkowo krótszy czas trwania, w porównaniu do innych typów metodologii Six Sigma, rozróżniamy w DMAIC pięć kroków, a nie etapów. (L. Hambleton (2011) s. 27-34) | Projekt wg DMAIC zazwyczaj działa przez stosunkowo krótki czas (od trzech do dziewięciu miesięcy), w porównaniu z projektami badawczo-rozwojowymi (przy użyciu metodyki UAPL lub DFSS) i zarządzaniem linią operacyjną (przy użyciu metodyki LMAD), które mogą trwać wiele lat. Biorąc pod uwagę stosunkowo krótszy czas trwania, w porównaniu do innych typów metodologii Six Sigma, rozróżniamy w DMAIC pięć kroków, a nie etapów. (L. Hambleton (2011) s. 27-34) | ||
Metoda DMAIC opiera się głównie na zastosowaniu statystycznej kontroli procesu, narzędzi jakości i analizy [[zdolności]] procesu. Nie jest to metodologia rozwoju produktu, a narzędzie które może być użyte do przeprojektowania procesu - dowolnego procesu, z wyszczególnieniem że przeprojektowanie rozwiązuje początkowy problem procesowy. | Metoda DMAIC opiera się głównie na zastosowaniu statystycznej kontroli procesu, narzędzi jakości i analizy [[zdolności]] procesu. Nie jest to metodologia rozwoju produktu, a narzędzie które może być użyte do przeprojektowania procesu - dowolnego procesu, z wyszczególnieniem że przeprojektowanie rozwiązuje początkowy problem procesowy. | ||
'''W celu implementacji metoda wymaga czterech komponentów:''' | '''W celu implementacji metoda wymaga czterech komponentów:''' | ||
* [[System]] pomiarowy ([[miernik]]) procesu, produktu lub oferowanych usług narażonych na wystąpienie defektów, odchyleń. | * [[System]] pomiarowy ([[miernik]]) procesu, produktu lub oferowanych usług narażonych na wystąpienie defektów, odchyleń. | ||
* Standardowy zestaw narzędzi wspomagający dostarczanie produktów cząstkowych (w tym narzędzi i technik statystycznych, graficznych i jakościowych). | * Standardowy zestaw narzędzi wspomagający dostarczanie produktów cząstkowych (w tym narzędzi i technik statystycznych, graficznych i jakościowych). | ||
* Możliwość zdefiniowania współczynników korekty w celu korygowania procesów lub usług. | * Możliwość zdefiniowania współczynników korekty w celu korygowania procesów lub usług. | ||
* System kontroli mający na celu utrzymanie poprawy lub korekty w miarę upływu czasu poprzez wdrożenie planu kontroli z systemem monitorowania, oraz określenie limitów kontrolnych i, w razie [[potrzeby]], opracowanie planów działań naprawczych. | * System kontroli mający na celu utrzymanie poprawy lub korekty w miarę upływu czasu poprzez wdrożenie planu kontroli z systemem monitorowania, oraz określenie limitów kontrolnych i, w razie [[potrzeby]], opracowanie planów działań naprawczych. | ||
Linia 63: | Linia 61: | ||
* Co [[klient]] definiuje jako problem? (Kolejno, czy problem jest stały w czasie, czy jest to [[zdarzenie]] incydentalne?) | * Co [[klient]] definiuje jako problem? (Kolejno, czy problem jest stały w czasie, czy jest to [[zdarzenie]] incydentalne?) | ||
* Co charakteryzuje obecny problem (np. Dane dotyczące procesów i wydajności) i jak zmieniał się on z upływem czasu? (Po drugie, czy [[proces]] jest pod kontrolą i czy ma dobry system pomiarowy? Czy proces jest w stanie wytworzyć produkty spełniające wymagania klienta?) | * Co charakteryzuje obecny problem (np. Dane dotyczące procesów i wydajności) i jak zmieniał się on z upływem czasu? (Po drugie, czy [[proces]] jest pod kontrolą i czy ma dobry system pomiarowy? Czy proces jest w stanie wytworzyć produkty spełniające wymagania klienta?) | ||
* Jakie są podstawowe przyczyny zaistnienia problemów i jakie działania naprawcze skorygują je, aby ponownie spełnić wymagania klientów? | * Jakie są podstawowe przyczyny zaistnienia problemów i jakie działania naprawcze skorygują je, aby ponownie spełnić wymagania klientów? | ||
* Jakie kontrole powinny zostać wdrożone aby utrzymać poprawę procesu, w tym system ostrzegania, plan działania i plan komunikacji potrzebny w razie niespełnienia wymagań? | * Jakie kontrole powinny zostać wdrożone aby utrzymać poprawę procesu, w tym system ostrzegania, plan działania i plan komunikacji potrzebny w razie niespełnienia wymagań? | ||
