Zarządzanie przez motywację: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Dodanie MetaData Description)
m (cleanup bibliografii i rotten links)
Linia 14: Linia 14:
}}
}}


 
'''[[Zarządzanie]] przez motywację''' to całokształt działań i decyzji, podejmowanych przez każdego [[Menadżer|menedżera]] mających na celu [[Motywacja pracowników|mobilizowanie pracownika]] do bardziej wytężonej pracy, pobudzając go do wkładania maksimum wysiłku w wykonywane zadania aby przekładało się to na wyniki osiągane przez [[Organizacja|organizacje]] i prowadziło do jej rozwoju.
'''[[Zarządzanie]] przez motywację''' to całokształt działań i decyzji, podejmowanych przez każdego [[Menadżer|menedżera]] mających na celu [[Motywacja pracowników|mobilizowanie pracownika]] do bardziej wytężonej pracy, pobudzając go do wkładania maksimum wysiłku w wykonywane zadania aby przekładało się to na wyniki osiągane przez [[Organizacja|organizacje]] i prowadziło do jej rozwoju.  


[[Motywowanie]] do pracy polega na stosowaniu szeregu zróżnicowanych narzędzi i instrumentów oddziaływania na człowieka. Każda [[organizacja]] tworzy własny [[system motywacyjny]], czyli [[system]] oddziaływań na swoich uczestników, którego celem jest zwiększenie [[Aktywność zawodowa|aktywności zawodowej]] [[pracownik]]ów. Pobudzanie do pracy sprowadza się zasadniczo do:
[[Motywowanie]] do pracy polega na stosowaniu szeregu zróżnicowanych narzędzi i instrumentów oddziaływania na człowieka. Każda [[organizacja]] tworzy własny [[system motywacyjny]], czyli [[system]] oddziaływań na swoich uczestników, którego celem jest zwiększenie [[Aktywność zawodowa|aktywności zawodowej]] [[pracownik]]ów. Pobudzanie do pracy sprowadza się zasadniczo do:
* stwarzania określonych zachęt, zarówno materialnych ([[premia]], [[płaca]], [[nagroda]]), jak i niematerialnych (pochwała, prośba, wyrazy uznania),
* stwarzania określonych zachęt, zarówno materialnych ([[premia]], [[płaca]], [[nagroda]]), jak i niematerialnych (pochwała, prośba, wyrazy uznania),
* stwarzania sytuacji przymusowych przez stosowanie nakazów, gróźb i różnego rodzaju kar.
* stwarzania sytuacji przymusowych przez stosowanie nakazów, gróźb i różnego rodzaju kar.
Środki przymusu mają zdecydowanie mniejszą siłę motywacyjną niż środki zachęty. Dlatego coraz większą wagę przywiązuje się do poszukiwania sposobów pobudzania pracowników do pracy w taki sposób, aby działali oni z ochotą i z własnej woli realizowali wytyczone zadania. Motywowanie do pracy wynika z [[Teoria hierarchii potrzeb Maslowa|hierarchii potrzeb A. Maslowa]].  
Środki przymusu mają zdecydowanie mniejszą siłę motywacyjną niż środki zachęty. Dlatego coraz większą wagę przywiązuje się do poszukiwania sposobów pobudzania pracowników do pracy w taki sposób, aby działali oni z ochotą i z własnej woli realizowali wytyczone zadania. Motywowanie do pracy wynika z [[Teoria hierarchii potrzeb Maslowa|hierarchii potrzeb A. Maslowa]].
<google>ban728t</google>
<google>ban728t</google>


Linia 32: Linia 31:
Umiejętne stosowanie tej techniki może przynieść wiele korzyści dla [[Firma|firmy]]. Może też wpłynąć dodatnio na człowieka, który czując się potrzebnym i docenionym przez innych pracuje bardziej efektywnie i chętnie dając z siebie więcej niż zwykle.
Umiejętne stosowanie tej techniki może przynieść wiele korzyści dla [[Firma|firmy]]. Może też wpłynąć dodatnio na człowieka, który czując się potrzebnym i docenionym przez innych pracuje bardziej efektywnie i chętnie dając z siebie więcej niż zwykle.