==Odmiany DMAIC== | ==Odmiany DMAIC== | ||
Istnieją powszechne odmiany tradycyjnej metody DMAIC. Oparte są na podstawach DMAIC, ale dodają nowe wymiary w celu rozszerzenia aplikacji. | Istnieją powszechne odmiany tradycyjnej metody DMAIC. Oparte są na podstawach DMAIC, ale dodają nowe wymiary w celu rozszerzenia aplikacji. | ||
Pierwszym z nich jest DMAIIC, w którym dodaje się [[innowacja|innowacje]] (+ Innovation) w sytuacjach, w których prosta modyfikacja ulepszeń jest niewystarczająca i wymagany może być nowy projekt. | Pierwszym z nich jest DMAIIC, w którym dodaje się [[innowacja|innowacje]] (+ Innovation) w sytuacjach, w których prosta modyfikacja ulepszeń jest niewystarczająca i wymagany może być nowy projekt. | ||
Drugą odmianą jest rozbudowana koncepcja [[Lean Six Sigma]], obie mają podobne poglądy na temat ukierunkowania na klienta, pracę zorientowaną na proces i odpowiednie narzędzia - LSS jednak dodaje większy zestaw narzędzi do eliminowania marnotrawstwa pomiędzy kolejnymi krokami procesu. | Drugą odmianą jest rozbudowana koncepcja [[Lean Six Sigma]], obie mają podobne poglądy na temat ukierunkowania na klienta, pracę zorientowaną na proces i odpowiednie narzędzia - LSS jednak dodaje większy zestaw narzędzi do eliminowania marnotrawstwa pomiędzy kolejnymi krokami procesu. | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
<noautolinks> | |||
* Graeme K. (2011), ''Six Sigma'' Ventus Publishing ApS ISBN: | |||
* Hambleton L. (2011), ''[https://books.google.pl/books?id=8Zd0M4E8b1MC&pg=PT133&lpg=PT133&dq=uapl+methods&source=bl&ots=sWrVB9E5TW&sig=jZ3o7OHyIhZ3g274B_8F91EOcZk&hl=pl&sa=X&ved=0ahUKEwjP9oKCl_7aAhUEVywKHWtkC0kQ6AEIKzAA#v=onepage&q=uapl%20methods&f=false Treasure Chest of Six Sigma Growth Methods, Tools, and Best Practices]'', Prentice Hall | |||
* Shankar R. (2009), ''[https://books.google.pl/books?id=pJFeNy9Z74IC&printsec=frontcover&hl=pl&source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false Process Improvement Using Six Sigma – A DMAIC Guide]'', ASQ Quality Press | * Shankar R. (2009), ''[https://books.google.pl/books?id=pJFeNy9Z74IC&printsec=frontcover&hl=pl&source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false Process Improvement Using Six Sigma – A DMAIC Guide]'', ASQ Quality Press | ||
* Sokovic M., Pavletic D., Kern K. (2010), ''[http://jamme.acmsse.h2.pl/papers_vol43_1/43155.pdf PipanQuality Improvement Methodologies – PDCA cycle, RADAR Matrix, DMAIC and DFSS]'', JAMME | * Sokovic M., Pavletic D., Kern K. (2010), ''[http://jamme.acmsse.h2.pl/papers_vol43_1/43155.pdf PipanQuality Improvement Methodologies – PDCA cycle, RADAR Matrix, DMAIC and DFSS]'', JAMME | ||
</noautolinks> | |||
{{a|Szymon Wszołek}} | {{a|Szymon Wszołek}} |
Wersja z 21:56, 27 paź 2023
DMAIC |
---|
Polecane artykuły |
DMAIC (skrót od ang. Define, Measure, Analyse, Improve oraz Control – Definiowanie, Pomiar, Analiza, Doskonalenie, Kontrolowanie) odnosi się do cyklu doskonalenia opartego na danych używanego do poprawy, optymalizacji i stabilizacji procesów biznesowych i projektowych. Cykl doskonalenia DMAIC jest podstawowym narzędziem wykorzystywanym do prowadzenia projektów zgodnie z metodologią Six Sigma. Jednakże cykl DMAIC nie ogranicza się wyłącznie do Six Sigma i może być wykorzystywany jako baza/punkt wyjścia dla innych aplikacji usprawniających procesy. DMAIC rozwiązuje problemy związane z defektami lub awariami, odchyleniem od celu, nadmiernym kosztem lub czasem. Identyfikuje kluczowe wymagania, wyniki, zadania i standardowe narzędzia dla zespołu projektowego do wykorzystania przy rozwiązywaniu problemu. (R. Shankar (2009) s. XVI-XVIII)
TL;DR
Cykl doskonalenia DMAIC jest używany do poprawy procesów biznesowych i projektowych. Składa się z 5 kroków: definiowanie, pomiar, analiza, doskonalenie i kontrolowanie. DMAIC opiera się na statystycznej kontroli procesu i narzędziach jakości. Metoda wymaga systemu pomiarowego, narzędzi wspomagających, możliwości korekty i systemu kontroli. DMAIC ma na celu rozwiązanie problemów biznesowych, zaspokojenie wymagań klientów i utrzymanie poprawy procesu. Istnieją też odmiany DMAIC, takie jak DMAIIC i Lean Six Sigma.
Opis aplikacji DMAIC oraz główne zasady
DMAIC jest używany jako metoda rozwiązywania wielu problemów w celu zwalczania zmian w istniejącym, stabilnym stanie procesu. Metodologia ta została opracowana w celu odzyskania kontroli nad procesami/usługami których przebieg jest zakłócony, mało efektywny oraz prowadzi do powstawania defektów. Ma na celu poprawę produktywności (ile), finansów projektu (ile pieniędzy), jakości (jak dobrze) i czasu (jak szybko) –PFQT (ang. Productivity / Finance / Quality / Time). Pięcioetapowa metoda DMAIC często nazywana jest metodologią poprawy procesu. Klasyczna strategia redukuje wariancję procesu aby przywrócić go do koncentracji na celu - specyfikacji lub wymaganiach klienta.
DMAIC opiera się na trzech podstawowych zasadach:
- Koncentracja na wynikach; bazuje na danych, faktach i metrykach.
- Praca jest oparta na projektach i strukturze projektowej
- Właściwa kombinacja powiązań: narzędzia – zadania – produkty cząstkowe, która różni się w zależności od jednego z 5 etapów metody.
Metodologia DMAIC wykorzystuje sekwencyjną strukturę procesu (ang. sequential process) – kolejne kroki następują po sobie; jednak niektóre czynności z różnych etapów (dosłownie kroków) mogą występować współbieżnie (ang. concurrent process). Produkty cząstkowe/ Rezultaty dotyczące danego etapu muszą zostać zakończone przed formalnym zatwierdzeniem (ang. Gatekeeper review). (K. Graeme (2011) s. 80-86)
5 kroków DMAIC
- Definiowanie
Celem tego kroku jest wyraźne określenie problemu biznesowego, celu projektu, potencjalnych zasobów, zakresu projektu i harmonogramu projektu. Opis problemu powinien obejmować określenie negatywnego wpływu na klienta, a także czas trwania problemu. Niektóre rodzaje problemów mają nieograniczony zakres i skalę, od problemów pracowników po problemy związane z procesem produkcyjnym lub reklamą. Bez względu na rodzaj problemu, powinien on być systemowy - częścią istniejącego, stabilnego stanu procesu, w którym problem nie jest zdarzeniem jednorazowym, a występuje przez kilka cykli.(R. Shankar (2009) s. 1-3)
- Pomiar
W tym kroku następuje pomiar aktualnego procesu lub jego wydajności. Należy określić, jakie dane są dostępne i z jakiego źródła, kolejno opracowywany jest plan, aby zebrać dane. Zebrane dane są podsumowywane celem tworzenia szerszego opisu problemu, zwykle wiąże się to z wykorzystaniem narzędzi graficznych.(R. Shankar (2009) s. 11-12)
- Analiza
Analizowana jest aktualna wydajność procesu, aby wyizolować problem. Poprzez analizę (zarówno statystyczną, jak i jakościową) formułuje się i testuje hipotezy dotyczące pierwotnej przyczyny problemu.(R. Shankar (2009) s. 41-43)
- Doskonalenie
Celem tego kroku jest zidentyfikowanie, przetestowanie i wdrożenie rozwiązania problemu; w części lub w całości. Należy przeprowadzić analizę metod rozwiązania problemu i wybrać rozwiązania mające najkorzystniejszy wpływ na poprawę procesu w kontekście wymagań klienta. Po dokonaniu wyboru i implementacji należy dokonać testu aby sprawdzić czy problem został rozwiązany. (R. Shankar (2009) s. 67-70)
- Kontrolowanie
W tym kroku następuje kontrola udoskonalonego procesu lub działanie produktu, aby zapewnić spełnienie celów projektowych. Gdy udoskonalenie rozwiązuje problem, ulepszenia muszą zostać ustandaryzowane i utrzymane w miarę upływu czasu. Standardowe procedury operacyjne mogą wymagać przeglądu, a plan kontroli powinien zostać wdrożony w celu monitorowania bieżących wyników. Zespół projektowy przekazuje ujednolicone ulepszenia i plan kontroli do właśc.+icieli procesów i zamyka projekt.(R. Shankar (2009) s. 95-96)
Kluczowe informacje o metodzie DMAIC
Projekt wg DMAIC zazwyczaj działa przez stosunkowo krótki czas (od trzech do dziewięciu miesięcy), w porównaniu z projektami badawczo-rozwojowymi (przy użyciu metodyki UAPL lub DFSS) i zarządzaniem linią operacyjną (przy użyciu metodyki LMAD), które mogą trwać wiele lat. Biorąc pod uwagę stosunkowo krótszy czas trwania, w porównaniu do innych typów metodologii Six Sigma, rozróżniamy w DMAIC pięć kroków, a nie etapów. (L. Hambleton (2011) s. 27-34)
Metoda DMAIC opiera się głównie na zastosowaniu statystycznej kontroli procesu, narzędzi jakości i analizy zdolności procesu. Nie jest to metodologia rozwoju produktu, a narzędzie które może być użyte do przeprojektowania procesu - dowolnego procesu, z wyszczególnieniem że przeprojektowanie rozwiązuje początkowy problem procesowy.