'''Patrz także:'''  
'''Patrz także:'''
* [[Awans]]
* [[Awans]]
* [[Zarządzanie przez informacje i komunikację]]
* [[Zarządzanie przez informacje i komunikację]]
Linia 39: Linia 38:


==Bibliografia==
==Bibliografia==
<noautolinks>
* B. Kaczmarek, Cz. Sikorski ''Podstawy zarządzania''. PWN, Warszawa 1997
* P. Drucker ''Zarządzanie w czasach burzliwych''. AE, Kraków 1995
* P. Drucker ''Zarządzanie w czasach burzliwych''. AE, Kraków 1995
* B. Kaczmarek, Cz. Sikorski ''Podstawy zarządzania''. PWN, Warszawa 1997
</noautolinks>


{{a|Łukasz Brzyski}}
{{a|Łukasz Brzyski}}

Wersja z 15:14, 26 paź 2023

Zarządzanie przez motywację
Polecane artykuły

Zarządzanie przez motywację to całokształt działań i decyzji, podejmowanych przez każdego menedżera mających na celu mobilizowanie pracownika do bardziej wytężonej pracy, pobudzając go do wkładania maksimum wysiłku w wykonywane zadania aby przekładało się to na wyniki osiągane przez organizacje i prowadziło do jej rozwoju.

Motywowanie do pracy polega na stosowaniu szeregu zróżnicowanych narzędzi i instrumentów oddziaływania na człowieka. Każda organizacja tworzy własny system motywacyjny, czyli system oddziaływań na swoich uczestników, którego celem jest zwiększenie aktywności zawodowej pracowników. Pobudzanie do pracy sprowadza się zasadniczo do:

  • stwarzania określonych zachęt, zarówno materialnych (premia, płaca, nagroda), jak i niematerialnych (pochwała, prośba, wyrazy uznania),
  • stwarzania sytuacji przymusowych przez stosowanie nakazów, gróźb i różnego rodzaju kar.

Środki przymusu mają zdecydowanie mniejszą siłę motywacyjną niż środki zachęty. Dlatego coraz większą wagę przywiązuje się do poszukiwania sposobów pobudzania pracowników do pracy w taki sposób, aby działali oni z ochotą i z własnej woli realizowali wytyczone zadania. Motywowanie do pracy wynika z hierarchii potrzeb A. Maslowa.

Zdaniem P. Druckera podstawowym i najpopularniejszym narzędziem wpływania na pracowników jest system nagradzania w organizacji. Jest to system sprawdzony i okazuje się zawsze skuteczny. Każdy pracownik wiedząc, że jego praca zostanie odpowiednio oceniona stara się wykonywać wszystkie obowiązki jak umie najlepiej. Przyczynia się to nie tylko do tego, że dana osoba zostanie doceniona, ale zwiększa to przede wszystkim efektywność całej organizacji i pobudza jej rozwój. Dlatego niezwykłą rolę odgrywa motywacja, a w tym głównie dobór właściwych instrumentów do zachęcenia pracowników do pracy. Trudno jest jednak sformułować konkretną procedurę postępowania kierownictwa z podwładnymi, ponieważ musiałaby ona uwzględniać całe bogactwo różnorodnych, indywidualnych postaw i zachowań pracowniczych.

Aby skutecznie realizować technikę zarządzania przez motywację należy pamiętać przede wszystkim o dwóch, niezwykle istotnych kwestiach, a mianowicie, że:

  • elementarną potrzebą każdego człowieka jest bycie docenionym i zauważonym, dla zaspokojenia tej potrzeby każdy jest gotowy uczynić bardzo wiele,
  • zróżnicowanie zachowań i narzędzi oddziaływania kierowniczego stosownie do indywidualnych potrzeb, wrażliwości, temperamentu i innych cech rodzinnych,
  • osobowości pracownika, trzeba tu także pamiętać, że potrzeby już zaspokojone nie wpływają motywująco na wzrost aktywności człowieka,
  • należy postępować z podwładnymi tak, jakby się chciało samemu być traktowanym. Trzeba pamiętać, że wszyscy jesteśmy ludźmi i chociaż różnimy się wyglądem to wszyscy mamy jeden wspólny element, jakim są uczucia.

Umiejętne stosowanie tej techniki może przynieść wiele korzyści dla firmy. Może też wpłynąć dodatnio na człowieka, który czując się potrzebnym i docenionym przez innych pracuje bardziej efektywnie i chętnie dając z siebie więcej niż zwykle.

Patrz także:

Bibliografia

  • B. Kaczmarek, Cz. Sikorski Podstawy zarządzania. PWN, Warszawa 1997
  • P. Drucker Zarządzanie w czasach burzliwych. AE, Kraków 1995


Autor: Łukasz Brzyski