W celu implementacji metoda wymaga czterech komponentów:
- System pomiarowy (miernik) procesu, produktu lub oferowanych usług narażonych na wystąpienie defektów, odchyleń.
- Standardowy zestaw narzędzi wspomagający dostarczanie produktów cząstkowych (w tym narzędzi i technik statystycznych, graficznych i jakościowych).
- Możliwość zdefiniowania współczynników korekty w celu korygowania procesów lub usług.
- System kontroli mający na celu utrzymanie poprawy lub korekty w miarę upływu czasu poprzez wdrożenie planu kontroli z systemem monitorowania, oraz określenie limitów kontrolnych i, w razie potrzeby, opracowanie planów działań naprawczych.
Jakie kluczowe wymagania definiuje metodologia DMAIC? Wymagania pochodzą zarówno ze strony klienta jak i biznesu (organizacji), w zależności od rodzaju rozważanego problemu. Wymagania klientów (wewnętrznych i zewnętrznych) zostają przetłumaczone na to, jakie są wymagania krytyczne ze względu na jakość (CTQ - Critical-to-Quality). Wspomniane CTQ definiują kryteria oceny tego w jakim stopniu zakres projektu i produkty cząstkowe spełniają wymagania. W związku z tym zespół projektowy musi spełnić wymagania etapu (kolejnego kroku) przed ogłoszeniem zakończenia i zamknięciem go. (M. Sokovic, D. Pavletic, K. Kern Pipan, (2010), s. 480-483)
Metoda DMAIC została zaprojektowana i skonstruowana tak, aby odpowiedzieć na następujące ogólne pytania biznesowe:
- Co klient definiuje jako problem? (Kolejno, czy problem jest stały w czasie, czy jest to zdarzenie incydentalne?)
- Co charakteryzuje obecny problem (np. Dane dotyczące procesów i wydajności) i jak zmieniał się on z upływem czasu? (Po drugie, czy proces jest pod kontrolą i czy ma dobry system pomiarowy? Czy proces jest w stanie wytworzyć produkty spełniające wymagania klienta?)
- Jakie są podstawowe przyczyny zaistnienia problemów i jakie działania naprawcze skorygują je, aby ponownie spełnić wymagania klientów?
- Jakie kontrole powinny zostać wdrożone aby utrzymać poprawę procesu, w tym system ostrzegania, plan działania i plan komunikacji potrzebny w razie niespełnienia wymagań?
Odmiany DMAIC
Istnieją powszechne odmiany tradycyjnej metody DMAIC. Oparte są na podstawach DMAIC, ale dodają nowe wymiary w celu rozszerzenia aplikacji. Pierwszym z nich jest DMAIIC, w którym dodaje się innowacje (+ Innovation) w sytuacjach, w których prosta modyfikacja ulepszeń jest niewystarczająca i wymagany może być nowy projekt. Drugą odmianą jest rozbudowana koncepcja Lean Six Sigma, obie mają podobne poglądy na temat ukierunkowania na klienta, pracę zorientowaną na proces i odpowiednie narzędzia - LSS jednak dodaje większy zestaw narzędzi do eliminowania marnotrawstwa pomiędzy kolejnymi krokami procesu.
Bibliografia
- Graeme K. (2011), Six Sigma Ventus Publishing ApS ISBN:
- Hambleton L. (2011), Treasure Chest of Six Sigma Growth Methods, Tools, and Best Practices, Prentice Hall
- Shankar R. (2009), Process Improvement Using Six Sigma – A DMAIC Guide, ASQ Quality Press
- Sokovic M., Pavletic D., Kern K. (2010), PipanQuality Improvement Methodologies – PDCA cycle, RADAR Matrix, DMAIC and DFSS, JAMME
Autor: Szymon Wszołek